Rafako= przez lata jedna z wizytówek polskiego przemysłu, silna marka, ogromne know how, zaplecze technologiczne i tysiące wykwalifikowanych, doświadczonych fachowców. Ludzi. A dziś? Upadłość. Tego się już nie cofnie. Niestety. Padały słowa, ale tylko słowa... kolejny raz z tych samych ust... kolejny raz tylko słowa... To powinien być dla nas, Polaków sygnał alarmowy, który powinien wybrzmieć głośno. Zwłaszcza teraz gdy tuż za naszą granicą toczy się wojna, gdy świat zachodni skraca łańcuchy dostaw, buduje lokalną odporność i wraca do myślenia strategicznego. Czy naprawdę stać nas na to, żeby tracić kolejne polskie firmy, kolejne zakłady, kolejne kompetencje? Dlaczego tak łatwo oddajemy pole kapitałowi i produktom z zagranicy, zamiast wspierać swoje? To nie jest kwestia sentymentu, tylko realnego bezpieczeństwa i rozwoju. Polska powinna produkować więcej, inwestować w swoje technologie, ludzi i przemysł, produkcję, zasoby. Na świecie to już nie tylko trend tyllko rzeczywistość. Dla nas to konieczność, ostatni gwizdek bo obudzić się teraz, a nie później, z ręką w...... Dlatego dziś dużo uważniej patrzę na spółki polskie, perspektywiczne gdzie człowiek jako część zespołu liczy się i jest doceniany. Może jeszcze nie znane, ale nasze, dobre, polskie...
Teraz moją uwagę przyciąga Duality S.A. firma z branży gamedev, spółka z konkretnym dorobkiem i planem na przyszłość. Kapitalizacja obecnie ok. 5 mln zł, liczba akcji 4 mln akcji w obiegu. Na warsztacie druga część gry Barn Finders, która w pierwszej odsłonie osiągnęła bardzo dobre wyniki sprzedażowe (setki tysięcy egzemplarzy). Co ważne- nie są już sami. W spółkę inwestował Phenomen Games, inwestor branżowy, który ma doświadczenie i sukcesy na koncie np Gas Station Simulator (1,5 mln kopii) czy Car Dealer Simulator (250 tys. w 4 miesiące). Dzięki temu obecnie w produkcji są cztery gry, Barn Finders2 oraz trzy nowe tytuły. Każdy to symulator premium, z budżetami podobnymi jak w Car Dealer Simulator, który zwrócił się błyskawicznie (16 dni po premierze przyniosło 100.000 sprzedanych sztuk w cenie powyżej 80zł co zwróciło wszelkie koszty produkcji i marketingu w 268%). Szacunki po 4 miesiącach od premiery to 250.000 sprzedanych kopii. Gry są wycenione na ok. 80 zł, co przy niskiej kapitalizacji spółki daje ciekawy potencjał przy sukcesie nawet tylko jednej z nich. Ale tu nie chodzi tylko o “jeden strzał”. Duality realizuje model monetyzacji oparty na płatnych dodatkach (DLC) i budowie powiązanych gier w obrębie tego samego uniwersum zapewnia regularny przypływ przychodów i długą żywotność marki. Nie daję rekomendacji, nie mam szklanej kuli ale obserwuję. Bo może znów jesteśmy świadkami początku czegoś większego, zanim zrobi się o tym głośno. Pozdrawiam.