REKLAMA

Podatek od aut spalinowych jednak nieunikniony? Komisja Europejska nie daje za wygraną

Marcin Kaźmierczak2024-04-22 09:50redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-04-22 09:50

Polska – jak obiecywał m.in. Szymon Hołownia – nie wycofa się tak łatwo z wprowadzenia podatku dla posiadaczy aut spalinowych. Opór postawiła Komisja Europejska i jeśli postawi na swoim, danina zacznie obowiązywać już w 2026 r.

Podatek od aut spalinowych jednak nieunikniony? Komisja Europejska nie daje za wygraną
Podatek od aut spalinowych jednak nieunikniony? Komisja Europejska nie daje za wygraną
fot. RikoBest / / Shutterstock

Jeszcze w marcu marszałek Sejmu Szymon Hołownia obiecywał wycofanie się ze zobowiązania zaciągniętego przez rząd Mateusza Morawieckiego w sprawie wprowadzenia podatku dla posiadaczy aut spalinowych.

Polityk powtórzył wówczas zapowiedź minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz, która zadeklarowała powrót do negocjacji z Komisją Europejską w sprawie usunięcia obowiązku wprowadzenia podatku od aut spalinowych.

– Bardzo asertywnie będziemy rozmawiać z Komisją Europejską, aby usunąć podatek od samochodów spalinowych. Trzeba wprowadzać Zielony Ład, chcemy mieć czyste powietrze, ale do tego trzeba dochodzić zachętami - te zachęty są w Krajowym Planie Odbudowy, my je zwiększamy – a nie zakazami, które obrócą społeczeństwo przeciwko Zielonemu Ładowi – mówiła wówczas Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Opłata rejestracyjna za kilka miesięcy, podatek rok później

Przypomnijmy, że wprowadzenie podatku dla posiadaczy aut spalinowych to jeden z kamieni milowych w Krajowym Planie Odbudowy, od realizacji których uzależniona jest wypłata funduszy w ramach KPO.

– Komisja Europejska ma opory wobec rezygnacji przez Polskę z wprowadzenia podatku od posiadania samochodów – informuje serwis wyborcza.biz. powołując się na anonimowe źródło w branży motoryzacyjnej.

Jeśli rządowi Donalda Tuska nie udałoby się wynegocjować żadnych zmian, to danina musiałaby zacząć obowiązywać już w 2026 r. Jej wysokość byłaby wówczas uzależniona od emisji przez dane auto dwutlenku węgla i tlenków azotu. Już w trzecim kwartale 2024 r. miałaby zostać z kolei wprowadzona opłata rejestracyjna, która ponoszona byłaby przy zakupie samochodu spalinowego, podobna do obecnie obowiązującego podatku akcyzowego.

Masz auto starsze niż 18-letnie? Zapłacisz więcej

Jak informuje serwis wyborcza.biz., przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej negocjują obecnie z Komisją Europejską dokładne brzemiennie wspomnianego kamienia milowego.

– Zależy nam, żeby wdrożyć to tak, by nie było dodatkowego obciążenia dla społeczeństwa, żeby zreformować akcyzę i włożyć tam komponent „zanieczyszczający płaci” – zadeklarował z kolei w rozmowie z wyborcza.biz Krzysztof Bolesta, wiceminister klimatu i środowiska.

Przechodząc do konkretów, opłata rejestracyjna miałaby wejść w życie na początku 2025 r. i dla posiadaczy aut spełniających co najmniej normę emisji spalin Euro 4 (rejestrowane po 2006 r.) miałaby być taka sama lub nawet niższa od obowiązującego obecnie podatku akcyzowego.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (69)

dodaj komentarz
websterdxb
UE rozpoczęła strzyżenie baranów - rozdaje kredyty czyt. KPO ale wprowadza tyle nowych podatków że kraje borykają się z recesją. Trzeba skończyć z tym ekoterroryzmem i religią klimatyczną !
pagodzik
Trzeba bedzie przerejestrowac na Ukraine.
jas2
PiS się nie bał narazić UE, ale nowa władza? Zrobią co im każą.
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
helixo
Teraz potrzebna jest heterologacja
piotr76
To odesłać z powrotem te przelewy z KPO i niech się piedrolą z tym zielonym wałem.
einstachu
Kiedy podatek od samolotów spalinowych?
piotr_malkontent
Jestem za, jak najwięcej "zielonego ładu" i "zielonej energii" w gospodarce, żadnych odstępstw, więcej regulacji. W końcu filozofowie (teraz chyba filozofiszcza...) powinni zmieniać świat a nie tylko go opisywać (11 teza Lenina o Feuerbachu). Inaczej będziemy się z tym potworkiem męczyć przez Jestem za, jak najwięcej "zielonego ładu" i "zielonej energii" w gospodarce, żadnych odstępstw, więcej regulacji. W końcu filozofowie (teraz chyba filozofiszcza...) powinni zmieniać świat a nie tylko go opisywać (11 teza Lenina o Feuerbachu). Inaczej będziemy się z tym potworkiem męczyć przez dziesięciolecia.
piotr_malkontent
na prawdę wierzycie, że lekarstwem na problemy stworzone przez unię jest "więcej unii"? ZSSR też nie udało się uratować, a takie było śliczne, komunistyczne.
vacarius
Jak to nieunikniony? Po prostu trzeba wysłać lepszych negocjatorów! W Polsce jest już milion aut na ukrainskich blachach. A czemu te mają nie płacić tego podatku? Polacy też mają przerejetrować swoje auta na ukrainskie? Bo tak się stanie. Ale po co. Ten podatek jest po prostu nie realny podczas gdy may w Polsce 4 miliony ukrainskich Jak to nieunikniony? Po prostu trzeba wysłać lepszych negocjatorów! W Polsce jest już milion aut na ukrainskich blachach. A czemu te mają nie płacić tego podatku? Polacy też mają przerejetrować swoje auta na ukrainskie? Bo tak się stanie. Ale po co. Ten podatek jest po prostu nie realny podczas gdy may w Polsce 4 miliony ukrainskich uchodzców i milion ich aut na ukrainskich blachach.

Powiązane: Krajowy Plan Odbudowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki