Pointpack zakłada utrzymanie dwucyfrowego tempa wzrostu przychodów i wolumenu obsługiwanych przesyłek w całym 2021 r. - poinformował PAP Biznes prezes Marek Piosik. Zarząd spodziewa się, że liczba automatów i punktów nadawczo-odbiorczych dostępnych na rynku w najbliższych latach może ulec podwojeniu, a na znaczeniu zyskają usługi lokalne oraz segment C2C, co może być szansą na rozwój dla spółki.
"W drugim kwartale nasze przychody i wolumen obsługiwanych przesyłek wzrosły dwucyfrowo. Liczymy, że ten trend utrzyma się w kolejnych kwartałach i całym 2021 r. Druga połowa roku zawsze jest mocniejsza - szczególnie ten czwarty kwartał - nie spodziewamy się, by w tym roku było inaczej" - powiedział prezes.
W drugim kwartale 2021 r. przychody spółki wzrosły o 26 proc. rdr do 12,1 mln zł, a wolumen obsługiwanych przesyłek zwiększył się o odpowiednio 12 proc. w porównaniu do poprzedniego kwartału i 20 proc. w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku. Zdaniem prezesa, dwucyfrowe wzrosty to także pokłosie wzrostu całego rynku.
"W zeszłym roku, według raportu UKE, branża przesyłek kurierskich urosła o ponad 36 proc., a wszystkie firmy notowały historycznie wysokie poziomy obsługiwanych wolumenów. Zakładamy, że w tym roku wyniki te mogą być pobite. Oczywiście, znów istotny efekt może wywrzeć pandemia - i być dodatkowym czynnikiem podbijającym ten wzrostowy trend" - powiedział Piosik.
"Jednak nawet bez tego efektu, trend przenoszenia handlu tradycyjnego do internetu jest nie do zatrzymania. Branża od ponad dekady ma dwucyfrowe tempo wzrostu i raczej nie spodziewamy się zmian" - dodał prezes.
Poinformował, że w pierwszym półroczu, z uwagi na inwestycje m.in. w zespół, wzrosły koszty działalności operacyjnej spółki, ale - w jego ocenie - dzięki temu udało się szybciej realizować projekty i wdrażać nowe usługi, jak np. "Zostaw paczkę w Żabce", która umożliwia zostawienie przesyłki do odbioru w wybranym punkcie Żabka.
W 2021 r. Pointpack poinformował m.in. o podpisaniu umowy o współpracy ze spółką Żabka Polska i Pocztą Polską, a także porozumienia z General Logistics System Poland i Eurocash. Obecnie prowadzi rozmowy z kolejnymi operatorami w Polsce i za granicą.
"Kontynuujemy rozbudowę bazy punktów odbioru, których obecnie mamy ponad 11 tys. W ostatnim okresie zwiększyliśmy tempo uruchomień nowych punktów i chcemy ten trend kontynuować, bo zapotrzebowanie rynkowe nie słabnie" - powiedział Piosik.
"Wdrażamy też partnerstwa z kolejnymi operatorami pocztowymi. W drugiej połowie roku liczymy na wdrożenie kilku projektów, nad którymi pracujemy obecnie i zebranie pierwszych owoców z projektów rozpoczętych w ostatnim czasie" - dodał.
Obecnie - jak poinformował prezes - Pointpack współpracuje głównie z branżą spożywczą, ale zarząd nie wyklucza realizacji projektów z innymi sektorami. Głównym kryterium, poza możliwością realizacji dostaw przez branżę, ma być dostępność rozwiązań dla odbiorców.
"Klient zwraca uwagę na dostępność punktów pod względem miejsca zamieszkania - jeśli ma w pobliżu punkt lub automat do odbioru, chętniej decyduje się na taką usługę zamiast dostawy pod adres. Naturalnym partnerem w tego typu projektach są sklepy spożywcze, bo są blisko klientów, natomiast potencjalnymi partnerami są też dla nas punkty handlowo-usługowe – dotyczy to np. branży elektronicznej, sportowej czy paliwowej" - powiedział.
Pointpack chce rozwijać oprogramowanie własnej platformy technologicznej i na tym się koncentruje, ale pracuje także nad współfinansowanym przez NCBiR projektem badawczo-rozwojowym dotyczącym inteligentnego systemu zarządzania automatami kurierskimi. Jak ocenia prezes, projekt ten, który ma być zakończony w przyszłym roku, jest istotny z punktu widzenia natężenia inwestycji w rozbudowę punktów i automatów, bo umożliwi poprawę efektywności.
"Dzięki naszym algorytmom sztucznej inteligencji będzie możliwe zwiększenie efektywności sieci - w tej samej infrastrukturze będzie możliwe obsłużenie większej o 10-30 proc. ilości przesyłek, przy zachowaniu tego samego poziomu dostępności sieci dla klientów i usługodawców" - poinformował Piosik.
W marcu spółka podała, że rozpoczyna pilotaż dotyczący wdrożenia automatów kurierskich do swojej sieci, a w lipcu podpisała umowę z dostawcą takich urządzeń.