Betacom ze swoimi systemami zarządzania logistyką w magazynach, czym udowadnia współpraca z Jeronimo Martins, ma szansę na pozytywną przyszłość. Coraz więcej firm na świecie mówi o potrzebie skrócenia, uproszczenia i zdywersyfikowania łańcuchów dostaw.
Najważniejsze wyzwania dla polskiego eksportu:
Coraz więcej firm na świecie mówi o potrzebie skrócenia, uproszczenia i zdywersyfikowania łańcuchów dostaw. – Dostawy, które są realizowane z jednego, odległego miejsca, to zbyt duże ryzyko – z wielu powodów. Część koncernów przenosi również produkcję z odległych rejonów świata do Europy, w tym do Polski – mówi Piotr Soroczyński. Jan Strzelecki zwraca uwagę, że atutem naszych eksporterów w warunkach kryzysu okazało się też tradycyjne nastawienie na konkurencję cenową.
– Nasze badanie przeprowadzone w 2020 r. pokazało, że podstawową odpowiedzią eksporterów na trudności wywołane pandemią była redukcja kosztów, a w mniejszym stopniu poszukiwanie nowych odbiorców w kraju i za granicą – mówi Jan Strzelecki. Największe zagrożenia, z którymi mogą mierzyć się polscy eksporterzy w najbliższym czasie, dotyczą w znacznej mierze firm transportowych. – Chodzi o coraz silniejsze ograniczenia chroniące lokalne rynki krajów zachodniej części Unii Europejskiej przed konkurencją z naszej części kontynentu – zwraca uwagę Mateusz Walewski. Kolejnym wyzwaniem, zarówno dla producentów, jak i usługodawców z Polski, są kurczące się zasoby pracy.
– W krótkim okresie oznaczają one konieczność importu pracowników z zagranicy, natomiast w długim potrzebę zmiany modeli biznesowych i zastąpienie konkurencyjności opartej na niskiej cenie za pracę przewagą technologiczną i innowacyjną – mówi Mateusz Walewski.