Forum Giełda +Dodaj wątek
Opublikowano przy kursie:  10,44 zł , zmiana od tamtej pory: -82,66%

Sprzedaż Prison Simulator, a wycena BKD.

Zgłoś do moderatora
Ponieważ w poniższej analizie nie tylko opieram się na ogólnodostępnych, łatwych do zweryfikowania faktach, ale także wyrażam swoją opinię, zaznaczam, że poniższa wypowiedź nie stanowi rekomendacji inwestycyjnej, a jedynie mój punkt widzenia odnośnie bieżącej wyceny spółki, w którą w ostatnich dniach zainwestowałem znaczącą część swoich oszczędności i tym samym stała się jedną z największych (około 20%) pozycji w moim portfelu, a w przypadku dalszych przecen jej udział będzie się jeszcze zwiększał. Poniżej tłumaczę dlaczego z dużą śmiałością zainwestowałem w BKD, podczas gdy zwykle staram się tak dywersyfikować portfel, aby ekspozycja na jedną firmę nie przekraczała 15%.

Na początek sprzedaż PS
Bez wątpienia premiera PS okazała się sporym rozczarowaniem. Ogromne zainteresowanie prologiem i olbrzymia WL rozbudziły nadzieje na hit sprzedażowy co znalazło swoje odzwierciedlenie w wysokiej kapitalizacji BKD przed premierą i jej dynamicznym spadkiem w ciągu kilku dni od premiery. Jeżeli jednak nie traktować premiery w kontekście straconej szansy, a podejść do tego jak do premiery kolejnego debiutującego studia to trzecia pod względem wartości sprzedaży premiera w 2021r. wśród spółek notowanych na NC, powinna być uznana za sukces. Jak wygląda kwestia 1 i 2 miejsca? Do pierwszego GSS nie ma nawet sensu porównywać PS. Sukces Drago był tak olbrzymi, że bez cienia wątpliwości można stwierdzić, że GSS i PS walczą w zupełnie innej lidze. Inaczej sytuacja się ma w przypadku Succubusa i pewnie dlatego każde porównanie obu gier budzi sporo kontrowersji. W przypadku żadnej z gier nie zostały jeszcze osiągnięte przychody, które                 stanowiłyby równowartość kosztów jej produkcji, a przynajmniej nie pojawił się taki komunikat. Natomiast  piątego dnia od premiery o godzinie 10:09 MMS poinformował, że na czas publikacji raportu Succubus osiągnął przychody pokrywające połowę kosztów gry, podczas gdy BKD poinformował, że PS przekroczył zwrot połowy kosztów po tygodniu od premiery. Warto w tym miejscu dodać, że koszt Succubusa szacowany jest na 3,8 mln zł podczas gdy PS 1,7 mln zł. Nie ma więc wątpliwości, że w pierwszych dniach po premierze Succ sprzedawał się znacznie lepiej i potwierdzają to raporty o sprzedaży 37 tys. szt. po cenie o około 35% wyższej od PS (przy czym trzeba mieć na uwadze, że informacja prawdopodobnie nie dotyczy 72h, a 4dni) VS  21,5 tys. po 3 dniach w przypadku PS. Widać to również na załączonej przeze mnie grafice (https://zapodaj.net/f8fb005f2077f.jpg.html )obrazującej miejsca obu gier na GTS w kolejnych dniach od premiery. Warto zauważyć, że w pierwszych czterech dniach przewaga Succ nad PS była miażdżąca – to co dla PS było sufitem, dla Succ nawet nie było podłogą. W kolejnych 6 dniach Succ dalej zajmował lepsze miejsca na liście, ale przewaga nie była, aż tak znacząca, kolejne 3 dni to podobne wyniki na GTS, a  od 14 dnia PS radzi sobie wyraźnie lepiej niż Succ w analogicznym okresie. Warto zwrócić uwagę, że w przypadku Succ wyniki uzyskane na GTS w 15-18 dniu od premiery z niewielkimi odchyleniami utrzymują się do dzisiaj. Gdyby w przypadku PS sytuacja byłaby podobna i w kolejnych dniach utrzymywał by miejsca z 15-18 dnia od premiery to bez cienia wątpliwości można by stwierdzić, że odrabia straty i goni wyżej rozstawionego rywala J I nie ma znaczenia czy w danym miesiącu globalna sprzedaż jest większa czy mniejsza, bo konkurencyjne gry sprzedają się w takim samym otoczeniu rynkowym.  Spodziewam się, że obie gry zarobią na siebie jeszcze w tym roku, jednak należy pamiętać, że w przypadku Succubusa premiera miała miejsce 30 dni wcześniej, a więc jeżeli od zwrotu kosztów przez Succ do zwrotu kosztów przez PS nie upłynie 30 dni, a takiego scenariusza na podstawie powyższych szacunków właśnie się spodziewam to będzie to niewątpliwy sukces PS i potwierdzenie, że hasła o długim ogonie sprzedażowym to nie są jedynie przechwałki. Sposób w jaki gra promowana jest na YT, szybkość z jaką zespół developerski dokonuje zmian oraz pomysły jakie planują wdrożyć i które sprawią, że streaming będzie zdecydowanie bardziej atrakcyjny sprawiają, że z dużym przekonaniem o tym wszystkim piszę.
Firma zapowiedziała, porty dla gry, które pozwolą produkcji zarabiać więcej oraz następne produkcje w podobnym klimacie, które w dużym stopniu będą czerpać z mechaniki PS i tym samym ich produkcja będzie szybsza i tańsza niż PS, ale na tyle różnorodne, aby PS nie stanowił dla nich konkurencji. To wszystko wskazuje, że zarządzający rozsądnie planują rozwój firmy i szukają optymalnych rozwiązań, które przy stosunkowo niskich nakładach pozwolą realizować zyski z kolejnych produkcji. Z punktu widzenia graczy być może lepiej, aby studio zaryzykowało i postarało się stworzyć coś bardziej oryginalnego, ale jako model biznesowy takie rozwiązanie uważam za najlepsze.
Kapitalizacja BKD przy kursie 10,44  wynosi 25 973 154zł i szybki reaserch spółek gamingowych na NC pozwoli zauważyć, że firmy, które wydały cokolwiek sensownego wyceniane są znacznie wyżej, a w okolicach 20 mln wyceniane są jedynie spółki, które może i mają ciekawe projekty, ale nie są to wysokobudżetowe produkcje i jeszcze nic sensownego nie wydały. Nie ma sensu przytaczać teraz każdej kolejnej spółki, ale jak spojrzeć na wycenę P2C, która po solidnych spadkach odbiła i obecnie wynosi 23 926 262,42 zł, to w kontekście popularności MMS (https://zapodaj.net/760c7dc57d131.jpg.html )  kurs BKD wydaje się być niesamowitą okazją. Oczywiście wielce prawdopodobne jest, że kurs P2C może się jeszcze istotnie zmienić, ale sam fakt na ile inwestorzy w piątek na koniec dnia wycenili P2C, a na ile BKD już może świadczyć, że wycena BKD może być w niełasce i stanowić ciekawą propozycję nie tylko inwestorów, ale niestety także spekulantów, którzy nie tylko trolują na forum, ale czasem nawet otwarcie się przyznają do tego ile zarobili dzięki manipulowaniu nieporadnymi inwestorami. A kiedy jesteśmy przy trolowaniu, to ich wzmożoną aktywność tłumaczy uciekający czas  do ESPI o zwrocie kosztów, którego ogłoszenie bardzo utrudniłoby dalsze zbijanie ceny.  Warto wrócić także do MMS od Succubusa, tam kurs wydaje się być od kilku tygodni dosyć stabilny i wycena cały czas atrakcyjna, a mimo to CAP na poziomie 39 587 401 zł sprawia, że aby BKD mógł osiągnąć taką kapitalizację cena akcji musiałaby wzrosnąć o ponad 52% osiągając wartość 15,91. Wydaje się to ciekawą sytuacją, zważywszy na fakt, że PS w ostatnich dniach przynosi znacznie większe przychody niż Succubus i nie jest przesądzone czy gra MMS ostatecznie wygeneruje większy zysk od produktu BKD. Być może dlatego akcjonariusze MMS tak nerwowo reagują na porównywanie tych dwóch gier.
O ile perspektywy sprzedaży PS i rozwoju BKD wydają się być dość przewidywalne to ciekawsze jest dla mnie to jaka będzie przyszłość gamingu na polskiej giełdzie. W ciągu ostatnich 12 miesięcy większość indeksów wzrosła o około 50%, a w tym samym czasie większość spółek gemedev potaniała o około 50%, co oznacza, że na przestrzeni roku trzykrotnie skurczyły się w stosunku do rynku. Nawet jeżeli rok temu ich wartość była przeszacowana to nie widzę innych powodów, które tłumaczyły by tak dużą przecenę. Wręcz przeciwnie, gry to dla polskiego gamedevu towar eksportowy, a osłabienie złotówki powinno dobrze wpływać na rentowność sektora, co prowadzi do logicznych wniosków, że w niedalekiej przyszłości trend może się odwrócić, ale czy tak faktycznie się stanie?

Treści na Forum Bankier.pl (Forum) publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją.

Bonnier Business (Polska) Sp.z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl artykułów 12 i 15 Rozporządzenia MAR (market abuse regulation). Złamanie zakazu manipulacji jest zagrożone odpowiedzialnością karną.

Zamieszczanie na Forum propozycji konkretnych decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do instrumentu finansowego może stanowić rekomendację w rozumieniu przepisów Rozporządzenia MAR. Sporządzanie i rozpowszechnianie rekomendacji bez zachowania wymogów prawnych podlega odpowiedzialności administracyjnej.

Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.

[x]
BKDGAMES 3,43% 1,81 2025-11-28 14:02:00
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.