Dnia 2025-03-13 o godz. 13:43 maciej_z_krakowa_ napisał(a):
> Rynek płatnych autostrad w Europie ma się dobrze. W Hiszpanii jakiś czas temu zaczęli wracać do bezpłatnych autostrad. Wygenerowało, to ogromne koszty po stronie budżetu państwa. Błyskawicznie wrócili do modelu płatnych autostrad i prywatnych firm, które to obsługują. Dlaczego w takim przypadku tej roli nie przejęło Państwo? Ponieważ musieliby powołać szereg komórek, które by to obsługiwały, kontrolowały i nadzorowały. Koszty tego byłyby na tyle duże, że łatwiej jest, by obsługiwał to sektor prywatny. Spółka Modys jakbyś przejrzał jej profil obsługuje coraz więcej sektorów, w których pełni rolę płatnej obsługi infrastruktury, która ma pod swoją pieczą. Rząd w Polsce bardzo szybko wróci do tego modelu jaki jest w przypadku Stalexportu (są już przypadki autostrada A1, że już wraca)
Tyle, że w Polsce mamy system BEZPŁATNYCH autostrad. I rząd nie ma do czego wracać, bo nigdy nie wprowadził powszechnego modelu płatnych dróg dla pojazdów osobowych. więc nie jest potrzebna żadna instytucja, bo wszystkie są. Politycznie nikt nie przetrwa przedłużenia tej koncesji. A aby zapewnić odpowiednie wpływy by pokryć koszty obsługi wystarczy podnieść w Polsce akcyzę o mniej niż ćwierć grosza na litrze.
Hiszpania ma problem NADMIARU autostrad /Podobnie Portugalia/, i problem sezonowości uzytkowania.
Oczywiście można sobie wyobrażić płatny ten odcinek dalej - tylko może zacząć od Łódz - Warszawa - za 100 zł?