Czym jest i jak działa chargeback?
Chargeback, czyli obciążenie zwrotne to rodzaj procedury reklamacyjnej, dzięki której właściciel karty płatniczej i tym samym konsument może odzyskać środki utracone w przypadku, gdy transakcja została rozliczona z nieuczciwymi usługodawcami. Procedura chargeback funkcjonuje w przypadku kart Visa i Mastercard, niezależnie od waluty transakcji. Obciążenie zwrotne jest standardem ustalanym przez organizacje płatnicze i nie posiada odrębnych regulacji prawnych.
Aby uzyskać zwrot środków, należy upewnić się, że mamy możliwość skorzystania z usługi chargeback. Następnie konieczne jest zebranie odpowiednich dokumentów, takich jak prośba o zwrot towaru, korespondencja z zapewnieniem zwrotu środków za dostarczony towar, który jest uszkodzony, czy zapewnienie, że usługodawca zobowiązał się do przelania środków, co nie nastąpiło. Ważne są również dokumenty związane z procesem reklamacyjnym, datą zwrotu produktu do sprzedawcy, dowody dokonania płatności i potwierdzenie, że próbujesz wyjaśnić sprawę.
Następnie należy skontaktować się z bankiem i zgłosić reklamację chargeback. Potrzebne będzie:
-
imię i nazwisko posiadacza karty,
-
numer karty,
-
dokument tożsamości.
Instytucja przekazuje sprawę do odpowiedniej organizacji płatniczej lub agenta do spraw rozliczeń sprzedawcy. Po rozpatrzeniu sytuacji organizacja płatnicza rozpoznaje transakcję i podejmuje decyzję o przelaniu środków na Twoją kartę płatniczą.
Usługa chargeback - w jakich bankach jest dostępna?
Obecnie procedura chargeback, która zwróci pieniądze w przypadku trudnych i uzasadnionych sytuacji, dostępna jest dla klientów takich banków jak:
-
BNP Paribas Bank Polska S.A.,
-
Bank Pekao S.A.,
-
Bank Citi Handlowy,
-
mBank,
-
Alior Bank,
-
ING Bank Śląski,
-
Santander Bank Polska,
-
Bank Millennium,
-
Credit Agricole,
-
PKO BP,
-
Nest Bank,
-
Bank Pocztowy.
Choć opcja obciążenia zwrotnego niemal we wszystkich instytucjach bankowych jest bezpłatna, zasady korzystania z procedury chargeback w poszczególnych bankach mogą się od siebie różnić. Przed złożeniem wniosku w związku z utratą pieniędzy w wyniku określonej transakcji płatniczej warto więc zapoznać się dokładnie z regulaminem i zasadami, na jakich w danej instytucji działa to udogodnienie.
Procedura chargeback a limity i ograniczenia - o czym warto pamiętać?
Chargeback przysługuje na wiele różnego rodzaju płatności. To nie tylko same transakcje zakupowe w sklepach stacjonarnych czy internetowych, ale też sytuacje, gdy towar okazał się uszkodzony lub wcale nie dotarł. Chargeback obejmuje również usługi, które nie zostały zrealizowane w sposób prawidłowy, w tym realizowane np. biuro podróży, serwis sprzedaży biletów itp.
Ponadto trzeba pamiętać, że nie w każdym przypadku, kiedy próbujesz wyjaśnić sprawę, chargeback jest zasadny. Jest tak m.in. w sytuacji, gdy:
-
w regulaminie danej transakcji zawarty był zapis o rekompensacie w postaci vouchera lub bonu w przypadku zwrotu towaru, a konsument regulamin ten zaakceptował i jednocześnie zrezygnował ze zwrotu pieniędzy,
-
zgłoszenia reklamacji chargeback dokonano po terminie określonym przez bank lub organizację płatniczą,
-
płatności za produkt lub usługę dokonano inną kartą niż ta, która objęta jest usługą chargeback,
-
w zgłoszeniu reklamacji nie ma dołączonych dokumentów, które świadczyłyby o zapłacie za towar lub usługę, nieprawidłowości w przebiegu transakcji lub działaniach ze strony sprzedawcy, które utrudniają odzyskanie środków,
-
płatności dokonano w ramach transakcji, która nie obejmuje systemu Visa i Mastercard. To np. płatność nieobciążająca bezpośrednio Twojej karty, a dokonana tradycyjnym przelewem bankowym,
-
transakcja została zrealizowana za pośrednictwem instytucji, która nie wydała Twojej karty.
Chargeback to bardzo przydatna usługa, która bywa niezwykle pomocna w przypadku trudnych sytuacji takich jak podwójne obciążenie karty, problematyczne zwroty czy nieuczciwi sprzedawcy. Decydując się na skorzystanie z tej procedury reklamacyjnej, warto dobrze udokumentować całe zdarzenie i dodać jak najwięcej dokumentów potwierdzających zaistnienie danej transakcji oraz okoliczności, które stanowią źródło problemów z usługodawcą. Zwiększa to szanse na pozytywne i szybsze rozpatrzenie sprawy i tym samym zwrot środków na kartę płatniczą.
Publikacja zawiera linki afiliacyjne.
Komentarze