REKLAMA

Lasek: Budowa CPK oznacza koniec lotniska na Okęciu

2024-04-29 07:20
publikacja
2024-04-29 07:20

Nasi poprzednicy próbowali zrobić wszystko, by nie można się było z projektu CPK wycofać. Konieczna jest modyfikacja planów z czasów rządów PiS – mówi w "Rz" Maciej Lasek. Wg pełnomocnika rządu ds. CPK "jeśli zostanie wybudowane lotnisko w Baranowie, dalsza eksploatacja Lotniska Chopina nie ma sensu".

Lasek: Budowa CPK oznacza koniec lotniska na Okęciu
Lasek: Budowa CPK oznacza koniec lotniska na Okęciu
fot. Andrzej Hulimka / / FORUM

W opublikowanym w poniedziałek wywiadzie w "Rzeczpospolitej" pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zadeklarował tworzenie "nowych rozwiązań komunikacyjnych dla Polski". Jego zdaniem konieczna jest jednak modyfikacja planów z czasów rządów PiS.

"Błąd popełniono na początku. Wymyślono nowy, sztuczny system komunikacyjny w Polsce, a potem na siłę próbowano znaleźć dla niego uzasadnienie. Polska ma policentryczny system transportowy – duże ośrodki miejskie stanowią lokalne centra komunikacyjne. Te centra powinny być ze sobą połączone – transportem drogowym czy też szybkim kolejowym. Natomiast pisowska wizja CPK to połączenie wszystkich większych miast z jednym punktem: lotniskiem w Baranowie. Błędnie założono, że każdy pasażer jadący KDP, np. z Krakowa do Poznania, musiałby przejechać przez Baranów, mimo iż niewielu pasażerów chciałaby tam wysiąść" - powiedział.

Pełnomocnik rządu zapowiedział przegląd inwestycji, by w przyszłym roku zaproponować plan rozwoju sieci kolejowych w Polsce. "Tak jak przygotowano plan rozwoju sieci drogowej, dzięki któremu można kontynuować inwestycje niezależnie od tego, kto rządzi. Bo potrzebny jest nie na jedną, ale na kilka kadencji do przodu. Tego nam w Polsce dzisiaj brakuje: ciągłości inwestycji infrastrukturalnych" - stwierdził.

Maciej Lasek został zapytany również o przyszłość lotniska Chopina w Warszawie. "Jeżeli zostanie wybudowane lotnisko w Baranowie, to dalsza eksploatacja Lotniska Chopina nie ma sensu. Gdyby było inaczej, to na pewno znalazłoby się wielu operatorów, którzy woleliby latać z Warszawy niż z Baranowa, nawet więcej płacąc. W rezultacie jeszcze trudniej byłoby ten pasażerski model spiąć. Oczywiście możliwa jest alternatywa, w postaci dwóch współpracujących ze sobą lotnisk: lotniska Chopina i lotniska w Modlinie, które można zaplanować nie tylko dla linii niskokosztowych, ale również tradycyjnych linii sieciowych, takich jak PLL LOT. (...) Ale na razie na stole jest projekt lotniska w Baranowie, dla którego komplementarnym niskokosztowym lotniskiem byłby Modlin. A Okęcie, niestety, musiałoby zostać pogrzebane przez pomysł z CPK" - powiedział. (PAP)

Autorka: Anita Karwowska

akar/ sdd/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (88)

dodaj komentarz
ssmentek
Co on bredzi o połączeniach? Połączenia miedzy miastami są i nic nie stoi na przeszkodzie aby je modernizować. Za kasę ze sprzedaży ziemi po Okęciu Warszawa może sobie metro wybudować. Do tego dochodzą miliardy z rozwoju gospodarki mającej CPK w następnych dekadach. Trzeba pogonić tych niemieckich chudopachołków bo będą marnować Co on bredzi o połączeniach? Połączenia miedzy miastami są i nic nie stoi na przeszkodzie aby je modernizować. Za kasę ze sprzedaży ziemi po Okęciu Warszawa może sobie metro wybudować. Do tego dochodzą miliardy z rozwoju gospodarki mającej CPK w następnych dekadach. Trzeba pogonić tych niemieckich chudopachołków bo będą marnować kapitał na taką propagandę dla ubogich intelektualnie i zaraz Polska zacznie się zwijać...
jacekdr64
Ile jeszcze lat można eksploatować lotnisko Okęcie? Może warto spojrzeć trochę z dalszej perspektywy?
nrg
Polska - kraj w którym nic się nie opłaca, chyba że właścicielem nie jest Polak
wybrany83
Mój Boże, a ten niekompetentny ignorant dalej swoje. Przecież lotnisko sąsiadujące z centralnymi dzielnicami miasta oraz mające w strefie bezpośredniego oddziaływania jego większość, z czym wiążą się m.in. ograniczenia czasu funkcjonowania i obciążenia finansowe, a także brak realnych możliwości rozbudowy, powinno być właśnie OGRANICZONE Mój Boże, a ten niekompetentny ignorant dalej swoje. Przecież lotnisko sąsiadujące z centralnymi dzielnicami miasta oraz mające w strefie bezpośredniego oddziaływania jego większość, z czym wiążą się m.in. ograniczenia czasu funkcjonowania i obciążenia finansowe, a także brak realnych możliwości rozbudowy, powinno być właśnie OGRANICZONE DO MINIMUM. Na potrzeby lotów wojskowych, specjalnych i ewentualnie biznesowych w rodzaju LCY, ale nic więcej.
prawnuk
Modlin jest w centrum jakiego miasta?
jaroslaw_kaczynski
Chyba nie uważa ich pan za inteligentów Panie Grzegorzu?
takitamzdaleka
Pogonić tych Lasków i innych germańskich lizusów... My wszystko rozumiemy - wstrzymujecie, wstrzymujecie i pod byle pretekstem - wstrzymujecie. To jasne, dlatego trzeba pogonić tych co wstrzymują, bo nie potrzeba nam takich ludzi małostkowych.
Wiemy, że lotnisko Chopina straci swoje znaczenie, że tak ma być, że CPK będzie centrum
Pogonić tych Lasków i innych germańskich lizusów... My wszystko rozumiemy - wstrzymujecie, wstrzymujecie i pod byle pretekstem - wstrzymujecie. To jasne, dlatego trzeba pogonić tych co wstrzymują, bo nie potrzeba nam takich ludzi małostkowych.
Wiemy, że lotnisko Chopina straci swoje znaczenie, że tak ma być, że CPK będzie centrum komunikacyjnym, że to nie tylko lotnisko, że niemcy stracą, że inni stracą, że mamy szansę być lepsi niż sąsiedzi, że możemy być szybsi i lepiej zorganizowani. My to wiemy! Dlatego chcemy CPK i nie interesują nas żale niemców i innych dookoła! Jak chcą lepsze lotnisko i lepszy węzeł komunikacyjny, to niech sobie zrobią! A my - pogodnić Lasków itp. i brać się do działania. Tego chcemy, nawet jeśli jest większe i droższe niż myślą Tuski, Laski i inni tej usłużnej bandy pro-germańskiej. Bo widzimy realne korzyści z realizacji!
Mamy ku temu wizję, mamy możliwości, i nie interesują nas wymówki, lecz działanie. I tyle - tylko tyle i aż tyle!
Pozdrawiam
krokus12
Pisiorki ile jednostek miało pływać przez przekop według waszych fachowców a ile pływa tylko nie liczcie kajaków i żaglówek.
maro911v6
To mi wytłumacz dyletancie, czemu Tusk w Elblągu powiedziała że dokończą przekop (tor wodny) i stwierdził że przekop był w programie inwestycji jego partii?
Przed wojną Elbląg mógł być portem, ale w XXI w dobie kontenerowców nie xD
Poczytaj sobie nawet na wikipedii kto i kiedy chciał przekopać port.

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki