- start kampanii Kicksterter przełożony
- pojawi się wydawca w miejsce PlayWay
Szanowni,
Ostatni kosztorys Holstina znacząco przekracza środki zainwestowane w grę przez PlayWay oraz nasze przychody z backcatalogu na Nintendo Switch. Nie znaczy to, że Holstin nie mógłby zostać skończony w tej kwocie, ale przede wszystkim zewnętrzne koszta, takie jak: tłumaczenia (w trzecim demie, zamiast naszego standardowego partnera Universally Speaking skorzystaliśmy z usług tańszej, polskiej firmy, ponieważ nasz przedstawiciel handlowy z UnSp był na urlopie- nie jesteśmy zadowoleni z tych usług; dobre tłumaczenia są bardzo ważne, szczególnie w cieniu backlashu, który zbierają firmy tłumaczące gry używając AI), voice over (na teraz planujemy polski, angielski oraz japoński i/lub chiński), testy (w tym QA, LQA, mocking reviews), licencje (m.in. negocjujemy z Heima nagranie płyty na potrzeby całego soundtracku gry, ich utwór z ostatniego trailera został świetnie przyjęty), marketing (na który dotychczas nie wydaliśmy pieniędzy, ale to nie znaczy że nie planujemy tego zrobić w okresie przedpremierowym). Zwiększenie budżetu Holstina dla ww. celów bezpośrednio koreluje z potencjałem komercyjnym, a przedstawiając to inaczej: jeśli nie wydamy trochę więcej kasy na powyższe to nie zarobimy dużo kasy. Szukaliśmy tych środków w różnych miejscach, przede wszystkim w takich, które nie wpływają na podział przychodu z gry oraz nie są emisją akcji. Jednym z takich miejsc jest Kickstarter, na którym kampanię ogłosiliśmy w kwietniu, a na stronie pre-kampanii zebraliśmy na moment pisania tego listu 2134 Oczekujących. Mamy partnera do kolekcjonerskiej wersji pudełkowej, mój ulubiony plakacista przygotował świetny plakat, dostaliśmy kosztorys od zaprzyjaźnionego (jeszcze z czasów romansowania z planszówką Astro Bears) producenta z Chin na gadżety. Wewnętrznie szacujemy potencjalny przychód z Kickstartera na 1 500 000 złotych. Innym źródłem pieniędzy miała być sklepowa dystrybucja wersji pudełkowych na konsole, od paru potencjalnych partnerów dostaliśmy wstępne oferty, w jednej z nich proponowana zaliczka wynosiła $375 000. Przy okazji składania propozycji do wydawców-dystrybutorów w korespondencję wpadli, siłą rzeczy, też tacy, którzy zajmują się dystrybucją fizyczną *oraz* cyfrową. Dostaliśmy oferty na wydanie Holstina od wydawców najlepszych (moim zdaniem!) gier niezależnych ostatnich lat, od wydawców którzy zdobywali tytuły na The Game Awards, od wydawców, których gry wiszą na naszych tablicach z inspiracjami. Od wydawców, którzy nie tylko dysponują wspomnianym wyżej budżetem, ale też zasobami, które pozwolą nam zrobić z Holstina znacznie lepszą grę, a przede wszystkim wydać go lepiej, niż zrobilibyśmy to sami.
Zdecydowaliśmy- w porozumieniu z PlayWayem, a więc głównym inwestorem Holstina- że współpraca z jednym z tych wydawców jest najlepszą drogą dla Holstina i najlepszym komercyjnym wyjściem dla Sonki. Intencją umowy będzie zwrócenie PlayWayowi środków zainwestowanych w Holstina- wykupienie ich udziału w przychodach z gry- sfinansowanie dalszych kosztów produkcji gry oraz wydanie jej na wszystkie platformy, z dużym wsparciem marketingowym. Jesteśmy w trakcie zaawansowanych rozmów z czterema podmiotami, rozmawiamy o sumach inwestycji na poziomie oscylującym wokół $2 500 000. Zakładam, że podpiszemy się w ciągu najbliższych pięciu tygodni. W związku z powyższym wstrzymujemy się ze startem kampanii na Kickstarterze czy umową na dystrybucję pudełkową do podpisania się z wydawcą, tak aby połączyć siły i zrobić to wspólnie. Nie mogę też podać planowanej daty premiery gry- to będzie już w gestii wydawcy- ale potwierdzam, że planujemy to zrobić na wszystkich platformach w pierwszej połowie następnego roku. Stan Listy Życzeń na platformie Steam (na 11.08.2025) wynosi 397 741 zapisów.