Ja to widzę tak  Zgodnie z przepisami  Avia  prowadzi księgowość w walucie   kraju siedziby czyli w Euro    . Natomiast wszelkie zakupy  sprzedaże  i  rozliczenia  prowadzi w Euro  ,  Oczywiście zmianie parytetu  EUR /USD  dla   rzeczywistego  zysku nie ma znaczenia  bo sprzedaje i  kupuje  w dolcach   ,ale ma to znaczenie  na wirtualny zapis w księgowości prowadzonej w EUR  . Dla przykładu  Avia kupiła  4  Airbusy  A321   i zapłciła  100 mln  Usd     ale  z powodu księgowania  w walucie Euro  zaksiegowała  ten zakup  w kwietniu w euro  przy parytecie  1,15  i  zaksięgoiwano  w ten sposób zakup za 115 mln EUR  . Gdy teraz   Avia   robiła  przeszacowanie samolotów do wartości godziwej  sprawdziła  cenę  tego  samolotu    na dzień  31.12 2016   ( ponieważ  avia  kupuje samoloty  i remontuje  napewno kupiła je z  zyskiem   na samolocie ) i   wyszło że  te 4 samoloty kosztują   na koniec roku    105 USD  więć sprawdzono parytet   1,04 razy 105 USD  i zaksięgowano  110 ,5    mln  Euro  w księgach   bo po takiej cenie  rzeczywiscie chodzi .W ten sposób   zrobiono aktualizację  wartości   i   z  zaksiegowanych w  kwietniu   samolotów  w kwocie  115  mln  euro   zrobiło   110 ,5 mlnEuro  więc zaksięgowano  utratę wartości  na kwotę  4,5 mln Euro  to samo  zrobiono  z utratą wartości inwestycji    . Tak samo robiono  .
  ze sprzedażą   samolotów   zaksięgowano przy wysokim parytecie we   wrzesniu  a sprzedano przy niskim   w listopadzie w ten sposób zysk ze sprzedazy  zjadł spadek euro   . Problem że to zjedzenie jest  wirtualne   w księgach   bo w rzeczywistosci   avia  nie zamieniała  USD na EUR   W ten sposób w rzeczywistosci  4 A321  nie  tylko  nie staciły na wartości   ale  ale zyskały    5 mln USD.  To samo  na każdym  samolocie  zarobiono bo kupowano je w USD   sprzedała je z zyskiem w USD  a nie sprzedano po kosztach zakupu jak wyszło z tej ksi,egowości  w Euro . O tym  że tak było  widzimy  w przeszcowaniach  w  dodatkowych  dochodach   samoloty  przeszacowane już  na euro   w euro nie ma dodatkowych dochodów  z przeszacowania  bo to jest ich rzeczywista wartość w Euro .    Podczas gdy w dolarach  mamy dochody z przeszacowania   25 mln USD   gdyż te samoloty w USD nigdy nie   straciły  na wartości tylko zyskały    Tak samo w rzeczywistosci  zysk  był i jest on w tej przeszacpowanej wartości    W ten sposób  Avia  wg mnie  zarobiła  ponad  17 mln Usd .