Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

CPK jednak powstanie? Były prezes nie ma wątpliwości

Katarzyna Wiązowska

„Mam wrażenie, że program CPK znajduje się na rozdrożu. Nadchodzi czas, gdy nowe osoby za niego odpowiedzialne będą musiały się zmierzyć z nieprawdami i uproszczeniami na temat tego projektu, które były kolportowane (niekiedy przez nich samych) w czasie kampanii wyborczej do parlamentu. Przyznanie się do błędu nigdy nie jest łatwe” – mówi w rozmowie z portalem Wnp.pl Mikołaj Wild, prezes CPK w latach 2019-2024, który był także pełnomocnikiem w rządzie PiS ds. tej inwestycji. 

fot. Gunther Simmermacher / Pixabay

Według Mikołaja Wilda całkowicie nieuzasadnione jest oczekiwanie, że audyty w CPK udzielą odpowiedzi na pytanie, czy potrzebujemy nowego lotniska dla Warszawy oraz nowoczesnej sieci kolejowej itp. „Tym gorsze jest twierdzenie – zatrzymajmy działalność inwestycyjną, aż w drodze postępowań audytowych zostanie dowiedzione, że CPK to najlepsze rozwiązanie dla Rzeczypospolitej. Taki sposób postępowania jest nieodpowiedzialny i poprzez paraliż, który wywołuje, szkodliwy” – twierdzi w rozmowie z Wnp.pl były prezes CPK.

reklama

Rezygnacja z budowy CPK byłaby błędem?

Zdaniem Mikołaja Wilda próba odpowiedzi na pytanie o celowość budowy lotniska oraz przebudowy systemu kolejowego zajmie dłużej niż rok.

„Nie mówimy dzisiaj, czy program CPK powinien być realizowany, tylko czy istnieją dostatecznie ważne powody, aby wycofać się z jego realizacji. To fundamentalna różnica. Nikt nie odmawia oczywiście rządowi i parlamentowi prawa do podjęcia takiej decyzji, jakkolwiek byłaby ona oczywiście błędna i sprzeczna z polską racją stanu” – uważa Mikołaj Wild.

Lotnisko jednak zostanie wybudowane?

Były prezes CPK nie ma wątpliwości co do prawdopodobieństwa realizacji inwestycji.

„Jestem przekonany, że lotnisko powstanie. Rzecz w tym jak wielkie opóźnienie zostanie wygenerowane podczas kolejnego analizowania zebranych już wcześniej danych. Oby było ono jak najmniejsze” – mówi Mikołaj Wild.

Według niego dla wąskiej grupy zasadne jest utrzymywanie rynku lotniczego w Polsce na poziomie lotniczej prowincji, choć przeszło 90 proc. przedstawicieli sektora lotniczego w Polsce popiera budowę CPK. Natomiast wyjątkiem są podmioty, które mają sprzeczne interesy z rozwojem polskiego rynku lotniczego w oparciu o PLL LOT m.in. Ryanair.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

„Po pierwsze, LOT nie będzie jedynym klientem CPK, należy spodziewać się raczej odwzorowania ruchu obecnego dzisiaj na Lotnisku Chopina. Pod drugie, CPK – uwzględniając fazowanie infrastruktury – jest szyty na miarę realnego popytu” – powiedział Wild.

Najsprawniej działająca firma inwestycyjna w Polsce?

Według byłego prezesa CPK, nie jest dobrym pomysłem, aby wydzielić kolejowe inwestycje i przekazać je PKP PLK przy jednoczesnym zatrzymaniu kompetencji dotyczących infrastruktury lotniczej w spółce CPK.

„To nie jest dobry pomysł. CPK mogłoby raczej przejąć od PKP PLK działalność inwestycyjną. Poza ryzykiem braku koordynacji między budową lotniska a realizacją linii KDP Warszawa-Łódź oraz przeszło 130 km torów składających się na węzeł CPK, uważam, że spółka CPK jest obecnie najsprawniej działającą firmą inwestycyjną w Polsce. Rozproszenie tego potencjału po innych podmiotach oznaczałoby, że kultura organizacyjna stworzona w CPK, zostanie wtłoczona w stare standardy prowadzenia inwestycji publicznych” – uważa Mikołaj Wild.

Były prezes CPK powiedział również, że nie zamierza kandydować w wyborach, ani angażować się w politykę. Nie zdradził też swoich planów zawodowych.

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty