Pani poseł Gill-Piątek skerowała zresztą Interpelację nr 41226 do ministra w maju 2023 i do tej pory czeka na odpowiedź !!
W ciągu ostatnich miesięcy w Polsce nagłośnione były przypadki wjazdów pociągów na niewłaściwe perony – szczęśliwie bez katastrof – również do uniknięcia po uruchomieniu sytemu ERTMS/GSM-R.
W związku z tym zwracam się do Pana Ministra z pytaniami:
Jaki jest poziom zaawansowania wykonania przedmiotowej umowy na koniec jej obowiązywania oraz czy kontrakt zostanie dokończony – jeśli nie w obowiązującym terminie, to w jakim?
Czy zagrożone jest całkowite przejście na łączność cyfrową na torach PKP w terminie do 1 stycznia 2025 roku?
Kiedy jest przewidziana certyfikacja systemu na linii Warszawa – Radom? Brak certyfikacji uniemożliwia przyspieszenie pociągów na tej linii – szczególnie ważne wobec uruchomienia lotniska w Radomiu. Czy system GSM-R jest już całkowicie oddany do użytku na tej linii?
Czy wobec opóźnień w wykonaniu systemu GSM-R podjęte zostały rozmowy z UE na temat przedłużenia finansowania kontraktu, czy też ministerstwo liczy się z utratą ponad 1 mld zł dotacji?
Jak zareagowały PKP PLK na problemy z wykonaniem umowy sygnalizowane w czerwcu 2022 r. w sprawozdaniu z wykonania Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r., kiedy raportowano niewielkie zaawansowanie robót budowlanych?
Jaka jest przyczyna opóźnień?
Jedna z firm konsorcjum wykonującego zlecenie ogłosiła upadłość i jest w trakcie restrukturyzacji – czy będzie miało to wpływ na wykonanie kontraktu?
Czy przygotowano finansowanie na kontynuację inwestycji (aneksy lub nowe umowy) związane z inflacją i gwałtownym wzrostem kosztów? W jakiej wysokości są dodatkowe koszty z tym związane?
Jaki był poziom bezpieczeństwa na polskich torach w ostatnim roku (zdarzenia, wypadki, ofiary)?
Jak wobec tego Pan Minister widzi wykonanie planów kolei dużych prędkości dla potrzeb CPK wobec doświadczeń z opóźnieniami w wymagającej infrastrukturze GSM-R, która jest niezbędna dla kolei dużych prędkości? Czy przewidziane jest wobec tego złagodzenie przepisów – umożliwienie prowadzenia pociągów z prędkościami 160 km/h i wyżej bez infrastruktury GSM-R i systemów ERTSM?
Z poważaniem
Hanna Gill-Piątek
Posłanka na Sejm RP
https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/interpelacja.xsp?documentId=A56C3A5C758D11E7C12589AD0046A1A6