REKLAMA

Rosomak S.A. dostarczy Straży Granicznej potężny pojazd za miliony złotych

2024-09-07 12:00
publikacja
2024-09-07 12:00

Należąca do PGZ spółka Rosomak S.A. zawarła kontrakt ze Strażą Graniczną na dostawę specjalnego pojazdu opancerzonego Legwan 4x4. Pilotażowa umowa dotyczy na razie jednego pojazdu, lecz już widać, że cena jest niebagatelna.

Rosomak S.A. dostarczy Straży Granicznej potężny pojazd za miliony złotych
Rosomak S.A. dostarczy Straży Granicznej potężny pojazd za miliony złotych
fot. Jacek Szydlowski / / FORUM

Umowę o wartości 2,3 mln złotych podpisano podczas uroczystości na XXXII MSPO w Kielcach w obecności ministra spraw wewnętrznych i administracji - Tomasza Siemoniaka. Według zapewnień dostawa ma zostać zrealizowana przed końcem bieżącego roku. 

Opancerzony pojazd specjalny Legwan 4x4 będzie zasadniczo bardzo podobny do zamówionych dla wojska w sierpniu 2023 r. Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych Legwan 4x4 (których ma być "niemal 400"). Ważną różnicą będzie wbudowana elektryczna wciągarka. 

Legwany opierają się na platformie opancerzonego pojazdu Kia Motors Defence KLTV 4x4, które, póki co sprowadzane są z Korei Południowej. W najbliższych latach produkcję tego rodzaju platform na koreańskiej licencji wdroży zakład w Siemianowicach Śląskich. Zaletą pojazdu jest wysoki poziom ochrony balistycznej. Posiada on też wysokoprężny silnik Hyundai D6EB o mocy 225 koni mechanicznych a podstawowo pomieści załogę złożoną z kierowcy i 7 pasażerów. 

Jeśli pojazd sprawdzi się w służbie, Straż Graniczna rozważa zakup kolejnych egzemplarzy, które wzmocnią jej posterunki zwłaszcza na wschodniej granicy kraju. Oczekuje się, że pilotażowy egzemplarz zostanie skierowany gdzieś na odcinek granicy między Polską a Białorusią. 

Oprac.: MT

Źródło:
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (13)

dodaj komentarz
katzpodola
Kompletnie poroniony pomysł, ponieważ w SG jest do niczego nie przydatny
nostsherlock
Przynajmniej produkowane w kraju, lepiej niż zamawiać u amerykańców z obietnicą dostawy za 10 lat, po których okaże się, że zamiast nowego sprzętu chcą dostarczyć jakiś stary złom, który chcieli utylizować po cenie trzykrotnie wyższej niż za nowy
talmudd
szkoda ze nie.....miliardy...:(:(.....jak pozwolił na to "wielki brat" ??.....nie miał nic w "ofercie".....ROFL
devu
Ważne, ze pojazd jest polski i kapitał zostaje w kraju. Bo nasze jest najlepsze, a nie jakieś pseudotechnologie z niemiec, które mozna serwisować jak się niemcowi zechce.
po_co
Po części, bo jednak jest to produkowane na licencji.
Generalnie smutne jest to, że mało tego typu rozwiązań produkujemy w pełni samodzielnie.

Nie posiadamy w Polsce zakładów produkujących układy scalone, chociaż szczerze mówiąc wyprodukowanie ich dziś na potrzeby takiego pojazdu to nie jest coś co przekracza możliwości
Po części, bo jednak jest to produkowane na licencji.
Generalnie smutne jest to, że mało tego typu rozwiązań produkujemy w pełni samodzielnie.

Nie posiadamy w Polsce zakładów produkujących układy scalone, chociaż szczerze mówiąc wyprodukowanie ich dziś na potrzeby takiego pojazdu to nie jest coś co przekracza możliwości naszej gospodarki, niemniej wyprodukowanie nadwozia i pozostałych elementów jest w naszym zasięgu.

Polacy mają doświadczenie w projektach wojskowych, jak i cywilnych. Mamy wielu uzdolnionych i docenionych projektantów, mamy osoby posiadające doświadczenie w budowaniu chociażby takich systemów jak patriot, więc wiele rozwiazań bylibyśmy w stanie nawet samodzielnie zaprojektować.
Nie wszystko musimy, a nawet nie powinniśmy robić samodzielnie bo zwyczajnie w świecie tego nie wykorzystam ale pojazdy, samoloty, łodzie, dlaczego nie?
synanki
bez pozwolenia na użycie broni ten pojazd niczego nie zmieni...
roland_w
9 gram ołowiu jest tańsze i na trwałe rozwiązuje graniczne problemy.
lampeduza
Polski przemysł dumnie dostarcza pojazdy zaprojektowane i w istocie wykonane w Azji. Dlaczego produkcja wszystkiego, musi być w Europie droższa? Co niszczy przemysł Europy?
Lewicowe myślenie - wszystko jest mega opodatkowane i spętane regulacjami. Wysokie podatki bo socjal i opiekuńczość. Dlaczego paliwo w EU to 6-9 pln /litr
Polski przemysł dumnie dostarcza pojazdy zaprojektowane i w istocie wykonane w Azji. Dlaczego produkcja wszystkiego, musi być w Europie droższa? Co niszczy przemysł Europy?
Lewicowe myślenie - wszystko jest mega opodatkowane i spętane regulacjami. Wysokie podatki bo socjal i opiekuńczość. Dlaczego paliwo w EU to 6-9 pln /litr a w USA 3,7 a w Chinach 4 pln/l?
No tak, dzisiaj lewica (rozdawnictwo) to praktycznie każda partia.
samsza
Po co?
Gdzie to ma sens, ktoś napisze, choć 1 przykład...
No nie, że miś i protokół zniszczenia, praktyczne wykorzystanie, a pomysł w teorii do zastosowania.
newcommer
Po to aby mogli strzelać na granicy, dojechać i rozjechać.
Taki wóz jest w stanie zatrzymać wagnerowców do czasu ostrzału dronami czy F35.
Zdaj raport.

Powiązane: Wydatki na zbrojenia

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki