Marsh zainspirował mnie
USTAWĄ z dnia 1 lipca 2005 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw 1)
napisał:
" 2. Za rozpoczęcie prowadzenia pozarolniczej działalno¶ci gospodarczej
uznaje się także:
1) wznowienie wykonywania pozarolniczej działalno¶ci gospodarczej,
której prowadzenie okresowo zawieszono;"
Moje stanowisko w tej sprawie jest następujące:
1/
Art.2 pkt.2 Ustawy z dnia 1 lipca 2005r. (Dz.U. Nr 150 poz.1247 i 1248) jasno i wyraźnie wskazuje na to, że prowadzenie działalności można czasowo zawieszać. Należałoby tylko spytać na podstawie jakiego artykułu?
Zawieszenie to nie likwidacja prowadzonej działalności, prowadzący nadal istnieje, więc chodzi tutaj niejako o czasowe zaprzestanie/nie wykonywanie czynności związanych z zakresem, dla którego podmiot powstał.
Jedynym artykułem, który przychodzi mi na myśl jest Art. 13 SUS mówiący o obowiązku ubezpieczenie od daty rozpoczęcia wykonywania tej działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności.
2/
Ciekawszym jednak artykułem jest ARt. 2 ust.3 pkt.2 stanowiacy:
" Za rozpoczęcie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej uznaje się także zmianę rodzaju lub przedmiotu wykonywanej dzialalności wg Polskiej Klasyfikacji Działalności."
Punkt ten jasno wskazuje, że ubezpieczeniem objęte są czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności. Prowadzący jest nadal ten sam, tylko zmienił zakres wykonywanej DG, a ZUS traktuje go jako podlegającego ubezpieczeniom ale w nowym okresie podlegania.
Zobaczcie
Art 13 stanowi Objęte obowiązkowym ub. społ. są OSOBY prowadzące działalność w okresach wykonywania TEJ działalności. TEJ czyli wykonujące CZYNNOŚCI zgłoszone do EDG.
I jeżeli te czynności zmienią się, bo zrobiliśmy w urzędzie zmianę we wpisie do EDG, to wówczas ZUS uważa nas za osoby, które zakończyły tę działalność, na podstawie której byliśmy objęci ubowiązkowym ubezpieczeniem i rozpoczynające nowy okres podlegania. Jasno daje do zrozumienia, że czynności, ktore nie stanowią przedmiotu naszej działalności nie są objęte ubezpieczeniem. Zatem fakt księgowania, jeżeli nie księgujemy zdarzenia gospodarczego zachodzącego w tym samym dniu co dzień księgowania, żadne zakupy materiałów biurowych,wysyłanie kartek z pozdrowieniami świątecznyymi dla starych klientów, żadne odbieranie telefonów i stan gotowości nie wchodzą w grę.
Zmieniamy zakres naszej działalności jesteśmy dla ZUSu osobą rozpoczynającą DG, ktora wykonuje taki a taki zakres, bo wykonywane czynności w tym zakresie podlegają ubezpieczeniom.
Bardzo wyraźnie pokrywa się to z moim elaboratem zamieszczonym na forum
Re: Likwidacja czy zawieszenie działalności
Autor(ka): gossi (...) Wysłano: 21/01/2006 18:39
a także uwagami przeze mnie dokonanymi na forum
Re: Poszliście w złym kierunku...
Autor(ka): gossi (...) Wysłano: 20/01/2006 01:17
i
Re: Poszliście w złym kierunku...
Autor(ka): gossi (...) Wysłano: 29/01/2006 17:20
3/
Ciekawy jest także Art.1. ust 2. pkt 2 omawianej tutaj zminy ustawy mówiący o czynnościach wchodzących w zakres wykonywanej DG. Mowi on o tym, że osoby, które wykonują DG na rzecz byłego pracodawcy, a wcześniej wykonywały w ramach stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej DG, nie mogą skorzystać z preferencyjnego opłacania składek w ppostaci 30% minimalnego wynagrodzenia.
Tak więc opłacanie składek, a tym samym podleganie obowiązkowym ubezpieczeniom zalezne jest od wykonywania czynności wchodzących w zakres działalności . Żadna data księgowania, żadne czekanie nie świadczy o tym, ze DG była wykonywana... no chyba, że ma się sklep, w którym się siedzi i czeka aż klient przyjdzie (ale to też nie jest takie pewne - na podstawie Art. 13 i owszem, ale na podstawie innych artykułow to nie jestem taka pewna .... ale właśnie mam to zagadnienie wpisane na liście do rozpracowania) .
Korzystałam z treści zawartych Tekst ogłoszony
D20051248.pdf
Dz.U. 2005 nr 150 poz. 1248 Ustawa z dnia 1 lipca
Ta ustawa o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych dotyczy
1/ Ustawy z dnia 20 grudnia 1990 o ubezpieczeniu społecznym rolników
2/Ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 roku o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników
tak przynajmniej jest napisane w odnośniku.
Chociaż
- w art. 1 napisano W ustawie z dnia 13 października 1998r. o syst ubezp społ (Dz.U. Nr 137 poz. 887 wprowadza się następujące zmiany
/a do tego odnosi się moja uwaga nr 3.
- w art. 2 napisano W ustawie z dnia 20 grudnia 1990r. o ubezpieczeniu społ rolników (DZ.U. z 1998r. Nr 7 poz 25 ) art. 5 otrzymuje brzmnienie
/a do tego odnoszą się moje uwagi 1 i 2
ale skoro art. 2a ustawy SUS stanowi, że mają być równe warunki objęcia systemem ubezpieczeń społecznych, to chyba w razie braku czytelności dla pracowników ZUS zapisów art. 6, 8 i 13 , powinni oni skorzystć z wyjaśnień, jakie daje im w/w zmiana wraz z ustawą o ubezpieczeniu rolników. Czyż nie?
Pozdrawiam - gośka
a. Osoba fizyczna opłacająca składki wyłącznie za siebie
.....
.....
.....
b. Osoba fizyczna opłacająca składki także za innych ubezpieczonych
.....
121.Zgłoszenie wyrejestrowania ostatniej osoby (w tym siebie)
za którą płatnik rozliczał i opłacał składki.
....
Jestem teraz daleko od owego poradnika ZUS o kodach i nie mogę sprawdzić czy zawierał owe ;" osoba fizyczna.....".No, ale nawet jeżeli zawiera, pojutrze sprawdzę....
Kody dotyczą całej gromady ubezpieczonych :duchownych,wolnych zawodów itd. i teraz czy wśród tego zbioru są "osoby fizyczne opłacające składki wyłącznie za siebie" nie będące jednocześnie "osobami fizycznymi opłacającytmi składki także za innych ubezpieczonych"?
Jeżeli są to oznacza,że właściciel jednoosobowej firmy będący ubezpieczonym i płatnikiem musi należeć do punktu "b" by się odróżniał
od "a". I wtedy dotyczy go kod 121 przy wyrejestrowaniu w ZUS wykonywania działalności gospodarczej.
Czy nie jest coś takiego,że pracownik zatrudniwszy się w firmie (prywatnej) może ciężar opłacania składek przyjąć na siebie?"I wtedy jest osobą fizyczną opłacającą składki wyłącznie za siebie"?
1) Po co chcesz sprawdzać poradnik ? Sam napisałeś, że nie stanowi on prawa.
2)" "osoby fizyczne opłacające składki wyłącznie za siebie" nie będące jednocześnie "osobami fizycznymi opłacającymi składki także za innych ubezpieczonych"?
Jeżeli są to oznacza, że właściciel jednoosobowej firmy będący ubezpieczonym i płatnikiem musi należeć do punktu "b" by się odróżniał
od "a". I wtedy dotyczy go kod 121 przy wyrejestrowaniu w ZUS wykonywania działalności gospodarczej."
Podaj przykład takiej "osoby fizycznej".
Albo opłaca WYŁĄCZNIE za siebie, albo opłaca TAKŻE za innych ubezpieczonych.
3) Pracownik ( zatrudniony ) z definicji nie jest osobą fizyczną wykonującą działalność gospodarczą.
Nie widzę poza tym możliwości by pracownik opłacał składki sam za siebie. Kogo poda do ZUS i na jakiej podstawie, jako płatnika?
ad. likas.
Wszystko to znamy. Pierwsze akapity wyjaśnień zus do są zgodne z obowiązującymi ustawami PDG i SUS, dalej jednak kiedy to wszystko zus wzbogaca i rozszerza to już jest w najwyższym stopniu nieuprawnione.
Na jakiej podstawie zus przypisuje sobie prawo dochodzenia przyczyn nie wykonywania działalności? Jedyne uprawnienie wynikające wprost z ustawy to prawo do zbadania czy działalność faktycznie nie była wykonywana, i tyle, nic więcej. Co znamienne o tym wszystkim delikwent dowiaduje się od zus PO FAKCIE i z reguły wpada w sidła przez przypadek, bo coś tam np. potrzebuje od zusu.
A i teraz czytając taką poradę, będącą nieuprawnionym rozwinięciem uregulowań ustawowych, potencjalna ofiara aby nią rzeczywiście nie zostać najpierw swoje kroki powinna skierować do ewidencji DG a potem do zusu. Ta porada radzi nam tak : oczywiście, możesz się wyrejestrować nie wykreślając się z ewidencji DG, chodź, nie lękaj się, my cię przecież na pewno prawidłowo zweryfikujemy, mamy na to 10 lat.
ONI wiedzą że za swoje porady nie odpowiadają, przed sądem apelacyjnym podobno nie mają żadnej, ale to żadnej mocy dowodowej.
Co więc zrobić aby jednak miały?
Zus powołuje się na art 477 KC a czy obce są nam art. 471 i 475 KC?
No własnie, czy obowiązujące przepisy ustaw upoważniają zus do badania powodów niewykonywania działalności?
Jesli teraz dajmy na to chciałbym czasowo zaprzestać działalności i zwrócił się na piśmie do oddziału zus aby mi podali w jakiej sytuacji jest to możliwe i otrzymał bym taką odpowiedź jak www.zus.pl/niusy, doczytał ją do samego końca, to co bym zrobił? oczywiście udał się od razu do EDG. A tę odpowiedź? "To się nadaje do Szpilek" mawiał tak kiedyś ktoś.
Niedawny wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie opłaty za kartę pojazdu uświadamia 2 główne rzeczy które niestety pokazują polską "sprawiedliwośc" - bardzo przydatne przy ZUS:
- zawyżoną opłatę pobierano na podstawie prawa które zostało wydane bezprawnie, jednak nie będzie ona zwracana - każdy jeśli chcę ją odzyskać musi dochodzić swego prawa w sądzie !!! Dlaczego więc kupując legalnie kradziony samochód muszę go oddać i stracić pieniądze ?!?! Zasada ta sama - "co wolno wojewodzie to nie tobie smrodzie"
- wyrok Trybunału NIE PRZYWRACA automatycznie utraconych praw obywateli ani nie naprawia bezprawia i jego skutków (j.w.) więc również jeśli ktoś przegra sprawę w ZUS to nie wiem czy ma szansę na zwrot w innym przypadku niż zdelegalizowanie całej machlojki ZUSu. Opłata był bezprawna, pobierana na podstawie bezprawnych przepisów - ALE zgodnie z wyrokiem Trybunału bezprawne prawo stało się "prawym" prawem do jeszcze zdaje się marca 2006. SORRY, ale czy to Nibylandia ?!?!
Z powyższego wynika jedno: jeśli zapłaciłeś to całuj nas w d.. (państwo), a nawet jeśli coś było bezprawiem to nie znaczy że masz prawo miec prawo.
Odcinek pt. "Z pisma procesowego organu rentowego".
Autor: Inspektor mgr M. M.
Słuchajcie uważnie.
"Przyjęcie założenia, że osoba prowadzaca DG powinna podlegać obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym jedynie wtedy, kiedy wykonuje jakąś konkretną czynność bezpośrednio składającą się na taką działalność, prowadziłoby do zaakceptowania niezgodnej z prawem sytuacji, w której otwartość oferty wykonania takiej czynności (niezależnie od tego, czy jest to oferta skierowana do nieograniczonego kręgu podmiotów, czy też do jakiegoś podmiotu możliwego do ściśle indywidualnego określenia) nie determinowałaby obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym."
Powyższe to odpowiedź na opinię Pani Profesor Gersdorf.
Do Pani Profesor: Pani Małgorzato, ostrzegam, że w rozumieniu ZUS podżega Pani do łamania prawa, za co grozi Pani odsiadka, lub przynajmniej zawiasy.
Dalej ZUS:
"Z uwagi na przepis art. 2 ustawy PDG należy przyjąć, że działalność gospodarcza nie może mieć charakteru przypadkowego. Do istoty działalności należy bowiem wykonywanie jej w sposób zorganizowany i ciągły. Przepisy powołanej ustawy nie przewidują również możliwości czasowego zaprzestania wykonywania działalności, co oznacza, że zawieszenie takiej działalności nie może prowadzić do ustania obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, a więc obowiązku wynikającego z art. 13 pkt. 4 ustawy o SUS. Przy zalożeniu komplementarności systemu prawa należy więc przyjąć, że jedyną dopuszczalną formą jest tutaj wykreślenie odpowiedniego wpisu z EDG (art. 88e ust. 1 pkt. 1 ustawy PDG). Przyjęcie założenia o wewnętrznej spójności systemu prawa powoduje koniecznośc uznania, że wystąpienie okoliczności określonych na gruncie przepisów obowiązujących w danej dziedzinie stosunków prawnych nie powinno prowadzić do ukonstytuowania sie stanu sprzecznego z odrębnymi przepisami. Nie mogło więc byc tak, że zawieszenie DG spowodowało ustanie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzenia DG, skoro przepisy ustawy PDG nie przewidywały możliwości czasowego zaprzestania wykonywania działalności, a konkretny przepis ustawy o SUS stanowił, że osoby prowadzące pozarolniczą DG podlegaja obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania jej wykonywania (art. 13 pkt. 4 ustawy o SUS).
Czyli reasumując:
- sam już nie wiem, która ustawa czego zabrania.
Czy ustawa o SUS zabrania prowadzenia działalności czy ustawa PDG zabrania jej niewykonywania.
- nie wiem z kogo ZUS próbuje zrobić idiotę. Ze mnie, czy z Pani Profesor Gesdorf. A może z sądu?
- jak Wy oceniacie ten bełkot?
Wsród nadawców poprawnych odpowiedzi rozlosujemy bilet uprawniajacy do zwiedzania Gmachu ZUS w Grudziądzu.
Zgodnie z wyrokiem SN z 11 stycznia 2005r. w sprawie I UK 105/04 opubl.OSNP 2005/13/198, faktyczna przerwa:
potwierdzona stosownym zgłoszeniem w ewidencji działalności gospodarczej - zawsze skutkuje bezwzględnie ustaniem obowiązku opłacania składek ZUS;
niepotwierdzona stosownym zgłoszeniem w ewidencji działalności gospodarczej (po prostu faktyczna przerwa) - także skutkuje ustaniem obowiązku opłacania składek ZUS, ale ZUS może skontrolować, czy istotnie przerwa ta była faktycznie wykonywana.
W ocenie zespołu PIT.pl na wynik kontroli wpłynąć może nie tylko dokumentacja podatkowa za okres przerwy (faktury zakupu i sprzedaży ujawnione w księdze i ewidencjach), ale również - choć niekoniecznie - wpisy przerwy w GUS czy w urzędzie skarbowym (np. przy karcie podatkowej).
Jako stosunkowo bezpieczne przerwy można określić w praktyce przerwy w okresie:
letnim;
ferii zimowych;
świąt;
długich weekendów;
udokumentowanych wyjazdów wakacyjnych;
choroby.
Osoby zatrudniające pracowników nie mogą faktycznie zaprzestać prowadzenia działalności - prowadzą ją przecież nadal w jego imieniu pracownicy.
W przypadku niezdolności do pracy wskutek choroby również wystąpi przerwa w opłacaniu składek - ale na zupełnie innych zasadach, w związku z pobieraniem zasiłku chorobowego - pod warunkiem, że:
prowadzący działalność uzyskał zwolnienie lekarskie;
podlegał ubezpieczeniu chorobowemu dobrowolnemu;
zakończył się okres karencji 6 miesięcy od zgłoszenia do tego ubezpieczenia;
za okres niezdolności przyznany mu zostanie zasiłek chorobowy.
Podstawa wymiaru składek w okresie przerwy
I na zwolnieniu pisało ma leżeć, orzecznik przyzna rację lekarzowi i ubezpieczony będzie posiadał stosowne zaświadczenie, że nie był w tym czasie zdolny do pracy.
Obecność w tym czasie, w łożu chorego Energetycznej Loli, powodowało natychmiastową wymagalność płacenia składek.
III UK 28/2005 z dnia 11 maja 2005 r.
"Decyzja o objęciu małżonka rolnika systemem rolniczego ubezpieczenia społecznego, wydana wskutek błędu organu rentowego co do prawa wyboru pomiędzy tym ubezpieczeniem a ubezpieczeniem społecznym osób prowadzących działalność gospodarczą, ma prawokształtujący charakter i nie może być zmieniona ze skutkiem wstecznym."
UZASADNIENIE
"Organ rentowy po ponownej analizie dokumentów, wydał w dniu 2 stycznia 2003 r. decyzję, w której stwierdził ustanie ubezpieczenia rolniczego, nota bene z dniem, w którym de facto została ona nim objęta. Błędnie wywodzi skarżący, jak również Sądy obu instancji, że w sprawie doszło do wznowienia postępowania. Organ rentowy nie wydał bowiem decyzji w sprawie wszczęcia postępowania ze względu na ujawnienie nowych okoliczności lub dowodów, nie uchylił również decyzji z listopada 1997 r. Trudno również przyjąć, że została ona przez organ rentowy uznana za nieważną, albowiem przeczy temu choćby tylko jej językowa redakcja. Dlatego zarzuty naruszenia art. 83a ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stają się bezprzedmiotowe. Nie występuje więc również problem ustalenia istoty granic apelacji. Pojawia się jednak kwestia prawnej dopuszczalności stwierdzenia ze wsteczną datą ustania tytułu ubezpieczenia społecznego w sytuacji, w której objęcie ubezpieczeniem nastąpiło wskutek oczywistego błędu organu rentowego.
Skarżona decyzja stwierdza „ustanie ubezpieczenia rolniczego” ze względu na brak możliwości wyboru tytułu ubezpieczenia. Jej wydanie nastąpiło wskutek „dostrzeżenia” przez organ rentowy wadliwości decyzji z 28 listopada 1997 r. Skutki tej wadliwości nie mogą jednak obciążać zainteresowanej. Wskazać bowiem należy na tę osobliwość decyzji wydawanych w tym przedmiocie, że wywołują one określone skutki w sferze ubezpieczenia społecznego. Zainteresowany formalnie pozostaje w ubezpieczeniu, opłaca składki, nabywa emerytalną ekspektatywę i korzysta ze świadczeń określonych w ustawie. W odróżnieniu od decyzji ustalających prawo do świadczeń, kiedy to rola organu rentowego sprowadza się w zasadzie do deklaratoryjnego ustalenia dotyczącego spełnienia określonych przesłanek, decyzje dotyczące objęcia określonym tytułem ubezpieczenia prowadzą do powstania gwarancyjnego stosunku prawnego, w trakcie trwania którego ubezpieczony staje się podmiotem określonych praw i obowiązków. Opłacanie składki jest przy tym swoistą ceną ubezpieczeniowej gwarancji korzystania z prawnej ochrony w razie nastąpienia określonego zdarzenia losowego. Ze względu na konieczność ochrony trwałości tego stosunku, decyzje te posiadają w omawianym zakresie prawokształtujący charakter, co oczywiście nie wyklucza możliwości ich zmiany albo uchylenia, jeśli zostałyby spełnione odpowiednie przesłanki. Skoro zatem organ rentowy - nie skorzystawszy z instytucji wznowienia postępowania, czy też stwierdzenia nieważności wydanej decyzji (co skądinąd wywoływałoby również szereg wątpliwości, wymagających wnikliwej analizy) - wydał decyzję w przedmiocie ustania stosunku ubezpieczenia społecznego, to zasadne jest przyjęcie, że mogło to nastąpić najwcześniej w dacie jej wydania, a zatem ex nunc. W tym kontekście wadliwość decyzji z listopada 1997 r. jest doniosła jedynie dla oceny zasadności stwierdzenia ustania ubezpieczenia. Natomiast nie wpływa ona na temporalny aspekt pozostawania w społecznym ubezpieczeniu rolniczym. Znajduje to również swoje dodatkowe uzasadnienie w konieczności poszanowania ogólnej zasady pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa, wyrażonej w art. 8 kpa, która miałaby w tym przypadku odpowiednie zastosowanie na podstawie art. 52 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników w związku z art. 123 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Z powyższych względów Sąd Najwyższy na podstawie art. 393[15] kpc orzekł jak w sentencji."
Już wiecie dlaczego, ZUS będzie zaciekle bronił swej teorii, że poradniki, broszury, strony internetowe w których pouczał obywateli jak wyrejestrować się ze systemu z powodu czasowych zaprzestań prowadzenia działalności gospodarczej nie są wiążące. ZUS zapomina, że jako przedsiębiorstwo państwowe z delegacją wydawania decyzji jest organem państwowym i obowiązuje KPA. Ma obowiązek informować obywatela publicznie o interpretacji ustawy o SUS. Aby podważyć ten oczywisty fakt jakim zamieszczał wcześniej inforacje o tzw. "zawieszeniu" działalności, ZUS udawadnia NAM teraz, że termin "zawieszenia" nigdy nie istniał w aktach prawnych w Polsce i interpretacja czytających w latach 1999 - 2004 była od początku niezgodna z wolą ustawodawcy (jak to ładnie ZUS nazywa "systemowa i funkcjonalna wykładnia"). Ale ustawodawca (dowód pośrednio przez pismo PRL do Prezesa NFZ) myśli tak samo jak setki tysięcy Polaków.
Teraz kieruję słowa do czytających osób/włodarzy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:
PRZYZNAJCIE SIĘ, ŻE TO WY "ROZLALIŚCIE MLEKO". WIDAĆ, ŻE DO TEJ PORY NIE MACIE ODWAGI CYWILNEJ PRZYZNAĆ SIĘ DO BŁĘDU. PORZEZ NIEHONOROWE I NIECYWILIZOWANE METODY W IMIENIU PRAWA, PRÓBUJECIE NASZYM KOSZTEM WSZYSTKIE SWOJE BŁĘDY ODKRĘCIĆ. POPRZEZ WASZE POSTĘPOWANIE CORAZ WIĘKSZA ILOŚĆ OSÓB W POLSCE ŻYJE NA GRANICY EGZYSTENCJI, ROZBIJAJĄC PRZY TYM RODZINY. WPĘDZACIE LUDZI W STRES A NIEKTÓRYCH NAWET W SZALEŃSTWO. ZWRACAM SIĘ DO WASZYCH SUMIEŃ:
OPAMIĘTAJCIE SIĘ W KOŃCU !!!
CZY POLAK POLAKOWI MUSI TAKI ZGOTOWAĆ LOS !?
Witajcie,
należy czym prędzej donieśc do ZUS na żonę posła Cymańskiego!
Oto co dzis przeczytać można na onecie:
"Barbara Cymańska nie jest nigdzie zatrudniona, zajmuje się domem i opieką nad pięciorgiem dzieci. Niektórzy o takich kobietach mówią, że "nie pracują". Wiceszef komisji polityki społecznej Tadeusz Cymański - podobnie jak wiele feministek - uważa, że jest to obraźliwe dla kobiet.
Aby nie urazić żony i dać przykład innym, w sejmowym rejestrze korzyści, służącym między innymi do ujawniania działalności współmałżonków, poseł napisał: żona Barbara pracuje na własny rachunek jako gospodyni domowa."
Skoro zatem pani Cymańska pracuje na własny rachunek, zobowiązana jest do opłaty składek ubezpieczenia społecznego i pozostałych w oparciu o art. 13 pkt. 4 ustawy o SUS ponieważ jest prowadzącą działalnośc gospodarczą.
To, że ze swej pracy nie osiąga przychodów (co nie jest takie pewne - może przecież pobierać opłaty w naturze) nie jest tutaj istotne, ponieważ działalność prowadzi się na własny rachunek i własne ryzyko.
Uprzejmie proszę zatem ZUS o objęcie pani Cymańskiej na drodze decyzji ubezpiueczeniami obowiązkowymi.
Link do artykułu:
http://wiadomosci.onet.pl/1253025,11,item.html
Witajcie!
Dowód w powyższej sprawie znajduje się pod adresem:
http://orka.sejm.gov.pl/rkor5.nsf/($All)/5312A9F10464F2E9C12570F6004B7E00/$File/RK5.044.pdf?OpenElement
Należy go załaczyć do doniesienia do ZUS.
Pozdrawiam,
Piotr
Wiceminister sprawiedliwości Andrzej Kryże powiedział w TVN 24, że nie można złożyć kasacji od tego wyroku, bo nie został on zaskarżony do sądu II instancji. Ale istnieje taki tryb, jak wniesienie o stwierdzenie nieważności wyroku w sytuacji, kiedy narusza on podstawowe zasady prawne - powiedział Kryże.
Dodał, że już w tej chwili analizowany jest ten przepis i możliwość wniesienia o unieważnienie tego wyroku. Podkreślił, że jest to wyrok w sprawie cywilnej. (ck)
Proszę, poratujcie mnie radą bo mam totalny mętlik !!!
Wczoraj wyrejestrowałem działalność w EDG. Prowadziłem ją od III.1999r.
do 11.07.2002r., kiedy to wyrejestrowałem ją tylko w ZUS (ZWPA i ZWUA kod 113). W okresie kiedy prowadziłem działalność miałem też zgłaszane zawieszenia (kod 113). Na razie zero reakcji z ZUS-u.
Czy jeśli zgłoszę teraz wyrejestrowanie ostateczne z Ewidencji nie
ukręcę sobie pętli na szyję ?
Mamy dwie instytucje do których wpłacamy pieniądze z DG są to zus i US.
1. ZUS
Do zusu składamy druki zaprzestania działalności, zgodnie z ich wymogami, konsultujemy z pracownikiem zusu, uwzględniamy jego uwagi, czytamy jeszcze przedtem poradnik, wchodzimy dla pewności na stronę centrali zus i to co tam czytamy pozwala nam sądzić że dokonaliśmy wszelkich wymaganych formalności w sposób prawidłowy. I co się po czasie okazuje? Jaką te porady mają wagę? Żadną. Zus uważa że stosunkach z płatnikiem składek nie obowiązuje go KPA w związku z tym w żaden sposób nie jest związany udzielanymi przez siebie poradami publicznie, na stronach internetowych prezentowanymi.
Sformułowania : "...brak wykreślenia wpisu z ewidencji działalności gospodarczej oznacza zatem przyjęcie że osoba taka pozostaje przez cały czas w gotowości do jej prowadzenia"
I dalej : "... z powyższego wynika że osoba która podjęła prowadzenie działalności gospodarczej podlega z tego tytułu ubezpieczeniom społecznym obowiązkowo, jeżeli pozostaje w gotowości do jej prowadzenia."
Są to typowe sformułowania we wszystkich pismach zus.
2. US.
Prowadząc księgę przychodów i rozchodów do US składamy deklaracje o dochodach, jeśli nie wykazujemy dochodów nie płacimy podatku. Urząd przyjmuje że podatnik wykazuje stan rzeczywisty. Obowiązuje tu bowiem zasada zaufania urzędu do OBYWATELA. Może go oczywiście skontrolować i to czyni, wtedy oczywiście sypią się słuszne kary albowiem podatnik to zaufanie zawiódł.
Obowiązują tu bowiem proste, jasne, przejrzyste reguły gry.
Tak w pierwszym jak i drugim przypadku płacenie jest obowiązkowe. Jednak w przypadku US wtedy kiedy tę działalnośĆ WYKONUJEMY, ale to nie wszystko, musimy jeszcze osiągać takie przychody od których można naliczyć podatek.
W stosownej ustawie zus też płacenie jest uzależnione od WYKONYWANIA, nie od prowadzenia. I to zus winien swojego płatnika składek skontrolować czy poświadczył prawdę. Jak to robi? ano tak właśnie jak wyżej w pkt.1.
Proszę sobie teraz wyobrazić że oto US występuje z pismem do podatnika o takiej treści: "...brak wykreślenia wpisu z ewidencji działalności gospodarczej oznacza zatem przyjęcie że osoba taka przez cały czas pozostaje w gotowości do jej prowadzenia. Z powyższego wynika że osoba która podjęła prowadzenie działalności gospodarczej podlega z tego tytułu opdatkowaniu obowiązkowo od kwoty bazowej (...) jeśli pozostaje w gotowości do jej prowadzenia".
Oczywiście tak nie zrobi bo nie może. A zus może.
US jest co prawda tzw. Organem Administracji Państwowej i jego w całej rozciągłości obowiązuje KPA natomiast ZUS twierdzi że nie jest. i go KPA nie obowiązuje.
Trzeba jednak dokładnie wczytać się w ustawę o sus i jego statut. Tam się okaże że jest jednak inaczej. Właśnie poradnik jak i m. innymi znana już powszechnie porada internetowa zus to nic innego jak wypełnienie statutowego obowiązku wobec obywatela zgodnie ze znanym artykułem KPA mówiącym o takich działaniach urzędu aby obywatel nie poniósł szkody na skutek nieznajomości prawa.
Czy nie są to wszystko okolicznościami za które płatnik składek na w dalszym postępowaniu na mocy art. 471 i 475 KC nie odpowiada?
"Jezeli ZUS obowiazuje KPA,to w ciagu jakiego czasu musi odpowiedzieć na zarzut zgłoszony ustnie do protokołu ?"
Zarzut musisz przygotować formie pisemnej, masz na to 14 dni od wydania protokołu. A co najśmieszniejsze, że na te zarzuty odpowiada Tobie ten sam inspektor kontroli, który w ustawie o SUS nie ma wyznaczonego terminu. Ale to i tak Ci nic nie da, będziesz musiała odwołać od decyzji do sądu wojewódzkiego/okręgowego zgodnie z art. 477(9) KPC. Ten termin o który się pytasz to jeden z wielu kwiatków który dołączy do bukietu, który powinien być wręczony TK. Wręczającym powinno być nasze stowarzyszenie.
mam taki problem placilem tylko zdrowotne i fundusz pracy, i jak moglem to spoleczne, no i stalo sie zus zabral sie za mnie z nalezyta uwaga, zablokowal konto mimio podania o uklad ratalny, ja che splacic te zaleglosci razem ze wszystkimi konsekwencjami,ktorych i tak nie unikne.
podanie moze rozpatrza, sam nie wiem, zeby nie tonac che zawiesic dzilalnosc (wypelnic ZWUA ZWPA, zglosic do skarbowwego i do UM), i jakos zebrac pieniadze.
czy jak zawiesze w taki sposob dzialalnosc, to ZUS nadal bedzie mnie ganial za aktualne skladki bo sam juz nie wiem, jak nie dostane ratalnego, to wogoole po mnie... po jakim czasie zus zaklada sprawe w sadzie o zwindykowanie zalegajacego?
jest jakies sensowne rozwiazanie w tym bezsensie takiego problemu jak moj?
oczywiscie poza splata calosci, czego nie unikne i nawet nie chce uniknac...
Decycja o zapłacie zaległych składek jest wynikiem postępowania na które składają się :stadium kontroli i stadium deccyzji.W stadium kontroli,protokółu, kontrolujacy nie postawił zarzutów kontrolowanemu lecz jedynie dokonał "ustaleń".Kontrolowany nie wniósł zastrzeżeń od ustaleń bo:nie wiedział czy ustalenia mogą zawierać zarzuty,nie czuł się zagrożony,nie wiedział,że ktoś ma do niego pretensje! Tym samym uniemożliwiono czynny udział kontrolowanego w stadium kontroli (protokółu).Nastepnie kontrolowany nie brał udziału w stadium decyzji lecz po prostu otrzymał ją pocztą, także zawierającą informacje z Urzedu Skarbowego z którymi nie zapoznano go ani w stadium kontroli, ani w stadium decyzji.
Art.91 pkt.1 SUS, nie zawiera jednak konieczności postawienia zarzutów kontrolowanemu przez kontrolującego.
Protokół kontroli stanowi podstawę do wydania decyzji.
Widać tutaj dwa stadia postępowania :kontrola i decyzja.Ale jakże to wszystko odbiega od KPA! Z SUS wynika,że kontrolowany nie musi być obecny w stadium postępowania pt.: decyzja.
1.Czy wobec tego kontrola była wadliwą bo na tym etapie nie postawiono zarzutów kontrolowanemu i w ten sposób uniemozliwiono obronę?
2.Czy wobec tego decyzja oparta na takim protokóle jest także nie-ważna,dodatkowo sporzadzona bez udziału kontrolowanego?
3.Czy jezeli decyzja opierała sie na dokumentach z którymi nie zapoznano nigdy kontrolowanego jest także wadliwa?
4.Jak wobec tego w hierarchii ważności w aspekcie postępowania zakończonego decyzją ma się KPA w stosunku do Art.91 SUS?
ad. Cycero: brawo! Najlepiej nie zwracać się z prośba o pomoc w sprawie do nikogo i czekać aż problem sam się rozwiąże. Każdy po trochu ze swojej strony a to juz o milę bliżej do celu.
Tu akurat była wzmianka o PO ze względu na to, że to właśnie w tym biurze poselskim radca prawny udziela bezpłatnych porad poszkodowanym. To istotna informacja, bo nie widomomo mi, żeby ktos inny się na to pokusił.
Interpelację PiS w sprawie naszego problemu mamy dawno na ręce.
Czy do PiS też mielismy się nie zwracać?
Pomocy trzeba szukać wszędzie tam i u tych, którzy sa w stanie dać choćby nawet najmniejszą pomoc poszkodowanym ludziom. Jedni napiszą interpelację, drudzy poprą w sejmie, ktoś inny udostepni prawnika, a ktos jeszcze inny da nadzieję na poprawę sytuacji. Wszystko jest ważne.
Wiadomo przecież że nie od razu Kraków zbudowano, prawda?
tak swiadomie! bo zmusila mnie do tego sytuacja w jakiej sie znalazlem... ale nie bede tutaj streszczac ostatniego roku mojego zycia, bo mozna na podstawie tych informacji niezla fabule nakrecic...
generalnie interesuje mnie odpowiedz na takie pytanie:
zawiesic dzilalnosc (wypelnic ZWUA ZWPA, zglosic do skarbowwego i do UM)
czy jak zawiesze w taki sposob dzialalnosc, to ZUS nadal bedzie mnie ganial za skladki w okresie zawieszenia bo sam juz nie wiem,po jakim czasie zus zaklada sprawe w sadzie o zwindykowanie zalegajacego, od momentu zablokowania konta?
sadze ze z Wasza wiedza mozecie odpowiedziec na takie proste pytanie wmiare szybko?
reszta mojego wczesniejszego wywodu w sumie jest niwazna... stanowi bardziej tlo
m Napisał(a):
-------------------------------------------------------
> hm...
>
> widze ze uzyskanie informacji zwiazanych z moim
> problemem na tym forum jest zgola nieosiagalne
>
> w sumie to sluszne masz problem radz sobie sam!
Większość z nas robiła coś co było można robić do chwili aż ZUS zmienił zdanie, i od pewnego czasu wmawia w nas że tego robić nie mogliśmy.
W twoim przypadku świadomie nie płaciłeś pewnych składek, a to już inny temat.
Do Kolegi RE od komantarza ze strony http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/13289,zus-zawieszenie-dzialalnosci-bedzie-mozliwe.html
Powiedz coś więcej o tej sprawie, a jak masz uzasadnienie z Sądu prosimy bardzo o przesłanie nam na maila.
Dziękujemy Tobie, za podjętą walkę, no i widać, ze niektórzy sędziowie są normalni.
Chciałbym zaprzestać prowadzić działalność i nie płacić haraczu ZUS-owi w postaci składek, ale po przeczytaniu wielu przykłałdów tych ,którym wydawało się że są zwolnieni z opłat,mam wrażenie ,że to bezsensowna walka z systemem. Może ktoś ma porządnego haka na ZUS?
Ale to planowane wyjście naprzeciw postulatom przedsiębiorców sprytne, że niby nie było zawieszeń a teraz spełniamy życzenia i będą.
Od przeszło pótora roku udawadnia się na tym forum że czasowe zaprzestanie działalności jest zgodne z obowiązującymi ustawami i zgłoszenie tego do zus na obowiązujących drukach zwalnia z obowiązkowych ubezpieczeń społecznych a tu co? Teraz chcą wprowadzić coś co już prawnie obowiązuje? To się nazywa jak mawia niejaki Korwin M. "rżnięcie głupa"
Jeśli tak przedstawiają ustawodawcom sprawę ci co się mienią przedstawicielami przedsiębiorców to my tym panom dziękujemy.
My nie chcemy zmian, my chcemy stosowania prawa przez zus zgodnie z prawem. I tyle. TERAZ to już wiemy jak w przyszłości sobie poradzić, zus nas w przyszłości w maliny nie wprowadzi.
Drogi cycero: gdzież Ty chłopcze widzisz w prawie mozliwość czasowego zaprzestania wykonywania dg z mozliwościa wyrejestrowania z opłacania składek ubezpieczeniowych?
Podaj mi paragraf prawny PRAWNY mówiący o tym.
Co innego prawo gospodarcze, a co innego wewnętrzne ustalenia ZUS.
Jeżeli "zawiesisz" działalność tak jak napisałeś, będzie to równoznaczne z wykreśleniem z EDG ( likwidacja ), to siłą rzeczy ZUS już sie tobą nie zajmie. Oczywiście poza zaległościami za okres do wykreślenia.
Potem zgłoś się w Urzędzie Pracy, pisz o umorzenie i czekaj co z tego wyniknie. Z resztą, z tego co piszesz i tak nie masz innego wyjścia.
Nie widze powodów do sporów, gdyż narazie jak twierdzi minister sprawa nie będzie dotyczyła wszystkich prowadzacych pozarolnicza działalność.
"Rząd chce ulżyć cierpieniom wielu przedsiębiorców i wprowadzić możliwość czasowego zawieszenia działalności gospodarczej dla firm działających sezonowo, zajmujących się np. gastronomią, turystyką czy budownictwem. Jeśli przepis ten wejdzie w życie, przedsiębiorcy prowadzący ową nie będą musieli płacić składek ZUS za czas przestoju."
A o ile mnie pamięć nie myli to starych zapisach ustawy było coś o sezonowości, zatem będzie to tylko powrót do treści, które gdzieś umknęły przy nowelizacjach.
I jeżeli będą zmiany zapisów, o ile w ogóle nastąpią, to wszystko pozostanie po staremu w interesującej nas sprawie.
Drogi chłopcze, ps. obserwator akcji.
Trzeba czytać to forum a mniej przebywać na podwórku. Na tym forum znajdziesz podstawy prawne. Ale ponieważ mam pod ręką kilka to przedstawię.
Oto co SN o w sprawie przerw (czy też jak kto woli czasowych zaprzestań) :
Zgodnie z wyrokiem SN z 11 stycznia 2005r. w sprawie I UK 105/04 opubl.OSNP 2005/13/198, faktyczna przerwa:
· potwierdzona stosownym zgłoszeniem w ewidencji działalności gospodarczej - zawsze skutkuje bezwzględnie ustaniem obowiązku opłacania składek ZUS;
· niepotwierdzona stosownym zgłoszeniem w ewidencji działalności gospodarczej (po prostu faktyczna przerwa) - także skutkuje ustaniem obowiązku opłacania składek ZUS, ale ZUS może skontrolować, czy istotnie przerwa ta była faktycznie wykonywana.
A teraz skopiowane z tego forum :
(1) Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 4 grudnia 1998 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów. Załącznik nr 20 (Dz. U. z 1998 r. Nr 149, poz. 982; ost. zm. Dz. U. z 2004 r. Nr 101, poz. 1039). Obowiązujące od 01.01.1999 r. do 30.09.2003 r.
Wśród przyczyn wyrejestrowania płatnika z ubezpieczeń obok decyzji o wykreśleniu z ewidencji wymieniono m. in. także oświadczenie o zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności. Rozporządzenie to podaje odmienne kody na oznaczenie różnych przyczyn wyrejestrowania się z ubezpieczeń społecznych - m. in. inny w przypadku zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, inny zaś w przypadku jej ostatecznej likwidacji poprzez wykreślenie z ewidencji:
"111 - opłacająca składki wyłącznie za siebie – decyzja o wykreśleniu z ewidencji, rejestru lub skreślenie z listy",
"113 - oświadczenie o zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności".
(2) Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 sierpnia 2003 r. Załącznik nr 13 (Dz. U. Nr 150, poz. 1457). Obowiązujące od 01.10.2003 r. do dziś.
Także i tu dano możliwość zaprzestania prowadzenia działalności bez wykreślania jej z ewidencji, wymieniając m. in. takie dwie różne podstawy wyrejestrowania się z ubezpieczeń społecznych:
"111 - zaprzestanie prowadzenia działalności",
"211 - wykreślenie z rejestru, ewidencji lub skreślenie z listy".
A dziś w pomorskiej artykuł z cyklu prawo: Będzie można "zawiesić" działalnośc gospodarczą. Darują składki zus. Cytaty.
1. "przepisy zezwalają na wyrejestrowanie i zarejetrowanie działalności gospodarczej" - (tak jakby do tego były potrzebne jakieś przepisy.)
2. Rzecznik prasowy zus w Bydgoszczy : "w zus można tylko wyrejestrować działalność i zarejestrować ją ponownie wypełniając odpowiednie druki nieodpłatnie(!)" - czyli taka sytuacja jest czasowym zaprzestaniem wykonywania działalności. Jest tzw. zawieszeniem.A
A teraz dla przypomnienia :
www.zus.pl/ref_99/porad4/ubezgosp.pdf
"Wyrejestrowanie z ubezpieczeń, a następnie zgłaszanie się do nich, powinno następować także w przypadku, gdy zaprzestanie działalności ma charakter czasowy. Nie jest przy tym wymagane wyrejestrowanie w organie ewidencyjnym"
I Gazeta wyborcza 30.04.2005 :
"Przerwanie działalności przez przedsiębiorcę jest dopuszczone przepisami prawa. Wystarczy, że poinformuje on o tym fakcie ZUS na odpowiednim formularzu. Nie musi on o tym fakcie informować urzędu skarbowego ani organu ewidencyjnego. Podobne zdanie wyraża rzecznik ZUS Anna Warchoł. - Ustalenie dla tych osób obowiązku ubezpieczeń społecznych tylko na podstawie dat wskazanych we wpisie do ewidencji i w decyzji o wykreśleniu wpisu nie jest zgodne z duchem ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - powiedziała Gazecie Wyborczej rzecznik ZUS-u Anna Warchoł."
Chyba już nie ma wątpliwości że ostatnie rewelacje o zamiarze wprowadzenia zawieszeń to manipulacje dla zatarcia tego co i tak było dozwolone.
I na koniec - kto wypunktuje różnicę pojęć "zawieszenie" - "czasowe zaprzestanie" - "przerwa" - "wyrejestrowanie i ponowne zarejestrowanie"
cycero Napisał(a):
-------------------------------------------------------
> A dziś w pomorskiej artykuł z cyklu prawo: Będzie
> można "zawiesić" działalnośc gospodarczą. Darują
> składki zus.
Żadna ustawa nie zabrania robienia przerw i nie zmusza prowadzących działalność gospodarczą do nieustannego wykonywania zgłoszonej do Ewidencji Działalności Gospodarczej działalności.
Ustawa Prawo działalności gospodarczej (dalej Pdg) z dnia 19.11.1999r. określa co jest działalnością gospodarczą:
"Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły."
Pdg uzależnia istnienie działalności gospodarczej od charakteru wykonywanych czynności oraz stopnia zorganizowania tego wykonywania, podaje warunki, które muszą być spełnione, aby można było mówić o działalności.
Jeżeli zatem te warunki nie są spełnione, tzn. że zgłoszona do ewidencji, działalność nie jest realizowana.
Tak samo stawia zagadnienie PKD 1), na podstawie której osoby zamierzające prowadzić działalność składały wniosek o uzyskanie pozwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej, podając w nim, w jakim celu firma powstaje, co będzie celem ich działalności, poprzez określenie dziedzin/branż. Wykonywanie czynności w obrębie tych branż jest realizowaniem celu, dla której firma powstała. Celu pozwalającego uzyskać zarobkowy charakter, bo czynności wykonywane w ramach tych branż mają przynosić przychody. Wszystkie dodatkowe czynności, które na mocy innych przepisów musi wykonywać osoba prowadząca działalność, nie świadczą o tym, że on wykonuje zgłoszoną przez siebie działalność.
Mówi ona wprost: "Działalność ma miejsce wówczas, gdy CZYNNIKI takie jak: wyposażenie, siła robocza, technologia produkcji, sieci informacyjne lub produkty SĄ POWIĄZANE W CELU WYTWORZENIA OKREŚLONEGO WYROBU lub WYKONANIA USŁUGI. Działalność charakteryzowana jest przez produkty wejściowe (wyroby lub usługi), proces technologiczny oraz przez produkty wyjściowe."
Czyli dopiero zgromadzenie w jednym czasie i odpowiednim miejscu wszystkich niezbędnych czynników potrzebnych do realizacji celu zgłoszonego do ewidencji, świadczy o tym, że działalność zachodzi, jest wykonywana.
Na tej podstawie Urząd Skarbowy daje możliwość osobom rozliczającym się w formie karty podatkowej zmniejszenia podatkowych obciążeń., bowiem Urząd ten dla takich osób określa wysokość podatku raz w roku, więc w przypadku "przerwy", trzeba zmniejszyć jego kwotę o ten okres, jeżeli prowadzący działalność gospodarczą zawiadomi Urząd o takiej przerwie.
Pozostali prowadzący działalność rozliczający się z Urzędem Skarbowym w innej formie nie są zatem zainteresowani, aby do Urzędu składać zawiadomienie o przerwie w wykonywaniu działalności, ponieważ nie ma to żadnego wpływu na rozliczenia, a także urząd skarbowy nie jest zainteresowany być powiadamianym o takich czasowych zaprzestaniach, ponieważ osoby te dokonują rozliczeń za pomocą miesięcznych zaliczek, a ich wysokość uzależniona jest od przychodu. Zatem, kiedy nie wykonują czynności związanych ze zgłoszoną przez nich do ewidencji zarobkową działalnością, to w przypadku osiągnięcia mniejszego miesięcznego dochodu, płaca również mniejszą zaliczkę.
Również ustawa o Systemie ubezpieczeń społecznych nie zabrania czasowego niewykonywania działalności. Stanowi ona, że obowiązkowym ubezpieczeniom podlegają prowadzący działalność w okresACH od dnia rozpoczęcia WYKONYWANIA do dnia zaprzestania wykonywania TEJ działalności.
W Art. 8 ust. 6 ustawa określa co znaczy ta działalność, poprzez określenie osoby prowadzącej działalność, którą zgodnie z w/w artykułem ustawy SUS jest osoba prowadząca działalność na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych, czyli zarejestrowaną np. w ewidencji działalności gospodarczej lub innej ewidencji.
Dodatkowo Art. 36. ust.11 ustawy o SUS nakłada obligatoryjny OBOWIĄZEK WYREJESTROWANIA z ubezpieczeń w terminie 7 dni w przypadku, KIEDY WYGASŁ TUTUŁ do ubezpieczeń. Tytułem zaś jest zgodnie z art. 13 ust. 4 jest wykonywanie tej zgłoszonej do ewidencji działalności.
Wszystkie pozostałe grupy ubezpieczonych, czy to na podstawie wykonywanej zawodowo działalności, czy też nie wykonującej żadnej zawodowej działalności, ale otrzymującej określone świadczenia podlegają ubezpieczeniom tylko w okresach, kiedy uzyskują profity.
Ustawodawca zatem świadomie objął prowadzących działalność gospodarczą tylko w okresach wykonywania tej zgłoszonej do ewidencji działalności, stwarzając tym samym osobom prowadzącym działalność, które nie wykonują czynności zgłoszonych jako cel swojej działalności, do nie podlegania ubezpieczeniom w okresach, kiedy tej działalności nie wykonują, ponieważ tylko w ten sposób staje się możliwe wypełnienie się Art. 2a. tej samej ustawy ust. 1 i 2:
Ustawa stoi na gruncie równego traktowania wszystkich ubezpieczonych bez względu na płeć, stan cywilny, stan rodzinny. Zasada równego traktowania dotyczy w szczególności: warunków OBJĘCIA systemem ubezpieczeń społecznych,
Trzeba zastanowić się również nad Art. 2a ust 2 pkt. 2 stanowiącym
Ustawa stoi na gruncie równego traktowania wszystkich ubezpieczonych bez względu na płeć, stan cywilny, stan rodzinny. Zasada równego traktowania dotyczy w szczególności: OBOWIĄZKU OPŁACANIA i obliczania wysokości składek na ubezpieczenie społeczne.
Wszystkie pozostałe grupy objęte obowiązkiem ubezpieczenia opłacają składki w momencie otrzymania czy to wynagrodzeń, czy to różnego rodzaju świadczeń. Nie wystarczy sam status pracownika, bezrobotnego, stypendysty, żołnierza, funkcjonariusza itp. Nie wystarczy także tylko określona podstawa wynagrodzenia, czy innych świadczeń. Składki są opłacane w momencie dokonania wypłat, w momencie uzyskania dochodu.
Nie wiadomo zatem, dlaczego ZUS zmusza do opłacania składek osoby, które nie uzyskują dochodu, lecz mają tylko status osoby prowadzącej działalność, a na dodatek w okresach nie wykonywania, kiedy nie mają tytułu do ubezpieczeń?
* * * * * * * * * *
1) PKD została opracowana na podstawie Statystycznej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej Unii Europejskiej - NACE, wprowadzonej rozporządzeniami Rady nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. (OJ nr L 293 z 24.10.1990 r.), z późniejszymi zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem Komisji Europejskiej Nr 761/93 z dnia 24 marca 1993 r. (OJ Nr L 83 z 03.04.1993 r.) oraz Nr 29/2002 z dnia 19 grudnia 2001 r. (OJ nr L 6 z 10.01.2002 r.).
W związku z powyższym PKD zachowuje pełną spójność i porównywalność metodologiczną, pojęciową, zakresową i kodową z klasyfikacją NACE Rev. 1.1
PKD jest umownie przyjętym, hierarchicznie usystematyzowanym podziałem zbioru rodzajów działalności społeczno - gospodarczej jakie realizują jednostki (podmioty gospodarcze).
Pozdrawiam - gośka
PS. To pismo wysłałam do dziennikarki Gazety Pomorskiej, która była autorką przytaczanego przez ~cycero artykułu.
Prostujmy dziennikarzom, że i przed ewentualną zmianą ustawy, wyrejstrowanie z ubezpieczeń w czasie nie wykonywania czynności zgłoszonych do ewidencji było możliwe.
gośka
gossi Napisał(a):
-------------------------------------------------------
> Tak samo stawia zagadnienie PKD 1), na podstawie której osoby
> zamierzające prowadzić działalność składały wniosek o uzyskanie
> pozwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej, podając
> w nim, w jakim celu firma powstaje, co będzie celem ich działalności,
> poprzez określenie dziedzin/branż. Wykonywanie czynności w obrębie
> tych branż jest realizowaniem celu, dla której firma powstała.
> Celu pozwalającego uzyskać zarobkowy charakter, bo czynności
> wykonywane w ramach tych branż mają przynosić przychody.
> Wszystkie dodatkowe czynności, które na mocy innych przepisów musi
> wykonywać osoba prowadząca działalność, nie świadczą o tym,że on
> wykonuje zgłoszoną przez siebie działalność.
W sytuacji, kiedy prowadzący tylko administruje powstałym podmiotem/firmą (wykonuje czynności nie związane ze zgłoszoną do ewidencji działalnością - często są to czynności - które nakładają na niego inne ustawy) nie znaczy, że w tym czasie wykonuje/realizuje działalność zgłoszoną do ewidencji. Ubezpieczeniem nie jest objęty zgłoszony do ewidencji podmiot/firma, tylko osoba, która tę firmę prowadzi i to w okresach w okresach, kiedy wykonuje zgłoszone do niej czynności prawne i ekonomiczne.
Zus walczy o kasę od pechowców z tego forum. A jak robią kasę inni?
Przeczytajcie tę stronę:
www.finanse.wp.pl/wid,8179354,wiadomosc.html?rfbawp=1139308388.376
Miłego dnia.
Ad.:"....Re: Likwidacja czy zawieszenie działalności
Autor(ka): jerzy (...)
Wysłano: 07/02/2006 11:43
Zus walczy o kasę od pechowców z tego forum. A jak robią kasę inni?
Przeczytajcie tę stronę:
www.finanse.wp.pl/wid,8179354,wiadomosc.html?rfbawp=1139308388.376
Miłego dnia...."
Witajcie,
na dzisiejszej rozprawie, wniosłem, aby Sąd zobowiązał ZUS do zdefiniowania pojęcia "gotowości" i dokonania jej podstawowego podziału oraz wyraźnego wskazania, w jakich przepisach prawa materialnego ją znajdziemy.
Cóż, ZUS poprosił o 14 dni - będzie burza mózgów, może do jakichś ukazów carskich sie dokopią, bo w żadnym dzienniku ustaw raczej tego nie znajdą.
Życzę im powodzenia.
Pozdrawiam,
Piotr
/po 5 rozprawie w I instancji/
p.s. chyba dzisiaj wrzuciłem granat do szamba - skonfrontowałem pismo procesowe ZUS z informacją z witryny www.zus.pl/niusy.
Zarzuciłem ZUS brak jednolitej interpretacji tych samych przepisów i wniosłem o określenie i zdefiniowanie (z podaniem przepisów/ustaw źródłowych) takich pojęć jak: sezonowość, dłuższy wyjazd nie związany z prowadzoną działalnością, na przestrzeni miesiąca, przypadki losowe.
Teraz pozostaje tylko czekać.
Własciwie to się dziwię, że nie wyciągłeś oręża w postaci definicji działalności z PKD z jej kapitalnym "kiedy ma miejsce".
Gdy bym ją znał za czasów moich rozpraw z tymi posrańcami....
Dzisiaj w miejscowej prasie ukazał sie artykuł o ZUS z moim kolorowym zdjeciem. Ale jestem nie zadowolony. Redaktorka oszukała mnie i zamiast uzgodnić ze mną treść jak sie umówiliśmy,wydrukowała jakieś rzężenia.
W 1999 roku zawiesiłem działalność gospodarczą i wypełniłem na tę okoliczność jakiś formularz, który kazała mi wypełnić urzędniczka ZUS.
Działalność prowadziłem w formie ryczałtu i co roku składałem pit do urzędu z dochodem zero. Jednocześnie pracowałem w zakładzie, który płacił moje świadczenia na ZUS.
Czy w tej sytuacji będę muśiał zapłacić zaległe składki zdrowotne od 1999 roku?
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej Piła,dn.11.01.2005r.
Na podstawie art.2 ust.1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001r. (Dz.U.Nr. 112,poz.1198) zwracam się z prośbą o udostępnienie informacji w następującym zakresie:
1.Proszę o podanie treści wszystkich dokumentów dotyczących czasowego zaprzestania wykonywania działalnosci gospodarczej otrzymanych z Centrali ZUS od 1999r. do chwili obecnej.
Xxxxxxxxxxxxxxxxxł
*************************************************************************************************
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej Piła,dn.11.01.2005r.
Na podstawie art.2 ust.1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001r. (Dz.U.Nr. 112,poz.1198) zwracam się z prośbą o udostępnienie informacji w następującym zakresie:
1.Prowadzę działalność gospodarczą w postaci jednoosobowej mikro firmy.Zamierzam zaprzestawać wykonywania działalności gospodarczych i nastepnie rozpoczynać wykonywania działalności gospodarczych bez wykreślania w EWG i czynienia zmian w dokumentacji jakiegokolwiek urzędu za wyjątkiem ZUS. Za okresy zaprzestawania wykonywania działalności gospodarczej nie zamierzam odprowadzać składek na ubezpieczenia społeczne.Zaprzestania wykonywania działalnośći i rozpoczynania zamierzam czynić na zasadzie mojej woli czynienia takich operacji.
Proszę o potwierdzenie poprawności takich czynności w oparciu o przepisy dotyczące ubezpieczeń społecznych, ewentualnie, o nie poprawności i w oparciu , o jakie przepisy (dokładnie). Proszę o podanie jakie druki, dokumenty, muszę złożyć w tutejszym oddziale.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych Piła,dn. 18.01.2006r.
Oddział w Pile
Ul.Drygasa 28.
64-920 Piła
Dane identyfikacyjne płatnika:
NIP xxxxxxxxxxxxxxxxx Panxxxxxxxxxxxxxxxxx
W nawiązaniu do wniosku z dnia 13.01.2006r. o udostepnienie informacji publicznej Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Pile informuje, iż nie jest w posiadaniu informacji o sprawach publicznych w rozumieniu art.1 ust.1 ustawy z dnia 06.09.2001r. o dostępie do informacji publicznych (Dz. U. Nr. 112, poz. 1198) dotyczacych czasowego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej.
Wszelkie informacje skierowane do płatników składek przygotowywane w formie broszur, poradnuików, ulotek są ogólnodostępne w każdej placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na terenie kraju.
Informacje dotyczace ubezpieczen społecznych były i są nadal dostepne również na stronach internetowych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Informacje o których mowa powyżej zawierają ogólne wskazówki,które mogą okazać się przydatne zdaniem Zakładu Ubezoieczeń Społecznych osobom prowadzacym działalność gospodarczą, nie stanowią jednak żródła prawa.
Rozstrzygnięcie podejmowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w formie decyzji jest rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie, podjętymi po szczegółowym przeanalizowaniu konkretnej sprawy.
Oddział nie może natomiast zapoznawać płatników składek z dokumentami przeznaczonymi dp użytku wewnętrznego, a dotyczącymi procedury postępowania.
Ponadto Oddziaał informuje, że w sprawie czasowego zaprzestania prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej wypowiedział się Departament Ubezpieczeń i Składek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w piśmie skierowanym do Pana z dnia 13.01.2006r. znak Fuu 400-447/05.
Naczelnik Wydziału Ubezpieczeń i Składek
Krystyna Ciupińska.
Oto jak wygląda udostepnianie informacji publicznej w Oddziałe Piła.
Na wszelki wypadek Oddział ten zdesperowany swoimi oszustwami szczerze podaje:
„Informacje o których mowa powyżej zawierają ogólne wskazówki,które mogą okazać się przydatne zdaniem Zakładu Ubezoieczeń Społecznych osobom prowadzacym działalność gospodarczą, nie stanowią jednak żródła prawa.”
I teraz pytanie do ogółu : kto pomoże zawlec Panią Krystynę Ciupińską przed oblicze prokuratora?
Proszę rozwiejcie- jeśli to mozliwe- moje wątpliwości.
Firma została zawieszona w październiku 2004. ZUS wydał decyzję o zawieszeniu płatności. Teraz słyszę, że różne urzędy podejmiją różne decyzje. Mam kontakt z "moim" ZUS-em. Nie wykazują nieprawidłowości, ale wobec tego, co przeczytałam na waszych łamach, jestem totalnie zdezorientowana. Błagam pomóżcie mi to zrozumieć.