Polscy konsumenci wybierają rozwiązania technologiczne, które przyspieszają zakupy - wynika z badania platformy technologii finansowych Adyen. 63 proc. badanych wskazało, że korzysta z kas samoobsługowych, a 33 proc. z umieszczonych w sklepach terminali mobilnych.


Jak wynika z najnowszego raportu „Adyen Index: Retail Report 2025” wygoda, szybkość i płynność procesu zakupowego to dziś podstawowe kryteria, które biorą pod uwagę klienci, ruszając na zakupy.
Według badania aż 63 proc. Polaków korzysta z kas samoobsługowych, a ponad 33 proc. płaci za zakupy bezpośrednio na terminalu mobilnym, który właściciele sklepów ustawiają jeszcze na hali sprzedaży. Z kolei aplikacje firm, wykorzystywane do zbierania punktów lojalnościowych i przyśpieszenia procesu zakupowego wybiera ponad badanych 37 proc. klientów.
Jak wskazał country manager CEE w Adyen Matouš Michněvič, konsumenci oczekują dziś płynnego, intuicyjnego doświadczenia zakupowego niezależnie od tego, czy kupują w sklepie fizycznym, online czy z poziomu aplikacji. Uważa on, że „inwestycje w unified commerce (nowoczesny model handlu, który integruje wszystkie kanały sprzedaży w jedną platformę) i rozwój samoobsługi stają się obowiązkiem, a nie opcją”.
Badanie wykazało jednak, że z tzw. nowinek technologicznych, czyli np. wirtualnych przymierzalni korzysta zaledwie 9 proc. konsumentów.
– Technologie immersyjne (pozwalające np. na nakładanie elementów cyfrowych na otoczenie rzeczywiste) wciąż czekają na swoją szansę – szczególnie że zaledwie 24 proc. firm deklaruje inwestycje w VR (virtual reality) czy AR (augmented reality) - wytłumaczył Michněvič. Powiedział jednak, że młodsze grupy wiekowe (18–34 lata) są bardziej skłonne testować takie nowinki.
Wyniki badań świadczą również o tym, że Polacy coraz częściej oczekują, że zakupy będą dopasowane do ich indywidualnych potrzeb: aż 42 proc. respondentów deklaruje, że chętniej wybiera marki, które pamiętają ich wcześniejsze wybory i preferencje. A ponad 23 proc. oczekuje promocji i rabatów, dopasowanych do ich zakupowych preferencji i historii transakcji. Z kolei co trzeci badany (34 proc.) chciałby, aby zakupy stacjonarne były po prostu ciekawsze – np. poprzez wprowadzenie elementów rozszerzonej rzeczywistości, specjalnych stref relaksu czy organizację wydarzeń na miejscu. Natomiast blisko co czwarty konsument (23 proc.) chce mieć dostęp do informacji o stanach magazynowych w czasie rzeczywistym, jeszcze przed wizytą w sklepie czy finalizacją zakupów online, co skraca i upraszcza cały proces zakupowy.
Badanie Adyen Index: Retail Report 2025 przeprowadzono między 26 lutego, a 12 marca br. na grupie 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych w różnych krajach. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.
Adyen to nowoczesna platforma technologii finansowych współpracująca m.in z takimi firmami jak Notino, Żabka, Uber, H&M i Microsoft. (PAP)
ewes/ malk/



























































