SMART > Poradniki > Aktualności finansowe > Chargeback - w których bankach możesz skorzystać ze zwrotu pieniędzy?

Chargeback - w których bankach możesz skorzystać ze zwrotu pieniędzy?

W czasach, kiedy większość transakcji wykonujemy w Internecie i za pomocą karty płatniczej na różnych portalach polskich i zagranicznych, a czasem też bez zastanowienia, zdarza się, że np. transakcja została rozliczona, a przesyłka nie dociera. Chcemy zwrotu pieniędzy, dokument potwierdzający się zgadza, ale wciąż nie możemy skontaktować się z usługodawcą. Data ostatniego kontaktu też staje się coraz bardziej odległa. Wówczas niezwykle pomocna jest usługa chargeback. Sprawdź, na czym polega i które banki ją oferują.

Chargeback - w których bankach możesz skorzystać ze zwrotu pieniędzy?
Spis treści
więcej Ikona strzałki
Wybierz najlepsze konta oszczędnościowe na 10000 zł i okres 1 miesiąca

Czym jest i jak działa chargeback?

Chargeback, czyli obciążenie zwrotne to rodzaj procedury reklamacyjnej, dzięki której właściciel karty płatniczej i tym samym konsument może odzyskać środki utracone w przypadku, gdy transakcja została rozliczona z nieuczciwymi usługodawcami. Procedura chargeback funkcjonuje w przypadku kart Visa i Mastercard, niezależnie od waluty transakcji. Obciążenie zwrotne jest standardem ustalanym przez organizacje płatnicze i nie posiada odrębnych regulacji prawnych.

Aby uzyskać zwrot środków, należy upewnić się, że mamy możliwość skorzystania z usługi chargeback. Następnie konieczne jest zebranie odpowiednich dokumentów, takich jak prośba o zwrot towaru, korespondencja z zapewnieniem zwrotu środków za dostarczony towar, który jest uszkodzony, czy zapewnienie, że usługodawca zobowiązał się do przelania środków, co nie nastąpiło. Ważne są również dokumenty związane z procesem reklamacyjnym, datą zwrotu produktu do sprzedawcy, dowody dokonania płatności i potwierdzenie, że próbujesz wyjaśnić sprawę.

Następnie należy skontaktować się z bankiem i zgłosić reklamację chargeback. Potrzebne będzie:

  • imię i nazwisko posiadacza karty,

  • numer karty,

  • dokument tożsamości.

Instytucja przekazuje sprawę do odpowiedniej organizacji płatniczej lub agenta do spraw rozliczeń sprzedawcy. Po rozpatrzeniu sytuacji organizacja płatnicza rozpoznaje transakcję i podejmuje decyzję o przelaniu środków na Twoją kartę płatniczą.

Usługa chargeback - w jakich bankach jest dostępna?

Obecnie procedura chargeback, która zwróci pieniądze w przypadku trudnych i uzasadnionych sytuacji, dostępna jest dla klientów takich banków jak:

  • BNP Paribas Bank Polska S.A.,

  • Bank Pekao S.A.,

  • Bank Citi Handlowy,

  • mBank,

  • Alior Bank,

  • ING Bank Śląski,

  • Santander Bank Polska,

  • Bank Millennium,

  • Credit Agricole,

  • PKO BP,

  • Nest Bank,

  • Bank Pocztowy.

Choć opcja obciążenia zwrotnego niemal we wszystkich instytucjach bankowych jest bezpłatna, zasady korzystania z procedury chargeback w poszczególnych bankach mogą się od siebie różnić. Przed złożeniem wniosku w związku z utratą pieniędzy w wyniku określonej transakcji płatniczej warto więc zapoznać się dokładnie z regulaminem i zasadami, na jakich w danej instytucji działa to udogodnienie.

Procedura chargeback a limity i ograniczenia - o czym warto pamiętać?

Chargeback przysługuje na wiele różnego rodzaju płatności. To nie tylko same transakcje zakupowe w sklepach stacjonarnych czy internetowych, ale też sytuacje, gdy towar okazał się uszkodzony lub wcale nie dotarł. Chargeback obejmuje również usługi, które nie zostały zrealizowane w sposób prawidłowy, w tym realizowane np. biuro podróży, serwis sprzedaży biletów itp.

Ponadto trzeba pamiętać, że nie w każdym przypadku, kiedy próbujesz wyjaśnić sprawę, chargeback jest zasadny. Jest tak m.in. w sytuacji, gdy:

  • w regulaminie danej transakcji zawarty był zapis o rekompensacie w postaci vouchera lub bonu w przypadku zwrotu towaru, a konsument regulamin ten zaakceptował i jednocześnie zrezygnował ze zwrotu pieniędzy,

  • zgłoszenia reklamacji chargeback dokonano po terminie określonym przez bank lub organizację płatniczą,

  • płatności za produkt lub usługę dokonano inną kartą niż ta, która objęta jest usługą chargeback,

  • w zgłoszeniu reklamacji nie ma dołączonych dokumentów, które świadczyłyby o zapłacie za towar lub usługę, nieprawidłowości w przebiegu transakcji lub działaniach ze strony sprzedawcy, które utrudniają odzyskanie środków,

  • płatności dokonano w ramach transakcji, która nie obejmuje systemu Visa i Mastercard. To np. płatność nieobciążająca bezpośrednio Twojej karty, a dokonana tradycyjnym przelewem bankowym,

  • transakcja została zrealizowana za pośrednictwem instytucji, która nie wydała Twojej karty.

Chargeback to bardzo przydatna usługa, która bywa niezwykle pomocna w przypadku trudnych sytuacji takich jak podwójne obciążenie karty, problematyczne zwroty czy nieuczciwi sprzedawcy. Decydując się na skorzystanie z tej procedury reklamacyjnej, warto dobrze udokumentować całe zdarzenie i dodać jak najwięcej dokumentów potwierdzających zaistnienie danej transakcji oraz okoliczności, które stanowią źródło problemów z usługodawcą. Zwiększa to szanse na pozytywne i szybsze rozpatrzenie sprawy i tym samym zwrot środków na kartę płatniczą.

Publikacja zawiera linki afiliacyjne.

Komentarze

Potwierdź że nie jesteś robotem!
Dziękujemy za zadanie pytania!
Nasi Redaktorzy odpowiedzą tak szybko jak to możliwe a informację o udzieleniu odpowiedzi prześlemy na podany adres e-mail .
Coś poszło nie tak. Prosimy spróbować ponownie później.

Poradniki