Dwa miesiące po rozpoczęciu drugiego kwartału zaktualizowane prognozy firmy Abbott odzwierciedlają zmieniający się krajobraz testów spowodowany znacznym zmniejszeniem liczby przypadków koronawirusa od połowy kwietnia oraz wprowadzeniem szczepionek na całym świecie. Abbott jest najnowszą firmą, która obwinia zmniejszenie popytu na testy COVID-19 za wzrost szczepień, które według Forda były szczególnie silne w USA i przyspieszają na arenie międzynarodowej.
„Chociaż to pozytywne, że te zewnętrzne wydarzenia i trendy sygnalizują przyspieszony powrót do normalności w wielu krajach, nagle i fundamentalnie wpłynęły na obecny i oczekiwany popyt rynkowy na testy na COVID, szczególnie w przypadku badań przesiewowych i nadzoru z szybkimi testami” – powiedział we wtorek Ford.
Dyrektor generalny firmy Abbott specjalnie zwrócił uwagę na ostatnie „nieoczekiwane” zmiany w wytycznych Centrum Kontroli i Prewencji Chorób w sprawie testowania osób w pełni zaszczepionych. W kwietniu CDC powiedziało, że osoby, które otrzymały szczepienia, nie potrzebują testu na COVID-19 i nie muszą poddawać się kwarantannie podczas podróży krajowych.
„Chociaż zawsze mówiliśmy, że popyt na sprzedaż testów na COVID w końcu osiągnie poziom podobny do grypy, nie mogliśmy przewidzieć, co wydarzyło się w ciągu ostatnich kilku tygodni. To, co zaobserwowaliśmy, jest gwałtowne i szybkie spadek popytu na testy COVID, szczególnie szybkie testy, które zagrażają większości naszego portfolio testowego” – powiedział Ford.
Podczas kwietniowego zestawienia wyników firmy Abbott za pierwszy kwartał, Ford przyznał, że testy są „w tej chwili trudne do przewidzenia”. Jednak we wtorek Ford powiedział, że Abbott prognozuje teraz około 4 do 4,5 miliarda dolarów sprzedaży testów COVID-19 w 2021 roku, w tym sprzedaż w drugim kwartale około 1,1 miliarda dolarów. Firma wcześniej przewidywała około 6,5 miliarda dolarów sprzedaży testowej COVID-19.
Analitycy Evercore ISI we wtorkowym komunikacie powiedzieli, że wierzą, że przychody z testów w roku fiskalnym 2022 „mogą być znacznie poniżej” miliarda dolarów „być może w zakresie kilkuset milionów dolarów (w porównaniu z naszym obecnym szacunkiem około 2,8 miliarda dolarów).”
Ford we wtorkowym wezwaniu do inwestorów powiedział, że COVID-19 jest „ruchomą częścią” i „trudno jest założyć jakąkolwiek znaczącą kwotę” w przypadku sprzedaży testów związanych z koronawirusem w roku finansowym 22 i „niekoniecznie byłoby to rozsądne”.
Dyrektor generalny powiedział również inwestorom, że prognoza fiskalna na 2021 r. odzwierciedla teraz niższy niedawny i przewidywany popyt na testy COVID-19 i że w ramach zaktualizowanych wytycznych Abbott usunęła „kilkaset milionów dolarów” z planowanych w tym roku inwestycji w swoją podstawową działalność, aby częściowo złagodzić wpływ na przychody ze spadku sprzedaży testów związanych z koronawirusem. To stanowi stały trend ,ale popyt na testy mulipleksowe będzie nadal głównym celem firm globalnych w ich strategii.Najbardziej informatywne,wielopatogenowe, szybkie,tanie i osobiste testy to święty graal w diagnostyce chorób zakaźnych.Niezaleznie od tempa
wygaszania pandemii covidowej ,potrzeba szybkich testów PCR będzie w cenie i w centrum uwagi.