Spojrzycie na rubryke "Costs of aircraft sold (31,121 000 USD)" Zeby sprzedac 16 Airbusow do Aeroflot, to trzeba je najpierw kupic. A to generuje koszty. Logiczne.
Do tego kapital wlasny zwiekszyl sie o 16 mln USD kwartal do kwartalu. Pozdrowienia dla TTS : )
Hmm...możesz mieć rację, no i jest przecież pozycja: Other comprehensive income - Gain (loss) on revaluation of aircraft 32,734 i z tego tytułu również niezapłacony jeszcze podatek. Czy to nie jest tak, że zapłacili za te samoloty i teraz są one w zapasach na sprzedaż?
Wszystko wygląda ładnie tylko nie ma zysku . przychody z leasingu samolotów po 3 Q 14 mln USD po 4 Q 18 ,346 USD więć w 4 Q 4 mln mln USD Przychody ze sprzedaży samolotów po 3 Q 10,8 mln USD po 4 Q 43, 850 USD więć w 4 Q 33 mln USD Commission income po 3 Q 17,3 mln USD po 4 Q 18,640 USD więć w 4Q 1,3 mln USD Supplemental maintenance rent po 3 Q 6,5 mln USD po 4 Q 8,571 USD więć w 4 Q 2 mln USD Przychody ze sprzedaży ogromne więć sprzedaz była jedyne wytłumaczenie braku zysku że tak jak sądzi Avia mógł on iść do Aviaam Chiny przypomnę wywiad z grudnia z prezesem poszła w 2016 roku . We współprace zainwestowaliśmy około $ 15 mln EUR jest obecnie największe litewskie przedsiębiorstwa do inwestowania w Chinach" Wywiad z grudnia więć inwestycja w 2016 roku dlatego wzrost kapitału wlasnengo o 16 mln USD kwartal do kwartalu a zniknięcie zysku .
revaluation reserve a reserve into which is put any surplus arising from the revaluation and sale of assets. Avia zarobiła , ale aby odroczyć podatek wsadzili ten zysk w tę pozycję. z czasem to się pojawi w poz. gain on sale of property , plant and equipment i wtedy operating profit będzie wyższy niż przychód i wtedy wejdzie to w normany zysk do opodatkowania. tak jak w 2 kw. tego roku. avia dzięki temu zyskowi zmiejszyła dług krótki do banków i zobowiązania handlowe patrz.current liabilities. Na razie przejściowo wzrośnie C/Z a spadnie P/BV.
Avia sprzedała wszystkie samoloty z inventory(zapasy). za te pieniądze opłaciła joint venture i zwiększyła środki trwałe. przed sprzedażą samoloty zostały przeszacowane stąd koszty sprzedaży są równe przychodom ze sprzedaży tych samolotów. ale tak naprawdę był zysk ponad 18 mln USD i jest on w revaluation reserve. w przyszłych kwartałach należy się spodziewać małych przychodów ale dużych zysków. te 18 mln się pojawi i wtedy dopiero spadnie C/Z tak ważny na tej spółce. z punktu widzenia księgowego zysk jest już teraz. a jak to zinterpretują inwestorzy nie wiem . fundusze raczej potrafią czytać raporty.
Oczywiście, że bilans jest najważniejszy. Ale jakby ktoś się uparł i brał pod uwagę tylko zysk netto, to EPS wynosi po 4 kw. 2016 r. 1,66 PLN, a popularny wśród inwestorów wskaźnik C/Z=3,6 (przy cenie 6,04 PLN) Drogo? Jak drogo to sprzedać i kupić coś tańszego. Powodzenia ... Przypominam, że od lokalnego szczytu notowań (ok.7,10 zł) spadliśmy już około 15% - tak do wiadomości tych, którzy jutro zdecydują się na sprzedaż swoich pakietów akcji.
Bilans się poprawił- to prawda. Za to cash flow z działalności operacyjnej się istotnie pogorszył w IVQ16 w porównaniu z IIIQ16 bo wzrosły nalezności i spadły zobowiązania. Ale to jest efekt rozwoju firmy. Choć cash flow z dzialalności inwestycyjnej nie zmienił sie istotnie w porownaniu z IIIQ16- czyli nic nie inwestowali w IVQ16? I jak zobaczymy tylko 17mln cashu wpłyneło w IVQ16 ze sprzedazy samolotów- jest w cash flow z działalności inwestycyjnej
Dla profesjonalnych inwestorów raport powinien być dobrze odebrany Dla spekulantów odbiór może być negatywny bo jest strata w IVQ16
Biorąc pod uwagę hossę w jakiej jesteśmy reakcja rynku powinna byc neutralna lub lekko negatywna. Raczej pozytywnej mega bym się nie spodziewał bo Ci co bedą chceili dokupić będa czekać pewnie nizej
Inwestowali. Opłacili Joint Venture Chińskie bo to dopiero w 4 kw. nabierało ciała. Wykupili brakujące 50% w spółce zależnej , Regional Charter Capital która ma Bombardiera CRJ200 w konfiguracji biznesowej i w ogóle pow. środki trwałe. Także pieniądze ze sprzedaży tych samolotów w 4 kw. nie pójdą na dywidendę. Spółka inwestuje , ale bezpiecznie - w 4 kw. kapitały własne istotnie wzrosły zaś zobowiązania spadły. Zysk był raz większy niż szacowaliśmy , ale tak to zostało zaksięgowane. Ci co kupowali spekulacyjnie pewno wyjdą tyle , że nas indywidualnych jest tu garstka. A czy wielki sternik będzie chciał to wykorzystać i zamknąć symboliczną Lukę Gigi nie wiem , ale sporo by ryzykował.
W całym 2016 r. spółka miała 15,95 mln euro skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 10,77 mln euro zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 80,86 mln euro w porównaniu z 28,9 mln euro rok wcześniej - i koniec dyskusji kto chce sprzedać ten jest ślepy chyba...
Mnie to pachnie kreatywną księgowością , jakoś nie chce mi się wierzyć, że pomylili się w szacunkach leasingu . Po prostu przecenili sobie stany magazynowe i mają tańsze samoloty . A ten zysk wyjdzie przy dalszych sprzedażach a i na podatku zaoszczędzą. A w bilansie wszystko się zgadza. Albo ratowali Avię SG jak w zeszłym roku. Bo takie sytuacje miały już miejsce na tych spółkach. Na pewno nie ma powodu do paniki albo ucieczki z papiera .
Ja to widzę tak Zgodnie z przepisami Avia prowadzi księgowość w walucie kraju siedziby czyli w Euro . Natomiast wszelkie zakupy sprzedaże i rozliczenia prowadzi w Euro , Oczywiście zmianie parytetu EUR /USD dla rzeczywistego zysku nie ma znaczenia bo sprzedaje i kupuje w dolcach ,ale ma to znaczenie na wirtualny zapis w księgowości prowadzonej w EUR . Dla przykładu Avia kupiła 4 Airbusy A321 i zapłciła 100 mln Usd ale z powodu księgowania w walucie Euro zaksiegowała ten zakup w kwietniu w euro przy parytecie 1,15 i zaksięgoiwano w ten sposób zakup za 115 mln EUR . Gdy teraz Avia robiła przeszacowanie samolotów do wartości godziwej sprawdziła cenę tego samolotu na dzień 31.12 2016 ( ponieważ avia kupuje samoloty i remontuje napewno kupiła je z zyskiem na samolocie ) i wyszło że te 4 samoloty kosztują na koniec roku 105 USD więć sprawdzono parytet 1,04 razy 105 USD i zaksięgowano 110 ,5 mln Euro w księgach bo po takiej cenie rzeczywiscie chodzi .W ten sposób zrobiono aktualizację wartości i z zaksiegowanych w kwietniu samolotów w kwocie 115 mln euro zrobiło 110 ,5 mlnEuro więc zaksięgowano utratę wartości na kwotę 4,5 mln Euro to samo zrobiono z utratą wartości inwestycji . Tak samo robiono . ze sprzedażą samolotów zaksięgowano przy wysokim parytecie we wrzesniu a sprzedano przy niskim w listopadzie w ten sposób zysk ze sprzedazy zjadł spadek euro . Problem że to zjedzenie jest wirtualne w księgach bo w rzeczywistosci avia nie zamieniała USD na EUR W ten sposób w rzeczywistosci 4 A321 nie tylko nie staciły na wartości ale ale zyskały 5 mln USD. To samo na każdym samolocie zarobiono bo kupowano je w USD sprzedała je z zyskiem w USD a nie sprzedano po kosztach zakupu jak wyszło z tej ksi,egowości w Euro . O tym że tak było widzimy w przeszcowaniach w dodatkowych dochodach samoloty przeszacowane już na euro w euro nie ma dodatkowych dochodów z przeszacowania bo to jest ich rzeczywista wartość w Euro . Podczas gdy w dolarach mamy dochody z przeszacowania 25 mln USD gdyż te samoloty w USD nigdy nie straciły na wartości tylko zyskały Tak samo w rzeczywistosci zysk był i jest on w tej przeszacpowanej wartości W ten sposób Avia wg mnie zarobiła ponad 17 mln Usd .
Aviaam Leasing zaplacila w tym kwartale 1,749 mln USD podatku (income tax). Jak wiemy podatek od przychodow wynosi 12%. Zeby wyliczyc podstawe obliczenia podatku nalezy w tej sytuacji wziasc zaplacony podatek i podzielic go przez ten procent. Wychodzi z tego ze Aviaam Leasing miala 14,575 mln USD przychodu (podstawa opodatkowania). Teraz trzeba odjac od podstawy opodatkowania sam podatek i wychodzi, ze Aviaam miala 12,826 mln USD zysku.
A jezeli odejmiemy ten zysk w wysokosci 12,826 mln USD od Costs of aircraft sold (31,121), to wychodzi tyle ile przybylo w rubryce Revaluation reserve (kapital z aktualizacji wyceny) pod tytulem Equity (kapital wlasny).
Czyli podsumowujac: Zysk netto w wysokosci 12,826 mln USD i zysk zaksiegowany jako kapital z aktualizacji wyceny stanowia przeciwwage dla kosztu jakim jest Costs of aircraft sold (31,121).
Mi osobiscie podoba sie pewien rodzaj desperacji, z jaka gruby usiluje zbic cene. Wczoraj niewiele akcji zebrali, a kto wie czy nie stracili. Osoby, ktore zaaranzowaly caly ten spektakl (spadek ceny na ostatniej seji w roku na fixingu, trzymanie kursu, spadek kursu po dobrych wynikach za IVQ itd) musza byc niezle zawiedzione. Napewno liczyli na to, ze drobni akcjonariusze beda oddawali akcje jak na stop-lossach. A tu nic : )
Avia nie wiem czy to dobrze liczysz Podatek 15 % jest jest na Litwie i przy tej stawce płacony był podatek od leasingu 16 samolotów Ale ponieważ podatek jest naliczany od dochodów Avii na Litwie to nie możemy obliczyć tak zysku .Nie mamy raportów jednostkowych , ale napewno ( 2 A321 i 1 A319 ) został sprzedany przez córkę Avia B08 Bermudy a tam jest raj podatkowy i tam zzapłacono znacznie mniej podatku . Wiemy że w dolarach mamy dochody z przeszacowania 25 mln USD W raporcie mamy zaksięgowany zakup przez Dykks investments Boeinga 737 za 1,8 mln Usd na dzień nabycia a ten samolot kosztuje 1o mln USD . (Taka była wartość na przesyłce cargo z Trasareo ). Przeszacowanie 8 mln 25 - 8 i zostaje 17 mln , ale tutaj było jeszcze jedno przeszacowanie wartośći w dolarach na korzysć 5 mln przeszacowania w USD(w euro na stratę) Strata wynika z księgowania wszystkich zakupów w euro przy takim księgowaniu nie ma zysku tylko jest strata Oczywiście gdyby trasakcje były wykonywane taka jak księgują w Euro to mamy stratę nie tylko księgową ale rzeczywistą bo kupili $ A321 za 115 M Euro a samoloty są warte teraz 110 M Euro Strata 5 M Euro Zakupili samoloty do sprzedaży za 40 M Eur i spowodu spadku warośći tych samolotów w Euro ( depracjacja Euro w tym czasie) sprzedali za 40 M Euro zero zysku . Nie widzę innej możliwości różnicy dodatkowych dochodów między walutą Euro a USD . Zysk nigdzie nie poszedł nie ma go przy księgowaniu w Euro a taki obowiązek ma Avia ) Patrząc na bilans mam nadzieje że dobrze księgują chyba żadna spółka nie powstydziła by się takiego bilansu a u nas bee http://www.biznesradar.pl/raporty-finansowe-bilans/AVIAAM,Q,0 Najważniejsze mamy wzrost kapitału własnego w stosunku do 3 Q o 105 M PLN ( dokładnie tyle co przychód z przeszacowania wartości 25 M USD )
Bo zapłaciły go córki Aviaam które ksiegują w swojej walucie swojego kraju Cypr Bermudy i wykazały rzeczywisty zysk i odprowadziły podatek Brak zysku wynika tylko z przeksięgowania w Avii na Litwie .
Takie wahania kursów walut tu już były a strata się nie pojawiała. Na chłopski rozum - kupują samolot i go amortyzują. Przy sprzedaży może być wart 0 w księgach wtedy przychód jest dochodem. Więc gdyby nie ta rezerwa rewaluacyjna powiedziałbym sprzedali samoloty nie w pełni zamortyzowane bo na szybko potrzebowali kasy na Chiny. A tak mam wątpliwości co do rzetelności pozycji koszty sprzedaży samolotów. Są one zawyżone na skutek przeszacowania, które za to pojawiło się w revaluation reserve i spowodowało tę nieszczęsną stratę. Wszystkie rozliczenia następują w USD i wahania kursu dla Avii są neutralne.
Nie komplikujcie prostego biznesu. Kupuje się samolot , wydzierżawia a potem zamortyzowany samolot wart w księgach 0 sprzedaje się. Podstawa mieć tanie finansowanie na zakup i klienta na dzierżawę. Jeśli ktoś chce szukać problemu to jest taki , że dolarowe stopy procentowe rosną - odpowiedzią na to mają być państwowe pieniądze z Chin . A klienci ? Chiny , Rosja.