REKLAMA

Podkarpackie: Blisko 500 osób zostanie zwolnionych z PZL Mielec

2015-06-01 16:14
publikacja
2015-06-01 16:14
Podkarpackie:  Blisko 500 osób zostanie zwolnionych z PZL Mielec
Podkarpackie:  Blisko 500 osób zostanie zwolnionych z PZL Mielec
fot. Marek Dybas / REPORTER / / EastNews

Blisko 500 osób straci prace do września br. w zakładach PZL Mielec (Podkarpackie), w których produkowany jest m.in. helikopter Black Hawk - powiedział PAP w poniedziałek przewodniczący Solidarności w mieleckich zakładach Marian Kokoszka.

(fot. Marek Dybas / REPORTER / EastNews)

W poniedziałek w Warszawie odbyło się spotkanie m.in. związkowców z zarządem firmy Sikorsky, do której należą mieleckie zakłady.

Po tym spotkaniu Kokoszka powiedział PAP, że powodem redukcji zatrudnienia jest przede wszystkim przegrana w przetargu na dostawę śmigłowców na polskiego wojska. Do tego dochodzi też słabsza koniunktura na nasz główny produkt czy Black Hawk'a. Dlatego zwolnienia dotkną głównie osoby, które pracują przy tej linii, gdzie on powstaje - dodał.

W kwietniu rząd poinformował, że w przetargu na śmigłowiec dla polskiego wojska do etapu testów wybrano maszynę oferowaną przez Airbus Helicopters - H225M (wcześniej znany jako Eurocopter EC725) Caracal. Odrzucono dwa inne śmigłowce - Black Hawk amerykańskiej korporacji Sikorsky i jej polskiego zakładu PZL Mielec oraz AW149 proponowany przez PZL-Świdnik i jego właściciela - grupę AgustaWestland.

W PZL Mielec zatrudnionych jest obecnie ok. 2,2 tys. osób, z tego ok. 800 pracuje przy powstaniu Black Hawk'a. W ub. tygodniu zwolnionych zostało z PZL Mielec ponad 40 osób.

Kokoszka dodał, że na poniedziałkowym spotkaniu poinformowano również, że w całym koncernie Sikorsky zwolnionych zostanie w najbliższym czasie ok. 1,4 tys. pracowników.

Komentarz eksperta

główny ekonomista Bankier.pl
Niepotrzebne zwolnienia

Tydzień temu kontaktowaliśmy się z PZL-Mielec w celu wyjaśnienia plotek dotyczących ewentualnych zwolnień w tej firmie. Równocześnie o zdanie pytaliśmy stronę związkową, która również nie przekazała nam żadnych istotnych informacji. Niepotwierdzone wcześniej plotki sugerowały spore zwolnienia grupowe w związku z przegranym przetargiem na dostarczenie śmigłowców dla polskiego wojska.

500 osób to dużo - zwłaszcza w Mielcu, który liczy nieco ponad 60 tysięcy mieszkańców. Stopa bezrobocia w tym mieście w marcu wynosiła 11,7%, czyli blisko średniej ogólnokrajowej. Zwolnienia w PZL Mielec bezpośrednio spowodują wzorst stopy bezrobocia w tym mieście do ponad 12,5%, koszty zasiłków dla bezrobotnych i ich późniejsza aktywizacja wyniesie co najmniej 3 mln zł. Niewykluczone, że koszty społeczne będą dużo większe.

PZL Mielec to dobra i znana spółka, która prawdopodobnie prędzej czy później uzyska jakiś kontrakt rządowy (niekoniecznie polskiego) - być może w jej przypadku warto byłoby rozważyć inny scenariusz działania. Część związkowców byłaby za dotowaniem miejsc pracy. W teorii w długim okresie jest to tańsze niż wysyłanie ludzi na bezrobocie, a gdy zachodzi taka potrzeba znów uruchamianie linii produkcyjnych i szukanie nowych pracowników.

Czytaj dalej... 

Związkowiec powiedział, że od przyszłego tygodnia rozpoczną się negocjacje z zarządem PZL Mielec ws. zwolnień. Będziemy chcieli, aby w pierwszej kolejności zwalniane były osoby, które w najbliższym czasie będą mogły np. przejść na emeryturę. Rozmawiać będziemy również o wysokości odpraw. Tanio skóry nie sprzedamy - zapowiedział.

Kokoszka podkreślił, że związek będzie robił wszystko, aby unieważnić przetarg. Dodał, że w połowie czerwca ma się odbyć zamknięte posiedzenie sejmowej komisji obrony narodowej, związkowiec liczy, że zaprezentowane zostaną tam dowody, które pozwolą unieważnić przetarg.

Będę występował też do rządu, aby zrekompensował zamówieniami na inne nasze produkty np. samolot Bryza, te miejsca, które stracimy z powodu przetargu na śmigłowce - powiedział szef Sw PZL Mielec.

Dyrektor ds. komunikacji w PZL Mielec Andrzej Talaga poinformował PAP, że spółka w tej sprawie wyda komunikat.

PZL Mielec to największy w Polsce producent statków powietrznych; wytwarza m.in. helikopter Black Hawk. Należy do amerykańskiego koncernu Sikorsky. Zatrudnia ok. 2,2 tys. pracowników.(PAP)

huk/ par/

Źródło:PAP
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (84)

dodaj komentarz
~nowa
w Sikorsky jest za dużo żądzących młodych nie znających się na pracy i produkcji
magui1
Sikorsky przegrał, bo wciskali nam babola, a nie wojskowy śmigłowiec.

Co do zwolnień w zakładzie, prawa wygląda tak:

"Nowy prezes United Technologies Corporation, Gregory Hayes zapewnia,że przyszłość należącego do grupy producenta śmigłowców Sikorsky jest fantastyczna. Tyle,że firma nie jest dość dochodowa, więc
Sikorsky przegrał, bo wciskali nam babola, a nie wojskowy śmigłowiec.

Co do zwolnień w zakładzie, prawa wygląda tak:

"Nowy prezes United Technologies Corporation, Gregory Hayes zapewnia,że przyszłość należącego do grupy producenta śmigłowców Sikorsky jest fantastyczna. Tyle,że firma nie jest dość dochodowa, więc UTC chce się jej pozbyć.

Ostateczna decyzja w jaki sposób UTC rozstanie się z częścią helikopterową , czy zostanie wydzielony w samodzielną firmę, czy też zostanie sprzedany, zostanie podjęta do końca tego roku.

Poprzedni szef UTC, Louis Chenevert powiedział rok temu „Rzeczpospolitej", że Sikorsky jest „ikoną" UTC. Firma należała do grupy od 1929 roku. Teraz Gregory Hayes chce przede wszystkim solidnych zysków. A Sikorsky mu ich nie zapewnia. "

Zwolnienia były zaplnowane i wynik przetargu nie ma tu nic do rzeczy, a świnie, wiadomo, kwiczą, jak zabiera się koryto.....
~mati
Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i wytłumaczyć tym zacietrzewionym... szczegóły przetargu na śmigłowce.
Tekst znaleziony w Sieci.
ALE LEPIEJ CHYBA TEGO STREŚCIĆ JUŻ NIE MOŻNA!

1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)
2. MON w przetargu
Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i wytłumaczyć tym zacietrzewionym... szczegóły przetargu na śmigłowce.
Tekst znaleziony w Sieci.
ALE LEPIEJ CHYBA TEGO STREŚCIĆ JUŻ NIE MOŻNA!

1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)
2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum serwisowego w WZL1 w Łodzi aby państwo miało kontrolę nad serwisowaniem maszyn i aby nie dochodziło do sytuacji jak obecna se Świdnikiem, który wykręca się jak może i 8 lat! modernizuje nasze Sokoły!
3. Pomimo, że Agusta Westland (PZL Świdnik) posiada w ofercie śmigłowce sprawdzone, spełniające wymagania jak AW101 wystawia do przetargu mały, niesprawdzony AW149, który żaden inny kraj nie chce kupić gdyż jest to przerobiony cywilny śmigłowiec (Rosnieft kupił sobie takie cywilne śmigłowce).
4. Tak samo firma Sikorsky mając w ofercie śmigłowiec S-92, wystawia do przetargu mniejszy S-70i który spełnia tylko część wymagań.
5. Airbus jako jedyny wystawia odpowiednio duży śmigłowiec EC725 Caracal, który spełnia nasze wszystkie wymagania techniczne.
6. Śmigłowiec AW149 nie zapewnia wystarczającej pojemności aby zmieścić sensowną ilość żołnierzy (wymagane 12) z ekwipunkiem. Jak śmigłowiec na bazie wersji cywilnej nie zapewnia ani sensownej osłony przedziału załogi, charakteryzuje słabymi parametrami takimi jak: maksymalny pułap, czas wznoszenia, prędkość przelotowa, ładowność, masa startowa. Jednym słowem śmigłowiec dobry na wycieczki VIP, a nie do latania w wirze walki.
7. Śmigłowiec S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60 Black Hawk (swoją drogą świetny śmigłowiec) z którym ma wspólny niestety tylko kadłub. Śmigłowiec proponowany Polsce przez firmę Sikorsky (PZL Mielec) jest pod każdym względem gorszą konstrukcją od wersji użytkowanej przez US Army (a nawet Słowacji sic!). Posiada słabsze silniki, stary typ wirnika(pogarszając parametry lotne), uproszczoną awionikę, oraz brak wyposażenia dodatkowego poprawiającego świadomość sytuacyjną załogi oraz jej skuteczność na polu walki. Jak bardzo jest to odchudzona wersja może świadczyć fakt, że S-70i jest lżejszy od UH-60 o 0,5t! Dlaczego zaoferowano nam taką słabszą wersję. Ponieważ podobnie jak AW149 nikt nie chce jej kupować tylko wybiera UH-60 lub najbardziej odpowiedni dla nas S-92. Próbie sprzedania nam gorszego Black Hawk'a sprzyjał fakt jego produkcji w PZL Mielec.
8.EC725 Caracal to sprawdzona konstrukcja, podobnie jak Black Hawk od wielu lat unowocześniana i choć konstrukcyjnie nie najnowsza będąca w czołówce. Wbrew powszechnej opinii laików data powstania prototypu nie ma znaczenia jeśli założenia konstrukcyjne były słuszne i tak jest w przypadku Caracala. Jeśli chodzi o parametry samej maszyny Caracal bije swoich konkurentów na wszystkich płaszczyznach. Zapewnia wystarczającą osłonę przedziału załogi, oraz siłę ognia. Posiada ze wszystkich konkurentów największą prędkość przelotową, najwyższy maksymalny pułap, największy zasięg, największą ładowność, Ze względu na wysoki przedział załogi także najlepszą ergonomię dla żołnierzy. Wszystkie dane można sprawdzić na stronach producentów i porównać.
9. PZL Świdnik należy do grupy Agusta Westland, której właścicielem są Włosi. Nie jest to Polski zakład, wpływy z produkcji nie trafiają do polskiego budżetu tylko włoskiego i wspierają rozwój tylko ich rozwój.
10. PZL Mielec także nie jest Polską fabryką tylko należy do Sikorsky'go i tak samo kontrakt nie wspiera naszego przemysłu tylko ich firmę.
11. Jedynymi Polskimi zakładami są WZL1 w Łodzi i Dęblinie.
12. Airbus nie posiada w Polsce zakładów produkcyjnych dlatego zaoferował produkcję swojego śmigłowca Caracal właśnie w WZL1 należących tylko do Państwa Polskiego
13. Oferta Agusta Westland (PZL Świdnika) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do pozostałych konkurentów. PZL Świdnik zaproponował dostarczenie pierwszych śmigłowców w 2019 roku co jest o 2 lata później niż wymagane w przetargu. Aby obejść ten punkt, zaproponował, że w 2017 roku dostarczy dla naszego wojska wersję cywilną (podkreślam cywilną!) tego śmigłowca co jest skandalem i byłoby hańbą dla Polski na arenie międzynarodowej! Należy też się zastanowić co by później zrobili z tymi cywilnymi śmigłowcami. Przerobili na wojskowe? Wstyd i krętactwo wychodzi. PZL Świdnik w swojej ofercie nie zaproponował pełnego przekazania zdolności serwisowych śmigłowców do należących do Państwa Polskiego zakładów WZL1. Powodem tego była chęć dyktowania warunków cenowych, opóźnianie prac serwisowych (tak jak w przypadku modernizacji śmigłowców Sokół) i niedopuszczenie aby Państwo Polskie uzyskało zdolności nacisku na PZL Świdnik w kwestii posiadanych śmigłowców. Co więcej PZL Świdnik nie sprecyzował gdzie i ile bedzie produkował śmigłowców AW 149 gdy wygra kontrakt. Należy pamiętać, że obecnie linia produkcyjna tego śmigłowca jest we Włoszech!
14. Oferta Sikorsky (PZL Mielec) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów jednak bez uzbrojenia. Jest to sytuacja niedopuszczalna z dwóch powodów: 1 - Dodatkowy koszt zakupu uzbrojenia windujący cenę do góry; 2 - Znaczne opóźnienia wprowadzenia śmigłowców do Polskiej armii ze względu na konieczność przeprowadzenia atestów po integracji uzbrojenia ze śmigłowcami. Wybierając tą ofertę nasze Wojska otrzymałyby "wojskowy, nieuzbrojony śmigłowiec" co brzmi jak chory żart. Oferta także nie obejmowała przekazania kontroli nad serwisem w ręce Polskich władz co powtarzałoby sytuację opisaną w punkcie wyżej.
15. Oferta Airbus – Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów. Firma Airbus zobowiązała się do wybudowania fabryki w Łodzi. Produkcja jednak będzie ograniczona na kształt znany z PZL Świdnik i PZL Mielec. Airbus w ramach umowy przekaże do WZL 1 w Łodzi należącego do Państwa Polskiego pełne zdolności serwisowe śmigłowców Caracal, oraz zdolności budowy i serwisowania silników w Dęblinie. Śmigłowce będą uzbrojone i pierwsze sztuki otrzymamy w 2017 roku.
16.Offset czyli co zyskamy? PZL Świdnik oraz PZL Mielec zaproponowały zainwestowanie tych pieniędzy w fabryki w Świdniku i Mielcu zwiększając ich możliwości. Słowa pięknie brzmią ale gdy weźmiemy pod uwagę, że jedynymi ich właścicielami są właśnie te firmy taki offset w ich wykonaniu będzie oznaczał wyciągnięcie sobie pieniędzy z prawej kieszeni i przełożenie ich do lewej – kreatywna księgowość godna pozazdroszczenia. Airbus nie posiada fabryk w Polsce w związku z tym będzie musiał zainwestować w należące do państwa Polskiego zakłady WZL1 w Łodzi. Z tego powodu jest to jedyny offset który może nam – Polsce coś więcej dać.
~emeryt
Pan ze związku zawodowego i zarząd PZL Mielec podają najbardziej populistyczną informację dotyczącą zwolnień grupowych - nie wygrany przetarg. Informację, która trafia do świadomości przeciętnego Polaka, że nasz rząd a dokładnie PO przyczynia się do ich zwolnienia co jest oczywistą nieprawdą. Jak może to być przyczyną zwolnień, czy Pan ze związku zawodowego i zarząd PZL Mielec podają najbardziej populistyczną informację dotyczącą zwolnień grupowych - nie wygrany przetarg. Informację, która trafia do świadomości przeciętnego Polaka, że nasz rząd a dokładnie PO przyczynia się do ich zwolnienia co jest oczywistą nieprawdą. Jak może to być przyczyną zwolnień, czy ci pracownicy zostali zatrudnieni celowo, w związku z planowanym wygraniem przetargu. Przecież to jest absurd. Przyczyna leży w mniejszym popycie na ich wyroby.
~Zepete
Jesteś w błędzie,ludzie byli zatrudniani pod przetarg.Nie pracujesz tam i nie masz pojęcia co się tam działo i dzieje w tej chwili.
~andrea
W pierwszej kolejności zwolnić nieskutecznych związkowców, nie zauważyli że produkują produkty w starej technologii ??? Jeżeli nie ma popytu to niech zatrudnią konstruktorów na ich miejsce ! W końcu to biznes , a nie ochronka ! Polityczny region smerfów maruderów ! ?
~mielonka
Ja sie zastanawiam po co nam tyle tych helikopterow skoro my do dwoch tu154 nie moglismy skompletowac zalogi tylko latali ludzie bez uprawnien,przeciez do tego potrzeba bedzie z 200 pilotow chyba ze beda latac 5 helikopterami w tygodniu a wnastepnym tygodniu kolejnymi piecioma
~SAAB
a kto ci powiedział że ludzie byli bez bez uprawnień? Anodina, tvn czy z autoposji to wiesz - jako świeżo upieczony magister wyższej szkoły fryzur i makijażu?

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki