Forum Gospodarka i polityka +Dodaj wątek

Re: Wojna wraca do Rosji:

Zgłoś do moderatora
Rosyjskie porty morskie tracą obroty towarowe z powodu sankcji i zmniejszonego eksportu.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 roku obroty towarowe w rosyjskich portach morskich spadły o 2,3%, do 653,4 mln ton. Wskazuje to na stopniowe osłabienie pozycji rosyjskiego eksportu, jednego z nielicznych źródeł dochodów dewizowych dla kraju.

https://u.newsua.one/uploads/images/default/photo_2025-10-13_18-29-30.webp
Spadek odnotowano w niemal wszystkich segmentach: wolumen ładunków suchych spadł o 3,2%, a ładunków płynnych o 1,3%. Eksport ucierpiał najbardziej, zmniejszając się o 2,8% do 512,3 mln ton, podczas gdy import zmniejszył się o 1,9%, a transport przybrzeżny o 10%.

Spadek był szczególnie dotkliwy w Basenie Kaspijskim (-17,7%) i Azowsko-Czarnomorskim (obejmującym niektóre tymczasowo okupowane porty ukraińskie) (-7,9%), gdzie ryzyko logistyczne i ubezpieczeniowe wzrosło z powodu wojny i ograniczeń zachodnich. Spadek zaobserwowano również w kierunkach arktycznym (-6,5%) i bałtyckim (-1,3%) — tradycyjnie ważnym dla eksportu ropy naftowej i produktów naftowych.
Jedynym regionem, który odnotował niewielki wzrost, był Basen Dalekowschodni (+5,5%), który stał się obecnie skutecznym „oknem” Rosji na Azję. Jednak ten wzrost nie rekompensuje ogólnego spadku, a wręcz przeciwnie – świadczy o tendencji w kierunku rynków azjatyckich, co jedynie zwiększa zależność Moskwy od Chin.

Stopniowy spadek wolumenu eksportu przez porty morskie odzwierciedla wyczerpywanie się rosyjskiego modelu eksportu, opartego na przepływach surowców, które są coraz trudniejsze do wdrożenia z powodu sankcji, ograniczeń w usługach ubezpieczeniowych i utraty tradycyjnych odbiorców w Europie.