Forum Giełda +Dodaj wątek
Opublikowano przy kursie:  1,16 zł , zmiana od tamtej pory: -98,92%

Re: Rafako zostaje na giełdzie

Zgłoś do moderatora
1. Zachowanie wartości dodanej brutto (GVA) i przeciwdziałanie destrukcji kapitału produkcyjnego

Rafako, jako wyspecjalizowany podmiot sektora przemysłowego, generuje znaczącą wartość dodaną brutto w regionie Raciborza. Utrata tej wartości w wyniku likwidacji spółki prowadziłaby do trwałego uszczerbku w potencjale wytwórczym i przerwania ciągłości strumienia wartości w łańcuchu dostaw branż energetyczno-infrastrukturalnych. Pokrycie zobowiązań w ramach mechanizmu wsparcia publicznego (np. art. 107 TFUE w kontekście notyfikacji pomocy) pozwala na czasowe przejęcie ryzyk przez sektor publiczny w celu zabezpieczenia wartości rezydualnej aktywów oraz zapobieżenia destrukcji kapitału technicznego i ludzkiego (tzw. asset preservation strategy).

2. Efekt mnożnikowy i spillover effects w gospodarce lokalnej

Upadłość Rafako generowałaby silne negatywne efekty zewnętrzne – zarówno na poziomie lokalnym (utrata miejsc pracy, spadek dochodów gospodarstw domowych), jak i sektorowym (ryzyko kaskadowych bankructw kooperantów). Interwencja umożliwia utrzymanie lokalnych mnożników fiskalnych i konsumpcyjnych, przeciwdziałając efektowi domina w strukturze regionalnej gospodarki.

3. Dodatni bilans fiskalny z punktu widzenia sektora finansów publicznych

Analiza przepływów środków związanych z kontynuacją zatrudnienia, odprowadzaniem składek i podatków (ZUS, PIT, VAT, CIT) wskazuje na dodatni bilans dla państwa. Przy odpowiednio skonstruowanym mechanizmie wsparcia (np. w formie warunkowego umorzenia zobowiązań lub konwersji należności na udziały), możliwe jest osiągnięcie korzyści netto dla budżetu w średnim horyzoncie czasowym.

4. Strategiczny interes państwa i bezpieczeństwo infrastrukturalne

Rafako dysponuje unikatowym know-how w zakresie projektowania i produkcji urządzeń energetycznych, co czyni je aktywem o znaczeniu strategicznym. W kontekście transformacji energetycznej oraz modernizacji sektora kolejowego i obronnego (zgodnie z planem ARP i TFS), utrzymanie kontroli nad tym potencjałem leży w interesie publicznym zgodnie z art. 7 ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie infrastruktury krytycznej.

5. Koszt alternatywny braku interwencji

Brak działania prowadziłby do likwidacji aktywów i znacząco ograniczonego zaspokojenia wierzycieli w toku postępowania upadłościowego. Z punktu widzenia skonsolidowanych finansów państwa, koszt alternatywny nieinterweniowania przewyższa koszt wsparcia. Publiczne zaangażowanie – odpowiednio zaprojektowane – może być częściowo odzyskane w formie udziałów lub przyszłych korzyści ekonomicznych.

6. Efekt sygnałowy i odbudowa wiarygodności polityki przemysłowej

Celowa i skuteczna interwencja w przypadku Rafako może posłużyć jako pozytywny sygnał dla rynku, że państwo posiada zdolność do zarządzania kryzysami w strategicznych gałęziach przemysłu. Wzmacnia to wiarygodność publicznych instytucji finansowych i może ułatwić przyszłe operacje ratunkowe w sektorze przemysłowym.

7. Możliwość zastosowania klauzul czasowych i warunkowego wsparcia

Projekt może zostać zaprojektowany w oparciu o wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące pomocy na ratowanie i restrukturyzację. Można wprowadzić mechanizmy takie jak:
• zakaz wypłat dla akcjonariuszy i menedżerów,
• obowiązek przedstawienia realistycznego planu naprawczego,
• niezależny nadzór nad wdrażaniem restrukturyzacji.

Wniosek końcowy:
Wsparcie Rafako poprzez pokrycie zobowiązań i przejęcie kontroli nad majątkiem produkcyjnym może przynieść długofalowe korzyści fiskalne i strukturalne, zabezpieczając interes publiczny, miejsca pracy i potencjał technologiczny. Odpowiednio skonstruowany projekt pozwoli na zachowanie zgodności z przepisami krajowymi i unijnymi, a jednocześnie ochroni krajowy przemysł przed utratą kluczowych kompetencji.

Treści na Forum Bankier.pl (Forum) publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją.

Bonnier Business (Polska) Sp.z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl artykułów 12 i 15 Rozporządzenia MAR (market abuse regulation). Złamanie zakazu manipulacji jest zagrożone odpowiedzialnością karną.

Zamieszczanie na Forum propozycji konkretnych decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do instrumentu finansowego może stanowić rekomendację w rozumieniu przepisów Rozporządzenia MAR. Sporządzanie i rozpowszechnianie rekomendacji bez zachowania wymogów prawnych podlega odpowiedzialności administracyjnej.

Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.

[x]
RAFAKO -6,72% 0,01 2025-07-21 02:00:00
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.