Cześć Michał,
Diękuję za komentarz i przede wszystkim przepraszam, że tak długo kazałem czekać na odpowiedź. Wczoraj cały dzień za kółkiem :)
Nie planujemy kolejnych emisji, spółka nie potrzebuje pieniędzy. Nie jest tajemnicą, że chcemy przenieść się na główny parkiet, ale przeniesienie ma być ukłonem w stronę akcjonariuszy i poprawą płynności. Jak wspomniałem, spółka nie potrzebuje dodatkowego finansowania.
Jeśli chodzi o 160 klientów przyrostu w drugim kwartale vs 188 w pierwszy. Typowo drugi i trzeci kwartał są nieco trudniejsze ze względu na sezon urlopowy, ale warto zwrócić uwagę na ARPU i ogólnie przyrost MRR (czyli sumy abonamentów). Wzrost MRR w Q1 2018 to 121K pln. Wzrost w Q2 2018 to 134K pln, a więc wyższy niż kwartał wcześniej. Warto też podkreślić, że w Q2 2017 roku ta wartość wynosiła 71K pln.
Wynika to ze zmian w naszych cennikach. Staramy się nieustannie walczyć o wyższe ARPU (średni przychód per klient). Lepiej bowiem pozyskać 5 klientów po 200 zł, niż 7 po 100 zł (dane hipotetyczne). Polecam stronę 17 naszego nowego raportu: https://relacje.brand24.pl/wp-content/uploads/2018/08/Brand24-Q2-2018.pdf gdzie widać jak znacząco urosło ARPU w H1 2018. Dlatego pierwsze dwa kwartały tego roku to rekordowe przyrosty przychodów.
Jeśli chodzi o konwersję, to nie bierzesz pod uwagę churnu, czyli odpływu klientów. Nasz produkt jest częśto wykorzystywany sezonowo, a co za tym idzie, wiąże się z retencją na poziomie 93-94% w ujęciu miesięcznym (czyli 6-7% miesięczny churn). Przyrost klientów netto to naturalnie mix sprzedaży i churnu. Typowo przy 10,000 testujących miesięcznie, mamy około 2% konwersji i tym samym około 200 nowych klientów, odejmujac odejścia - pozostaje wzrost klientów netto.
Tu warto jednak podkreślić, że nasz 6-7% churn dzieli się tak naprawdę na dwie grupy klientów. Mamy grupę klientów, którzy wykorzystują Brand24 do ochrony reputacji i korzystają długoterminowo. W tej grupie churn jest znacznie niższy i nie przekracza 4-5%. Mamy też grupę mocno nielojalną, która potrzebuje narzędzia doraźnie. W niej churn jest wyższy.
Ponadto churn na liczbie klientów nie determinuje jeszcze przychodów. W tym celu potrzeba analizy churnu na przychodzie. Typowo klienci którzy odchodzą, to najtańsze konta. Wyższe konta mają dużo lepszą lojalność. Nasz churn na przychodzie jest znacznie mniejszy niż churn na liczbie klientów i nie przekracza 5%. To także (obok opisanego wyżej ARPU) ma duży wpływ na wzrosty, jakie zanotowaliśmy w H1 2018.
Jeszcze raz dzięki za komentarz i dobre słowo! Jesteśmy tu wszyscy mega zmotywowani, żeby jak najszybciej zacząć liczyć klientów w dziesiątkach tysięcy i zbudować globalnego lidera w monitoringu sieci :)
Pozdrowienia!
Michał Sadowski
Założyciel Brand24