EU ma własny plan jeszcze zwiększy sieć kolejową dużych prędkości w tym w Polsce z 224 do 2760 km.
Przyjęty przez KE program „Europejski Zielony Ład” zakłada – między innymi – podwojenie przewozów kolei dużych prędkości w Europie do roku 2030 i potrojenie do 2050. Celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z transportu (kolej to najbardziej przyjazny środowisku środek transportu zbiorowego). Autorzy opracowania poszukiwali takiego kształtu i zasięgu sieci kolejowej, który pozwoli na osiągnięcie założonych wyników.
Obecnie realizowane i planowane inwestycje w infrastrukturę KDP nie są wystarczające, by zapewnić osiągnięcie unijnych celów klimatycznych – twierdzą eksperci Kolei Niemieckich. Wraz z innymi przewoźnikami europejskimi DB opracowały własne studium na temat rozbudowy sieci dużych prędkości w Europie. Jesienią projekt ma zostać przedyskutowany z Komisją Europejską, wtedy też możemy poznać konkrety na temat proponowanych źródeł finansowania.
Do państw, w których przyrost infrastruktury dużych prędkości byłby największy, zaliczono Niemcy (gdzie łączna długość szybkich linii przekroczyłaby 6 tysięcy kilometrów) oraz Polskę. W naszym kraju sieć KDP uległaby zwiększeniu z 224 do 2760 km. Z dołączonej do tekstu mapy wynika, że modernizacja (lub budowa równoległych ciągów w nowym śladzie) objęłaby – między innymi – linie: z Działdowa do Trójmiasta i Olsztyna, z Poznania do Trójmiasta, Szczecina i Rzepina, Warszawa – Białystok, Warszawa – Lublin – Hrebenne, ciąg od granicy ukraińskiej do niemieckiej przez Przemyśl, Kraków, Katowice i Wrocław, a także z Wrocławia do granicy czeskiej. W programie uwzględniono też polskie plany budowy linii „Y” z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ambitny-plan-rozbudowy-kdp-w-europie-polska-zyskalaby-10krotnie-114318.html