REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Zamiast podatku spalinowego dopłaty do elektryków z KPO. Jest deklaracja ministra

2024-04-30 14:12, akt.2024-04-30 15:31
publikacja
2024-04-30 14:12
aktualizacja
2024-04-30 15:31

Zamiast podatku od posiadania aut spalinowych będą nowe dopłaty do elektryków z KPO - napisał na platformie X wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko, odnosząc się do negocjacji z Komisją Europejską ws. zniesienia wymogu wdrożenia w Polsce podatku dla posiadaczy aut spalinowych, które odbywały się w ramach rewizji KPO.

Zamiast podatku spalinowego dopłaty do elektryków z KPO. Jest deklaracja ministra
Zamiast podatku spalinowego dopłaty do elektryków z KPO. Jest deklaracja ministra
fot. Michael Fousert / / Unsplash

"To nie były łatwe rozmowy z Komisją, ale mamy to! Zamiast podatku od posiadania aut spalinowych - nowe dopłaty do elektryków z KPO. Szczególne podziękowania dla (wiceministra klimatu) Krzysztofa Bolesty i zespołów MFIPR oraz MKiŚ" - napisał Szyszko.

Minister Funduszy i Polityki Regionalnej Katarzyna Pełczyńska Nałęcz poinformowała we wtorek, że decyzja Rady Ministrów, dotycząca zmian w Krajowym Planie Odbudowy (KPO), to jest "bardzo ważna decyzja".

"Zapadła decyzja, jak chcemy KPO zmienić by służył Polsce, polskim obywatelom" - dodała minister.

"Nie będzie podatku od samochodów spalinowych. Przyjmujemy zupełnie inną logikę, logikę dopłat, czyli logikę zachęty, a nie logikę kary. Dopłat dla tych, którzy zechcą kupić samochody elektryczne" - wskazała Pełczyńska-Nałęcz. "Przeznaczamy na to 1,5 mld zł z grantu. To będą środki na trzydziestotysięczne dopłaty, jako bazowe, dla samochodów nie tych z najwyższej półki, tylko tych ze średniej półki" - wyjaśniła, doprecyzowując, że jeżeli ktoś będzie mniej zamożny będzie mógł liczyć na "trochę więcej", jeżeli samochód będzie złomowany, będzie można zyskać "jeszcze trochę więcej".

"Dokładnie jak będzie wyglądał program dopłat nad tym już opracuje ministerstwo klimatu (Ministerstwo Klimatu i Środowiska) i na pewno jeszcze w tym roku cały ten program ruszy" - podkreśliła Pełczyńska-Nałęcz. 

W ramach Krajowego Planu Odbudowy Polska ma otrzymać w sumie 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek.

Wydatkowanie środków jest opóźnione, dlatego Polska chce zrewidować plan. Ponadto w ramach rewizji KPO Polska chce także zmiany lub zniesienia pewnych tzw. kamieni milowych KPO i m.in. chciała uniknąć wprowadzenia w Polsce podatku dla posiadaczy aut spalinowych.

MFiPR podał we wtorek, że do 15 kwietnia do Polski z KPO trafiło ok. 3,2 mld euro w ramach wsparcia grantowego oraz ok. 8,1 mld euro z części pożyczkowej.

autorka: Anna Bytniewska

ab/ drag/ jz/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (49)

dodaj komentarz
rolnikk
Zalogowałem się żeby napisać że dopłaty do elektryków to totalna głupota. Najpierw pomóżmy ludziom wymienić piece i ocieplić mieszkania to jest główna przyczyną smogu. Dodatkowo pieniądze zostaną w kraju a nie pójdą na import samochodów pompując bogatsze od nas kraje. A jak już chcecie elektryfikacji transportu to zacznijcie od ładowarek Zalogowałem się żeby napisać że dopłaty do elektryków to totalna głupota. Najpierw pomóżmy ludziom wymienić piece i ocieplić mieszkania to jest główna przyczyną smogu. Dodatkowo pieniądze zostaną w kraju a nie pójdą na import samochodów pompując bogatsze od nas kraje. A jak już chcecie elektryfikacji transportu to zacznijcie od ładowarek są polskie firmy które je produkują i instalują. Całe KPO powinno być tak spożytkowane żeby jak najwięcej skorzystały rodzime firmy, mądrzy politycy by tak zrobili.
rolnikk
Ciąg dalszy. Powiedzcie jakie znaczenie mają elektryczne osobówki podczas gdy cały transport ciężarowy jedzie na pojemnych dieslowskich silnikach. To samo ciągniki rolnicze, kombajny, maszyny budowlane, PKS, statki i samoloty. Naprawdę ktoś myśli że to szary Kowalski jeżdżący codziennie do pracy i wożący dziecko do przedszkola jest Ciąg dalszy. Powiedzcie jakie znaczenie mają elektryczne osobówki podczas gdy cały transport ciężarowy jedzie na pojemnych dieslowskich silnikach. To samo ciągniki rolnicze, kombajny, maszyny budowlane, PKS, statki i samoloty. Naprawdę ktoś myśli że to szary Kowalski jeżdżący codziennie do pracy i wożący dziecko do przedszkola jest problemem. Zejdźmy na ziemię. Jak chcemy ratować klimat to z głową.
jer65
Żeby kupić elektryka warunki muszą być 2 , 1 - ładowarka pod blokiem na kilka stanowisk a nie 20 km dalej jedna na dzielnicę , 2- jazda elektrykiem musi być 50 % tańsza niż na benzynie.
goscgumka
Skąd prąd do tych elektryków? Już dziś słychać głosy, że za kilka lat prądu zabraknie. Nie mamy ani jednej elektrowni atomowej. Bełchatów wygaszamy.
jenak
Pewien nawalony klasyk zawołał tedy


"Y....ć biedę".
koperytko
moze taka historia nie z tej ziemi nie zrozumiała dla lewaków w PE i lemingów z mózgiem w TVN...
W Chinach sprzedaz samochodów elektrycznych za 2023 w sprzedazy ogółem wyniosła 38% !!!! - bez zadnych dopłat przymuszen obostrzeń. Czynnikiem decydujacym była tania energia.... Chiny budują elektrownie atomowe, weglowe, wiatraki i
moze taka historia nie z tej ziemi nie zrozumiała dla lewaków w PE i lemingów z mózgiem w TVN...
W Chinach sprzedaz samochodów elektrycznych za 2023 w sprzedazy ogółem wyniosła 38% !!!! - bez zadnych dopłat przymuszen obostrzeń. Czynnikiem decydujacym była tania energia.... Chiny budują elektrownie atomowe, weglowe, wiatraki i fotovoltaikę aby miec tanią energię, ktora pozwoli uniezależnić sie od ropy. W Europie są targi motoryzacyjne gdzie s samochody elektryczne - polecam zobaczyć co oferują Chińczycy i ile jest firm wtym segmencie. Małe elektryki mozna juz kupić za 70 tys pln

W UE elektryki stanowiły 11% - z dopłatami z przymuszeniami, z ograniczeniami we wjeździe do centrów miast itd. Dlaczego w UE nie sprzedaja się elektryki - bo mamy drogi prąd
1. przez CO2 - który podwyzsza ceny energi z wegla i jednocześnie jest kwota sprzedazy energi z tzw zielonych źródeł
2 to jest MEGA - UE narzuciła ze jeżeli energetyka nie odbierze pradu z wiatraków i fotovoltaiki to ma płacić producentom rekompensaty - czyli im więcej tzw śmiesznie zwanej taniej zielonej energii tym rachunki za prąd będa większe
jenak
No dlatego buduje się tam drugi front.

Taiwan, Indie, Japonia, Filipiny.....
jenak
Te 200 tys. zł na raz to jakby nieco przydrogo, sądząc po korkach złożonych z aut w cenie od 5 do 50 tys. zł.
koperytko
..dopłaty ale tylko do niemieckich...
bankierpb
To co zapowiada a to co zrobi to dwie różne sprawy

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki