REKLAMA
TYLKO U NAS

Auto na kredyt coraz łatwiej dostępne

Michał Kisiel2008-05-27 06:01analityk Bankier.pl
publikacja
2008-05-27 06:01
Po kilku gorszych latach Polacy znów chętnie kupują nowe samochody. Również używane cztery kółka cieszą się niesłabnącą popularnością, zwłaszcza, że tani dolar sprzyja zakupom za oceanem. Banki mają w tych zmianach znaczący udział – coraz łatwiej dostępne i elastyczne kredyty samochodowe zachęcają do spełniania motoryzacyjnych marzeń.

Samochodowe ożywienie

Rok 2008 będzie dobrym rokiem dla większości motoryzacyjnych dealerów działających w Polsce. Z danych firmy Samar, gromadzącej dane o sprzedaży aut w kraju, wynika, że w pierwszych trzech miesiącach roku sprzedano o niemal 20% więcej nowych pojazdów niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Dynamika rynku jest imponująca, wciąż jednak lwią część motoryzacyjnych zakupów rodacy załatwiają poza sieciami dealerskimi.

Tak zwany prywatny import ponad dwukrotnie przewyższa sprzedaż nowych samochodów, a znacząca część sprowadzanych pojazdów to egzemplarze 10-letnie i starsze. Mimo konkurencji ze strony nowych aut, napływ samochodów z drugiej ręki nie zanika, chociaż tempo wzrostu tego segmentu rynku waha się w okolicach jednego procenta [1].

Banki z uwagą śledzą zmiany zachodzące na motoryzacyjnym rynku. Finansowanie środków transportu może być przebojem tego roku, zwłaszcza, że sprzedaż kredytów hipotecznych odrobinę przywiędła a rynek nieruchomości, delikatnie rzecz ujmując, wyszedł już z fazy eksplodującego wzrostu.

Zmiany w ofertach kredytów samochodowych widoczne są przede wszystkim pod postacią luźniejszych warunków kredytowania. Coraz częściej napotkać można kredyty i pożyczki o uproszczonej procedurze przyznawania i mniej rygorystycznej kontroli wydatkowania pożyczonych środków – bliższe raczej kredytowi gotówkowemu niż „klasycznemu” autokredytowi (np. PKO BP i Pekao nie posiadają w ofercie osobnych kredytów na zakup pojazdów – proponują swoim klientom skorzystanie z pożyczek konsumpcyjnych).

Wpłacając już 10% wartości naszego przyszłego nabytku, możemy liczyć na szybszą decyzję kredytową oraz brak konieczności przedstawiania dokumentów potwierdzających wysokość dochodów. W niektórych instytucjach możemy otrzymać gotówkę do ręki i rozpocząć poszukiwanie odpowiedniej rynkowej okazji. Jest to niewątpliwie odpowiedź banków na popularność prywatnego importu.

Kredyty samochodowe mogą także być narzędziem refinansowania poniesionych wydatków – możemy wnioskować o bankowe finansowanie już po zakupie auta. Co więcej, niektóre instytucje (np. mBank, Multibank, Dominet) oferują kredyty o kwocie przewyższającej wartość pojazdu. Nadwyżkę można przeznaczyć na dowolny cel, np. pokryć koszty pakietu ubezpieczeniowego.

W niemal każdej instytucji znajdziemy obecnie możliwość zakupu pojazdu bez wkładu własnego. Oznacza to, że możemy nabyć auto nie angażując w ogóle własnych oszczędności. Haczykiem jest w tym przypadku fakt, że zerowy wkład dotyczy, w większości banków, tylko kredytów na nowe pojazdy. Co więcej, decydując się na tę opcję tracimy możliwość wykorzystania „szybkiej ścieżki” kredytowej – bank będzie uważniej przyglądał się naszej zdolności kredytowej i konieczne będzie przedstawienie wszystkich standardowych dokumentów.

Kolejnym przykładem elastycznego podejścia kredytodawców jest szeroki wybór walut, w których denominowany może być kredyt. W wielu instytucjach możemy zaciągnąć zobowiązanie we frankach szwajcarskich, euro czy dolarach. Kredytobiorcy nie stroniący od walutowego ryzyka mogą zaoszczędzić trochę pieniędzy, chociaż natkną się w tym przypadku często na dodatkowe wymogi, takie jak konieczność posiadania wyższej zdolności kredytowej.

Autobanki działają inaczej

Na polskim rynku usług bankowych obok uniwersalnych banków komercyjnych aktywnie działają tzw. banki samochodowe. Oferują one przede wszystkim finansowanie zakupu samochodów pochodzących z ich macierzystych koncernów. Volkswagen Bank, Toyota Bank, GMAC Bank czy też Fiat Bank mają za zadanie aktywnie wspierać sprzedaż nowych pojazdów i żyją w swoistej symbiozie z dealerami swoich marek. Nic zatem dziwnego, że w ich ofertach odnaleźć można produkty znacząco różniące się od „klasycznych” kredytów samochodowych. Przykładem mogą być kredyty o nietypowych formułach spłaty:

- Z ratą balonową, czyli ratą skupiającą znaczną część całej kwoty kredytu. Ratę tę można spłacić w całości z własnych środków, refinansować za pomocą kredytu udzielonego na standardowych zasadach lub spłacić ze środków uzyskanych ze sprzedaży kredytowanego samochodu a nadwyżkę przeznaczyć na zakup nowego pojazdu. Zaletą takiej formuły spłaty kredytu jest niewielka wysokość rat oraz możliwość wymiany posiadanego pojazdu na nowy po zakończeniu okresu kredytowania.

- Kredyty typu 50/50, 20/80 itp., a więc faktycznie nieoprocentowane kredyty krótko- lub średnioterminowe przeznaczone dla kupujących, którzy są w stanie wnieść stosunkowo wysoki wkład własny przy zakupie auta.

- Kredyty z promocyjnym okresem bezodsetkowym sięgającym nawet 5 lat dostępne dla klientów wpłacających oznaczony przez bank wkład własny.

Do rzadkości nie należą również inne, nie związane bezpośrednio z kosztem kredytu, formy promocji sprzedaży. Przykładem może być dołączanie darmowych pakietów ubezpieczeń, uproszczone formy badania zdolności kredytowej, rezygnacja z niektórych typów zabezpieczeń. Kupując zatem nowy pojazd w salonie, warto zwrócić uwagę na aktualne promocje powiązanego z marką banku.

Jest spora szansa, że oferta „rodzinnego” banku będzie nie tylko najkorzystniejsza, ale również najprostsza ze względu na procedurę. Jeśli ze względu na np. brak własnych środków nie możemy skorzystać ze specjalnych warunków, to po finansowanie często najlepiej będzie udać się do uniwersalnego banku. Tak zwane kredyty standardowe w ofercie autobanków często są mniej korzystne niż propozycje ich konkurentów.

Zestawienie wybranych ofert kredytów samochodowych

[zestawienie – osobny plik] Źródła: Informacje opublikowane na stronach internetowych banków, dane Bankier.pl. Stan na 14.05.2008

Kruchy przedmiot kredytowania

Z punktu widzenia banku typowy kredyt samochodowy, którego główną cechą jest tożsamość przedmiotu kredytowania i przedmiotu zabezpieczenia, ma kilka istotnych charakterystyk znajdujących swoje odbicie zarówno w wymaganiach co do zabezpieczeń, jak i parametrach finansowych tego produktu.

Stosunkowo krótki „okres życia” auta jest przyczyną, dla której w ofertach banków nie znajdziemy kredytów długoterminowych przeznaczonych na ten cel. Maksymalny okres kredytowania w większości instytucji to 7-8 lat. Szybkie „starzenie się” samochodów jest szczególnie istotne w przypadku kredytowania zakupu auta używanego — banki często ustalają maksymalny wiek środka transportu w momencie zakończenia spłaty kredytu, co stanowi jednocześnie ograniczenie długości okresu kredytowania.

Przykładowo kupując na kredyt auto 3-letnie, przy ustalonym przez bank ograniczeniu na poziomie 7 lat (wiek samochodu w momencie zakończenia spłaty) mamy 4 lata na spłatę pożyczonego kapitału wraz z odsetkami. Banki zwykle nie oferują możliwości kredytowania aut starszych niż 5-6 lat. Do wyjątków należą mBank i Multibank (kupimy tam na kredyt auto 7-letnie) oraz GE Money Bank (w kredycie AutoOkazja można nabyć nawet 15-letni pojazd).

Z tego względu trudno znacząco obniżyć ratę kredytu, nawet jeśli planujemy użytkować nasz pojazd aż do momentu, gdy osiągnie status zabytku. Osobom poszukującym produktu, który nie ma takiej wady warto polecić pożyczkę hipoteczną. Jeśli posiadamy nieruchomość, która stanowić będzie zabezpieczenie, to alternatywa ta jest nie tylko tańsza (oprocentowanie pożyczek w PLN waha się obecnie w granicach 7% - 11%), ale także pozwala nam na dowolne wydatkowanie uzyskanych środków (np. inne cele konsumpcyjne, ale również ubezpieczenie auta, zakup dodatkowego wyposażenia). Wadą tego rozwiązania jest konieczność poniesienia kosztów związanych z ustanowieniem hipoteki i bardziej skomplikowana procedura kredytowania.

Samochód jest także narażony na nagłą utratę wartości. Wypadek drogowy czy chociażby poważniejsza wichura sprawić mogą, że zakupione na kredyt auto stanie się bezużyteczną masą złomu. Z tego względu banki najczęściej oczekują, że oprócz zabezpieczenia w postaci kredytowanego przedmiotu, kredytobiorca ustanowi dodatkowe zabezpieczenia mogące zniwelować wspomniane ryzyko. Standardowym wymogiem jest zatem ubezpieczenie AC wraz z cesją praw z polisy na bank.

Dla kredytobiorcy oznacza to m.in., że w razie wystąpienia wypadku, który uprawnia go do otrzymania odszkodowania musi on pisemnie poprosić bank-kredytodawcę o wyrażenie zgody na wypłatę świadczenia. Banki często zastrzegają sobie prawo do odmówienia zgody w razie występowania jakichkolwiek zaległości w spłacie kredytu. Niektóre instytucje życzą również sobie, by ubezpieczenie pokrywało całość szkody, a więc zmuszeni będziemy do zakupu droższego wariantu polisy z zerowym wkładem własnym.

Prawne zabezpieczenia

Do zabezpieczenia kredytów samochodowych używane są najczęściej dwa mechanizmy: przewłaszczenie na zabezpieczenie oraz zastaw rejestrowy. Pozostałe formy, takie jak np. poręczenie, weksel własny in blanco czy kaucja, stosowane są albo jako zabezpieczenie przejściowe (np. w okresie pomiędzy wypłatą kredytu a sfinalizowaniem transakcji) albo w przypadku wysokich kwot czy bardziej ryzykownych klientów.

Przewłaszczenie na zabezpieczenie

Przewłaszczenie na zabezpieczenie to umowa przenosząca prawo własności rzeczy w celu zabezpieczenia wykonania określonego zobowiązania pieniężnego. Wierzyciel zobowiązuje się do korzystania z prawa własności jedynie w granicach określonych w umowie stron oraz do przeniesienia prawa własności z powrotem z chwilą zaspokojenia istniejącego długu.

Bank przyjmujący taką formę zabezpieczenia staje się zatem właścicielem pojazdu, z tym że z własności tej korzystać może tylko w ściśle określonym celu jakim jest zagwarantowanie zwrotu wypożyczonych środków w sytuacji, gdy kredytobiorca nie jest w stanie spłacić kredytu.

W praktyce umowa przewłaszczenia może być skonstruowana w różny sposób — często spotykaną formą jest zastosowanie warunku zawieszającego, co oznacza że umowa dochodzi do skutku dopiero w momencie ziszczenia się jakiegoś warunku (np. znacznego obniżenia wartości kredytowanego samochodu, opóźnienia w spłacie rat kredytowych). Przewłaszczenie może być również częściowe i dotyczyć np. 49/100 pojazdu, wówczas bank zostaje wpisany w dowodzie rejestracyjnym jako współwłaściciel.

Zastaw rejestrowy

W przypadku zastawu rejestrowego właścicielem kredytowanego samochodu pozostaje kredytobiorca i może on swobodnie korzystać z zastawionego przedmiotu (także sprzedać go lub obciążyć). W praktyce w umowie kredytowej banki zobowiązują kredytobiorcę do uzyskiwania zgody banku w przypadku zamiaru sprzedaży kredytowanego auta i do nieużywania przedmiotu kredytowania jako zabezpieczenia jakichkolwiek zobowiązań wobec stron trzecich.

Zastaw rejestrowy ustanowiony na samochodzie daje bankowi dwa istotne uprawnienia: może on zaspokoić się z przedmiotu zastawu bez względu na to czyją jest on własnością w danej chwili oraz daje mu pierwszeństwo do obciążonego przedmiotu przed wszystkimi wierzycielami osobistymi dłużnika. Można zatem powiedzieć, że zastaw „podąża” w ślad za samochodem niezależnie od tego kto jest jego właścicielem.

Do powstania zastawu rejestrowego konieczna jest umowa między stronami oraz wpis do rejestru zastawów. Rejestr ten pełni istotną rolę — pozwala wszystkim zainteresowanym (np. potencjalnemu nabywcy obciążonego samochodu) sprawdzić czy dany przedmiot nie jest obciążony zastawem. W przypadku kredytowania samochodów używanych bank musi mieć pewność, że auto które ma być zabezpieczeniem nie jest już obciążone na rzecz innego wierzyciela. Dlatego też należy liczyć się z dodatkowym wymogiem w postaci konieczności przedstawienia zaświadczenia o tym, iż pojazd nie jest wpisany do rejestru zastawów.

Inne zabezpieczenia

Dość popularnym, dodatkowym zabezpieczeniem spłaty kredytu jest wymóg złożenia do depozytu karty pojazdu. W przypadku kredytów na niewielką kwotę ta forma bywa stosowana jako jedyny sposób zagwarantowania praw banku. Karta pojazdu jest niezbędna do dokonania zmian w dowodzie rejestracyjnym — jej brak uniemożliwia zatem np. sprzedaż samochodu bez powiadomienia kredytodawcy.

W drogę z kredytem

Oferta kredytów samochodowych na polskim rynku jest szeroka – począwszy od klasycznych, wykorzystujących standardowe zabezpieczenia, a na bliskich krewnych pożyczek gotówkowych skończywszy. Niezależnie od tego, czy kupujemy nowy pojazd z salonu, na krajowym rynku wtórnym czy sprowadzamy wymarzone cztery kółka własnym sumptem, wśród bankowych propozycji znajdziemy coś dla siebie.

Warto jednak pamiętać, że raty kredytowe to nie jedyne koszty, które czekają na nas w przyszłości – ustanowienie wymaganych zabezpieczeń, prowizje i opłaty, ubezpieczenie OC i AC stanowić będą spory wydatek w domowym budżecie. I miejmy tylko nadzieję, że radości z jazdy nie popsuje nam wkrótce, jak wieszczą eksperci, paliwo kosztujące osiem złotych za litr...

Bank / ProduktDostępne walutyMinimalny wkład własnyMaksymalny okres kredytowaniaOprocentowanie w PLNWażniejsze opłaty i prowizjeStosowane formy zabezpieczenia
Bank BPH
Auto Sezam
PLN, CHF, USD, EUR0% - dla klientów banku

10% - dla pozostałych
7 lat (max wiek pojazdu - 9 lat)od 3,5% + WIBOR 6MOpłata przygotowawcza - 2% - 10%

Prowizja od wcześniejszej spłaty - do 1%
Przewłaszczenie 49/100

Depozyt karty pojazdu

Cesja praw z polisy
Bank BPS

Kredyt na zakup pojazdów
PLN0%7 lat (max wiek samochodu w momencie zakończenia kredytowania - 10 lat)12,5% - 16,5%Prowizja za udzielenie kredytu - do 2%Zastaw rejestrowy, Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej, Przewłaszczenie na zabezpieczenie
Bank Millenium SA

Kredyt Samochodowy
PLN, EUR10%6 lat11,54% - 13,54% (stałe)

9% + WIBOR 6M
Opłata przygotowawcza - 2%

Przewłaszczenie na zabezpieczenie z warunkiem zawieszającym, zastaw rejestrowy, weksel in blanco, cesja praw z polisy
Bank Ochrony Środowiska SA

Kredyt samochodowy

PLN, USD, EUR10%6 lat (max wiek pojazdu w momencie zakończenia spłaty - 6 lat)5,5% - 7,7% + WIBOR 6MOpłata przygotowawcza do 1,5% (min. 100 zł)

Opłata za wcześniejszą spłatę - do 3%
Przewłaszczenie 49/100

Depozyt karty pojazdu

Cesja praw z polisy, Zastaw rejestrowy, weksel własny in blanco, Kaucja
Bank Pocztowy

Kredyt Samochodowy
PLN0%8 latod 3,5% + WIBOR 6MOpłata za uruchomienie - 2% - 2,5%

Zastaw rejestrowy, cesja praw z polisy, przewłaszczenie całkowite lub częściowe, depozyt karty pojazdu
BZWBK SA

Pożyczka na samochód
PLN0%7 lat (max wiek pojazdu - 6 lata, max wiek pojazdu w momencie zakończenia spłaty - 9 lat)od 9,79%Opłata za uruchomienie - do 2%inne, poręczenie, weksel, zastaw, przewłaszczenie, blokada środków na rachunku bankowym
Deutsche Bank PBC SA

Kredyt samochodowy
PLN, EUR, USD, CHF10%7 lat (max wiek pojazdu - 5 lat, max wiek pojazdu w momencie zakończenia spłaty - 8 lat)9,19% - 11,69%Opłata za uruchomienie - 1,5% - 5%

Opłata za wcześniejszą spłatę - do 1%
Zastaw rejestrowy, Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej, inne
Dominet Bank

Kredyt samochodowy
PLN0%8 latod 6,9%Opłata przygotowawcza - od 2%Obowiązkowe ubezpieczenie na życie, Przewłaszczenie 49/100, Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej
FCE Bank

Kredyt samochodowy
PLN0%5 lat6,59% - 8,99%Opłata za uruchomienie - do 5%

Opłata za wcześniejszą spłatę - 2%
Przewłaszczenie na zabezpieczenie, Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej, Depozyt karty pojazdu
Fiat Bank

Kredyt samochodowy
PLN0%8 lat8,99% - 11,49%Opłata za udzielenie kredytu - do 12%

Opłata za wcześniejszą spłatę - do 2%
Zastaw rejestrowy, Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej, inne, Przewłaszczenie na zabezpieczenie
Getin Bank

Auto Kredyt
PLN, USD, EUR, CHF0%10 lat6,99%-11,90%Opłata przygotowawcza - do 10%

Opłata za wcześniejszą spłatę - od 2%
Zastaw rejestrowy, przewłaszczenie na zabezpieczenie, Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej
GMAC Bank

Kredyt standardowy
PLN10%7 latod 4,99%Opłata za uruchomienie - 2%-5%

Opłata za wcześniejszą spłatę - 65 zł
Depozyt karty pojazdu, Cesja praw z polisy
InvestBank

Kredyt samochodowy
PLN, EUR, USD0%8 lat (max wiek samochodu - 14 lat)od 6,9%Opłata za uruchomienie - do 5%Depozyt karty pojazdu, Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej, Przewłaszczenie na zabezpieczenie, Zastaw rejestrowy
Lukas Bank

Kredyt samochodowy
PLN0%8 lat6,5% - 14,5%Prowizja za przyznanie kredytu - do 2%Przewłaszczenie 49/100, Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej
mBank

Kredyt samochodowy
PLN, CHF0%8 lat (max wiek samochodu w momencie zakończenia kredytowania - 15 lat)11,65% - 17,65%Opłata przygotowawcza - do 5%Przewłaszczenie 49/100, Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej, Zastaw rejestrowy
Multibank

Kredyt auto-moto
PLN, CHF, EUR, USD0%8 lat (max wiek samochodu w momencie zakończenia kredytowania - 15 lat)od 8,5%Opłata przygotowawcza - 0,5% - 5%Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej, weksel własny in blanco, pełnomocnictwo do rachunku, Zastaw rejestrowy, Przewłaszczenie na zabezpieczenie
Nordea Bank

Nordea Auto
PLN, EUR, CHF, USD10%8 latod 10,52%Opłata przygotowawcza - 1% - 5%Przewłaszczenie 49/100, Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej, Zastaw rejestrowy, Depozyt karty pojazdu
Polbank EFG

Kredyt na Miarę
PLN0%7 lat9,9% - 15,9%
Ubezpieczenie spłaty
Raiffeisen Bank

Kredyt samochodowy
PLN0%7 lat (max wiek samochodu w momencie zakończenia kredytowania - 12 lat)od 7,99%Opłata przygotowawcza - do 5%Przewłaszczenie 49/100, Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej
Santander Consumer Bank

Kredyt samochodowy

PLN, CHF0%8 latod 6,49%Opłata za uruchomienie - do 5%

Opłata za wcześniejszą spłatę - do 80 zł
Przewłaszczenie 49/100, Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej
Toyota Bank Polska

Kredyt Atut
PLN0%8 lat5,09% - 11,14%Opłata przygotowawcza - do 5%Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej, Przewłaszczenie na zabezpieczenie, Depozyt karty pojazdu


Michał Kisiel
Źródło:
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje, jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona. Telefon: 501 820 788

Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (6)

dodaj komentarz
~Piotr
To bardzo dobre wiesci ponieważ kupujac juz i tak tanie auto jak np. któres z tych
http://www.fiat.pl/index.php?pid=43&id_news=318
otrzymamy na nie dobry kredyt.
~kruk
skoro auto jest tanie tak jak u Fiata to raty kredytu tez beda niskie :) tylko kupowac bo to niezla okazja:D
~Niwtil
Ale to złodziejstwo kredytowe w tej naszej kochanej Polsce.
W Ameryce dealerzy sprzedają teraz nowe samochody benzynowe bez żadnych opłat procentowych. Za O% i własnoręczny podpis, tego samego dnia wyjeżdzaj szybko nowym autem z placu. Tylko trzeba pomyśleć co będzie z kosztami benzyny.
Za dwa lata oczekuje się samochodu na
Ale to złodziejstwo kredytowe w tej naszej kochanej Polsce.
W Ameryce dealerzy sprzedają teraz nowe samochody benzynowe bez żadnych opłat procentowych. Za O% i własnoręczny podpis, tego samego dnia wyjeżdzaj szybko nowym autem z placu. Tylko trzeba pomyśleć co będzie z kosztami benzyny.
Za dwa lata oczekuje się samochodu na gaz wodorowy, tylko do tego nie istnieje żadna sieć obsługi w tego rodzaju paliwo. Z kim się zgadzasz, to każdy oczekuje nowych i lepszych, oraz tańszych samochodów hybrydowych oraz na baterie w zasięgu przynajmniej do 100 mil. Iżynierowie i naukowcy pracują nat tym e Detroit w dzień i w nocy. Stary przemysł produkcji benzyniaków upadnie w tej nowym przełomie komunikacji samochodowej.
Szczególnie na większe auta benzynowe nie ma żadnego wzięcia. Nie chcą tego towaru nawet za pół darmo.
Za trzy-cztery lata motoryzacja osobista będzie miała całkiem inny wygląd. Do tego czasu warto nawet jeżdzić po zakupy rowerem z przyczepką. Już takimi wożą dzieci po scieżach rowerowych oraz jeżdzą po małe zakupy do skepów.
~Radek
Racz odróżniać oferty na samochody nowe i używane. W Polsce na nowe samochody też już są oferty 0%. Co prwada jest jeszcze prowizja, ale stopniowo dąży ona do zera...
~JAW
Kredyt to zawsze kredyt. Oznacza to, że za auto zawsze zapłaci się co najmniej ponad 115 proc. jego wartości. Im dłuższy kredyt, tym wytższe jego koszty. Kiedyś kupiłem w ten sposób Felicię za 28,5 tys. zł, a zapłaciłem wszystkiego 34 tys. zł. Teraz proporcje są nieco loepsze, ale jak ktoś ma kupić samochód za 55 tys. zł, to lepiej Kredyt to zawsze kredyt. Oznacza to, że za auto zawsze zapłaci się co najmniej ponad 115 proc. jego wartości. Im dłuższy kredyt, tym wytższe jego koszty. Kiedyś kupiłem w ten sposób Felicię za 28,5 tys. zł, a zapłaciłem wszystkiego 34 tys. zł. Teraz proporcje są nieco loepsze, ale jak ktoś ma kupić samochód za 55 tys. zł, to lepiej się zastanowić czy nie stać nas na kupno za gotókę czegoś tańszego.
~Jarek
Z dobrego porównania kredytów korzystałem tutaj:

http://bank.pox.pl/kredytysamochodowe/porownanie-kredytow-samochodowych/7/

Znacznie więcej kryteriów porównawczych.

Powiązane: Sektor bankowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki