Światowy handel węglem nabrał tempa w ciągu bieżącego roku i obecnie w pełni powrócił do poziomów sprzed pandemii COVID. W okresie styczeń-sierpień 2024 r. dostawy węgla morzem utrzymywały się na podobnym poziomie jak w ubiegłym roku, a nawet wzrosły. Podaż węgla na morskich szlakach wzrosła o 2,5% r/r do 900,7 mln ton – wynika z danych AXS Marine, na które powołuje się Banchero Costa Research.
Węgiel jest wciąż elementem bezpieczeństwa energetycznego wielu państw oraz źródłem intratnych zysków dla czołowych dostawców do UE, Stanów Zjednoczonych i Australii. W tych zyskach partycypują także operatorzy masowców i terminale masowe, również w Gdyni i Gdańsku.
W latach 2020-2021 do portów europejskich docierało od 6 mln do 12 mln ton węgla miesięcznie. W 2022 r. szczytowe przeładunki w terminalach masowych przekraczały 12 mln t. W 2023 jest to już od 4 do 7 mln t., a w 2024 tylko około 5 mln t.