Tu nie ma słowa o anulowaniu akcji
Ryzyka związane z posiadaniem naszych akcji zwykłych
Polskie i europejskie regulacje dotyczące przejęć mogą nie mieć zastosowania do nas, a zatem w przypadku przejęcia nas przez inny podmiot, akcjonariusze mogą uzyskać za posiadane akcje niższą kwotę niż w sytuacji, gdyby regulacje takie miały zastosowanie.
CEDC została utworzona zgodnie z prawem stanu Delaware w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Jeśli więc inny podmiot podejmie decyzję o przejęciu naszej spółki, lub uzyskaniu wobec nas pozycji dominującej, na rynku Nasdaq Global Select Market, wówczas co do zasady, związane z takim przejęciem prawa naszych akcjonariuszy podlegać będą prawu stanu Delaware oraz amerykańskim przepisom federalnym. W efekcie, inwestorzy nie mogą liczyć na to, iż będą im przysługiwały uprawnienia wynikające z polskich lub europejskich (unijnych) regulacji w zakresie przejęć spółek. W szczególności, zgodnie z prawem amerykańskim oraz prawem
stanu Delaware, nie ma wymogu, aby podmiot przejmujący bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad CEDC lub nabywający określony procent naszych akcji, ogłosił „obowiązkowe wezwanie” na niektóre lub wszystkie pozostałe akcje po cenie określonej przepisami prawa. W prawie amerykańskim nie obowiązuje także tzw. procedura przymusowego odkupu (tzw. „sell out”) umożliwiająca akcjonariuszom sprzedaż ich akcji podmiotowi przejmującemu, który nabył 90% lub więcej akcji spółki po „godziwej cenie” ustalonej zgodnie z polskim prawem. Jakkolwiek prawo stanu Delaware zezwala podmiotowi, który nabył 90% lub więcej akcji spółki, na dokonanie połączenia z podmiotem nabywanym w celu wykupu akcjonariuszy mniejszościowych, nie daje jednak akcjonariuszom mniejszościowym możliwości głosowania w tej sprawie, a przepisy te nie są odpowiednikiem procedur przymusowego wykupu (tzw. „squeeze-out”) stosowanych w Polsce. Z tego powodu nie możemy zapewnić, że w takim przypadku inwestorzy uzyskaliby taką samą cenę, jak cena wymagana zgodnie z przepisami polskimi. Nabywając nasze akcje zwykłe, inwestorzy podejmują ryzyko, że w przypadku późniejszego przejęcia naszej spółki mogą zostać zmuszeni do zbycia nabytych akcji po cenie niższej niż ta, którą uprawnieni byliby uzyskać w przypadku zastosowania przepisów polskiego lub europejskiego (unijnego) prawa w zakresie przejęć spółek. Patrz: „Opis prawa stanu Delaware, prawa polskiego oraz zasad ładu korporacyjnego”.
Jesteśmy spółką amerykańską i uprawnienia naszych akcjonariuszy różnią się od praw akcjonariuszy spółki prawa polskiego
Jesteśmy spółką amerykańską utworzoną zgodnie z prawem stanu Delaware i nasza struktura, zasady działalności oraz relacje pomiędzy akcjonariuszami podlegają przepisom prawa stanu Delaware oraz amerykańskim przepisom federalnym, w tym amerykańskim przepisom prawa o papierach wartościowych. Pod wieloma względami, regulacje te odbiegają od zasad, na których opiera się Kodeks spółek handlowych z 15 września 2000 r. (Dz.U.2000.94.1037, ze zmianami) zwany dalej „Kodeksem spółek handlowych”. Z tego też względu, uprawnienia naszych akcjonariuszy w wielu przypadkach różnią się od typowych uprawnień akcjonariuszy polskich spółek.
Należy ponadto zauważyć, że zasady ładu korporacyjnego, kompetencje naszych władz, jak również nasze procedury decyzyjne i kontrolne, w sposób istotny odbiegają od analogicznych zasad, kompetencji i procedur obowiązujących w polskich spółkach, w tym zasad dotyczących procedur stosowanych w związku z uczestnictwem i głosowaniem na zgromadzeniach akcjonariuszy. W Stanach Zjednoczonych, zawiadomienia o zgromadzeniu akcjonariuszy przesyłane są pocztą do wszystkich akcjonariuszy spółki, którzy mają wówczas możliwość głosowania na zgromadzeniu osobiście lub przez pełnomocnika, wykorzystując przesłane im materiały. Ze względu na różnice między właściwymi przepisami prawa polskiego i prawa amerykańskiego oraz odmienność powszechnie stosowanych w Polsce i Stanach Zjednoczonych wymogów w zakresie zwoływania i odbywania zgromadzeń akcjonariuszy, w odniesieniu do naszych polskich akcjonariuszy wprowadzimy inne procedury. Mimo, iż procedury te będą zgodne z właściwymi przepisami, nasi polscy akcjonariusze mogą otrzymywać zawiadomienia o naszych zgromadzeniach akcjonariuszy i związane z nimi materiały dotyczące planowanych głosowań w sposób niedający im takich samych możliwości głosowania na zgromadzeniach akcjonariuszy, jaką mają nasi akcjonariusze amerykańscy. Dlatego, przed kupnem akcji CEDC, inwestorzy powinni się dokładnie zapoznać z opisem praw przysługujących akcjonariuszom CEDC zamieszczonym w dalszej części prospektu (patrz: „Opis prawa stanu Delaware, prawa polskiego oraz zasad ładu korporacyjnego”).
Nasze akcje są notowane na rynku Nasdaq Global Select Market i będą notowane na GPW, a w rezultacie ich nabywcy mogą być zmuszeni do stosowania się do wymogów zarówno prawa amerykańskiego, jak i polskiego.
Jako spółka utworzona zgodnie z prawem stanu Delaware, podlegamy przepisom Ustawy o spółkach stanu Delaware (Delaware General Corporation Law), dalej nazywanej „DGCL”. Ponadto, z uwagi na fakt, że jesteśmy spółką publiczną w Stanach Zjednoczonych, notowaną na rynku Nasdaq Global Select Market, zarówno my, jak i nasi akcjonariusze podlegają obowiązującym w USA federalnym przepisom dotyczącym papierów wartościowych. W wyniku wprowadzenia naszych akcji do obrotu na GPW, inwestorzy mogą być zmuszeni do przestrzegania przepisów zarówno amerykańskich jak i polskich. Zastosowanie przepisów polskich i amerykańskich w odniesieniu do praw i obowiązków inwestorów jest pod pewnymi względami niejednoznaczne i może być uzależnione od rynku, na którym inwestor obraca akcjami spółki. Co więcej, amerykańskie przepisy dotyczące papierów wartościowych, na przykład przepisy regulujące wezwania do zapisywania się na akcje, informowanie o ich posiadaniu oraz przymusowy zwrot zysków z tzw. transakcji „short-swing” (przez które na ogół rozumie się transakcje kupna i sprzedaży lub sprzedaży i kupna zrealizowane w ciągu sześciu miesięcy) przeprowadzanych na akcjach naszej spółki przez członków kierownictwa, dyrektorów oraz posiadaczy więcej niż 10% akcji, mają zastosowanie do wszystkich inwestycji w nasze akcje, niezależnie od kraju, w którym inwestor ma siedzibę lub rynku, na którym obraca akcjami spółki. Z tego względu, przed podjęciem decyzji o zainwestowaniu w nasze akcje, inwestorzy powinni zasięgnąć porady prawnej, aby ustalić zakres ich obowiązków jako naszych akcjonariuszy oraz przeanalizować ewentualne rozbieżności pomiędzy regulacjami obowiązującymi w odpowiednich systemach prawnych. W przypadku niedopełnienia obowiązków wynikających z przepisów prawa polskiego i amerykańskiego, inwestor może być narażony na surowe sankcje wynikające z jednego lub z obu reżimów prawnych.
OPIS PRAWA STANU DELAWARE, PRAWA POLSKIEGO ORAZ
ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO
Wprowadzenie
Zostaliśmy utworzeni zgodnie z prawem stanu Delaware i w związku z tym podlegamy postanowieniom DGCL. Tym samym, wszelkie kwestie prawne dotyczące nas jako osoby prawnej, w szczególności naszego bytu prawnego, zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych, zdolności do emisji akcji i ich ważności, jej struktury wewnętrznej i zasad funkcjonowania, podlegają prawu stanu Delaware. Ponadto, uprawnienia korporacyjne i majątkowe, w tym prawa głosu związane z naszymi akcjami zwykłymi są uregulowane przez odpowiednie przepisy prawa stanu Delaware. Kwestie dotyczące naszego statusu jako spółki publicznej i stosunków z akcjonariuszami podlegają również, co do zasady, amerykańskiemu ustawodawstwu federalnemu w zakresie obrotu papierami wartościowymi, w szczególności w zakresie wezwania do zapisywania się na sprzedaży akcji (tender offer), ujawniania stanu posiadania akcji oraz osiągania zysków ze spekulacyjnego obrotu akcjami, tj. transakcji kupna i sprzedaży lub transakcji sprzedaży i kupna zawieranych kolejno w ciągu sześciu miesięcy, przez członków naszego kierownictwa, dyrektorów i akcjonariuszy posiadających ponad 10% akcji.
Nasze akcje będą notowane na GPW i, w związku z tym, w zakresie niektórych z powyższych kwestii będą miały zastosowanie również przepisy prawa polskiego. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na fakt, że w związku z niektórymi regulacjami prawa polskiego, w szczególności dotyczącymi obrotu papierami wartościowymi dopuszczonymi do obrotu na rynku regulowanym, oraz międzynarodowego prawa prywatnego, mogą pojawiać się kontrowersje dotyczące możliwości i ewentualnego zakresu zastosowania norm prawa polskiego do nas i naszych akcjonariuszy w zakresie realizacji uprawnień i wykonywania obowiązków wynikających z prawa polskiego. Ponieważ Ustawa o Ofercie Publicznej zawiera przepisy o charakterze administracyjnym (publicznoprawnym) oraz o charakterze korporacyjnym (prywatnoprawnym), jedynie część regulacji tej ustawy może znaleźć zastosowanie względem naszych akcjonariuszy, co powoduje konieczność oddzielnej, w każdym przypadku, oceny ewentualnego skutku każdej z regulacji tej ustawy względem nas i naszych akcjonariuszy. Problematyka wzajemnego oddziaływania norm prawa polskiego i amerykańskiego dotyczących nas i naszych akcjonariuszy jest złożona i w wielu przypadkach jednoznaczne rozstrzygnięcie o rezultacie tego oddziaływania może być utrudnione. W związku z tym, przed podjęciem decyzji inwestycyjnej dotyczącej naszych akcji potencjalni inwestorzy powinni zasięgnąć opinii własnych doradców prawnych.
Zasadniczo, można wskazać trzy możliwe sytuacje: (a) inwestorzy dokonują obrotu akcjami wyłącznie na GPW, (b) inwestorzy dokonują obrotu akcjami wyłącznie na rynku Nasdaq Global Select Market oraz (c) inwestorzy dokonują obrotu akcjami zarówno na GPW, jak i Nasdaq Global Select Market.
Jeżeli inwestorzy dokonywaliby obrotu naszymi akcjami wyłącznie na GPW, to należałoby przyjąć, iż ze względu na ich notowanie na GPW, zastosowanie będą miały przepisy w zakresie obrotu papierami wartościowymi na rynku regulowanym obowiązujące na terytorium Polski, w tym w szczególności przepisy dotyczące obowiązków akcjonariuszy związanych z nabywaniem znacznych pakietów akcji. Jednocześnie inwestorzy powinni być świadomi wymogów prawa amerykańskiego i jego przepisów (w szczególności związanych z nabywaniem znacznych pakietów akcji), aby uniknąć ich ewentualnego naruszenia.
W przypadku dokonywania obrotu akcjami przez inwestorów wyłącznie na rynku Nasdaq Global Select Market należy przyjąć, iż ze względu na miejsce i skutki takiego obrotu znajdujące się poza terytorialnym zasięgiem obowiązywania polskich przepisów o charakterze administracyjnym, przepisy polskie w tym zakresie mogłyby mieć co najwyżej ograniczone zastosowanie. Naszym zdaniem, w przedmiotowej sytuacji, we wszelkich kwestiach dotyczących realizacji uprawnień korporacyjnych lub realizacji uprawnień większościowych akcjonariuszy względem pozostałych akcjonariuszy, wyłączne zastosowanie znajdować będą właściwe przepisy prawa amerykańskiego lub inne zagraniczne regulacje. Jednakże, w zakresie obowiązków akcjonariuszy o charakterze notyfikacyjnym (art. 69 polskiej Ustawy o Ofercie Publicznej) zaleca się przestrzeganie również norm prawa polskiego, które w praktyce w tym przypadku sprowadzają się do obowiązku informowania nas oraz Komisji o nabywaniu znacznych pakietów akcji i ich późniejszym zbywaniu.
W razie obrotu akcjami zarówno na GPW, jak i Nasdaq Global Select Market, dla uniknięcia ryzyka narażenia się na sankcje prawa administracyjnego w Polsce oraz prawa administracyjnego, korporacyjnego i innych regulacji w Stanach Zjednoczonych zaleca się inwestorom przestrzeganie prawa polskiego i amerykańskiego. Ustalenie konkretnych obowiązków inwestorów dokonujących obrotu akcjami zarówno w Polsce, jak i w Stanach Zjednoczonych wymagać będzie każdorazowo odrębnej analizy, uwzględniającej szereg czynników, takich jak sytuacja prawna danego inwestora oraz możliwe różnice między wymaganiami odpowiednich systemów prawnych.
Niektóre prawa i obowiązki nabywców akcji spółki giełdowej wynikające z prawa amerykańskiego
Przejęcie kontroli nad naszą spółką może mieć różną formę. Przykładami transakcji stosowanych w celu objęcia kontroli nad spółką są wezwania do zapisywania się na sprzedaż akcji (tender offer) lub wymianę akcji, połączenia, konsolidacje, połączenia przedsiębiorstw lub sprzedaż całego lub prawie całego majątku spółki. Zależnie od struktury transakcji zastosowanej celem przejęcia kontroli mogą mieć zastosowanie różne amerykańskie przepisy federalne i stanowe, w tym następujące regulacje:
Co do zasady, osoby (lub grupy osób działających wspólnie), które są właścicielem beneficjalnym (beneficial owner) ponad 5% w ujęciu ogólnoświatowym danego rodzaju udziałowych papierów wartościowych z prawem głosu zarejestrowanych zgodnie z amerykańską Ustawą o giełdach (Securities Exchange Act) muszą przestrzegać wymagań art. 13(d) amerykańskiej Ustawy o giełdach oraz Regulacji 13D-G wydanej na jej podstawie, które zobowiązują takie osoby (lub grupy osób działających wspólnie) do sporządzania i aktualizowania sprawozdań ujawniających informacje o udziałach kapitałowych i inne informacje na formularzu 13D lub 13G, składania takich raportów amerykańskiej Komisji oraz przekazywania ich kopii emitentowi papierów wartościowych i amerykańskim giełdom papierów wartościowych, na których papiery te są notowane.
Wezwanie do zapisywania się na sprzedaż (tender offer) lub wymiany udziałowych papierów wartościowych zarejestrowanych zgodnie z amerykańską ustawą o giełdach (Exchange Act) musi być zgodne z przepisami o wezwaniu do sprzedaży (tender offer) określonymi w art. 14(d) i 14(e) tej ustawy oraz Regulacjami 14D i 14E wydanymi na jej podstawie, jeżeli po zrealizowaniu wezwania do zapisywania się na sprzedaż (tender offer) osoba z nim występująca stanie się bezpośrednim lub pośrednim właścicielem beneficjalnym ponad 5% udziałowych papierów wartościowych danego rodzaju w ujęciu ogólnoświatowym. Te wymagania obejmują m.in. następujące postanowienia:
wzywający muszą złożyć określone dokumenty i ujawnić informacje, w tym oświadczenie na formularzu TO do amerykańskiej Komisji, dostarczając kopię emitentowi papierów wartościowych, ich posiadaczom i amerykańskim giełdom papierów wartościowych, na których papiery te są notowane,
kierownictwo spółki-emitenta musi zawiadomić akcjonariuszy o swoim stanowisku i złożyć do amerykańskiej Komisji raport na formularzu 14D-9,
wezwania do zapisywania się na sprzedaż (tender offers) muszą być otwarte przez co najmniej 20 dni roboczych,
osoby odpowiadające na wezwanie do zapisywania się na sprzedaż (tender offer) mogą wycofać swoje udziałowe papiery wartościowe w dowolnym terminie przed wygaśnięciem oferty,
jeżeli wezwanie do zapisywania się na sprzedaż (tender offer) obejmuje mniej niż wszystkie znajdujące się w obrocie udziałowe papiery wartościowe danego rodzaju, papiery te muszą być akceptowane proporcjonalnie,
wezwanie do zapisywania się na sprzedaż (tender offer) musi być adresowane do wszystkich posiadaczy udziałowych papierów wartościowych danego rodzaju,
wszyscy posiadacze papierów wartościowych, które są nabywane w wyniku wezwania do zapisywania się na sprzedaż (tender offer), muszą otrzymać taką samą cenę.
Co do zasady oferta wymiany papierów wartościowych lub połączenie przedsiębiorstw muszą być zgodne z wymaganiami rejestracyjnymi i dotyczącymi prospektu określonymi w amerykańskiej ustawie o papierach wartościowych (Securities Act). Każda taka transakcja wymagająca głosowania akcjonariuszy, w tym niektóre połączenia, będzie musiała być zgodna z zasadami informacyjnymi określonymi w Regulacji 14A wydanej na podstawie amerykańskiej ustawy o giełdach (Exchange Act), z uwzględnieniem konieczności sporządzenia oświadczenia dla akcjonariuszy na formularzu 14A, złożenia takiego oświadczenia amerykańskiej Komisji oraz przekazania jego kopii do emitenta papierów wartościowych, posiadaczy papierów wartościowych oraz amerykańskich giełd papierów wartościowych, na których są one notowane.
Osoba, która zamierza nabyć akcje spółki giełdowej nie musi uzyskać uprzedniej zgody jakichkolwiek amerykańskich władz federalnych czy stanowych, za wyjątkiem określonych sytuacji takich, jak: (1) konieczność spełnienia wymogów amerykańskiej ustawy zmieniającej ustawę antymonopolową, tzw. Ustawy Hart-Scott-Rodino z 1976 r., z późniejszymi zmianami, (2) zgłoszenie uwag przez amerykańską Komisję odnośnie materiałów dotyczących wezwania do zapisywania się na sprzedaż (tender offer) w przypadku wezwania do zapisywania się na sprzedaż (tender offer) z płatnością gotówkową, (3) zgłoszenie uwag przez amerykańską Komisję odnośnie materiałów i zatwierdzenia odpowiedniego prospektu w przypadku oferty wymiany akcji, (4) konieczność spełnienia wymogów stawianych przez odpowiednie przepisy prawa stanowego w zakresie przejęć i papierów wartościowych (5) konieczność uzyskania innych zgód wymaganych na podstawie regulaminu giełdy, stanowego prawa o spółkach lub prawa federalnego dotyczącego interesów bezpieczeństwa narodowego i gospodarczej działalności regulowanej.
Zgodnie z amerykańskim prawem federalnym i prawem stanu Delaware, osoba przejmująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką nie ma wymogu ogłoszenia „obowiązkowego wezwania” do sprzedaży pozostałych akcji tej spółki. W amerykańskich prawie federalnym i prawie stanu Delaware nie ma też procedur przymusowego odkupu, które pozwalałyby akcjonariuszom na sprzedaż ich akcji nabywcy spółki po „godziwej cenie” w rozumieniu polskiego prawa. Choć art. 262 DGCL stanowi, że akcjonariusz spółki ma prawo do otrzymania zapłaty w wysokości wartości godziwej posiadanych przez niego akcji, jeżeli sprzeciwia się on określonym połączeniom lub konsolidacjom, to takie prawo do niezależnej wyceny nie przysługuje w odniesieniu do (a) akcji notowanych na krajowej giełdzie papierów wartościowych lub oznaczonych jako papier wartościowy krajowego systemu giełdowego w systemie notowań maklerskich przez NASD, (b) akcji spółki, w której akcje posiada ponad 2 tys. zarejestrowanych akcjonariuszy lub (c) akcji spółki przejmującej, jeżeli połączenie nie wymaga zatwierdzenia w głosowaniu akcjonariuszy spółki przejmującej zgodnie z art. 251(f) DGCL. Niezależnie od powyższego, prawo do niezależnej wyceny przewidziane w art. 262 DGCL będzie przysługiwało, jeżeli akcjonariusze są obowiązani zgodnie z postanowieniami umowy połączenia lub konsolidacji przyjąć za ich akcje w ramach połączenia lub konsolidacji jakiekolwiek świadczenie inne niż: (1) akcje spółki przejmującej lub nowozawiązanej w wyniku połączenia lub konsolidacji bądź kwity depozytowe takich akcji; (2) akcje jakiejkolwiek innej spółki lub kwity depozytowe takich akcji, które to akcje lub kwity w dniu połączenia lub konsolidacji będą notowane na krajowej giełdzie papierów wartościowych lub zostaną oznaczone jako papier wartościowy krajowego systemu giełdowego w systemie notowań maklerskich przez National Association of Securities Dealers, Inc. lub znajdą się w posiadaniu ponad 2 tys. zarejestrowanych akcjonariuszy; (3) świadczenie pieniężne w zamian za ułamkowe części akcji lub kwitów depozytowych opisanych w pkt (1) i (2) powyżej; lub (4) jakiekolwiek świadczenie składające się wyłącznie z akcji, kwitów depozytowych i świadczeń pieniężnych za ułamkowe części akcji lub kwitów depozytowych, opisanych w pkt (1), (2) i (3) powyżej.
Oprócz powyższego, osoba (lub grupa osób działających wspólnie), która stanie się właścicielem beneficjalnym (beneficial owner) ponad 10% udziałowych papierów wartościowych danego rodzaju w ujęciu ogólnoświatowym zarejestrowanych na podstawie amerykańskiej ustawy o giełdach (Exchange Act), musi przestrzegać wymagań art. 16 tej ustawy i przepisów powiązanych, które wymagają od takiej osoby (lub grupy osób działających wspólnie) sporządzania sprawozdań na formularzu 3, 4 i 5 (ujawniających ilość udziałowych papierów wartościowych emitenta będących jej własnością, zmian w zakresie ich własności oraz kupna i sprzedaży papierów wartościowych emitenta), złożeniu takich sprawozdań w amerykańskiej Komisji oraz przekazania ich kopii emitentowi papierów wartościowych oraz amerykańskim giełdom papierów wartościowych, na których są one notowane.
Jak wspomniano w części niniejszego rozdziału zatytułowanej „Wprowadzenie”, omówione przepisy obowiązują inwestorów dokonujących obrotu akcjami na GPW lub rynku Nasdaq Global Select Market.
Opis regulacji polskich
Poniższe omówienie zasad polskiego prawa oraz wynikających z niego praw i obowiązków akcjonariuszy stanowi jedynie skrócony opis najistotniejszych zasad. Nie należy traktować go jako wyczerpującej prezentacji praw i obowiązków posiadaczy akcji w świetle odpowiednich przepisów polskiego prawa.
Prawa i obowiązki związane z akcjami w myśl Ustawy o Ofercie Publicznej
Obrót akcjami w Polsce podlega regulacjom określonym w Ustawie o Ofercie Publicznej, Ustawie o Obrocie, ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. z 2005 r., Nr 183, poz. 1537, ze zm.) oraz przepisach wykonawczych.
Dalsze części niniejszego rozdziału zawierają ogólny przegląd tych regulacji. Poniższy opis prezentuje także najważniejsze obowiązki związane z posiadaniem i nabywaniem znacznych pakietów akcji spółek publicznych zdefiniowane w Ustawie o Ofercie Publicznej. Zgodnie z opisem w części zatytułowanej „Wprowadzenie”, zakres stosowania Ustawy o Ofercie Publicznej do nabywania i posiadania znacznych pakietów naszych akcji nie jest zupełnie jasny. Inwestorom zaleca się zasięgnięcie porady prawnej przed nabyciem znacznych pakietów akcji lub zawarciem umowy z innymi akcjonariuszami w sprawie wykonywania praw głosu wynikających ze znacznych pakietów akcji.
Obowiązkowe wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółki publicznej przewidziane w Ustawie o Ofercie Publicznej
Wezwanie na podstawie art. 72 Ustawy o Ofercie Publicznej
Ustawa o Ofercie Publicznej przewiduje, iż nabycie akcji spółki publicznej w liczbie powodującej zwiększenie udziału w ogólnej liczbie głosów o więcej niż (i) 10% ogólnej liczby głosów w okresie krótszym niż 60 dni, przez podmiot, którego udział w ogólnej liczbie głosów w tej spółce wynosi mniej niż 33%, (ii) 5% ogólnej liczby głosów w okresie krótszym niż dwanaście miesięcy, przez akcjonariusza, którego udział w ogólnej liczbie głosów w tej spółce wynosi co najmniej 33%, może nastąpić wyłącznie w wyniku ogłoszenia wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę tych akcji.
Ustawa o Ofercie Publicznej przewiduje jednocześnie, iż w przypadku gdy w okresie krótszym niż 60 dni albo dwanaście miesięcy zwiększenie udziału w ogólnej liczbie głosów odpowiednio o więcej niż 10% lub 5% ogólnej liczby głosów nastąpiło w wyniku zajścia innego zdarzenia prawnego niż czynność prawna, akcjonariusz jest obowiązany, w terminie trzech miesięcy od dnia zajścia tego zdarzenia, do zbycia takiej liczby akcji, która spowoduje, że ten udział nie zwiększy się w tym okresie odpowiednio o więcej niż 10% lub 5% ogólnej liczby głosów.
Wezwanie na podstawie art. 73 Ustawy o Ofercie Publicznej
Ustawa o Ofercie Publicznej przewiduje w art. 73, iż przekroczenie 33% ogólnej liczby głosów w spółce publicznej może nastąpić wyłącznie w wyniku ogłoszenia wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji tej spółki w liczbie zapewniającej osiągnięcie 66% ogólnej liczby głosów, z wyjątkiem przypadku, gdy przekroczenie 33% ogólnej liczby głosów ma nastąpić w wyniku ogłoszenia wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę wszystkich pozostałych akcji spółki w związku z przekroczeniem 66% ogólnej liczby głosów.
W przypadku gdy przekroczenie progu 33% ogólnej liczby głosów nastąpiło w wyniku nabycia akcji w ofercie publicznej lub w ramach wnoszenia ich do spółki jako wkładu niepieniężnego, połączenia lub podziału spółki, w wyniku zmiany statutu spółki, wygaśnięcia uprzywilejowania akcji lub zajścia innego niż czynność prawna zdarzenia prawnego, akcjonariusz jest obowiązany, w terminie trzech miesięcy od przekroczenia 33% ogólnej liczby głosów, do (i) ogłoszenia wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji tej spółki w liczbie powodującej osiągnięcie 66% ogólnej liczby głosów albo (ii) zbycia akcji w liczbie powodującej osiągnięcie nie więcej niż 33% ogólnej liczby głosów, chyba że w tym terminie udział akcjonariusza w ogólnej liczbie głosów ulegnie zmniejszeniu do nie więcej niż 33% ogólnej liczby głosów, odpowiednio w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego, zmiany statutu spółki lub wygaśnięcia uprzywilejowania jego akcji.
Jeżeli przekroczenie 33% ogólnej liczby głosów nastąpiło w wyniku dziedziczenia, opisany powyżej obowiązek ogłoszenia wezwania albo zbycia akcji ma zastosowanie w przypadku, gdy po takim nabyciu akcji udział w ogólnej liczbie głosów uległ dalszemu zwiększeniu. Termin wykonania tego obowiązku liczy się od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące zwiększenie udziału w ogólnej liczbie głosów.
Wezwanie na podstawie art. 74 Ustawy o Ofercie Publicznej
Zgodnie z regulacją zawartą w Ustawie o Ofercie Publicznej przekroczenie 66% ogólnej liczby głosów w spółce publicznej może nastąpić wyłącznie w wyniku ogłoszenia wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę wszystkich pozostałych akcji tej spółki publicznej.
W przypadku gdy przekroczenie progu 66% ogólnej liczby głosów w spółce publicznej nastąpiło w wyniku nabycia akcji w ofercie publicznej lub w ramach wnoszenia ich do spółki jako wkładu niepieniężnego, połączenia lub podziału spółki, w wyniku zmiany statutu spółki, wygaśnięcia uprzywilejowania akcji lub zajścia innego niż czynność prawna zdarzenia prawnego, akcjonariusz jest obowiązany, w terminie trzech miesięcy od przekroczenia 66% ogólnej liczby głosów, do (i) ogłoszenia wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę wszystkich pozostałych akcji tej spółki albo (ii) zbycia akcji w liczbie powodującej osiągnięcie nie więcej niż 66% ogólnej liczby głosów, chyba że w tym terminie udział akcjonariusza w ogólnej liczbie głosów ulegnie zmniejszeniu do nie więcej niż 66% ogólnej liczby głosów, odpowiednio w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego, zmiany statutu spółki lub wygaśnięcia uprzywilejowania jego akcji.
Akcjonariusz, który w okresie sześciu miesięcy po przeprowadzeniu wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę wszystkich pozostałych akcji spółki publicznej nabył, po cenie wyższej niż cena określona w tym wezwaniu, kolejne akcje tej spółki publicznej, w inny sposób niż w ramach wezwań, jest obowiązany, w terminie miesiąca od tego nabycia, do zapłacenia różnicy ceny wszystkim osobom, które zbyły akcje w tym wezwaniu do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę wszystkich pozostałych akcji spółki publicznej, z wyłączeniem oznaczonych osób zgłaszających się na wezwanie, od których akcje stanowiące co najmniej 5% wszystkich akcji spółki publicznej zostały nabyte po cenie obniżonej w wyniku postanowienia podmiotu ogłaszającego wezwanie i tej osoby o takim obniżeniu ceny akcji.
Jeżeli przekroczenie 66% ogólnej liczby głosów nastąpiło w wyniku dziedziczenia, opisany powyżej obowiązek ogłoszenia wezwania albo zbycia akcji ma zastosowanie w przypadku, gdy po takim nabyciu akcji udział w ogólnej liczbie głosów uległ dalszemu zwiększeniu. Termin wykonania tego obowiązku liczy się od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące zwiększenie udziału w ogólnej liczbie głosów.
Dodatkowe regulacje dotyczące wezwań realizowanych na podstawie art. 72-74 Ustawy o Ofercie Publicznej
Ogłoszenie wezwania następuje po ustanowieniu zabezpieczenia w wysokości nie mniejszej niż 100% wartości akcji, które mają być przedmiotem wezwania. Ustanowienie zabezpieczenia powinno być udokumentowane zaświadczeniem banku lub innej instytucji finansowej udzielającej zabezpieczenia lub pośredniczącej w jego udzieleniu. Wezwanie jest ogłaszane i przeprowadzane za pośrednictwem podmiotu prowadzącego działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Cena wezwania musi zostać określona zgodnie z zasadami określonymi szczegółowo w art. 79 Ustawy o Ofercie Publicznej.
Po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze ogłoszenia wezwania polska Komisja może, najpóźniej na trzy dni robocze przed dniem rozpoczęcia przyjmowania zapisów, zgłosić żądanie wprowadzenia niezbędnych zmian lub uzupełnień w treści wezwania albo przekazania wyjaśnień dotyczących jego treści, w terminie określonym w żądaniu, nie krótszym niż dwa dni. Rozpoczęcie przyjmowania zapisów w wezwaniu ulega wstrzymaniu do czasu dokonania czynności wskazanych w żądaniu, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, przez podmiot obowiązany do ogłoszenia wezwania.
Ponadto, art. 75 Ustawy o Ofercie Publicznej określa pewne wyłączenia z obowiązków wynikających z art. 72-74 tejże ustawy.
Regulacje dotyczące przymusowego wykupu (squeeze-out) przewidziane w Ustawie o Ofercie Publicznej
Zgodnie z art. 82 Ustawy o Ofercie Publicznej akcjonariuszowi spółki publicznej, który samodzielnie lub wspólnie z podmiotami od niego zależnymi lub wobec niego dominującymi oraz podmiotami będącymi stronami zawartego z nim pisemnego lub ustnego porozumienia dotyczącego nabywania przez te podmioty akcji spółki publicznej lub zgodnego głosowania na walnym zgromadzeniu dotyczącego istotnych spraw spółki osiągnął lub przekroczył 90 % ogólnej liczby głosów w tej spółce publicznej, przysługuje prawo żądania od pozostałych akcjonariuszy sprzedaży wszystkich posiadanych przez nich akcji. Cenę przymusowego wykupu ustala się przy zastosowaniu niektórych przepisów Ustawy o Ofercie Publicznej dotyczących ustalenia ceny akcji spółki publicznej w wezwaniu. Nabycie akcji w wyniku przymusowego wykupu następuje bez zgody akcjonariusza, do którego skierowane jest żądanie wykupu.
Regulacje dotyczące odkupu (sell-out) przewidziane w Ustawie o Ofercie Publicznej
Zgodnie z art. 83 Ustawy o Ofercie Publicznej akcjonariusz spółki publicznej może zażądać wykupienia posiadanych przez niego akcji przez innego akcjonariusza, który osiągnął lub przekroczył 90 % ogólnej liczby głosów w tej spółce publicznej. Pisemnemu żądaniu akcjonariusza są obowiązani zadośćuczynić solidarnie akcjonariusz, który osiągnął lub przekroczył 90 % ogólnej liczby głosów, jak również podmioty wobec niego zależne i dominujące. Obowiązek nabycia akcji od akcjonariusza spoczywa również solidarnie na każdej ze stron pisemnego lub ustnego porozumienia dotyczącego nabywania przez członków tego porozumienia akcji spółki publicznej lub zgodnego głosowania na walnym zgromadzeniu dotyczącego istotnych spraw spółki publicznej, o ile strony porozumienia posiadają wspólnie, wraz z podmiotami dominującymi i zależnymi, co najmniej 90% ogólnej liczby głosów. Termin na zadośćuczynienie żądaniu, o którym mowa w akapicie poprzedzającym, wynosi 30 dni od dnia jego zgłoszenia. Cenę wykupu ustala się przy zastosowaniu niektórych przepisów Ustawy o Ofercie Publicznej dotyczących ustalenia ceny akcji spółki publicznej w wezwaniu.