REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Od 2021 r. każdy dom ma być energooszczędny. Warto zadbać o to już dziś?

2013-11-17 06:00
publikacja
2013-11-17 06:00
Od 2021 r. każdy dom ma być energooszczędny. Warto zadbać o to już dziś?
Od 2021 r. każdy dom ma być energooszczędny. Warto zadbać o to już dziś?
fot. iStockphoto/Thinkstock / / Thinkstock

Budowa domu energooszczędnego to częsty i coraz bardziej świadomy wybór inwestorów. Już za kilka lat - od 2021 roku - będziemy mogli budować jedynie domy w standardzie energooszczędnym. Alternatywa zamieni się więc w konieczność.

dom energooszczędny obowiązek
Fot. Bankier.pl

Za budynek energooszczędny uznaje się taki, w którym zapotrzebowanie na energię do ogrzewania EUco jest niższe niż 70 kWh/m2rok. Od 2009 roku musimy zwracać uwagę na jeszcze jeden istotny parametr - na współczynnik Ep dotyczący energii pierwotnej. Jest to dość złożony parametr, określający potencjalną ilość energii dostarczanej do budynku w celu zaspokojenia wszystkich potrzeb bytowych, z uwzględnieniem strat przy wytwarzaniu i przesyle energii oraz rodzaju nośnika energii wraz z jego odziaływaniem na środowisko.

Maksymalny współczynnik Ep wylicza się obecnie w odniesieniu do tzw. współczynnika referencyjnego, obliczanego indywidualnie dla każdego budowanego obiektu. Od stycznia 2014 roku będzie on określony jednoznacznie. W latach 2014-2016 jego wartość nie będzie mogła przekroczyć 120 kWh/m2rok, w latach 2016-2020 95 kWh/m2rok, a od 2021 roku 70 kWh/m2rok, co w praktyce wymusi budowanie domów właściwie pasywnych, z dużym udziałem wykorzystywania energii odnawialnych (np. energii słonecznej).

Nie każdy projekt zapewni energooszczędność

budowa domu krok po krokuŻeby właściwie wybrać projekt, trzeba zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Po pierwsze - ważne są parametry energetyczne. Dobry dom energooszczędny powinien mieć współczynnik EUco poniżej 40 kWh/m2rok. Dobrze, żeby miał zwartą, prostą bryłę, bez wbudowanego garażu. Ułatwi to wykonanie domu i uzyskanie wymaganej szczelności powietrznej, przyczyniając się do obniżenia kosztów budowy. Im bardziej „rozrzeźbiony” dom, tym trudniejszy i droższy w realizacji.

Warto zwrócić uwagę na zakładaną konstrukcję przegród, a głównie na ich współczynnik przenikalności cieplnej U. Wymagany od 2014 roku dla ścian będzie na poziomie 0,25 W/m2K, ale warto zaprojektować ściany na poziomie 1,5 W/m2K. Nie zmienia to istotnie kosztów – w przypadku ścian tradycyjnych wystarczy 20 cm dobrego ocieplenia, a dom będzie przez długie lata zgodny z przepisami i oszczędniejszy. Należy też zwrócić uwagę na przenikalność cieplną dachu i podłogi, już dziś wykonując te przegrody zgodnie z przepisami na 2021 rok.

Budynek energooszczędny musi mieć też zredukowane mostki termiczne i odpowiednio zamontowanie okna (tzw. ciepły montaż), również o parametrach energooszczędnych. Najlepiej o współczynniku całkowitym U dla ramy i szyby nie większym niż 0,9 W/m2K. W takiej sytuacji nie trzeba się przejmować stosunkiem powierzchni okien do powierzchni ścian. Dopuszczalne powierzchnie okien od 2014 roku, których współczynnik U jest gorszy niż wspomniane 0,9 są zaskakująco małe. Duże przeszklenia pozwalają natomiast pozyskiwać energię słoneczną do ogrzewania domu, co naprawdę ma spore znaczenie. Dom energooszczędny musi posiadać też wysokosprawną wentylację mechaniczną z rekuperacją i odpowiednio dobrane ogrzewanie. Jeśli na działce jest gaz ziemny, to gazowe, w innych przypadkach polecana jest pompa ciepła.

Kolejny warunek to taki, że dom energooszczędny powinien zużywać jak najmniej energii na codzienną eksploatację (oświetlenie, pracę urządzeń AGD). Powinien być też ekologiczny, co oznacza, że emisja dwutlenku węgla do atmosfery ograniczona musi być ograniczona do minimum. Warto też podkreślić, jak istotne jest wykonanie domu zgodnie z projektem, przez fachową ekipę. W innym przypadku poniesiemy koszty, a efekt może być niezadowalający. Dom energooszczędny zaprojektowany z uwzględnieniem powyższych wytycznych konsumuje 3-5 razy mniej energii do ogrzewania, a przy tym nakłady poniesione na jego budowę są obecnie wyższe jedynie o 6-8% od budowy takiego samego budynku ale nie energooszczędnego.

Zalety mieszkania w domu energooszczędnym

Oprócz zalet ekonomicznych, jest jeszcze kilka innych plusów mieszkania w takim domu, jak choćby przyjazny klimat panujący we wnętrzu (dzięki stałemu dopływowi świeżego powietrza i stabilnej temperatury) czy brak zawilgoceń i pleśni. Dodatkowo zastosowane systemy grzewcze są niemal bezobsługowe – spokojnie można wyjechać na dłuższy zimowy urlop bez obawy, że wrócimy do nieprzyjemnie wychłodzonego domu.

Na rynku jest duży wybór katalogowych projektów energooszczędnych. Można też zlecić wykonanie projektu indywidualnego. W każdym z przypadków warto kierować się tym, czy autorzy mają doświadczenie w projektowaniu takich domów - kompetentny architekt jest gwarancją tego, że dom będzie energooszczędny nie tylko z nazwy. Wybranego architekta należy po opracowaniu projektu koncepcyjnego poprosić o wstępną charakterystykę energetyczną i szczegółowo ją omówić.

Urszula Lukas, lipinscy.pl

Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (7)

dodaj komentarz
~gosc44
Ja polecam ocieplenie ścian od srodka masą aerożelową gdzie 1 mm daje tyle co 10 cm styropianu .Materiał ocieplaściamy izoluje, likwiduje grzyba i mostki termiczne więcej na:

www.aptherm.einfo.pl
~MacGawer
Oczywiście artykuł sponsorowany, a co za tym idzie niezbyt rzetelny. Jednak nawet gdyby przyjąć ich wyliczenia za bliskie rzeczywistości, to i tak źle świadczy o ekonomice tego typu domów. 20 cm ocieplenia na ściany i 40 na dach jakie lada dzień mają być normą to 2x za dużo, co można łatwo udowodnić. O pompie ciepła w domach energooszczędnych Oczywiście artykuł sponsorowany, a co za tym idzie niezbyt rzetelny. Jednak nawet gdyby przyjąć ich wyliczenia za bliskie rzeczywistości, to i tak źle świadczy o ekonomice tego typu domów. 20 cm ocieplenia na ściany i 40 na dach jakie lada dzień mają być normą to 2x za dużo, co można łatwo udowodnić. O pompie ciepła w domach energooszczędnych szkoda gadać, przecież ta inwestycja NIGDY się nie zwróci, nawet w porownaniu do ogrzewania pradem. Przypuśćmy jednak, że ograniczając te bajery zaoszczędzę 5% wartości budynku, czyli ok. 10 tys zl. Za te pieniądze można kupić 3 kW fotowoltaiki z krzemu amorficznego ktore zajmą ok. 45 m2 dachu (czyli praktycznie całą południową polać). Te baterie w ciągu roku mogą wytworzyć 3 tys kWh energii elektrycznej, a przy montażu 45 stopni (typowy dach) beda dawały w miarę stałą ilość energii (liczone w skali miesiąca) od marca do końca września, a zimą 30-50%. W ten sposob za kasę zaoszczędzoną na styropianie możemy mieć cały rok ciepłą wodę dla rodziny + dogrzewanie wiosną i jesienią + darmowy prąd latem.

W przypadku budynków wielorodzinnych sprawa wygląda jeszcze gorzej dla w/w nowych norm. Produkcja pradu w silnikach cieplnych (czyli ze wszystkich źródeł poza PV, wiatrakami i el. wodnymi) związana jest z powstaniem dużych ilości odpadowego ciepła. Elektrownie je po prostu wyrzucają do środowska w chłodniach. Zamiast tego mozna to ciepło wykorzystać do ogrzewania domów via elektrociepłownia, a że jest ono "odpadem" to jest "zeroemisyjne". Jednym slowem - komisarze europejscy wzorem komisarzy ludowych produkują bzdurne przepisy, a ludzie muszą je wdrażać w życie. Temu wszystkiemu dopingują sprzedajni naukowcy a'la Łysenko i "pozyteczni idioci" co niczym Bernard Shaw beda wychwalali każdą glupotę. UE postępując w tern sposob skończy gorzej niż ZSRR!
sawiks
Jak rozumiem, macie doświadczenie w takim budownictwie! Zgadzam się z szacunkiem do 8% dla budynku energooszczednego. Jeśli idzie o koszt gazu to niema nic wspólnego z kosztem budowy i współczynnikami. Z własnego i rodziny doświadczenia mogę potwierdzić zalety mieszkania w takim domu. Muszę przyznać, że artykuł traktuje powierzchowne Jak rozumiem, macie doświadczenie w takim budownictwie! Zgadzam się z szacunkiem do 8% dla budynku energooszczednego. Jeśli idzie o koszt gazu to niema nic wspólnego z kosztem budowy i współczynnikami. Z własnego i rodziny doświadczenia mogę potwierdzić zalety mieszkania w takim domu. Muszę przyznać, że artykuł traktuje powierzchowne o technologi a rozmowa z projektantami nie zawsze rozwija wszelkie wątpliwości inwestorów. Sam budując dom pasywny w 2008r. miałem szereg wątpliwości dla tego ruchu. Muszę przyznać, iż z jednej strony miałem łatwiej (mniej psełdo specjalistów), z drugiej trudniej (wysokie ceny oraz ograniczony dostep do materiałów o lepszych parametrach nie mówiąc już o wykonawstwie i literaturze specjalistycznej). Wielu "specjalistów" próbuje wykorzystać raczkujaca wiedzę i proponuje produkty nie mające wpływu na obniżenie zapotrzebowania na energię (dla ogrzewania i cwu). Główne założenie jakie należy brać pod uwagę to obniżenie zapotrzebowania na energię (na dzień dzisiejszy zapotrzebowanie na oświetlenie i klimatyzację liczy sie dla obiektów publicznych, w budownictwie mieszkaniowym liczymy zapotrzebowanie na ogrzewanie i cwu), czyli ograniczanie strat ciepła. Zastanawiajace jest jaka metodologia bedziemy mieli liczyc Swiadectwa Charakterystyki Energetycznej Budynku (dziś ten sam lokal zajmowany przez rodzine o różnej liczebności będzie miał rożne charakterystyki, co jest nie do końca zrozumiałe). Im mniejsze straty ciepła tym mniejsze zapotrzebowanie na ich uzupełnienie. Budynki budowane w zgodzie z założeniami budownictwa energooszczednego nie wymagają grzejnikow (odpada koszt instalacji CO wraz z grzejnikami, mniejszy piec), właściwie dobrana i osadzona stolarka okienna (w izolacji - i tak zdecydowana większość inwestorów indywidualnych zamawia okna o bdb parametrach), izolacja termiczna, ustawienie budynku. Koszty typu pompa ciepła , solary, panele FV, inteligentny dom do koszty, które nie powinny być wliczone przy kalkulowaniu dodatkowych kosztów takiego budownictwa.
~Klamka667
Znowu sponsor napisał artykuł. Co raz mniej osób czyta na Bankier.pl.
~mario
kolejna autoreklama. Proszę nie pisać bzdur o tym jak niewiele droższy jest taki dom, wystarczy spojrzeć na wasze propozycje cenowe i tutaj zgroza...
~Adam
reasumujac od roku 2021 budowanie domu w Polsce przestanie byc ekonomicznie sensowne. Te wszystkie normy 40 kW/m2 przyszly do nas z zachodu gdzie cena gazu ziemnego jest nominalnie nizsza od Polskiej o 50% a ponadto panuje tam inny klimat. Wystarczy porownac ilosc stopniodni w Hamburgu i w Warszawie i wiosek jest jeden - dom postawiony reasumujac od roku 2021 budowanie domu w Polsce przestanie byc ekonomicznie sensowne. Te wszystkie normy 40 kW/m2 przyszly do nas z zachodu gdzie cena gazu ziemnego jest nominalnie nizsza od Polskiej o 50% a ponadto panuje tam inny klimat. Wystarczy porownac ilosc stopniodni w Hamburgu i w Warszawie i wiosek jest jeden - dom postawiony pod Warszawa z podobnym ociepleniem jak do pod Hamburgiem bedzie mial dwukrotnie wieksze zaporrzebowanie na cieplo. 25 stopni mrozu nie jest niczym niezwyklym w polowie Polski na wschod od Wisly lecz czy taka temperatury wystapila kiedykolwiek w Hamburgu?
~antek69@op.pl
Wszystko Ok z małymi korektami, ściana U 0,15 i te koszty energooszczędnego 6-8% procent, mało, może za 10lat bo dziś jak robimy te prace ponad standard są większe dopłaty, a z doświadczenia na dzień dzisiejszy: stan surowy -sam rekuperator to do całej inwestycji 6-8%,stan surowy izolacja termiczna pozioma ścian ,lub płyta-5-30%,Wszystko Ok z małymi korektami, ściana U 0,15 i te koszty energooszczędnego 6-8% procent, mało, może za 10lat bo dziś jak robimy te prace ponad standard są większe dopłaty, a z doświadczenia na dzień dzisiejszy: stan surowy -sam rekuperator to do całej inwestycji 6-8%,stan surowy izolacja termiczna pozioma ścian ,lub płyta-5-30%, elewacja większe ocieplenie i zabawa przy oknach 5-10%, poddasze lepsza wełna/piana i inaczej mocowanie GK 10-25%, tynki okna trzeba na dwa razy 5%, elektryka hydraulika niby nic a wszystko dokładniej bez mostków i już grosik ucieka. Co do garażu poza bryłą budynku to też jakieś mylne założenie,owszem do szczelności wielki problem, ale ciepłe autko dla właściciela daje zyski w czasie krótszego nagrzewania i przywozi rozgrzane trochę energii- o innych pozytywach nie wspomnę.

Powiązane: Bankier.pl na budowie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki