SMART > Poradniki > Rachunki bankowe > Sprawdzili na co oszczędzamy. Wyniki badania są zaskakujące

Sprawdzili na co oszczędzamy. Wyniki badania są zaskakujące

Z najnowszych badań wynika, że blisko 70 proc. Polaków oszczędza pieniądze. Najwięcej osób odkłada pieniądze na zabezpieczenie przyszłości, ale na drugim miejscu są… podróże. Oszczędzanie na cele mieszkaniowe zajmuje dopiero trzecią lokatę.

Sprawdzili na co oszczędzamy. Wyniki badania są zaskakujące
Spis treści
więcej Ikona strzałki

Nie jest tajemnicą, że emerytury dzisiejszych 30- i 40-latków nie będą zbyt wysokie. Nie dziwi więc rosnący odsetek osób, które oszczędzają na swoją przyszłość. Z badania firmy Autopay wynika, że 58 proc. Polaków odkłada pieniądze w celu zabezpieczenia swojej sytuacji finansowej. W ciągu ostatnich sześciu lat odsetek ten wzrósł o 8 punktów procentowych. Niestety, w porównaniu do ubiegłego roku nastąpił spadek o 2 pkt proc.

„Przyszłość jest nieprzewidywalna”

- Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do obszaru zabezpieczenia finansowego i podejmują różne działania w celu poprawy swojej sytuacji. Jednak rosnące od dwóch lat koszty życia sprawiły, że tylko część może to robić na bieżąco i w zasadzie w tym okresie odsetek oszczędzających właściwie się nie zmienił - mówi Wojciech Murawski, Członek Zarządu i Dyrektor Komercjalizacji Autopay. - Wysoka inflacja znacząco utrudniła odkładanie pieniędzy. Robili to tylko ci, którzy do tej pory mieli taką możliwość - dodaje.

Jego zdaniem wpływ na taki stan rzeczy ma „efekt pandemii”. Ponieważ przyszłość jest nieprzewidywalna, coraz więcej osób decyduje się odkładać pieniądze po prostu na realizację życiowych planów - takich jak wakacje, zakup mieszkania czy samochodu. Z badania Autopay wynika, że trzech na dziesięciu ankietowanych przeznacza wolne środki na podróże, co czwarta osoba na kosmetyki i ubrania. Co ósmy badany deklaruje, że nie posiada oszczędności.

Co kupujemy za wolne środki?

Najmłodsi z wolnych środków finansowych najczęściej kupują ubrania i kosmetyki, opłacają rozrywkę, także w wersji online, a zwłaszcza jedzenie poza domem (27 proc.). Najstarsi wydają więcej na zdrowie. W tej grupie również najwięcej osób (19 proc.) deklaruje, że nie ma wolnych środków. Kobiety z dostępnych środków najchętniej kupują ubrania i kosmetyki. Nieco częściej niż mężczyźni wybierają rozrywkę poza domem oraz troskę o zdrowie. Mężczyźni nadwyżki finansowe przeznaczają na hobby i zajęcia dodatkowe swoje lub dzieci, także na zakup elektroniki, rozrywkę online czy sport.

Rośnie grono osób, które inwestuje swoje środki. Niemal co czwarty badany inwestuje (23 proc.). To skok aż o 7 p.p. rok do roku. Zdaniem analityków Autopay, może być to efekt wysokiej inflacji i próba ochrony posiadanego kapitału. Gdy pieniądze tracą na wartości więcej osób decyduje się je inwestować zamiast odkładać na koncie. Takie działanie w największym stopniu jest domeną mężczyzn, osób młodszych oraz mieszkańców największych miast.

Wśród tych, którzy nie inwestują, połowa jako główną przyczynę podaje brak kapitału - podkreślają to szczególnie najstarsi badani. Co trzeci respondent nie ma odpowiedniej wiedzy, żeby inwestować, co piąty - nie ufa produktom inwestycyjnym i tyle samo uważa, że to za duże ryzyko.

Narzekamy na wysokie koszty życia

Firma Autopay sprawdziła też jakie są główne wydatki gospodarstw domowych. Respondenci najczęściej wskazywali dwa obszary: rachunki za utrzymanie i prowadzenie domu oraz żywność i chemia domowa. Rzadziej wymieniali zdrowie, transport czy spłatę pożyczek i kredytów.

(fot. Autopay / )

- Dziś bieżące opłaty za utrzymanie domu stały się poważnym obciążeniem i w przypadku osób starszych sięgają nawet 80 proc. budżetu. Podobny udział w budżecie ma zakup żywności i chemii domowej. W najstarszej grupie kwoty przeznaczane na zakup produktów i usług związanych ze zdrowiem stanowią dwa razy większą część wydatków niż w młodszych grupach - komentuje ekspert. - W obecnych realiach tylko najmłodsi, zwykle wciąż mieszkający z rodzicami, częściej niż inne grupy wydają pieniądze na ubrania, hobby, rozrywkę i jedzenie poza domem.

Opracowano na podstawie raportu firmy Autopay.

Poradniki