Pozostaje skarga do WSA
SKARGA do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego może być wniesiona przez każdego, kto ma w tym interes prawny (a także prokuratora, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka oraz organizację społeczną) - art. 50 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270) w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia w sprawie (art. 53 § 1); po wyczerpaniu środków zaskarżenia (chyba, że skargę wnosi prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich lub Rzecznik Praw Dziecka - art. 52); za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54).
Skarga powinna zawierać:
oznaczenie sądu;
imię i nazwisko lub nazwę stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników;
oznaczenie miejsca zamieszkania (adres do doręczeń lub siedziba stron);
oznaczenie rodzaju pisma;
wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności;
oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy;
określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego;
wartość przedmiotu zaskarżenia, jeżeli od tej wartości zależy wysokość opłaty - do wartości przedmiotu zaskarżenia nie wlicza się odsetek i kosztów związanych z należnością główną, oznaczenie wartości przedmiotu zaskarżenia zaokrągla się wzwyż do pełnych złotych (art. 215 i 217);
podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika;
wymienienie załączników (art. 46 § 1 i 2 oraz art. 57 § 2).
Do skargi należy dołączyć:
pełnomocnictwo, jeżeli pismo wnosi pełnomocnik, który przedtem nie złożył pełnomocnictwa (art. 46 § 3);
odpisy skargi;
odpisy załączników (art. 47 § 1).
Stronę wnoszącą skargę (obecnie za pośrednictwem organu) wzywa się od uiszczenia opłaty w terminie 7 dni od doręczenia wezwania.
W razie bezskutecznego upływu tego terminu skarga podlega odrzuceniu - art. 220.
Skargę można opłacić w kasie sądu w godzinach od 9.00 do 12.00 lub na konto bankowe - NBP O/O Opole 24101014010051802231000000 końcówki opłat zaokrągla się wzwyż do pełnych złotych (art. 219).
POSTĘPOWANIE UPROSZCZONE
Postępowanie uproszczone zostało uregulowane w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Wprowadzenie tego postępowania do procedury sądowoadministracyjnej ma na celu uproszczenie, a w konsekwencji przyśpieszenie rozpoznawania spraw przez sądy. Uproszczenie procedury polega na tym, iż sąd rozpoznaje sprawy w składzie jednego sędziego na posiedzeniu niejawnym. O skierowaniu sprawy na posiedzenie niejawne decyduje sędzia sprawozdawca, który rozstrzyga sprawę wyrokiem.
W postępowaniu uproszczonym można rozpoznawać trzy kategorie spraw. Do pierwszej kategorii należą sprawy, które zostały zakwalifikowane jako skargi na decyzje lub postanowienia dotknięte wadą nieważności, o której mowa w art. 156 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego lub w innych przepisach albo wydane zostały z naruszeniem prawa dającym podstawę do wznowienia postępowania. Do drugiej kategorii należą sprawy, w których strona zgłosi wniosek o skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym, a żadna z pozostałych stron w terminie czternastu dni od zawiadomienia o złożeniu wniosku nie zażąda przeprowadzenia rozprawy. Do trzeciej kategorii należą sprawy, w których organ administracji nie przekazał skargi mimo wymierzenia mu grzywny, a strona złożyła wniosek o rozpoznanie sprawy na podstawie odpisu skargi, gdy jej stan faktyczny i prawny nie budzi uzasadnionych wątpliwości.
Reasumując należy stwierdzić, iż postępowanie uproszczone powinno przyjąć się w praktyce sądów administracyjnych, gdyż jest to dobry i sprawny sposób rozwiązywania sporu, zwłaszcza że sprawa kończy się merytorycznym rozstrzygnięciem, które jest wiążące dla organów administracyjnych.