• Presspublicka (rp.pl) vs PTWP (m.in. wnp.pl) Autor: ~porównanie [213.238.100.*]
    1. wyniki Presspublica po I półroczu 2015 ok. 48 mln przychodów i nieco ponad 7 mln EBITDA i porównując je z wynikami PTWP (21 mln przychodów i 3.2 mln EBITDA)
    https://www.bankier.pl/static/att/emitent/2015-08/Komentarz_publikacja_Grupa_Gremi_20150820_092547_2126352355.pdf 
    http://gpwinfostrefa.pl/GPWIS2/pl/news/info/733015,polskie-towarzystwo-wspierania-przedsiebiorczosci-sa-skonsolidowany-raport-kwartalny-za-ii-kwartal-2

    Oczekiwania właścicieli Presspublica 300 mln vs obecna kapitalizacja PTWP 22 mln

    2. Megapanel
    Według danych megapanel za sierpień grupa PTWP jest na pozycji 10 z liczbą internautów na poziomie 950 tys. a grupa Gremi na 11 z 830 tys internautów.
    dane z 2015
    http://media2.pl/badania/128405-Megapanel-sierpien-2015-kategorie-tematyczne.html

    Istotniejsze od samych wyników są trendy i tak w roku 2013 (sierpień) Grupa Gremi 842 tys internautów (pozycja 11) a grupa PTWP 567 tys internautów i pozycję 13 co oznacza, że w ostatnich dwóch latach grupa Gremi a dokładniej jej serwisy internetowe są w stagnacji natomiast serwisy PTWP w trendzie wzrostowym
    dane z 2013
    http://media2.pl/badania/107543-Megapanel-sierpien-2013-kategorie-tematyczne.html

    3. W ostatnim czasie obie grupy postawiły na firmy eventowe i tutaj też można zauważyć udane kongresy grupy PTWP oraz ostatni prawomocna decycja sądu o przyznaniu obsługi grupy PTWP, 'Spodka' i ECK (Europejskie Centrum Kongresowe w Katowicach)

    4. rynek notowań: tutaj budowanie przewag konkurencyjnych grupy Pressbublica bo debiut ma odbyć się na rynku głównym GPW a PTWP jest nowowany na NC przez co spora część uczestników rynku nie może (statutowo) inwestować w tą spółkę jednocześnie ew. pozyskanie przez Pressbublici 90 mln (zapowiedź 30% kapitału) może wpłynąć na przewagi konkurencyjne (rynek przejęć)

    zapraszam do dyskusji
  • errata Autor: ~porównanie [213.238.100.*]
    liczba internautów za sierpień 2015 dla grupy PTWP wynosi 995 tys

    http://media2.pl/badania/128405-Megapanel-sierpien-2015-kategorie-tematyczne.html
  • Re: Presspublicka (rp.pl) vs PTWP (m.in. wnp.pl) Autor: ~jack [31.175.129.*]
    A teraz można dokonać wyceny porównawczej
  • Re: Presspublicka (rp.pl) vs PTWP (m.in. wnp.pl) Autor: ~porównanie [213.238.100.*]
    tutaj pojawia się pewien problem bo Presspublica podkreśla w wycenie wartość marek (nie tylko gazety Rzeczpospolita ale też produkty (lista 500 itp))
    Jednak jeżeli chodzi o trendy to również w Pressbublica środek ciężkości przenosi się na internet (sama gazeta Rzeczpospolita hitorycznie mocno straciła do ok. 55 tys płatnych wydań w tym nieco ponad 7 tys gazet drukowanych)

    Tym samym gazeta Rzeczpospolita jest tym aktywem nieporównywalnym z grupą PTWP jednak pytanie brzmi czy spadająca sprzedaż (na przestrzeni ostatnich lat) gazety jest atutem czy dyskontem in minus? i ew. które aktywo PTWP mogłoby równoważyć markę 'Rzeczpospolita'?
    Względnie PTWP nie ma porównywalnego aktywa i w związku z tym robimy dyskonto in plus dla grupy Pressbulica no ale automatycznie powstaje pytanie o wielkość tego dyskonta? i czy jedno aktywo jakim jest marka 'Rzeczpospolita' uzasadnia tak wielkie dyskonta? (sugerując się wynikami można to ocenić na 25 mln i 3 mln EBITDA (różnica w wynikach po I półroczu)

    Natomiast jeżeli chodzi wyłącznie o serwisy internetowe oraz o budowane aktywa eventowe to tutaj umacnia się przewaga PTWP

  • próba wyceny Autor: ~porównanie [213.238.100.*]
    Idąc tym tokiem rozumowania i opierając się na danych za I półrocze
    dokładnie 3.9 różnicy EBITDA*2 (założenie, że w II półroczu będzie podobnie) daje to różnicy 7.8 mln EBITDA w skali roku
    Analogicznie dla przychodów 27 mln*2 co daje efekt końcowy dla aktywa Rzeczpospolita 54 mln (wynik z (48-21)*2))

    54 mln przychodów i 7.8 mln EBITDA (różnica z 96 mln przychodów i 14.2 EBITDA nad grupą PTWP 42 mln przychodów i 6.4 mln EBITDA przy założeniu powtórzenia wyniku w drugim półroczu)

    powyższe jest wyłącznie założeniem bo można się domyślić, ze aktywa internetowe PTWP przynoszą więcej przychodów i wyniku niż aktywa Gremii stąd ew. udział Rzeczpospolitej w przychodach Gremi może być jeszcze większy przy czym na potrzeby forum wystarczy
    Tym samym wyceniając aktywa (nieinternetowe) grupy Gremi według 54 mln przychodów i 7.8 mln EBITDA (różnica z wyników patrz. wyżej) i ew. założeniu wyceny na poziomie 10XEBITDA daje to ew. wycenę na poziomie 78 mln pln

    co w zestawieniu 22 mln wyceny PTWP i 78 mln ew. wyceny aktywów nieinternetowych nijak ma się do zapowiedzi.

    Jedno jest pewne dziś aktywa internetowe Gremi są z pewnością mniej warte niż aktywa internetowe PTWP (patrz .megapanel i trend na przestrzeni dwóch lat) natomiast przy wycenie aktywa nieinternetowego na poziomie 78 mln otwarte pozostaje pytanie czy wycena Presspublica jest zawyżona czy PTWP niedowartościowana?

    (część danych cytuję z pamięci więc mogą być jakieś delikatne rozpiętości dlatego wysyłam też do źródeł)

  • kolejna pozycja to zadłużenie Autor: ~porównanie [213.238.100.*]
    Jeżeli chodzi o grupę PTWP to notuje ona dużą nadwyżkę finansową bo 16 mln* aktywów obrotowych do 4.4 mln zadłużenia) natomiast jeżeli chodzi o zadłużenie i aktywa obrotowe grupy Pressbulica no nie znalazłem danym stąd może ktoś z was poda mi żródło?

    *realnie aktywa obrotowe są nieco mniejsze o ok. 1.4 mln bo grup PTWP w III kwartale przeprowadziła skup akcji za ok. 800 tys pln i wypłacila dywidendę na pozomie nieco prawie 600 tys co sumarycznie i tak daje dużą nadzwyżkę

    http://gpwinfostrefa.pl/GPWIS2/pl/news/info/719768,polskie-towarzystwo-wspierania-przedsiebiorczosci-sa-dywidenda-za-2014-r-

    No właśnie a jakie zapowiedzi polityki dywidendowej są w Presspublica?
  • Re: kolejna pozycja to zadłużenie Autor: ~wyceniacz [31.175.240.*]
    nie wiem czy to będzie dobre porównanie.
    zasadniczo Presspublikę najlepiej porównywać do Agory. Podobna struktura działalności i przychodów. Agora też rozwija swoją gałąź internetową.
    Majątek Presspubliki znajdziesz w wycenie:

    http://gpwinfostrefa.pl/espi/pl/reports/view/3,294473

    Gazety są ulokowane w Gremi Business Communication. Pozostałe aktywa są łatwe do wyceny bo są to spółki publiczne.

  • Re: kolejna pozycja to zadłużenie Autor: ~porównanie [213.238.100.*]
    Dzięki.
     Co do porównań to w części internetowej jednak znacznie bliżej Pressbulice do PTWP niż do Agory (portal horyzontalny, start do zajęcia pozycji na multiplexie, akytwa kinowe)
    Jeżeli chodzi o budowanie nogi eventowej to podobne etapy i podobny tok rozumowania jak PTWP, inne są tylko 'tematy' debat.
    W części gazetowej to tutaj przyda się twój link plus indywidualna ocena perspektyw rynku.

    Co do całokształtu aktywów to mimo wszystko uważam, że więcej porównań zbieżnych jest z PTWP niż z Agorą (portal horyzontalny, kina, start w tv (multipleks))
    Jedyne rozbieżne aktywo w porównaniu z PTWP to właśnie marka 'Rzeczpospolita' ale ew. tą część można próbować sobie wycenić a część internetową porównać do PTWP.

    W przypadku porównań z Agorą rozbieżności według mnie jest więcej niż po przyłożeniu do PTWP (patrz. wyżej)
  • Re: kolejna pozycja to zadłużenie Autor: ~pol [87.205.47.*]
    moim zdaniem presspublika nie jest więcej warta niż 50-60 mln
    a biznes obarczony wieloma ryzykami

    wycena na poczet fuzji z gremi była życzeniowa
  • Re: kolejna pozycja to zadłużenie Autor: ~porównanie [213.238.100.*]
    a według mnie z tego co sobie wyżej nabazgrałem wychodzi (przy wskaźniku 10XEBITDA), że jest warta jakieś 78 mln plus aktywa internetowe w oparciu o aktywa PTWP które są wyceniane na 22 mln ale, że przyjmujemy wskaźnik 10XEBITDA czyli PTWP ze względu na to, że jest notowany na NC jest niedoszacowany i według tego parametru powinien być wyceniany na pozimie (3.2 mln*2=6.4mln X10= 64 mln

    Tym samym jeżeli przyjmiemy, że część gazetowa jest warta 78 mln a część internetowa tyle ile grupa PTWP liczona według X10 EBITDA to daje do wynik 78+64= 142 mln (plus ew. inne aktywa ale nie powinny być uwzględniane bo przecież grupa przy debiucie musi dać coś ekstra i tym czymś ew. byłyby inne aktywa jak (ekiosk i MMC) zwłaszcza, że wskaźnik 10xEBITDA i tak jest korzystny dla sprzedających.

    Co oznacza, że w moim porównaniu PTWP jest niedowartościowane z wyceną na poziomie 22 mln (powinno być 64 mln = 10xEBITDA liczone jako 2*3.2 mln (wynik za I półrocze)) ale też presspublica nie powinna przyjmować tej kapitalizacji bo PTWP jest notowany na NC stąd bardziej miarodajnym jest ew. mnożnik EBITDA?

    Wycena PTWP jest o tyle według mnie potrzebna bo aktywa internetowe grupy Gremi są praktycznie tożsame z aktywami internetowymi grupy PTWP (ze wskazaniem na serwisy PTWP)
    Jest to bardzo pomocne bo ew. pozostaje już tylko wycenić aktywa 'papierowe' i markę Rzeczpospolita

  • uzupełnienie Autor: ~porównanie [213.238.100.*]
    Portal horyzontalny który jest w posiadaniu Agory to całkiem inny projekt
    Grupa Gremi w megapanelu jest umieszczona w kategorii BIZENS, PRAWO FINANSE czyli tej samej co grupa PTWP

    *W poprzednim wpisie dorzuciłem w nawiasie aktywa Agory takie jak tv i start na multipleksie oraz aktywa kinowe oczywiście nie są to aktywa internetowe choć z nawiasu tak by wynikało ale chyba każdy się domyślił, ze był to pewien skrót myślowy obrazujący oprócz różnic w aktywach internetowych również róznice w innych aktywach (strukturze aktywów)

    tym samym mamy dwie zasadnicze różnice
    1. Portal horyzontalny to zupełnie inne aktywo i mimo, ze też funkcjnuje w internecie nie da się tego porównać z serwisami Gremi
    2. Inne aktywa (tv, kina itp) Agory są po prostu inne niż aktywa Gremi
    3. Aktywa internetowe Gremi są zbieżne (prawo, finanse, biznes) z aktywami internetowymi PTWP przy czym serwisy PTWP w ostatnich dwóch latach są w trendzie wzrostowym a aktywa Gremi notują stagnację.
    4. Gremi i PTWP - podobna forma budowania nogi eventowej

  • Re: uzupełnienie Autor: ~pol [87.205.47.*]
    pamiętaj że prym docelowo będą wiodły portale onet wp interia

    rzepa to marka schyłkowa a dodac trzeba ze naród się zwija i starzeje
    także przyszłość bardzo niepewna co zauważyłeś brak wzrostu biznesu pomimo wielkiego wysiłku

    dalej uważam że wycena z kosmosu
  • Re: uzupełnienie Autor: ~porównanie [213.238.100.*]
    Według obecnych trendów prym będą wiodły serwisy społecznościowe, tematyczne i specjalistyczne czego potwierdzeniem są przejęcia serwisów tematycznych choćby przez grupę wp (w tym względzie bliżej temu trendowi jest grupie PTWP niż grupie Gremi)
    Choć grupa Gremi tez chce wyspecjalizować się w temacie (biznes, prawo finanse)

    Tym samym wspomniane przez ciebie grupy kapitałowe gdy będą monitorować serwisy tematyczne to będą wiodły prym.
    starzenie tutaj nic nie ma do rzeczy co więcej dochodzą tez emigranci tym samym docelowa liczba może być większa niż liczba mieszkańców kraju.

    Jednak jeżeli mielibyśmy rozpoznać trend patrząc na megapanel to faktycznie na przestrzeni dwóch ostatnich lat grupa Gremi zaliczyła stagnację (co przy wzroście liczby internautów de facto oznacza cofnięcie) a grupa PTWP wzrost i to dość znaczący.
    Co oznacza, że porównanie samej część internetowej grupy Gremi w stosunku do PTWP i tak jest trochę zawyżone zwłaszcza w odniesieniu do ostatnich wskazań megapanelu oraz wspomnianego trendu.

  • Re: kolejna pozycja to zadłużenie Autor: ~wyceniacz [31.175.129.*]
    co to jest portal horyzontalny?
  • Re: kolejna pozycja to zadłużenie Autor: ~porównanie [77.254.54.*]
    Portale internetowe można podzielić ze względu na funkcję, wielkość czy zakres, jaki obejmują. Jeśli chodzi o podział ze względu na tematykę.
    Tu wyróżniamy portale horyzontalne i wertykalne. Te pierwsze to strony rozbudowane, poruszające wiele tematów, zawierające informację z różnych dziedzin. Takie strony posiadają również w swojej ofercie wiele innych aplikacji dla użytkowników, na przykład pocztę elektroniczną, czaty, kartki urodzinowe, horoskop, prognozę pogody czy gry wirtualne.
    Te portale posiadają również wiele podstron, na przykład serwis motoryzacyjny, stronę dla kobiet, dla dzieci, rodziców, singli. Z takich stron często korzystamy na co dzień. Są to na przykład Onet.pl, Wirtualna Polska.pl, Interia.pl czy inne, większe serwisy internetowe.
    Z kolei portale wertykalne, mimo iż też są rozbudowane to najczęściej dotyczą jednej branży tematycznej. W takim portalu znajdują się linki do innych stron oraz wyszukiwarka czy katalogi portali internetowych
    http://www.erainformatyki.pl/horyzontalne-i-wertykalne.html

    Serwisy Gremi należą do wertykalnych (biznes, prawo finanse) a takie jak wp, onet,, interia, gazeta do horyzontalnych ale ostatnimi czasy choćby grupa wp widząc trend w serwisach tematycznych i secjalistycznych zaczęła kupować serwisy tematyczne (money, sportowefakty, dobre programy itd)
    Serwis gremi jest jakby tylko częścią portali horyzontalnych stąd nie da się tego porównać. Natomiast porównanie w ramach tej samej grupy tematycznej jest najbardziej oddające rzeczywistość i tutaj naprzeciw wychodzą serwisy grupy PTWP
  • Re: kolejna pozycja to zadłużenie Autor: ~wyceniacz [31.175.194.*]
    ok. dzięki,
    ale ja wciąż wolę widzieć Presspublikę jako wydawcę prasy. Reszta to chimera.
  • wyniki megapanel za wrzesień Autor: ~porównanie [213.238.103.*]
    1. duży przyrost PTWP ale Gremi też ruszył
    http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-we-wrzesniu-2015-roku
    Jednak dynamika PTWP to 280 tys internautów a serwisy Gremi 100 tys co oznacza, że powoli faktycznie to porównanie nie będzie miało sensu ale z innego powodu niż podajesz a będzie nim zbyt duża przewaga serwisów PTWP w dziale (prawo, biznes, finanse)

    Nie da się uniknąć przy wycenie Gremi dwóch istotnych żródeł
    1. Informacje o sprzedaży prasy codziennej
    2. Informacje z megapanelu

    Skupiając się na serwisach internetowych nie zapominam o części gazetowej i tutaj z pomocą powinno przyjść drugie źródło informacji o sprzedaży prasy codziennej

    Grupa Gremi nastawia się w dużym stopniu na odpłatność pytanie brzmi co jest korzystniejsze? odpłatność wszystkich treści czy taka droga jaką realizuje PTWP czyli odpłatność wyłacznie treści specjalistycznych (raporty o rynkach i branżach)? a ew. treści dla 'zwykłych użytkowników' otwierać i finansować ze wzrostu ruchu? czyt. wzrostu reklamy?
    Według mnie bardziej korzystna (choćby z racji siły nabywczej Polaków i też z powodów mentalnych oraz sporej konkurencji) korzystniejsza jest droga PTWP.

  • Re: wyniki megapanel za wrzesień Autor: ~porównanie [213.238.103.*]
    Grupa Gremi spadła na 12 pozycję a Grupa PTWP wskoczyła na 8 czy to oznacza, że serwisy internetowe w obecnej sytuacji należy porównać nie z PTWP a z sąsiadującą grupą nf.pl?
    Pozytywem jest to, że mimo spadku na 12 pozycję na liście w dziale (biznes, prawo finanse) zwiększyli m/m liczbę internautów. ale i tak z perspektywy trendu dwu letniego jest to stagnacja w porównaniu np. do PTWP które zaliczyło ponad 100% przyrost.

    8. Grupa PTWP - 1.273 mln internautów
    11. nf - 946 tys internautów
    12. Grupa Grupa Gremi - 932 tys internautów

    Próba wyceny serwisów internetowych grupy Gremi według mnie ma ogromne znaczenie.

    jako porównanie do wyników z 2013 by ocenić trend
    http://media2.pl/badania/107543-Megapanel-sierpien-2013-kategorie-tematyczne.html
  • to jest stereotyp Autor: ~porównanie [213.238.103.*]
    to jest stereotyp!
    W czasach gdy grupy internetowe miały niskie przychody nie mogły sobie pozwolić na ściąganie najlepszych ale dziś gdy grupy internetowe notują znacznie wyższe przychody i zyski w tym wyższe niż prasa papierowa są w stanie ściągnąć najlepszych stąd treści pod względem merytorycznym bywają lepsze

    Tym samym gdy chodzi o merytoryczny aspekt to tutaj coraz więcej do nadrobienia ma prasa papierowa natomiast pewnym znakiem zapytania jest w jakiej części treści internetowe powinny być odpłatne a w jakiej finansowane z 'ruchu internautów'

    I tutaj według mnie lepszą drogę wybrało PTWP czyli odpłatność treści specjalistycznych (raporty branżowe i specjalistyczne) przy jednoczesnym otwarciu pozostałej treści.
  • Re: to jest stereotyp Autor: ~pol [213.238.82.*]
    presspublika jest tyle warta ile pokazuje wycena gremi

    widac że rynek nie wierzy w ta firmę
  • co ma być czym? Autor: ~porównanie [213.238.103.*]
    akurat to jest nietrafiony argument bo przyszła grupa gremi_media to ma być inny twór?

  • Re: co ma być czym? Autor: ~Hajman [31.175.54.*]
    to jest osobny problem.
    zależy czy mówimy o wycenie obiektywnej, czy o wycenie czegoś co jest we władaniu Hajdarowicza.
    Wszystko co jest we władaniu Hajdarowicza należy podzielić przez pięć.
  • Relacje Inwestorskie Autor: ~dwadzieścia_procent [87.205.63.*]
    IR (relacje inwestorskie) jak najbardziej są istotnym czynnikiem i zależności od jakość przy wycenie jest robione dyskonto in plus lub in minus. Nie w takim stopniu jak zasugerowałeś ale że być to +-10% do nawet 20% od wyceny (co przykładowo w odniesieniu tego co nabazgrałem 142 mln stanowi od 14.2-28.4 mln a więc sporo)

    Innym czynnikiem na rynku głównym jest polityka dywidendowa. Rynek GPW jest chimeryczny jeżeli chodzi o płynność dlatego duzi inwestorzy długoterminowi chcą mieć zabezpieczenie (co najmniej 4-8% dywidendy w skali roku.

    Dla przykładu PTWP wypłaciło ok. 3% dywidendy za rok 2014 (600 tys a kapitalizacja w tym okresie wynosiła ok. 20 mln) i jednocześnie przeprowadziła skup akcji na ok. 5% (z braku chętnych do odsprzedania nie udało się wykorzystać limitu).
    Jaka jest polityka dywidendowa Presspublici?
    Jedno jest pewne poprzeczka dla Presspublici (branża mediowa) zarówno co do IR jak i polityki dywidendowej jest podniesiona wysoko.
  • Re: Relacje Inwestorskie Autor: ~Kramer [31.174.10.*]
    Presspublica nie ma oficjalnej polityki dywidendowej i nie wypłacała żadnej dywidendy przynajmniej odkąd kontroluje ją Kręcony.
  • megapanel pażdziernik Autor: ~porównanie [87.205.56.*]
    Gremi stagnacja, PTWP duża dynamika wzrostu.
    Tym samym wyceny serwisów z pierwszego postu rozjeżdżają się na korzyść grupy PTWP

    http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-pazdzierniku-2015-roku

    Dla Presspublici ważnym wskazaniem będzie też informacja o sprzedaży prasy za styczeń (jest to moment który da wiedze na temat zaniechania dotychczasowych prenumerat rocznych i podpisania nowych)
[x]
GREMINWES 4,08% 2,04 2016-05-05 17:04:33
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.