Mateusz Krupa, CFA +48 571 608 973 Ekspert ds. analiz Czy to już? Rejestr krótkiej sprzedaży Posiadacz krótkiej pozycji Papier Poz. krótka netto (%) Data obliczenia pozycji Data ostatniej aktualizacji AQR Capital Management, LLC CDPROJEKT 0,50 2023-09-08 2023-09-12 AQR Capital Management, LLC ALLEGRO 0,51 2024-01-18 2024-01-19 AQR Capital Management, LLC DINOPL 0,50 2024-01-18 2024-01-19 Arrowstreet Capital, Limited Partnership CDPROJEKT 0,70 2024-03-26 2024-03-27 Marshall Wace LLP BUDIMEX 0,50 2024-03-22 2024-03-25 Marshall Wace LLP PKNORLEN 0,51 2024-03-20 2024-03-21 Marshall Wace LLP LPP 0,73 2024-03-26 2024-03-27 Marshall Wace LLP ALLEGRO 0,50 2024-03-22 2024-03-25 Marshall Wace LLP CDPROJEKT 1,00 27.03.2024 28.03.2024 Marshall Wace LLP JSW 0,80 2024-03-26 2024-03-27 Qube Research & Technologies Limited PEPCO 0,52 2024-03-18 2024-03-19 Sylebra Capital Limited CDPROJEKT 1,00 2024-02-01 2024-02-02 LPP – Zanikające ryzyko ESG, pozytywne perspektywy finansowe 15 marca 2024 r. fundusz Hindenburg opublikował raport zarzucający LPP kontynuowanie działalności w Rosji. Po jego publikacji akcje spółki spadły niemal o 36%. Hindenburg w raporcie postawił szereg zarzutów, z których następujące okazały się prawdziwe: • W Rosji nadal można znaleźć ubrania LPP. Jak się okazało, produkty LPP faktycznie nadal trafiają do Rosji za pośrednictwem pośredników zakupowych, ale odbywa się to zgodnie z umową na okres przejściowy. • Sprzedaż w sprawozdaniach finansowych LPP raportowana jest z uwzględnieniem sprzedaży do Rosji. LPP ujawniło, że sprzedaż do agentów zakupowych dostarczających odzież do Rosji w 2022 r. stanowiła 7,5%, a w 2023 r. 6,8% w 2023 r. całkowitych przychodów. Spółka podała także bardziej szczegółowe informacje na temat marż, jakie osiąga na sprzedaży do agentów zakupowym. Analiza tych danych pozwala stwierdzić, że LPP osiąga nawet nieco wyższe marże na sprzedaży w ujęciu organicznym, niż te, które raportuje z uwzględnieniem sprzedaży do agentów. Z kolei marże EBIT są porównywalne, co skutkuje wyższym od zakładanego przez nas wskaźnikiem kosztów do sprzedaży. Znaczna część zarzutów Hindenburga nie ma poparcia w faktach: • Opinia biegłego rewidenta. Hindenburg zarzucił LPP wymianę audytora finansowego po tym, jak poprzednia firma wydała opinię z zastrzeżeniem w kwestii ujęcia w sprawozdaniu rosyjskiej działalności. W rzeczywistości jednak LPP zainicjowało zmianę audytora jeszcze przed wydarzeniami w Rosji, a zastrzeżenie poprzedniego audytora dotyczyło jedynie terminu dokonania odpisu aktualizującego wartość rosyjskiego biznesu. • Eksport do Kazachstanu. LPP wykazało, że baza danych, z której korzystał Hindenburg, zawierała zduplikowane rekordy. Kwestie, które nie zostały do końca wyjaśnione: • Kto jest właścicielem chińskiego konsorcjum, które kupiło Re Trading. LPP nie chciało publicznie ujawnić nazwy nabywców, ale zarząd podkreślił, że podał te informacje kredytodawcom i audytorom. • Opcja put w umowie sprzedaży Re Trading. LPP stwierdziło jedynie, że w mało prawdopodobnym przypadku realizacji opcji nie będzie żadnych przepływów pieniężnych. Inne szczegóły nie są na razie znane. LPP podniosło prognozę sprzedaży na 2024 r. i stawia na jeszcze bardziej agresywne tempo rozwoju sklepów w 2024 i 2025 r. Dodatkowo spółka podwyższyła tegoroczną dywidendę i wskazała na możliwość przeprowadzenia skupu akcji. Sinsay, kluczowa marka Grupy, generuje obecnie wysoką sprzedaż zarówno online, jak i stacjonarnie. LPP ujawniło już większość informacji dotyczących sprzedaży do agentów zakupowych i w tej chwili nie oczekujemy już kolejnych negatywnych niespodzianek. Ryzyko maleje, a patrząc na agresywne tempo zwiększania powierzchni sprzedażowej widzimy