REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Islam wkracza w europejski świat finansów

2009-02-06 06:00
publikacja
2009-02-06 06:00
Doniesienia z Paryża w oka mgnieniu obiegły świat. Francuska minister finansów Christine Lagarde wyraziła nadzieję, że od przyszłego roku Paryż stanie się „stolicą islamskich banków”. Zdanie to wypowiedziała tuż po tym, jak zapadła decyzja, że od 2009 roku Francja zezwoli na działalność bankową instytucjom, które opierają swoje funkcjonowanie na prawie koranicznym.

Bankowość bezodsetkowa

Bankowość bezodsetkowa to klasyczne przeciwieństwo dla systemu lichwiarskiego, który polega na pobieraniu zawyżonych procentów za pożyczenie dłużnikowi pieniędzy. System bezodsetkowy opiera się na tzw. zasadzie solidaryzmu społecznego. Jest on zgodny z zasadami etycznymi oraz religijnymi większości religii na świecie (w tym chrześcijaństwa, islamu, judaizmu). Podejście to przeciwstawia się czysto ekonomicznemu spojrzeniu, gdzie wypracowanie zysku jest najważniejszym celem, do którego powinno się dążyć. W bankowości bezodsetkowej sfera etyczna postawiona została ponad ekonomiczny wymiar uzyskiwania dochodów. W dzisiejszych czasach ten rodzaj bankowości jest propagowany głównie przez świat islamu. Muzułmanie są społecznością, która radykalnie odrzuca lichwę. Dzięki ich zaangażowaniu bezodsetkowy system finansowania rozwija się w Azji oraz w części Afryki Północnej i stanowi jeden z najszybciej rosnących sektorów bankowości. Drogą instytucji finansowych z Malezji czy Singapuru zaczynają podążać również banki z Europy Zachodniej, w tym tak znane jak Citi Corp., Societe Generale, Deutsche Bank czy Bank of England.

Kilka zasad, czyli jak postępować

Islamski system finansowy zbudowany jest na kilku zasadach wywiedzionych z Koranu, świętej księgi religii muzułmańskiej. Podstawową kwestią jest etyka religijna, której podporządkowany został cały system finansowy wraz z bankowością. Kluczową jego cechą jest rezygnacja z oprocentowania oraz odsetek. Dzięki temu nie występuje spekulacja pieniądzem. Źródłem zysku w przypadku bankowości bezodsetkowej nie są odsetki ani kreacja długu kredytowego, ale produkcja dóbr i udział w zyskach z ich sprzedaży. Instytucje finansowe przekazują środki na rozwój sektora produkcji oraz usług. Poprzez takie zabiegi pieniądze inwestowane są bezpośrednio w gospodarkę realną.

Ważną regułą, która towarzyszy inwestycjom w świecie islamu, jest kierowanie się interesem wspólnoty. Oznacza to, że nie jest możliwe np. finansowe wspomaganie produkcji pornografii, gdyż przedsięwzięcie to niszczy więzi rodzinne, społeczne, międzyludzkie. Istotną cechą towarzyszącą bankowości bezodsetkowej jest solidarne dzielenie ryzyka kredytowego. Ma to swoje odzwierciedlenie w proporcjonalnym podziale przyszłych zysków miedzy bank a kredytobiorcę. Podobna procedura ma miejsce, gdy dana inwestycja przyniesie stratę. Następuje tu odpowiedzialna partycypacja między bankierami a klientami.

Bankowość islamska

W 1972 roku powstał Bank Islamski im. Nasera, którego działalność została oparta właśnie na zasadach bankowości bezodsetkowej. W statucie banku jasno sformułowano, że nie uznaje on pojęcia odsetek. Założyciele sprowadzili więc działalność banku do trzech punktów: 1) kupno i sprzedaż towarów po cenach niższych od cen rynkowych; 2) oferowanie usług społecznych: pożyczki dobroczynne (nieoprocentowane), pożyczki nieoprocentowane na cele alimentacyjne, wypłacanie zasiłków dla osób w wieku emerytalnym nie mających emerytur oraz dla inwalidów nie mających rent; 3) uzyskiwanie dobrowolnych datków, czyli jałmużny, przeznaczanych na pomoc potrzebującym.

Pierwszym, w pełnym tego słowa znaczeniu, bankiem islamskim był Islamski Bank Dubajski, który powstał w 1970 roku. W dniu dzisiejszym istnieje już szeroka sieć banków islamskich, a każdy liczący się zachodni bank, który prowadzi działalność na Bliskim Wschodzie, posiada w swoich strukturach dział bankowości islamskiej. 11 września 2001 roku był datą znamienną pod względem politycznym, miał także odbicie w sferze monetarnej. Do tego czasu bankowość islamska rozwijała się w sposób spokojny.

Każdy muzułmanin mógł korzystać z tego rodzaju bankowości na terenie np. Stanów Zjednoczonych bez problemów, gdyż istniały tam oddziały banków ze strefy azjatyckiej, ale także korzystał on z usług banków amerykańskich, które posiadały departamenty bankowości islamskiej. Po zamachach na World Trade Center wNowym Jorku duży wolumen środków kapitałowych powrócił ze Stanów Zjednoczonych do krajów arabskich.

Po tym jak w USA oraz innych krajach narastała wrogość do islamu, większość osób wierzących w Allacha i posiadających środki pieniężne zgromadzone na kontach bankowych zaczęła wycofywać je z komercyjnych instytucji finansowych. Trafiały one do banków działających zgodnie z prawem koranicznym, co zapoczątkowało dynamiczny rozwój islamskiego systemu finansowego. Kapitał ten stał się łakomym kąskiem nie tylko dla banków z rejonu arabskiego, lecz również dla europejskich instytucji finansowych. Rekiny finansjery ze Starego Kontynentu dostrzegły w tym możliwość zarobku.

Napływ nowych środków pieniężnych mógł pozwolić na nowe inwestycje oraz na zdobycie nowych klientów, którzy są w posiadaniu znacznych środków i którzy, bardzo często, są wpływowymi personami świata gospodarczego. Obecnie na świecie działa ponad dwieście banków bezodsetkowych i ponad setka islamskich funduszy inwestycyjnych. Łącznie w ich posiadaniu znajduje się ok. 800 mld dolarów.

Przyrost w tym sektorze, jak się szacuje, wynosi ok. 10-15 proc. rocznie. Z przeprowadzonych w Malezji prognoz wynika, że w roku 2010 transakcje dokonane w trybie bezodsetkowym osiągną poziom 20 proc. ogółu transakcji finansowych w tym kraju.

Rola bankowości islamskiej

Zasada solidaryzmu społecznego

System bezodsetkowy opiera się na tzw. zasadzie solidaryzmu społecznego. Jest on zgodny z zasadami etycznymi oraz religijnymi większości religii na świecie (w tym chrześcijaństwa, islamu, judaizmu). Podejście to przeciwstawia się czysto ekonomicznemu spojrzeniu, gdzie wypracowanie zysku jest najważniejszym celem, do którego powinno się dążyć. W bankowości bezodsetkowej sfera etyczna postawiona została ponad ekonomiczny wymiar uzyskiwania dochodów.
Funkcja banków islamskich jest zbliżona do działalności banków komercyjnych. Istnieją jednak wyznaczniki, które wprowadzają linię podziału między nimi. Zaliczyć do nich należy: stosunek do oprocentowania, relacje z klientami, cele społeczne i działalność charytatywna. W przypadku banków bezodsetkowych nie może istnieć oprocentowanie od kapitału. W tym wypadku mówić należy o współuczestnictwie w zyskach lub stratach, jakie przynieść może inwestycja. Oznacza to, że klient, który przyniesie środki pieniężne do banku, będzie mógł czerpać z nich zysk, jeśli dana inwestycja będzie dochodowa. W przeciwnym wypadku – czyli przy złej inwestycji – bank nie zwróci pieniędzy. Może oddać zainwestowany kapitał tylko, gdy przyzna się do własnej winy. Dzięki temu klient nie musi pokrywać strat, które wyniknęły z winy banku.

Centralną zasadą banków islamskich nie jest pomnożenie własnego kapitału, lecz pomnożenie majątku swoich klientów. Bankowość islamska wyróżnia depozyty zwykłe, które nie przynoszą zysków a klienci odzyskują je na własne życzenie, kiedy tylko zechcą. Istnieją także w ofercie produktowej depozyty inwestycyjne. Konstrukcja tych instrumentów bazuje na fakcie, że banki odpowiadają jedynie za straty, które powstały na skutek złej administracji.

W tym wypadku nie gwarantują zysków ani zwrotu pieniędzy w przypadku strat powstałych z innego powodu. Deponent składając w banku swój wkład nie ma pewności, czy środki te przyniosą zysk czy też nie. Zysk w tym przypadku nie jest postrzegany jako oprocentowanie wkładu pieniężnego, lecz jako marża – podobnie jak w przypadku transakcji handlowych. Podstawową różnicą, jaka istnieje pomiędzy bankami komercyjnymi a islamskimi, jest prospołeczne podejście tych drugich do uczestników rynku, na którym działają.

Banki islamskie swoją działalność skupiają na inwestycjach w operacje realne, czyli zakładanie przedsiębiorstw podlegających jedynie ograniczeniom wynikającym z prawa koranicznego. Wprzypadku banków komercyjnych inwestycje mają miejsce w sferze wirtualnej, a dotyczą operacji głównie na rynkach finansowych (operacje walutowe, inwestycje w papiery walutowe, itp.). Swoistym kontinuum działalności prospołecznej bankowości islamskiej jest działalność charytatywna, która często jest wpisana w podstawowe obszary działań banków.

Instrumenty finansowe w bankowości islamskiej

Bankowość islamska cechuje się istnieniem specyficznych instrumentów, które zostały stworzone przez ekonomistów oraz duchowych przywódców islamskich. Jedną z form działania banku islamskiego jest muszaraka, polegająca na założeniu wspólnie z klientem firmy, zajmującej się realizacją zgłoszonego przez klienta projektu. Z góry ustala się podział zysków i strat, związanych z przedsięwzięciem. Istnieją dwie formy muszaraki: trwała oraz słabnąca.

Pierwsza z nich to przedsięwzięcie, w którym bank partycypuje w kapitale spółki i uczestniczy w zyskach. W tym wypadku okres umowy nie jest z góry ustalony, ale muszaraka trwała obowiązuje do momentu wycofania się jednej ze stron. W przypadku muszaraki słabnącej z upływem czasu bank muzułmański zmniejsza swój udział w projekcie, a całą inicjatywę przejmuje partner prywatny.

Inna forma działalności to idżara, czyli umowa, na podstawie której bank kupuje, a następnie oddaje klientowi w dzierżawę sprzęt za odpowiednią opłatą. Stanowi ona swoistą formę leasingu.

Kolejnym instrumentem jest mudaraba. Umowa ta uprawnia do sfinansowania przedsięwzięcia przez jedną ze stron, a druga zobowiązuje się do wniesienia pracy jako czynnika produkcji. Obie strony umawiają się na podział zysków wynikających z danego pomysłu. W przypadku wystąpienia straty, osoba pracująca nie otrzyma wynagrodzenia, a osoba, która wniosła wkład pieniężny – poniesie stratę kapitałową.

Islamski świat finansów a czasy współczesne

Islamskie produkty finansowe osiągnęły zaskakujący sukces. Przykładem tego stała się Malezja. W tym kraju w lipcu 1983 roku zainicjował działalność pierwszy bank, który stworzony został wyłącznie na potrzeby muzułmańskich klientów. Rozwój tego sektora jest wyjątkowo dynamiczny. Pod nadzorem specjalistów z zakresu prawa koranicznego stworzono kompleksową ofertę produktową, zgodną z duchem religii Mahometa. Zgodnie z szacunkami agencji ratingowej Standard & Poor’s wartość rynku usług islamskich przekracza kwotę 800 mld dolarów.

Międzynarodowy Fundusz Walutowy, ocenił niedawno, iż rynek ten jest bardziej odporny na kryzys globalnego systemu finansowego niż rynek bankowości konwencjonalnej. W związku z tym obecne załamanie może przyspieszyć wzrost zainteresowania usługami islamskimi w niektórych krajach. Pierwsze tego oznaki już są widoczne – Francja podjęła decyzję, iż zezwoli na taką działalność od stycznia 2009 roku. Zapewne nie bez znaczenia jest fakt, że we Francji mieszka pięć milionów muzułmanów, a pół miliona z nich już wyraża zainteresowanie otwarciem konta w islamskich bankach. Który kraj będzie następny?

Tomasz Murawski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (37)

dodaj komentarz
~wazne
Długie ale wymowne:

Poniższy artykuł pochodzi z książki dr. Petera Hammonda: Slavery, Terrorism and Islam: The Historical Roots and Contemporary Threat:

Islam nie jest ani religią, ani kultem - jest pełnym, kompletnym ustrojem.

Islam ma religijne, polityczne, ekonomiczne oraz militarne komponenty. Komponent religijny
Długie ale wymowne:

Poniższy artykuł pochodzi z książki dr. Petera Hammonda: Slavery, Terrorism and Islam: The Historical Roots and Contemporary Threat:

Islam nie jest ani religią, ani kultem - jest pełnym, kompletnym ustrojem.

Islam ma religijne, polityczne, ekonomiczne oraz militarne komponenty. Komponent religijny jest podstawą dla wszystkich innych komponentów. Islamizacja następuje, kiedy w danym kraje jest wystarczająco dużo muzułmanów, aby zaczęli się domagać swoich tak zwanych "praw religijnych". Kiedy poprawne politycznie i multikulturalne społeczeństwa zgadzają się na "rozsądne" muzułmańskie żądania o ich "prawa religijne", po cichu przechodzą także pozostałe komponenty. Tak właśnie to działa: (Źródło danych procentowych - CIA: The World Fact Book (2007)).

Dopóki populacja muzułmanów pozostaje w okolicach 1%, są oni postrzegani jako miłująca pokój mniejszość. W artykułach prasowych, filmach podkreślana jest ich barwna odmienność:

USA -- muzułmanów 1.0%
Australia -- muzułmanów 1.5%
Kanada -- muzułmanów 1.9%
Chiny -- muzułmanów 1% -2%
Włochy -- muzułmanów 1.5%
Norwegia -- muzułmanów 1.8%

W zakresie 2% do 3% muzułmanie zaczynają odróżniać się od innych mniejszości. Zaczynają być widoczni jako członkowie gangów ulicznych iw więzieniach. Pojawiają się pierwsze symptomy nadużywania środków z pomocy społecznej.

Dania -- muzułmanów 2%
Niemcy -- muzułmanów 3.7%
Wlk. Brytania -- muzułmanów 2.7%
Hiszpania -- muzułmanów 4%
Tajlandia -- muzułmanów 4.6%

Powyżej 5% zaczyna być zauważalny silny (nieproporcjonalny do ich liczebności) wpływ na społeczeństwo. Naciskają na wprowadzenie żywności halal (czystego wg. islamskich standardów), dzięki czemu wymuszają pojawienie się dużej liczby miejsc pracy dla muzułmanów. Pojawia się seria żądań do sieci handlowych o wprowadzenie tej żywności na rynek, często wzmocniona groźbami.

Francja -- muzułmanów 8%
Filipiny -- muzułmanów 5%
Szwecja -- muzułmanów 5%
Szwajcaria -- muzułmanów 4.3%
Holandia -- muzułmanów 5.5%
Trynidad & Tobago -- muzułmanów 5.8%

Powyżej 10% rząd państwa zmuszany jest do uznania ich prawa do sądów Sharii czyli wg. prawa islamskiego. Docelowo Islam dąży do tego, aby cały świat był sadzony wg. prawa Sharii. Wyraźny wzrost bezprawia, pojawiają się muzułmańskie getta, gdzie nawet uzbrojone patrole policji boją się zapuszczać. Rząd zaczyna tracić kontrolę nad sytuacja. Jakikolwiek pretekst może doprowadzić do rozruchów, palenia samochodów i napaści na nie-muzułmanów.

Gujana -- muzułmanów 10%
Indie -- muzułmanów 13.4%
Izrael -- muzułmanów 16%
Kenia -- muzułmanów 10%
Rosja -- muzułmanów 10-15%

Powyżej 20% zaczynają się demonstracje siły, podpalenia szkół, szpitali, samochodów, synagog i kościołów. Większość osadzonych w więzieniach to muzułmanie. Dotychczas sporadyczne grupy para-militarne dżihadystów zaczynają działać w świetle dnia, często wypierając na terenach zamieszkania muzułmanów lokalne siły porządkowe.

Etiopia -- muzułmanów 32.8%

Powyżej 40% można się spodziewać regularnych masakr i ataków terrorystycznych. Organizacje para-militarne rządzą niektórymi terenami wg. własnego widzimisię. Trwają także uprowadzenia niewiernych kobiet, gwałty oraz utajone jeszcze niewolnictwo.

Bośnia -- muzułmanów 40%
Czad -- muzułmanów 53.1%
Liban -- muzułmanów 59.7%

Powyżej 60% następują niczym nie ograniczane prześladowania niewiernych, sporadyczne masowe mordy, wprowadza się prawo Sharii w skali całego kraju. Niewierni są zmuszani do płacenia podatku "za ochronę" tzw. Jizja, często rekwirowany jest ich majątek. Masowy exodus nie-muzułmanów z kraju.

Albania -- muzułmanów 70%
Malezja -- muzułmanów 60.4%
Katar -- muzułmanów 77.5%
Sudan -- muzułmanów 70%

Powyżej 80% pojawiają się czystki i mordy kierowane z poziomu państwowego.

Bangladesz -- muzułmanów 83%
Egipt -- muzułmanów 90%
Gaza -- muzułmanów 98.7%
Indonezja -- muzułmanów 86.1%
Iran -- muzułmanów 98%
Irak -- muzułmanów 97%
Jordania -- muzułmanów 92%
Maroko -- muzułmanów 98.7%
Pakistan -- muzułmanów 97%
Syria -- muzułmanów 90%
Tadżykistan -- muzułmanów 90%
Turcja -- muzułmanów 99.8%
Zjednoczone Emiraty Arabskie -- muzułmanów 96%

W pobliżu 100% następuje tzw. muzułmański Pokój (stad Islam jest znany jako "Religia Pokoju") czyli "Dar-es-Salaam", co znaczy "Islamski Dom Pokoju". Wg. wojennej doktryny islamu powinien być wtedy pokój, gdyż wszyscy są już muzułmanami i nie ma powodów do walki.

Afganistan -- muzułmanów 100%
Arabia Saudyjska -- muzułmanów 100%
Somalia -- muzułmanów 100%
Jemen -- muzułmanów 99.9%"

Oczywiście tak się nie dzieje. Aby spełnić swoją rządzę krwi, muzułmanie zaczynają mordować siebie na wzajem z różnych powodów.

"Zanim miałem 9 lat, nauczyłem się podstawowego kanonu życia Araba. Ja przeciwko mojemu bratu; ja i mój brat przeciwko naszemu ojcu; moje rodzina przeciwko naszym kuzynom i klanowi; klan przeciwko plemieniu; plemię przeciwko światu, i wszyscy spośród nas przeciwko niewiernym. Leon Uris, The Haj"

Dobrze jest pamiętać, że w wielu, wielu krajach, takich jak Francja, populacja muzułmańska skoncentrowana jest w gettach, określonych przez ich pochodzenie etniczne. Muzułmanie nie integrują się ze społeczeństwem w ogólności. Tym samym, uzyskują miejscami znacznie większe wpływy niż ich krajowy odsetek mógłby wskazywać.
~radek
dlatego trzeba tych brudnych muzlimow z europy wywalic. nie umieją zyc z ludzmi, moze tylko z kozami, nie, z kozami tez nie umieją zyc, przeciez sam mahomed zoofil walił kozy...biedne kuzki ;(
~Dominik
A ja nie mowie nie czemu nie przejsc na islam.Gdbyby jakis szejak arabski przekazal mi ogromny majatek to niewykluczam takiej mozliwosci .Moze wtedy moje zycie zmienilo by sie o 300% na lepsze i stalbym sie doceniany i powazany,moglbym tez pomagac innym ludziom i rozkrecic jakis small biznes.Niemusialbym juz niczym sie martwic tylko A ja nie mowie nie czemu nie przejsc na islam.Gdbyby jakis szejak arabski przekazal mi ogromny majatek to niewykluczam takiej mozliwosci .Moze wtedy moje zycie zmienilo by sie o 300% na lepsze i stalbym sie doceniany i powazany,moglbym tez pomagac innym ludziom i rozkrecic jakis small biznes.Niemusialbym juz niczym sie martwic tylko cieszyc sie zyciem.
~centurion z Galicji
Jedynym ratunkiem przed zalewem chrześcijan przez "rogalików" jest powstanie ogólnoeuropejskiej organizacji finansowej pod nazwą "RYDZYK BANK CORPORATION"...
Tylko dzięki charyzmie ojca derektora zwalczymy wraże siły ciemności... Oczywista oczywistością, że w przypadku śmierci udziałowca.... jedynym beneficjentem
Jedynym ratunkiem przed zalewem chrześcijan przez "rogalików" jest powstanie ogólnoeuropejskiej organizacji finansowej pod nazwą "RYDZYK BANK CORPORATION"...
Tylko dzięki charyzmie ojca derektora zwalczymy wraże siły ciemności... Oczywista oczywistością, że w przypadku śmierci udziałowca.... jedynym beneficjentem jest padre
Rydzyk...

A tak na poważnie, to jak długo korzyści finansowe będą zaślepiały i otumaniały zachodnie elity, tak długo gospodarka światowa będzie narażona na wstrząsy... bo dziwnym trafem
walczy się o demokrację z krajami zacofanymi i słabymi ekonomicznie, a nie przeszkadza to
sprowadzać towary z krajów, gdzie wykorzystuje się pracę dzieci lub zatrudnia ludzi w urągajacych godności człowieka warunkach... Ale... to dla ...ZYSKU...
~chomik odpowiada ~centurion z Galicji
Dnia 2009-07-06 o godz. 08:05 ~centurion z Galicji napisał(a):
> Jedynym ratunkiem przed zalewem chrześcijan przez
> "rogalików" jest powstanie
> ogólnoeuropejskiej organizacji finansowej pod nazwą
> "RYDZYK BANK CORPORATION"...
Tylko dzięki
> charyzmie ojca derektora
Dnia 2009-07-06 o godz. 08:05 ~centurion z Galicji napisał(a):
> Jedynym ratunkiem przed zalewem chrześcijan przez
> "rogalików" jest powstanie
> ogólnoeuropejskiej organizacji finansowej pod nazwą
> "RYDZYK BANK CORPORATION"...
Tylko dzięki
> charyzmie ojca derektora zwalczymy wraże siły ciemności...
> Oczywista oczywistością, że w przypadku śmierci
> udziałowca.... jedynym beneficjentem jest padre
Rydzyk...
> A tak na poważnie, to jak długo korzyści finansowe będą
> zaślepiały i otumaniały zachodnie elity, tak długo
> gospodarka światowa będzie narażona na wstrząsy... bo
> dziwnym trafem
walczy się o demokrację z krajami zacofanymi
> i słabymi ekonomicznie, a nie przeszkadza to
sprowadzać
> towary z krajów, gdzie wykorzystuje się pracę dzieci lub
> zatrudnia ludzi w urągajacych godności człowieka
> warunkach... Ale... to dla ...ZYSKU...
Kochajmy banki i bankierów-ale jeżeli możemy-starajmy się trzymać od z daleka. To przecież nasi starsi w wierze bracia mówią- "ŻADNYCH KREDYTÓW !!!" w domyśle brać).
Jest to oczywiście w sytuacji polskiego wyrobnika niestety mało realne, gdy za przeciętny netto zarobek miesięczny można nabyć średnio 0,5 m2 powierzchni mieszkalnej...
Jest mnie jak najbardziej obojętne jakiego wyznania będzie lichwiarz u którego się zadłużam- byle by nie był zbyt pazerny.
Jedyny problem polega na pojmowaniu przez (nie tylko bankierów) sensu każdej ludzkiej
materialnej działalności- jeżeli jedynym kryterium etycznym (czy lichwiarze kierują się jakąś etyką ???)jest zysk ekonomiczny !
Jest to tak prymitywne i prostackie myślenie --że nie mogę wyjść ze zdumienia- że wśród,niby niegłupich ludzi , jest tylu którzy się dali złapać na "łańcuszek świętego Antoniego"- w wersji niejakiego Bernarda M. znanego już dobrze lichwiarza z Wall Street.
Jeżeli wyznajemy w ten sposób "pochwałę chciwości" za motor postępu ekonomicznego
to biada, nam biada po trzykroć.
Pieniędzy nie należy się mnożyć przez potrząsanie i pocieranie skarbonki, nikt też nie wynalazł ani nie wynajdzie czarodziejskiej kaletki ,która na zawołanie sypie złotymi talarami.
Pieniądz którego emisja nie jest związana z materialną produkcją jest ŚMIECIEM i jest tyle wart ile kosztuje papier na którym go wydrukowano.
Być może w najwspanialszym kraju świata- ta prosta (ale nie prostacka zasada) zacznie znowu funkcjonować,gdyż jeden ze znanych polityków zaczyna niepochlebnie się wyrażać na temat FED-u...
~centurion z Galicji odpowiada ~chomik
Trafne uwagi... tylko z glosami tych rozsądnych, którzy mówią, że FED kopie grób gospodarce USA nikt się nie liczy...Szkoda, że obecne Stany Zjednoczone odeszły tak daleko od idei twórców tego państwa... Ale... KTO SIEJE WIATR, TEN ZBIERA BURZĘ.
W ekonomii także.
~Ma.
Precz ze szlachetnymi idiotami i myslacymi poprawnie politycznie. Zobaczmy co naprawde dzieje sie na swiecie.
~bari
Gdyby zachodnie banki kierowały się choć częściowo wartościami chrześcijańskimi to nie byłoby wirtualnej księgowości ani instrumentów finansowych jakie wymyślono.
eb52
Oczywiście muszą dać żyć ludziom,aby pobrać stały regulowany prawnie comiesięczny podatek na potrzeby islamu-a tu po cichu ekspansja -Europe zalewają ,budują meczety a w imię allaha; mordują chrześcijan ,Wysadzają biurowce typu WT,metro z tysiącami niewinnych ludzi -gdzie tutaj widzicie milość -Francuzi sa naprawdę głupsi niż ustawa Oczywiście muszą dać żyć ludziom,aby pobrać stały regulowany prawnie comiesięczny podatek na potrzeby islamu-a tu po cichu ekspansja -Europe zalewają ,budują meczety a w imię allaha; mordują chrześcijan ,Wysadzają biurowce typu WT,metro z tysiącami niewinnych ludzi -gdzie tutaj widzicie milość -Francuzi sa naprawdę głupsi niż ustawa przewiduje.Twierdzą,że to robi ekstrema,ale po cichu akceptują to,niedługo zaczną nas prześladować za naszą religię w naszym własnym kraju,to nie są fobie -wystarczy popatrzeć na ich politykę małych kroków

Powiązane: Sektor bankowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki