Forum Jak grać na giełdzie? +Dodaj wątek

Re: Początek na giełdzie

A ona też nie pytała w tym momencie ;)
Internet ma to do siebie, że czas tu przestaje mieć znaczenie. Dla niektórych to wada i irytują się, gdy ktoś odgrzebuje stare wątki. Dla mnie to zaleta. Minęło tyle lat, a ja tutaj i tak trafiłem i czytam sobie, jakbyście to pisali parę chwil temu. Przez kilka kolejnych lat pewnie nadal będą tutaj zaglądać ludzie i czytać to ciągiem bez analizowania dat odpowiedzi, dlatego wtrącę swoje 3 grosze.

Sam nie mam wielkiego doświadczenia. Parę dobrych lat temu fundusz inwestycyjny (niemal idealnie na górce, przed tym wielkim krachem). Od niecałego miesiąca próbuję sam na NewConnect.

Marta napisała, że nie chce stracić swoich oszczędności. Tego raczej nikt nie chce ;) Ale niestety trzeba to brać pod uwagę. Dlatego moim zdaniem na giełdę nie wchodzi się bez poduszki finansowej. Poduszka finansowa, czyli zapas pieniędzy na czarną godzinę. Każdy musi sam sobie przeliczyć jaką poduszkę uznaje za wystarczającą. Czasem będzie to np. rok bez pracy dla jednej osoby. Dla kogoś innego - 2 lata dla 3 osób (2 dorosłych + dziecko). Ktoś ma spokojniejsze nerwy przy zapasie 3 letnim. A już na pewno nie wchodzi się na giełdę "na kredyt", bo ktoś dał cynk, że jakaś spółka na pewno pójdzie w górę. Tutaj nic nie jest pewne.

Pomijając temat giełdy dobrą metodą dzielenia swoich przychodów jest np. 60/40 (oczywiście trzeba mieć dochody, które na to pozwolą, bo niektórym wydatki stałe pochłaniają 100%, ale ci nie myślą o giełdzie raczej). Jak to wygląda? Powiedzmy tak: 
60% - wydatki stałe: mieszkanie, rachunki, jedzenie itd.
10% - wydatki długoterminowe (pewne, ale sporadyczne do roku czasu, np. OC, wakacje)
10% - fundusz emerytalny, poduszka finansowa (tego się nie rusza bez noża na gardle)
10% - inwestycje długoterminowe (nieruchomości, kursy, szkolenia, może giełda)