link
Z prac komisji senackich
29 września 1998 r.
Posiedzenie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Uchwalona przez Sejm 22 września br. ustawa OKREŚLA OGÓLNE ZASADY ubezpieczenia społecznego, organizację finansowania ubezpieczeń społecznych, wysokość i sposób pobierania składek i ich podstaw oraz ROLĘ i ZADANIA INSTYTUCJI ZAJMUJĄCYCH SIĘ UBEZPIECZENIAMI, a także zasady działania funduszu Rezerwy Demograficznej. Sejmowa ustawa dotyczy wszystkich grup społeczno-zawodowych z wyjątkiem: sędziów, prokuratorów, rolników indywidualnych, żołnierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy służb mundurowych pozostających w służbie w dniu jej wejścia w życie.
W POSIEDZENIU Komisji Rodziny i Polityki Socjalnej UCZESTNICZYLI: sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Ewa Lewicka, pełnomocnik rządu ds. wprowadzenia ubezpieczeń zdrowotnych Anna Knysok, prezes ZUS Stanisław Alot, przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Kultury i Sztuki, Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, Ministerstwa Skarbu Państwa, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi, Kancelarii Premiera, Związku Zawodowego Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości, Związku Zawodowego Pracowników Prokuratury, OPZZ oraz Dyrekcji Generalnej PKP.
Komisja wysłuchała również opinii eksperta prof. Józefiny Hrynkiewicz z Uniwersytetu Warszawskiego.
W wyniku kolejnych głosowań KOMISJA POSTANOWIŁA ZAPROPONOWAĆ SENATOWI WPROWADZENIE 18 POPRAWEK DO USTAWY o systemie ubezpieczeń społecznych.
Wśród najważniejszych z zaproponowanych zmian należy wymienić włączenie prokuratorów do systemu powszechnego ubezpieczenia społecznego oraz objęcie obowiązkową składką ubezpieczeniową dochodów z tytułu umów zlecenia poniżej 14 dni. Oba te rozwiązania znajdowały się w projekcie rządowym.
Stanowisko Komisji Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przedstawi Izbie senator Elżbieta Płonka.
link
Diariusz Senatu Nr 24 20 października 1998 r. obejmuje okres od 1 do 15 października 1998 r.
20. posiedzenie
Senat uchwalił poprawki do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 29. posiedzeniu, 22 X br. Do Senatu została przekazana 25 X i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 55 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie. Przedstawiła je Izbie senator Elżbieta Płonka.
Senator sprawozdawca podkreśliła, że ustawa ta jest obecnie niezbędna i powinna wejść w życie 1 stycznia 1999 r. Jak wskazała senator, pośpiech w tej sprawie wynika z zaniedbań w poprzednich latach, gdyż ZUS przestał pełnić swoją rolę poborcy składek ubezpieczeniowych. Składki na ZUS wzrosły od 1981 r. z 25% do 45%, a w przyszłym roku praktycznie powinny wzrosnąć do 48%, gdyż forma repartycyjna funkcjonowania ZUS załamała się. Konieczne jest wprowadzenie innego systemu ubezpieczeń, innego systemu funkcjonowania składek, zbierania ich i wypłacania w momencie przechodzenia ubezpieczeniodawców na rentę i emeryturę, a także w sytuacjach kryzysów zdrowotnych czy innych życiowych potrzeb. Stan demograficzny naszego kraju również wymaga tych zmian. Po roku 2006 znajdziemy się w sytuacji, że liczba świadczeniobiorców gwałtownie wzrośnie. Do tego czasu jest niezbędne, by ten system zafunkcjonował, a system zabezpieczenia społecznego nie załamał się.
Senator sprawozdawca przytoczyła informację minister Ewy Lewickiej, iż system dotychczas funkcjonujący, niestety, jest już niewypłacalny, a poza tym stworzył on wiele niesłusznych przywilejów i stał się niesprawiedliwy. Wiele osób unikało płacenia składek, gdyż uznawało, że i tak nie korzysta bądź nie będzie korzystać z wypłat w odpowiednim stosunku do wpłacanych kwot, wiele grup korzystając z wypłat ZUS refundowało sobie zbyt niskie zarobki.
Senator E. Płonka zaakcentowała, że Senat stoi przed bardzo ważną decyzją, jedną z najważniejszych. Chodzi o to, by w tych reformach, które są niezbędne, Polska - od roku 1999 - zabezpieczyła swoje społeczeństwo przed załamaniem się systemu zabezpieczenia, przed niewypłacalnością.
Senator sprawozdawca podkreśliła, iż obecni na posiedzeniu komisji przedstawiciele ZUS pokazali, że są gotowi i funkcjonalnie przygotowani do pełnienia roli, zgodnie z którą będą musieli pobierać i rozdzielać cztery rodzaje składek. Natomiast MINISTERSTWO FINANSÓW WYRAZIŁO PEWIEN NIEPOKÓJ Z TEGO POWODU, IŻ W RAZIE WYŁĄCZENIA Z TEGO SYSTEMU OSÓB DUŻO ZARABIAJĄCYCH, POWYŻEJ DWÓCH I PÓŁ ŚREDNIEJ KRAJOWEJ, ILOŚĆ ŚRODKÓW MOŻE BYĆ NIEWYSTARCZAJĄCA.
[ I JEST NIEWYSTARCZAJĄCA! TYLKO, ŻE TERAZ POSTANOWIONO UZUPEŁNIĆ TEN NIEDOBÓR NABIJANIEM LUDZI W BUTELKĘ, CZYLI KRĘTACTWAMI, MNOGOŚCIĄ SPRZECZNYCH INTERPRETACJI, UDZIELANIEM WYJAŚNIEŃ POWSTAŁEGO STANU RZECZY DOPASOWUJĄC IDEOLOGIĘ DO ZASTANEJ SYTUACJI ... TĘ BRAKUJĄCĄ KWOTĘ MAMY UZUPEŁNIĆ I JUŻ! JESTEŚMY NAJSŁABSZĄ ZE WSZYSTKICH GRUP UBEZPIECZONYCH.
WSZYSTKIE WYMIENIONE w art. Art. 6. ustawy o SUS PODMIOTY STANOWIĄ FORMĘ ORGANIZACJI ŻYCIA ZAWODOWEGO W SZEROKO rozumianym aspekcie. NIEUZASADNIONE JEST RÓŻNICOWANIE PODSTAWY NALICZANIA SKŁADEK na ZUS OD CHARAKTERU DZIAŁALNOŚCI ZAWODOWEJ I ODERWANIA JEJ OD WIELKOŚCI OSIĄGANYCH DOCHODÓW, BA - NAWET OD FAKTU ZAROBIENIA JAKIEJKOLWIEK WYSOKOŚCI - TYLKO JEDNEJ Z TYCH FORM ORGANIZACJI. STOJĄ ZA TYM WSZELKIEGO TYPU ORGANIZACJE PRACODAWCÓW, KTÓRE POMIJAJĄ W SWOJEJ WALCE TYCH PRZEDSIĘBIORCÓW, KTÓRZY NIE ZATRUDNIAJĄ, LECZ CZĘSTO ZMUSZONE SĄ NIEJAKO PRZEZ TRUDNY RYNEK PRACY, DO PROWADZENIA JEJ W FORMIE JEDNOOSOBOWEJ.
WNIOSEK: MUSIMY SIĘ ZJEDNOCZYĆ NIE TYLKO NA CZAS WALKI Z BEZPRAWNYM DZIAŁANIEM ZUSu W TEMACIE WYREJESTROWAŃ, ALE POMYŚLEĆ, BY STWORZYĆ COŚ TRWALSZEGO, ABY MIEĆ ZAPEWNIONE PRAWO DO PRZEDSTAWIANIA NASZEGO PUNKTU WIDZENIA TAKŻE W CZASIE TOCZĄCYCH SIĘ PRAC NAD USTAWAMI, ABY JUŻ NIGDY NIE ZNALEŹĆ SIĘ POZA MARGINESEM SPOŁECZEŃSTWA! ABYŚMY MOGLI PROWADZIĆ DIALOG SPOŁECZNY, KTÓRY DOPUSZCZA SIĘ TYLKO Z PRZEDSTAWICIELAMI ZORGANIZOWANYMI ŚRODOWISK SPOŁECZNYCH. TYLKO WTENCZAS BĘDZIEMY PARTNERAMI MOGĄCYMI ZAJMOWAĆ AKTYWNE POSTAWY SPOŁECZNE.
ZASADY DIALOGU SPOŁECZNEGO
DOKUMENT PROGRAMOWY RZĄDU PRZYJĘTY PRZEZ RADĘ MINISTRÓW W DNIU
22 PAŹDZIERNIKA 2002 R.
2. W związku z powyższym dla potrzeb niniejszego dokumentu, dialog ten obejmuje przede wszystkim:
· dialog w obszarze zbiorowych stosunków pracy i polityki społeczno-gospodarczej (tradycyjny dialog społeczny z udziałem związków zawodowych i organizacji pracodawców oraz władz publicznych),
· dialog obywatelski (dotyczy głównie organizacji obywatelskich - stowarzyszeń, fundacji działających
na rzecz istotnych interesów społecznych oraz interesu publicznego),
· dialog z udziałem przedstawicielstw samorządów (dotyczy reprezentacji wspólnot terytorialnych,
zawodowych i gospodarczych i ich kompetencji w zakresie wykonywania zadań publicznych).
NIE ZAPOMINAJMY, ŻE SYSTEM OBOWIĄZKOWYCH UBEZPIECZEŃ TO SYSTEM REPARTYCYJNY I NIGDZIE NIE JEST POWIEDZIANE , ŻE REPARTYCJA DOTYCZY TYLKO WYDATKÓW TEGO SYSTEMU. REPARTYCJA DOTYCZY TAKŻE WPŁYWÓW, A ZAPEWNIA TO ZADANIE ART. Art. 2a. ustawy o SUS
1. Ustawa stoi na gruncie równego traktowania wszystkich ubezpieczonych bez względu na płeć, stan cywilny, stan rodzinny.
2. Zasada równego traktowania dotyczy w szczególności:
1) warunków objęcia systemem ubezpieczeń społecznych,
NIE SĄ ZAPEWNIONE RÓWNE WARUNKI OBJĘCIA SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH, W SYTUACJI, KIEDY WSZYSCY PRACUJĄCY!!!!!, WSZYSTKIE FORMY ORGANIZACJI ŻYCIA ZAWODOWEGO SĄ OBJĘTE UBEZPIECZENIEM W MOMENCIE OTRZYMANIA ŚRODKÓW DO ŻYCIA I PŁACĄ SKŁADKI PROPORCJONALNIE DO SWOICH DOCHODÓW. Z POMINIĘCIEM PEWNYCH GRUP, KTÓRE ALBO NIE PŁACĄ WCALE, ALBO PŁACĄ OD NIŻSZEJ PODSTAWY, ANIŻELI STANOWI ICH DOCHÓD.
JEST TO TYM BARDZIEJ PORAŻAJĄCE I NIE MA NIC WSPÓLNEGO Z SOLIDARNOŚCIĄ SPOŁECZNĄ, NA KTÓREJ OPIERA SIĘ SYSTEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH, W SYTUACJI, KIEDY PROWADZĄCY DZIAŁALNOŚĆ W PRZYPADKU, KIEDY NIE MA MOŻLIWOŚCI ZAROBKOWANIA NIE MOŻE SAMODZIELNIE ZADECYDOWAĆ O TYM, ŻE PRZESTAJE WYKONYWAĆ DZIAŁALNOŚĆ, KTÓRA W DANYM OKRESIE STAJE SIĘ NIEOPŁACALNA.
JEDNYM Z CELÓW PRZEDSIĘBIORSTWA JEST PŁYNNOŚĆ FINANSOWA ORAZ PRZETRWANIE I ROZWÓJ. PRZEDSIĘBIORCA MUSI MIEĆ ZATEM MOŻLIWOŚĆ PRZEPROWADZANIA RACHUNKU ZYSKÓW I STRAT I NA JEGO PODSTAWIE DOKONYWAĆ WYBORÓW, ODPOWIADAJĄC NA PYTANIE CZY DZIAŁANIE, WYKONYWANIE JEST EKONOMICZNIE UZASADNIONE. ABY TAK SIĘ STAŁO RYZYKO, NA KTÓRE PRZEDSIĘBIORCA MOZE SOBIE POZWOLIĆ MUSI BYC EKWIWALENTNE I DALATEGO MUSI ON MIEĆ MOŻLIWOŚĆ ZAPRZESTANIA WYKONYWANIA DZIAŁALNOŚCI, KTORA W DANYM MOMENCIE NIE DAJE PRZYCHODÓW ]
cd. z posiedzenia:
Jak powiedziała senator sprawozdawca, dużą grupę uczestników obrad komisji, poza członkami senatorami, stanowili przedstawiciele prokuratury i związku zawodowego prokuratorów, którzy przedstawiali swoje racje za tym, aby utrzymać zapis ustawy w wersji sejmowej, to znaczy, aby wyłączyć z systemu ubezpieczeniowego prokuratorów.
Senator E. Płonka poinformowała, że generalnie komisja przyjęła założenia i zapisy ustawy uchwalonej przez Sejm, skupiając się przede wszystkim na takich sprawach, jak bezpieczeństwo tego systemu w niektórych wybranych działach, zabezpieczenie niektórych grup bądź też upowszechnienie tego systemu na grupy, nie robiąc wyłomu w wypadku grup uprzywilejowanych. Ostatecznie komisja uznała ustawę za ważną, znaczącą i w ogólnym zapisie pozytywną dla społecznego funkcjonowania. Niemniej jednak postanowiła zaproponować Izbie wprowadzenie do niej 18 poprawek. Senator sprawozdawca przedstawiła i szczegółowo uzasadniła proponowane poprawki.
W imieniu Komisji Rodziny i Polityki Społecznej senator E. Płonka wniosła o przyjęcie ustawy wraz z poprawkami.
Podczas debaty nad ustawą propozycje wprowadzenia do niej dalszych poprawek zgłosili senatorowie: Dorota Kempka, Dariusz Kłeczek i Wiesław Chrzanowski, Genowefa Ferenc, Elżbieta Płonka, Stanisław Gogacz i Wiesław Pietrzak
Wszystkie zgłoszone wnioski rozpatrzyła podczas przerwy w obradach Komisja Rodziny i Polityki Społecznej (senator W. Pietrzak podczas posiedzenia komisji wycofał wszystkie swoje wnioski). Senator sprawozdawca E. Płonka poinformowała, że komisja postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie 24 spośród 41 zgłoszonych ogółem wniosków i poprawek.
Zgodnie z art. 47 ust. 1 Regulaminu Senatu przeprowadzono kolejne głosowania nad przedstawionymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy, a następnie nad całością projektu uchwały w sprawie rozpatrywanej ustawy wraz z przyjętymi poprawkami. W wyniku tego ostatniego głosowania Senat 58 głosami, przy 25 przeciw i 1 wstrzymującym się, powziął uchwałę w sprawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych:
<<Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 22 września 1998 r. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki: [PODAJĘ TYLKO NAJISTOTNIEJSZE Z NASZEGO PUNKTU WIDZENIA]
w art. 6 w ust. 1 w pkt 1 skreśla się wyrazy "z wyłączeniem prokuratorów,"; [A JEDNAK W USTAWIE JEST TEN ZAPIS 1. Art. 6. Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są:
1) pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów,]
[NIE WIEM ZATEM, CZY PROKURATORZY NAM POMOGĄ! DŁUGO BILI SIĘ BY BYĆ WYŁĄCZENI Z OBOWIĄZKOWYCH UBEZPIECZEŃ I SĄ CHYBA OSTATNIĄ GRUPĄ, KTÓRA BYŁABY ZAINTERESOWANA GRZEBANIEM PRZY USTAWIE O SUS]
w art. 24 w ust. 4 WYRAZY "5" LAT ZASTĘPUJE SIĘ WYRAZAMI "10" LAT [CHODZI O TERMIN W KTORYM PRZEDAWNIAJA SIĘ NALEZNOŚCI Z TYTULU SKŁADEK. W PIERWOTNEJ WERSJI OKRES TEN BYL RÓWNY OKRESOWI, W KTÓREJ UBEZPIECZENI MOGĄ DOMAGAĆ SIĘ ZWROTU NADPŁACONYCH SKŁADEK]
po art. 118 dodaje się art. 118a w brzmieniu:
"Art. 118a. W terminie do dnia 31 marca 1999 r. minister właściwy do spraw sprawiedliwości odprowadzi składkę na ubezpieczenie społeczne z tytułu ubezpieczenia prokuratorów należną za 1998 rok.";
W uzasadnieniu powziętej uchwały wskazano, że SENAT wnosząc poprawki do ustawy z 22 września 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych UZNAŁ, IŻ ABY NOWY SYSTEM BYŁ SYSTEMEM RZECZYWIŚCIE POWSZECHNYM (A TAKIE SĄ ZAŁOŻENIA REFORMY), powinien obejmować możliwie pełny zakres podmiotowy - a więc również osoby pełniące tzw. służby mundurowe, zarówno obecnie, jak i te, które podejmą taką służbę po wejściu w życie ustawy (art. 6 ust. 1 i ust. 3) oraz prokuratorów (art. 6 ust. 1 pkt 1). Pełnej realizacji zasady powszechności ma służyć także objęcie obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym osób wykonujących pracę na podstawie umów zlecenia - zawartych na czas zarówno krótszy, jak i dłuższy niż 14 dni (art. 6 ust. 1 pkt 4). W stosunku zaś do osób duchownych, zdaniem Senatu, zasada powszechności winna być zastosowana w taki sam sposób jak do innych kategorii ubezpieczonych - a więc ze stworzeniem możliwości odprowadzania części składki do otwartych funduszy emerytalnych (art. 22 ust. 3 i 4).
POZDRAWIAM - GOŚKA
PS. Przepraszam, że drukowanymi literami pisałam. Chciałam w ten sposób wyróżnić ciekawsze fragmenty z posiedzeń. Tak też pisałam swoje uwagi, aby nie przymuszać Was do czytania całości tego przydługiego postu. Gośka