[Czy taki scenariusz jest możliwy? Odpowiadamy.]
Zniszczona gotówka może uniemożliwić płatność za zakupy
Wspomniany wcześniej scenariusz może przytrafić się każdemu. Pośpiech, rozkojarzenie i mnogość zadań sprawiają, że smart watch lub telefon zostaną w domu albo w torebce w biurze. Pech? Jeszcze pecha w tej historii nie ma.
Jeśli masz przy sobie gotówkę, to nie myślisz o płatności za zakupy w kontekście problemu. Raczej skupiasz się na tym, czego potrzebujesz do domu. Jeśli jednak przy okazji płatności okaże się, że masz uszkodzony banknot, to sprzedawca może odmówić jego przyjęcia.

Uszkodzone pieniądze są ważnym środkiem płatniczym. Niemniej to od kasjera zależy czy uzna ważność zniszczonej gotówki. Nawet jeśli zniszczenia są niewielkie, to sprzedawca może odmówić przyjęcia banknotu lub monety.
Czy to oznacza, że zniszczona gotówka nadaje się do wyrzucenia? Nie, możesz ją wymienić. W kolejnym akapicie przeczytasz, gdzie wymienić uszkodzone pieniądze.
Przeczytaj także: Globalna wojna z gotówką. Komu na tym zależy i dlaczego?
Uszkodzone banknoty i monety wymienisz w Narodowym Banku Polskim i innych bankach
-
Zarządzenie prezesa Narodowego Banku Polskiego o numerze 31/2013 z 17 grudnia 2013 roku wskazuje, że zniszczone pieniądze można wymienić.
Zgodnie z decyzją NBP zniszczone pieniądze wymienisz w dowolnym banku w Polsce. Środki płatnicze możesz także zamienić w oddziałach terenowych NBP. Przy niewielkich uszkodzeniach możesz liczyć na wymianę „od ręki”.

Bardziej zniszczone pieniądze także możesz wymienić. Wiąże się to z koniecznością złożenia wniosku i przesłania pieniędzy do centrali NBP. Sprawa jest rozpatrywana, a następnie dostaniesz decyzję w sprawie uszkodzonej gotówki.
[Pamiętaj!] Przy składaniu wniosku warto podać telefon i adres e-mail, aby usprawnić kontakt z NBP.
Przeczytaj także: Zarabiaj na bankach – jak korzystać z promocji bankowych?
Wymiana uszkodzonych pieniędzy 1 do 1? Tak, ale nie zawsze
Nie zawsze dostaniesz równowartość zniszczonej gotówki. Narodowy Bank Polski dopuszcza sytuacje, w których może to być 100% lub 50% wartości. Poniżej znajdziesz więcej szczegółów.
Wypłata 100% wartości uszkodzonej gotówki następuje, gdy:
-
zachowało się ponad 75% powierzchni banknotu w jednym fragmencie;
-
banknot został rozerwany na mniejsze części, które w sumie stanowią całość uszkodzonego banknotu – maksymalnie dziewięć części;
-
moneta jest w jednym kawałku lub w dwóch częściach – pierścień i rdzeń.
Wypłata 50% wartości uszkodzonej gotówki następuje, gdy:
-
zachowało się od 45% do 75% powierzchni banknotu w jednym fragmencie;
-
zachowała się tylko jedna część monety – pierścień lub rdzeń.
Przeczytaj także: Co to jest konto osobiste? Jakie konto osobiste wybrać?
Co się dzieje, gdy NBP odmawia wymiany gotówki?
W przypadku, gdy zachowało się mniej niż 45% powierzchni banknotu w jednym kawału, to wiedz, że Narodowy Bank Polski nie wymieni tego środka płatniczego. Co się dzieje w takiej sytuacji?
NBP może zwrócić Ci przekazany fragment. Jeśli jednak w ciągu 6 miesięcy od przesłania pieniędzy nie zgłosisz się do banku, to Narodowy Bank Polski zniszczy przesłany banknot lub fragment monety.
Miej swoje finanse zawsze pod kontrolą
Naderwany banknot lub przerwany, ale zaklejony taśmą może trafić się każdemu. Jeśli jednak z czasem to Ty spróbujesz nim zapłacić, to musisz liczyć się z tym, że sprzedawca może odmówić jego przyjęcia.
W takiej sytuacji najlepiej wybrać się do dowolnej placówki banku i tam wymienić banknot lub monetę. Może się zdarzyć, że konieczne będzie przesłanie uszkodzonego środka płatniczego do NBP. W efekcie uzyskasz 100% lub 50% wartości przesłanego banknotu w zależności od jego stanu. Narodowy Bank Polski może także odmówić wymiany środka płatniczego. Wówczas odeśle do Ciebie przesłany fragment lub go zniszczy.

Gotówka to środek płatniczy, który zwyczajnie się zużywa. Z czasem może pojawić się konieczność wymiany banknotu lub monety na nowe. Jest to prosta formalność, którą możesz załatwić przy okazji spaceru lub zakupów w galerii handlowej. No i po problemie.
Jeśli chcesz mieć do dyspozycji różne metody płatności, to poza kartą wydawaną do konta osobistego, warto pomyśleć o aplikacji bankowej i płatnościach zbliżeniowych. Alternatywą mogą być m.in. Google Pay i Apple Pay, które połączysz z urządzeniami typu SMART. Dzięki temu masz stały dostęp do swoich środków na rachunku i nic Cię nie zaskoczy, kiedy przyjdzie do płatności za zakupy. Chyba że brak środków. Niemniej to temat na oddzielną historię.
Publikacja zawiera linki afiliacyjne.
Komentarze