10 20 i 30 to twoje liczby. Oznaczają procent zwrotu za trzy ostatnie gry od GO. Wiesz co na mieście mówią ludzie o osobach dają się zabrać na taką "super spółkę" ?
Dobrze wiesz, że Riot się nie zwróci, nie przy takich ocenach. KO może wyjdzie na 0 ale w wyniku jest uwzględniona zbiórka więc trzeba będzie czekać z pół roku. Ta trzecia gra bez znaczenia. Jestem tu żeby uświadomić inwestorom jakie zagrożenia na nich czekają. IFZ najlepszy moment ma za sobą. Dużych premier tutaj nie ma. Lepiej w porę ostrzegać, żeby ludzie nie tracili ciężko zarobionych środków.
Tak, Riot się nie zwróci co oznacza 280 tys. w plecy. King's Orders i Interior Designer się zwrócą o ile oceny będą się trzymać przynajmniej na obecnym poziomie. Zysk na koniec półrocza wyniósł 8,4 mln bez uwzględnienia ulgi IP BOX, w trzecim kwartale będzie zysk zapewne w okolicach 2,2 mln, czwarty kwartał zobaczymy na razie za wcześnie by szacować.
Na liczbach widać, że strata spowodowana przez RIOT nie będzie zbyt bolesna, a IFZ najlepsze to ma przed sobą, przecież nie było jeszcze nawet premiery pełnej wersji, że nie wspomnę o DLC, oceny się cały czas poprawiają.
Podziwiam taką bezinteresowność, ale jak chcesz ostrzegać to rób to rzetelnie na liczbach z raportów i ewentualnych szacunków.
Polecam poszukania najnowszego webinaru prezesa na YT. Tam było przedstawione porównanie do poprzednich dużych tytułów. Czyli 911 oraz 112. W obu przypadkach najwięcej zysków nie przyniosła początkowa sprzedaż a DLC. Więc myślę, że w cale IFZ nie musi mieć już najlepszego momentu za sobą.
To oczywiste dla tych którzy orientują się w branży. Do tego dochodzi premiera IFZ na konsole po ukończeniu pełnej wersji. Akcje są dzisiaj śmiesznie tanie w stosunku do obecnego jak i przyszłego c/z oraz poziomu wypłacanej w przyszłości dywidendy. Nic tylko akumulować jak dają tak tanio.
IFZ to nie jest tytuł w który dobrze gra się na konsolach to po pierwsze. Po drugie full wyjdzie w 2026 pierwsze płatne dlc pewnie na przełomie 2026/2027. Na czym spółka będzie zarabiać przez półtora roku ? Przypominam, że koszt zespołu to 750tys. na kwartał. Od 1 kwartału 2025 zaczną się straty. Rynek to wycenia, po dywidendzie 2025 jest dziura około roczna i jechanie na stracie.
Moim zdaniem update przyjęty pozytywnie ale ewidentnie przesadzili z trzymaniem ceny na tym samym poziomie.
Będą musieli zmienić decyzję co do poziomu maksymalnego rabatu w EA.
Niech dadzą ze kilka razy 25%, a w 2 połowie 2025 już 30 czy 33, i
Wtedy znów większość wyprzedaży przyniesie sporą kasę.
Straty w 2025 nie bardzo widzę nawet w jakimś skrajnie negatywnym scenariuszu
Spółka nie miała straty bez IFZ, ale z IFZ w portfolio, najlepiej sprzedającą się grą spółki w historii będzie miała stratę?? Jak to niby wyliczyłeś? Na marginesie tylko dodam, że zespół developerski się znacząco nie zmienił.
Tak na szybko: -bez żadnych promocji w ostatnim miesiącu spółka sprzedawała coś między 300 a 400 szt. IFZ gry dziennie. Weźmy niższą wartość: 300 szt. x 40 PLN x 90 dni = 1080000 PLN na kwartał z samego tylko IFZ przy założeniu braku promocji, średniego przychodu z egzemplarza na poziomie 40 PLN (a przy pełnej cenie jest wyższy, dodatkowo w przyszłym roku IFZ prawdopodobnie przekroczy próg przychodowy od którego STEAM pobiera mniejszą prowizję), a więc bardzo ostrożne szacunki i nawet tu strata nie wychodzi, a przecież jest jeszcze backcatalogue.
Nie bierzesz pod uwagę, że prawie 40% sprzedaży to Chiny. Nie bierzesz pod uwagę ile procent bierze pośrednik na ten rynek. Nie bierzesz pod uwagę, że 30% zabiera jeszcze Steam. Nie bierzesz pod uwagę, że sprzedaż spada. Nie bierzesz również pod uwagę strat za inne gry które będą musiały być zaksięgowane. Nie bierzesz pod uwagę szeregowca za 2,5mln. Nie bierzesz pod uwagę kolejnych wtop które mogą się przydarzyć. Rynek za to wycenia to znakomicie i masz tego odzwierciedlenie. Rynek małego gamedevu jest w odwrocie bo następuje weryfikacja. Duzi gracze sobie poradzą. CD Project od początku roku + 50%.
Ale ty nie bierzesz pod uwagę że to 5 była próba przyciągnięcia graczy tym samym rabatem, w dodatku bez glownego banera tylko z o mocno dzielonym okienkiem. To się zmieni.
Udział sprzedaży w Chinach był wysoki w miesiącu premiery i od tamtej pory systematycznie spada, zdaje się, że p. Ananicz mowił o ok 30% udziale. Biorę pod uwagę prowizję STEAM i prowizję dla chińskiego wydawcy (to wszystko jest przecież uwzględniane w wynikach publikowanych przez spółkę, a ja stamtąd biorę dane do estymacji). Wziąłem pod uwagę spadającą sprzedaż przecież napisałem o sprzedazy 300 szt. na dobę (w tej chwili mamy ok 1000 szt. podczas wyprzedaży). Przecież wcześniej pisałem o stracie z RIOT na poziomie 280 tys. Szeregowiec za 2,5 mln będzie ujmowany w kosztach amortyzacji w RZiS więc ok. 12500 tys. miesięcznie, ale jednocześnie odejdą koszty najmu biura. Tak nie wyceniam przyszłych "wtop" tak samo jak nie wyceniam przyszłych hitów, które też mogą się przydarzyć. Musisz się postarać bardziej czego to jeszcze niby nie wziąłem pod uwagę. W małym gamedevie nie ma funduszy, ani dużych graczy, którzy potrafią liczyć jest za to pełno małych, którzy myślą tak jak już na forum tu nie raz pisano: "spada to trzeba sprzedawać" i w drugą stronę jak będzie rosło to wtedy będą kupować.
No to policzmy raz jeszcze te kwartały przyszłoroczne: Przychód kwartalny z IFZ - 1,1mln Koszty Steama 30% - 330tys. Koszty pośrednika rynek chiński - 100tys. Koszt zespołu 250tys/miesiąc - 750tys. Reszta gier pewnie wygeneruje tyle, że spłacą się nieudane premiery + reszta kosztów Koszty amortyzacji starych bud to 10%/rok - czyli -250tys. Czyli przyszły rok wyjdzie na 0 lub strata
To może dywidenda ?
Środki na koniec półrocza to 10mln Zakup starej budy to 2,5mln Koszt przystosowania starej budy to pewnie około 1mln Coś tam może jeszcze wpadnie do zysków ale coś też trzeba zostawić na koncie Liczba akcji to 5,5mln
Planowana dywidenda to pewnie przedział 1-1,2zł
Przykro mi ale takie są fakty. Spodziewam się kursu po odcięciu dywidendy w granicach 10zł
Przychód na poziomie 1,1 mln jest już po potrąceniu prowizji STEAM oraz chińskiego partnera, dlatego przychód z kopii jest na poziomie 40 pln a nie 89 PLN, dodatkowo wliczasz koszt całoroczny koszt amortyzacji budynków do kosztów jednego kwartału i jeszcze nie uwzględniasz zmniejszenia kosztów o usługi najmu lokalu i dlatego wychodzi Ci zero. Nawet przy tak ostrożnych szacunkach sprzedazy IFZ widać, że strata w kwartale jest raczej małoprawdopodobna. Albo próbujesz tutaj manipulować albo musisz się jeszcze trochę pouczyć o rachunkowości finansowej.
To ciekawe bo aktualna cena w juanach przeliczona na złotówki to 39,63zł. To cena bez odcięcia prowizji Steam. Napisałem, że amortyzacja jest w ujęciu rocznym, nie mnożyłem jej x 4. Nawet gdyby przyjąć że ta sprzedaż jest o 25% wyższa w ujęciu kwartalnym to i tak lądujemy w okolicach zera, może na niewielkim plusie.
Wszystkie te pseudo wyliczenia, w które dał się wciągnąć też nie będący tytanem intelektu smok, opierają się fałszywym założeniu ekstrapolowania nieudanego bieżącego sale'a.
Kolejne 2-3 wyprzedaże będą znów przypominać pierwsze wyprzedaże po EA, i roztropkowanie o stracie w roku 2025 się szybko skończy a malkontenci znajdą sobie inne spółki.
Ale ok na razie sentyment jest fatalny więc można sobie wieszczyć dowolne nieszczęścia na horyzoncie
Brawo użyłeś trudnego słowa, wypowiedź brzmi mądrzej, problem w tym, że ekstrapolacja nie dotyczyła bieżącego sale'a, a sprzedaży w poprzednich miesiącach bez wyprzedaży. Prawie zrozumiałeś.
Czyli ten 1,1 mln to przychód pochodzący w 100% ze sprzedaży w Chinach?. Napisałeś roczna, a później odjąłeś ją od przychodu kwartalnego i dlatego Ci wyszło zero. Zastanów się troszkę.
Ostatni raz. Zakładając nawet przychód na kwartał 2 miliony złotych trzeba odjąć 30% Steam czyli zostaje 1 milion 600 tysięcy. Prowizje chińskiego pośrednika 100 tysięcy zostaje 1 milion 500 tysięcy odjąć koszt zespołu 750 tysięcy zostaje 750 tysięcy. Amortyzuje się przeliczając kwartalnie 84 tysiące. Zostaje 666 tysięcy. Pomnożone x 4 to 2 miliony 664 tysiące zysku. Czyli około 50 groszy na akcję/rok. A założyłem przychód DWUKROTNIE WYŻSZY. To jest powód słabej postawy.
No i nagle nie wychodzi Ci strata, o której pisałeś na początku i cały czas są to szacunki zrobione dla scenariusza w którym sprzedaż IFZ jeszcze spadła w odniesieniu do tego co widzimy teraz i nie ma żadnych przecen ruszających sprzedaż do góry, czyli scenariusz bardzo zachowawczy.
No ciekawe czy w 2025 sprzedaż będzie coraz wyższa czy coraz niższa? Prezes wspominał, że większych wyprzedaży niż 20% do fulla nie będzie. Trudno więc zakładać że nagle gracze rzucą się na IFZ. 400 sztuk/dzień w przyszłym roku to moim zdaniem nie jest wcale pesymistyczne założenie, a optymistyczne.
A to tylko IFZ sprzedajemy? 911, 112 oraz RC został zbanowany na steam? Bo ja czegoś tutaj nie rozumiem jak podajecie tylko i jedynie szacunki sprzedaży IFZ i z tego zysk po odjęciu kosztów.
Nie tylko IFZ wspomniałem o tym w jednym z postów, ale dla uproszczenia obliczeń przyjęto założenie, że backcatalogue pokrywa koszty bieżącej działalności. Całe to "liczenie" miało za zadanie sprawdzenie na podstawie jakich założeń pan Jan krzyczy, że w przyszłym roku nie będzie zysku tylko strata, no i tak policzył, że wyszedł mu zysk na koniec roku. Niewielki bo niewielki, ale jednak zysk przy założeniu, sprzedaży na poziomie ok. 125 tys. egzemplarzy IFZ w 2025 roku, podczas gdy w tym roku zbliżamy się do 500 tys. Podsumowując nawet jeśli sprzedaż IFZ spadnie o jakieś 75% w przyszłym roku to i tak może być 2-3 miliony zysku.
Pominięty został zupełnie fakt, że w przyszłym roku zapewne zmniejszy się prowizja STEAM, do gry ciągle dodawany jest nowy content co zwiększa jej atrakcyjność co widać również po rosnących ocenach, a także, że w miarę zbliżania się do premiery pełnej wersji powinno także rosnąć zainteresowanie grą.
Wszystko jest oczywiście mocno uproszczone, bo za wcześnie, żeby teraz prognozwać poziomy sprzedaży IFZ w poszczególnych kwartałach 2025 roku.
Jan ma rację IFZ zdycha jeśli chodzi o przychody , koszty operacyjne rosną , inne gry się kiepsko sprzedają.
Na czym ma być budowana kapitalizacja? Cały gamedev przeżywa kryzys, poczytajcie o kosztach o zwolnieniach o coraz większych problemach wielu developerów.
To co było to było, z takim poziomem sprzedaży jaki obecnie prezentują gry IFZ , powoduje że spółka może za jakiś czas być warta tyle co np Drago.
Mieli swoją szansę z IFZ ale jej nie wykorzystali dlatego kurs zrobił przy 40 pln podwójny szczyt a teraz jest przeceniony 60% od szczytów I nie widać chętnych na kupowanie kwitów.
"Mieli swoją szansę z IFZ ale jej nie wykorzystali dlatego kurs zrobił przy 40 pln podwójny szczyt a teraz jest przeceniony 60% od szczytów I nie widać chętnych na kupowanie kwitów"
Nie wykorzystali szansy? Grą, której development na koniec września wyniosł ok. 5 mln zarobili ponad 20 mln (przychód po podatkach i zwrotach). To jest niewykorzystana szansa? Jeśli piszesz poważnie to tylko pokazuje jak nierealne oczekiwania mają co niektórzy inwestorzy.
Branża przeżywa mały kryzys owszem, ale dla firm stabilnych fundamentalnie posiadających zasoby gotówki, takich jak GOP to wbrew pozorom korzystna sytuacja, bo łatwiej i taniej można zatrudnić devsów ze spólek, które gotówki nie mają i kończą działalność.
Pewnie, że obecna sprzedaż nie zachwyca, ale gra jest caly czas rozbudowywana i coraz lepiej oceniana więc przyszłość wcale nie musi być taka zła, zwłaszcza, że premiera FR przed nami.