Towarzystwo Ubezpieczeń ALLIANZ POLSKA S.A.
W 2004 r. towarzystwo zanotowało znaczący przyrost składki brutto w porównaniu z poprzednim rokiem, a jego udział w rynku wzrósł. Wyniki osiągnięte przez towarzystwo umieściły je w czołówce liderów wzrostu i znamionują trwały pozytywny trend. Po niespełna siedmiu latach działalności Allianz stał się czwartą grupą ubezpieczeniową w Polsce. Obecnie ma blisko 5% udziału w rynku.
Towarzystwo jest zaliczane przez ekspertów do najlepiej zinformatyzowanych, co będzie miało wpływ na jakość promocji i obsługi klienta.
Ratingi towarzystwa mają następujące perspektywy (ocena może być negatywna, pozytywna lub stabilna):
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości kierownictwa jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości sieci sprzedaży jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości oferty produktowej jest pozytywna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości promocji jest stabilna:
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości public relations jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości obsługi klienta jest stabilna.
Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO HESTIA S.A.
W 2004 r. towarzystwo zanotowało wzrost składki brutto, a jednocześnie spadek udziału w rynku, podobnie jak dwaj najbliżsi konkurenci.
W związku z inwestycjami wynik finansowy netto spadł. W październiku Ergo Hestia zakończyła budowę nowego systemu likwidacji szkód. W skład systemu wchodzą call center, spółka Ekspert Pomoc Ubezpieczeniowa oraz Centralne Biuro Likwidacji Szkód. System ujednolica procedury likwidacji szkód, upraszcza m.in. procedurę likwidacyjną dla klientów zgłaszających niewielkie szkody z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych i zapewnia lepszy ład w rezerwach na niewypłacone odszkodowania i świadczenia. Powołano Komitet ds. Integracji Procesu Likwidacji, który ma monitorować i usprawniać system.
Dobre efekty przynosiła sprzedaż polis w centrach handlowych. Do końca 2005 r. ma zostać uruchomionych kilkanaście nowych stoisk Hestii. Efekty działalności obecnych punktów zachęcają do rozwoju tego kanału dystrybucji.
Jednocześnie z modyfikacją strony towarzystwa zostały uruchomione specjalne serwisy produktowe powiązane ze stroną główną, ale mające także własne adresy internetowe oraz portal „Klubu 777”, dedykowanego jedynie wybranym klientom towarzystwa.
Naszym zdaniem, towarzystwo może liczyć na znaczny wzrost w 2005 r. składki z ubezpieczeń indywidualnych oraz w związku z oszczędnościami na wzrost wyniku finansowego w 2005 r.
Ratingi towarzystwa mają następujące perspektywy:
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości kierownictwa jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości sieci sprzedaży jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości oferty produktowej jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości promocji jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości public relations jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości obsługi klienta jest stabilna.
POWSZECHNY ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ S.A.
W 2004 r. towarzystwo zanotowało przyrost składki brutto w porównaniu z poprzednim rokiem, a jego udział w rynku zmalał o ponad 3 punkty procentowe do poziomu 50%, podobnie jak jego najbliższych konkurentów. Towarzystwo może utrzymać na dłuższą metę dobre wyniki tylko dzięki reorganizacji sieci sprzedaży, nowej segmentacji klientów, zwiększeniu sprzedaży krzyżowej i modernizacji oferty.
Perspektywiczna jest oferta bancassurance. W 2004 r. towarzystwo zebrało 310 mln zł składki z tych produktów (wzrost o 2000%, udział w rynku 15-20%). W planach jest sprzedawanie ubezpieczeń i produktów inwestycyjnych przez sieć PKO BP.
Grupa PZU ma nową stronę internetową i rozpoczęła współpracę z internetowymi wortalami finansowymi oraz portalami horyzontalnymi. Tegoroczne plany przewidują uruchomienie na większą skalę sprzedaży ubezpieczeń w internecie.
Dla ekspertów jest zaskakujące, że w najbliższych latach PZU chce ograniczyć wydatki na informatykę o 20 - 25% dzięki zmniejszeniu liczby używanych systemów oraz centralizacji zakupów i procesów. Wśród priorytetów pozostaje m.in. budowa centralnej bazy klientów i systemu obsługi szkód majątkowych oraz rozwijanie aplikacji przeznaczonej dla agentów i wdrożenie scentralizowanego systemu finansowo-księgowego.
Ratingi towarzystwa mają następujące perspektywy:
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości kierownictwa jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości sieci sprzedaży jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości oferty produktowej jest stabilna:
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości promocji jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości public relations jest negatywna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości obsługi klienta jest stabilna.
Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji WARTA S.A.
W 2004 r. towarzystwo zanotowało ok. 1% spadek przychodów ze sprzedaży polis oraz spadek udziału w rynku, podobnie jak dwaj najbliżsi konkurenci, ale techniczny wynik ubezpieczeń znacząco wzrósł (o 858%).
KBC, właściciel towarzystwa, chce trochę zmienić profil Warty, która nie będzie już działać jako reasekurator. KBC chce utrzymać drugą pozycję Warty na rynku polis majątkowych, inwestując w sieć sprzedaży, upraszczając procedury likwidacyjne i rozwijając ubezpieczenia dla przemysłu i ofertę bancassurance kosztem udziału ubezpieczeń komunikacyjnych.
Warta rozszerza uprawnienia swoich agentów wyłącznych, upoważniając ich do przyjmowania zgłoszeń o szkodach i wykonywania początkowych czynności likwidacyjnych. Agenci przechodzą specjalistyczne szkolenia wewnętrzne z zakresu obsługi likwidacji szkód.
Obecnie ich liczba wynosi 250, ale w przyszłości ma ich być znacznie więcej.
Ratingi towarzystwa mają następujące perspektywy:
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości kierownictwa jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości sieci sprzedaży jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości oferty produktowej jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości promocji jest pozytywna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości public relations jest stabilna;
* Perspektywa ratingu towarzystwa pod względem jakości obsługi klienta jest stabilna.
Allfinance Polska
cykl raportów z dziedziny bankowości, ubezpieczeń i funduszy
honorowy patronat programowy: dr Stanisław Wilczyński
Jadwiga Wilczyńska
artykuł uwzględnia opracowanie „Ranking towarzystw ubezpieczeń”, który ukazuje się w cyklu raportów Allfinance Polska
























































