Strona główna » Handel » Wiadomości
Autor: Gazeta Wyborcza
Data: 22-07-2013, 12:04
Dyskonty zdominowały polski rynek
wydrukuj artykuł prześlij dalej komentarze (0)
W Polsce działa ponad 3 tys. dyskontów. Dużo? Spokojnie, za dwa lata będzie ich o tysiąc więcej, a docelowo nawet do 5 tys. - pisze "Gazeta Wyborcza".
Powiązane tematy:
Biedronka inwestuje w sklepy pod Warszawą
Handel: Cena nie jest najważniejsza, rośnie popularność cross sellingu
Coraz bliżej otwarcia centrum dystrybucyjnego Biedronki w Modlnicy
Polska Izba Handlu chce walczyć z dyskontami w Komisji Europejskiej Gorzów, według firmy badawczej Market Side, jest najbardziej usianym dyskontami dużym miastem w Polsce. W liczącym 124 554 mieszkańców Gorzowie jest ich bowiem 22 - 12 Biedronek, 5 Lidlów i 5 Netto. Czyli jeden przypada na 5662 osoby. Dla porównania w podobnym co do wielkości Płocku dyskontów jest 11, czyli jeden na 11,3 tys. osób. W niemal dwukrotnie większych Kielcach jeden taki sklep przypada na 15,5 tys. osób. W Polsce bardziej zdyskontowany od Gorzowa jest tylko 56-tysięczny Racibórz, w którym ulokowało się 11 dyskontów.
Dominacja dyskontów nie podlega dyskusji - na koniec ubiegłego roku było ich w Polsce aż 2952. Flagowym przykładem ich potęgi jest Biedronka - Portugalczycy mają 2170 sklepów w ponad 800 miejscowościach, które w ubiegłym roku zanotowały ponad miliard wizyt. Tempo ekspansji też imponuje - Lidl otworzy w tym roku 40 nowych sklepów, Netto - 50, a Biedronka - ok. 290 placówek. Plany tej ostatniej przypominają PRL-owskie kilkulatki - do 2015 roku liczba sklepów z sympatycznym owadem ma dobić do 3 tys. W tym czasie jej dyskontowi konkurenci będą mieli w sumie tysiąc placówek, a z wyliczeń Market Side wynika, że docelowo na rynku jest miejsce na 5 tys. takich sklepów.