Sklepowe półki z grami planszowymi puchną - na polski rynek trafia coraz więcej bestsellerowych tytułów. Jak wynika z ustaleń Bankier.pl, dystrybutorzy notują z roku na rok nawet 25-procentowy wzrost sprzedaży. Festiwale dla fanów planszówek odwiedza po kilka tysięcy osób, a na świecie coraz głośniej o polskich twórcach gier. Wiele wskazuje na to, że najlepsze nadal przed nami – sugerują w rozmowie z Bankier.pl przedstawiciele firm z tej branży.


"Chińczyk" czy "Monopoly" nie robią już wrażenia na żadnym fanie gier planszowych, a mimo to nadal są najlepiej sprzedającymi się w Polsce tytułami. Rynek zdobywają jednak bardziej zaawansowane gry, które mają niewiele wspólnego z produktami dla dzieci.

Pora zapomnieć o czasach, kiedy pionkami przesuwało się głównie w ramach szachów czy "Grzybobrania". – To mniej więcej tak, jakby porównywać starą grę typu "Snake" na telefon z grami komputerowymi typu "Wiedźmin". To zupełnie inny świat, o istnieniu którego wielu Polaków ciągle nie ma pojęcia – tłumaczy w rozmowie z Bankier.pl Magdalena Jedlińska z wydawnictwa Rebel. Czas na tytuły, za które dorośli gracze gotowi są płacić po kilkaset złotych.
Kupujemy coraz więcej gier planszowych
Choć ceny gier planszowych w Polsce mogą odstraszyć, na taki zakup decyduje się coraz więcej klientów. Stawki za nowości zaczynają się od kilkudziesięciu złotych, a w przypadku rozbudowanych tytułów z bogatym wyposażeniem, mogą sięgać nawet 300 zł. – Wiele gier importowanych do Polski, ale także produkowanych u nas ma ceny okładkowe niewiele niższe niż na rynkach zachodnich, co przy mniejszej sile nabywczej Polaków sprawia, że gry są dla nas relatywnie droższym produktem niż na przykład dla Niemców – mówi Tomasz Kołodziejczak z wydawnictwa Egmont Polska.
|
Ceny najpopularniejszych* gier planszowych w Polsce |
||
|---|---|---|
|
Lp. |
Tytuł |
Średnia cena |
|
1. |
Dobble |
50,84 zł |
|
2. |
Talisman: Magia i Miecz |
162,42 zł |
|
3. |
Dixit |
100,73 zł |
|
4. |
Osadnicy z Catanu |
103,67 zł |
|
5. |
Monopoly Polska |
103,22 zł |
|
6. |
Gra o Tron Druga Edycja |
189,98 zł |
|
7. |
Taboo |
96,38 zł |
|
8. |
Eurobusiness |
33,94 zł |
|
9. |
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island |
157,22 zł |
|
10. |
Rummikub |
67,20 zł |
|
*Ranking najpopularniejszych gier ułożono na podstawie raportu Ceneo.pl za I-III kw. 2014 roku. Źródło: Bankier.pl. |
||
Mimo nierzadko wysokich cen, zarówno Egmont Polska, jak i inni uczestnicy tego rynku po stronie podaży odnotowywali w ciągu ostatnich kilku lat regularne, nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty sprzedaży. – Od 2010 roku sprzedaż gier planszowych rośnie nawet o 25% rocznie – mówi w rozmowie z Bankier.pl Monika Marianowicz z Empiku. Wszystkie pytane przez nas firmy szacują utrzymanie się podobnego trendu w kolejnych latach.
Nieocenionym motorem napędowym tego segmentu rozrywki jest i będzie rosnąca liczba imprez i wydarzeń kulturalnych. Jeszcze w zeszłym miesiącu Polacy mogli zagrywać się w najnowsze tytuły w Warszawie podczas imprezy „Planszówki na Narodowym”, a fani już zacierają ręce na listopadowy Festiwal Gramy 2014. – [Na festiwal Gramy – red.] rok temu przyszło 6500 osób. W tym roku z pewnością liczba się zwiększy, a trzeba pamiętać, że choć Gramy jest największym festiwalem, to podobnych wydarzeń w całości poświęconych grom planszowych jest kilkaset w całej Polsce. Kilka lat temu nie było ich wcale – mówi Jedlińska. Tendencję potwierdza także Monika Marianowicz z biura prasowego Empik: – Można stwierdzić, że moda na taką rozrywkę wykracza poza tradycyjne, dość zamknięte środowiska określane mianem geeków bądź nerdów. Pozwala to optymistycznie patrzeć na przyszłość rynku gier planszowych – mówi.
Polacy walczą o udział w rynku
Na takich spotkaniach nie brakuje także gier polskich projektantów. Polskie wydawnictwa zajmują się już nie tylko tłumaczeniem na język polski bestsellerowych tytułów z zagranicy, ale także realizują własne pomysły. Choć do największych planszowych hitów im jeszcze trochę brakuje, mamy na tym polu pierwsze sukcesy. Tworzymy coraz więcej gier, które odnoszą sukcesy nie tylko w gronie rodzimych geeków.
|
Przykładowe gry planszowe autorstwa Polaków i ich ceny |
|
|---|---|
|
Tytuł |
Cena |
|
K2 |
73,50 zł |
|
Slavika |
44,89 zł |
|
Kolejka* |
55,00 zł |
|
Alternatywy 4 |
95,26 zł |
|
Neuroshima Hex |
98,55 zł |
|
*cena ze sklepu Rebel.pl |
|
|
Źródło: Bankier.pl. Przyjęto najniższe ceny w serwisie Ceneo.pl |
|
Podczas tegorocznej edycji Spiel w Essen [niemieckie targi gier planszowych, organizowane od 1983 roku – przyp. red.] wśród 800 wystawców pojawiło się 22 z Polski, którzy reklamowali swoje projekty klientom z całej Europy. Kiedyś firma Portal Games wystawiała się w najdalszych salach, a dziś razem z G3, Granną czy Treflem pokazują się zaraz obok największych marek, takich jak Kosmos, Asmodee, Haba czy Zoch – wylicza Michał Matłosz z planszóweczka.pl.

Potencjał polskich gier planszowych dobrze widać w serwisie crowdfundingowym Kickstarter. Twórcy gry "Galaxy of Trian" uzbierali tam 130 tysięcy dolarów. – Z roku na rok udział gier polskich autorów się zwiększa i zapewne z czasem dorobimy się rozpoznawalnych nazwisk. Sporo polskich gier wydawanych jest w innych językach - włosku, grecku, japońsku, francusku itd. Oczywiście jest to niewielki procent światowej listy, ale kilka lat temu nie było nas tam wcale – dodaje Jedlińska.
Dotychczasowe sukcesy dają nadzieję na zdobycie największego trofeum w świecie gier planszowych – Spiel des Jahres, określanego przez specjalistów z branży „planszowym Oscarem”. Adam Kałuża, autor gry K2, już niemal otarł się o ten zaszczyt, otrzymując nominację do tytułu. Droga do sukcesu została przetarta, a Kałuża udowodnił silną pozycję Polaków w branży. Pozostaje jedynie czekać, aż ktoś dopełni dzieła.
A czy wśród Czytelników Bankier.pl także są fani „gier bez prądu”?
Mateusz Gawin, Bankier.pl






















































