Wynajęcie pokoju na drugim końcu świata, zabukowanie biletu lotniczego, rejestracja do lekarza czy zarezerwowanie wizyty u ulubionego fryzjera – to tylko niektóre z licznych przykładów zastosowań internetowych systemów rezerwacji on-line. To kolejne rozwiązanie oferowane przez usługodawców internetowych, które znacznie ułatwia życie zarówno klientom, chcącym zaoszczędzić swój czas, jak i menedżerom firm potrzebującym atrakcyjnego narzędzia zarządczego.
Od początku XXI wieku poziom zaufania polskich konsumentów do usługodawców internetowych systematycznie wzrasta. Rosnące zainteresowanie coraz atrakcyjniejszymi e-usługami sprawia, że wiele instytucji decyduje się podjąć trud usprawnienia funkcjonowania aplikacji służących do obsługi klienta w trybie on- line.


PR zewnętrzny i marketing to zdecydowanie za mało, aby móc mówić o utrzymywaniu dobrego kontaktu na linii business-consumer. W dobie dużej konkurencji rynkowej to właśnie profesjonalna obsługa, której zasadniczymi elementami są zapewnienie użytkownikowi szybkiego dostępu do stale aktualizowanych informacji oraz usprawnienie procesu komunikacji, staje się magnesem przyciągającym klientów. Wśród narzędzi ułatwiających osiągnięcie tego celu, szczególne miejsce zajmują systemy elektronicznej rezerwacji. Wzrost liczby odwiedzin na stronach WWW, które korzystają z tej metody, zarówno wśród dużych instytucji, jak również średnich i małych firm, jest najlepszym dowodem na to, że zyskują one aprobatę użytkowników.
Nie sposób przecenić zalet płynących z wdrożenia aplikacji umożliwiających rezerwację usług przez Internet. Po pierwsze, dają klientowi komfort wyboru dogodnego terminu wydarzenia, a w razie braku wolnego, pozwalają na szybkie i łatwe zapoznanie się z alternatywnymi. Po drugie, rezerwacja usług może odbywać się o każdej porze oraz z każdego miejsca na świecie, co eliminuje konieczność osobistej wizyty w firmie usługodawcy. Rozwiązania takie są szczególne cenne dla placówek, których czas pracy jest ściśle określony. Dodatkowo, zastosowanie takich innowacyjnych rozwiązań jak mailowy czy SMS-owy system powiadomień pozwala na utrzymanie i rozwój długofalowych relacji z klientami, którzy na bieżąco otrzymują informacje dotyczące bezpośrednio nich, a przy okazji zawiadamiani są o nowościach i aktualnych promocjach. Możliwe jest także powiązanie rezerwacji z programem lojalnościowym premiującym kluczowych klientów, co jest niezwykle efektywnym narzędziem marketingowym.
Ułatwienie także dla Ciebie
Korzyści płynących z funkcjonowania systemów rezerwacji on-line świadomi są także menedżerowie firm, którym aplikacje te pozwalają lepiej i efektywniej kierować pracą całego zespołu, zwłaszcza planować czas pracy i dokonywać podziału obowiązków wśród pracowników. Nieoceniona okazuje się również możliwość automatycznego generowania raportów dotyczących m.in. sprzedaży czy stanów magazynowych – szczególnie jeśli w firmie stosowany jest system wynagrodzeń prowizyjnych związanych z efektywnością. Dodatkowym atutem jest oczywiście gwarancja szybkiego dostępu do danych za pomocą przeglądarki internetowej, które może odbywać się z dowolnego miejsca i o dowolnej porze.
Z systemu korzystają również pracownicy niższego szczebla – użytkownicy mają m.in. możliwość szczegółowego zaplanowania tego, jak efektywnie wykorzystać swój wolny czas oraz szansę stałego dostępu do grafiku i jego aktualizowania.
Systemy rezerwacji on-line stanowią silne wsparcie dla marketingowców odpowiedzialnych za działania wizerunkowe firm. Dzięki zastosowaniu odpowiednich aplikacji możliwe jest zapewnienie wysokiego poziomu obsługi, realizujące się poprzez indywidualne podejście do klienta, dostosowanie do jego potrzeb oraz pomoc w rozwiązaniu sygnalizowanych problemów. Umiejętne połączenie kreatywnego pomysłu oraz sprawnej i profesjonalnej obsługi pozwoli na zwiększenie lojalności dotychczasowych użytkowników oraz na przyciągnięcie nowych klientów.
Szansa na stworzenie zaufanej marki
Decydując się na korzystanie z systemów rezerwacji on-line należy pamiętać o zadbaniu o to, aby aplikacja była użyteczna, czyli spełniała standardy wykonania oraz została zaprojektowana zgodnie z zasadami usability w oparciu o mechanizm interaktywnej, łatwej i intuicyjnej nawigacji. Szata graficzna aplikacji powinna być możliwie jak najbardziej przejrzysta. Także zastosowanie konkretnych rozwiązań, znanych i akceptowanych przez Internautów sprawia, że będą oni częściej do nas wracać. Projektując aplikację, należy pamiętać także o potrzebie szybkiego pozyskania informacji przez użytkownika, bez konieczności zastanawiania się nad logiką mechanizmu nawigacji. Wyniki badań dotyczących usability wskazują na to, że nawet w przypadku rozwiązań testowanych przez Internautów po raz pierwszy, są oni skłonni do powtarzania zachowań, które okazały się skuteczne podczas użytkowania innych systemów. Dlatego też im prostsza i bardziej intuicyjna będzie nawigacja, tym większe szanse na zadowolenie klientów.
Projektując internetowy system rezerwacji nie można zapominać o zapewnieniu użytkownikom bezpieczeństwa przechowywania danych. Kompleksowa polityka bezpieczeństwa opiera się na właściwej ochronie tych kluczowych dla firmy informacji. Kradzież danych osobowych klienta to ryzyko wykorzystania ich m.in. do manipulacji giełdowych czy transakcji marketingowych w Internecie. Najczęstszą przyczyną zaniedbań firm w sferze bezpieczeństwa są ograniczenia budżetu lub po prostu nieznajomość samego problemu. Co więcej, w większości małych i średnich przedsiębiorstw brak stosowania mechanizmów zabezpieczeń dotyczy nie tylko podstawowych systemów komputerowych, ale także systemów rezerwacji, które mają możliwość bezpośredniego przesyłania danych na serwer. Dlatego tak istotne jest, aby wdrożone aplikacje spełniały standardy, umożliwiając m.in. szyfrowanie połączenia miedzy klientem a serwerem za pomocą protokołu SSL – mówi Maciej Szydło, pełniący obowiązki dyrektora technicznego w Veneo sp. z o.o. Zapewnienie klientowi poczucia bezpieczeństwa to szansa na stworzenie zaufanej marki – a to w naturalny sposób przyczyni się do wzrostu dochodów firmy.
Elektroniczne systemy rezerwacji to narzędzie umożliwiające zarówno zmniejszenie dystansu, zaoszczędzenie czasu, jak i zbudowanie dobrego wizerunku troskliwej oraz dbającej o potrzeby klienta firmy. Dzięki niemu możemy zgromadzić informacje na temat oczekiwań użytkownika oraz dostosować do nich późniejsze działania. Łatwość i płynność obustronnego przebiegu informacji na linii klient-usługodawca sprawia, że narzędzie to stało się niezwykle skutecznym narzędziem marketingowym. To idealny sposób na pozyskanie lojalnego klienta.
Beata Mordarska
Prezes Zarządu agencji interaktywnej VENEO
Prezes Zarządu agencji interaktywnej VENEO
Zobacz też:
» Zarządzanie płynnością finansową w MSP : Właściwe działania, we właściwym czasie
» Firma z kondycją: Skuteczna organizacja łamie standardy!
» Taniej nie znaczy mniej efektywnie
» Zarządzanie płynnością finansową w MSP : Właściwe działania, we właściwym czasie
» Firma z kondycją: Skuteczna organizacja łamie standardy!
» Taniej nie znaczy mniej efektywnie