Forum Giełda +Dodaj wątek
Opublikowano przy kursie:  0,39 zł , zmiana od tamtej pory: -92,31%

polski rzad moglby uratowac fote???

Zgłoś do moderatora
Wielcy rozwijają i dotują motoryzację
Ważnym etapem wzmacniania roli tego kluczowego sektora dla polskiej gospodarki, jest budowa regionalnego klastra motoryzacyjnego poprzez przyciąganie inwestycji zagranicznych i wzmacnianie przyczółków u krajowych inwestorów.
Klaster motoryzacyjny ma szansę być nowym silnikiem polskiego rozwoju. Iluzja, że nowoczesna gospodarka nie potrzebuje przemysłu, została po kryzysie finansowym 2008 r. boleśnie skonfrontowana z rzeczywistością. Fascynacja magią usług – finansów Wall Street czy City, współodpowiedzialnych zresztą za ostatni kryzys, znacząco stopniała.
Dziś wyraźnie widać, że japoński, niemiecki, francuski czy chiński sektor motoryzacyjny są lokomotywami wzrostu w swoich krajach. Ojczyzna anglosaskiego kapitalizmu, Stany Zjednoczone, nie pozwoliły w latach kryzysu zbankrutować swoim gigantom motoryzacyjnym. Wielka (łącznie ok. 50 mld dol.) pomoc publiczna uratowała General Motors.

Schumpeteriańska kreatywna destrukcja ma swoje granice w krajach, które na zewnątrz uchodzą za państwa "laissez faire", lecz w rzeczywistości dbają szczególnie o te branże, które dają wiele pozytywnych efektów w całej gospodarce. W tym czasie rodzą się nowe mutacje branży motoryzacyjnej. Dziś wycena Tesli (49 mld dol.) przekroczyła giełdową wartość Forda, choć Ford istnieje 114 lat, a Tesla –14.
Duże przejęcia, duże emocje
Emocje, które wzbudzała w Stanach i we Włoszech operacja przejęcia Chryslera przez Fiata i pytanie, gdzie będzie nowe centrum decyzyjne, było absolutnie kluczowe dla akcjonariuszy, mediów i polityków. Wcześniejszy alians Daimlera z Chryslerem nie powiódł się z tego samego względu. Centra badawcze i centra decyzyjne były elementem gorącego sporu.
Nie mniej uwagi we Francji wzbudziła inwestycja Dongfeng Motors, chińskiego państwowego producenta samochodów, w PSA Peugeot Citroen. Teraz PSA przejmuje firmę Opel od GM. Szacuje się, że co czwarte miejsce pracy w niemieckim eksporcie związane jest z sektorem motoryzacyjnym. Racja stanu nowoczesnego państwa polega na dbaniu o rozwój tego sektora.
Rozumiał to dobrze Franz Josef Strauss, który stawiając na budowę silnego sektora motoryzacyjnego, przekształcał powojenną Bawarię w światowego potentata nowoczesnych technologii. A przecież jak słabe opinie o potencjale Bawarii u progu dwudziestego wieku miały hanzeatyckie elity Niemiec, wie każdy czytelnik znakomitej książki Tomasza Manna "Buddenbrookowie".
Motor wydatków na badania i rozwój

Z perspektywy czasu trudno zrozumieć, jak można było pozwolić, aby FSO, FSM, Ursus, Cegielski czy Autosan nie stały się przy niewielkim wsparciu chlubą eksportową polskiej gospodarki. Zamiast tego spotkał je gorzki los dekapitalizacji, parcelacji i upadku.
Sukces spółek Skarbu Państwa przy tworzeniu Polkomtela pokazuje, że istniała alternatywa. Warto przypomnieć, że rząd Dolnej Saksonii ma 20 proc. udziałów w akcjonariacie Volkswagena, który to wydał w samym tylko 2015 r. ponad 12 miliardów EU na badania i rozwój. Najwięcej ze wszystkich globalnych korporacji przemysłowych.
Brak polskiej marki samochodowej i zapaść sektora motoryzacyjnego przez pierwsze 20 lat po transformacji jest również przyczyną niskich wydatków na badania i rozwój w Polsce. Większe i największe firmy wydają proporcjonalnie dużo więcej na innowacje i są zdolne do przejmowania rywali za granicą. Ta szansa i ten typ myślenia odradza się teraz wśród wielu polskich przedsiębiorców – to wielka nadzieja na przyszłość.
Programy rozwojowe mają sens
Jednym z głównych celów Planu Odpowiedzialnego Rozwoju jest odzyskanie podmiotowości państwa w programowaniu rozwoju gospodarczego. Polska ma teraz szansę uczestniczyć w nowym otwarciu w przemyśle samochodowym, bo czwarta rewolucja technologiczna jest u naszych bram.

Nawet największe spółki IT świata, takie jak Google, stawiają na motoryzację, bo ta branża jest dziś jedną z wielkich sił determinujących przyszłość, podobnie jak u progu XX w. Nie wiemy, czym ani jak będziemy jeździć (czy latać), ale dobrze jest być obecnym przy głównych laboratoriach, gdzie ta przyszłość i ta wiedza się będą wykuwać.
Plan rozwoju klastra motoryzacyjnego, a w szczególności rozwój elektromobilności jest nie tylko wielką szansą dla polskich firm, ale także jest dowodem na to, że jesteśmy przywiązani do ochrony środowiska i chcemy poprawiać zdrowie, uniezależniać się od importu ropy oraz podnosić komfort życia Polaków.
Lepszej jakości miejsca pracy
W ostatnich 18 miesiącach zmieniona została filozofia przyciągania inwestycji zagranicznych. Dziś w Polsce lokowane są centra badań i zakłady produkujące produkty najnowszych generacji. Kilka krajowych i kilkanaście wielkich zagranicznych inwestycji w ramach budowy klastra motoryzacyjnego to szansa na skok w nowoczesność, a jednocześnie na dobrze płatne miejsca pracy.
Chodzi też o to, żeby małe i średnie oraz większe polskie korporacje brały udział w podziale międzynarodowego tortu pod tytułem „produkcja wysoko zaawansowanych produktów technologicznych". Sukces gospodarczej strategii solidarnego rozwoju jest mierzony w miejscach pracy, które dają dobre perspektywy polskim rodzinom.
Dzięki inwestycji Ideal Automotive w regionie, który zmagał się z trudami transformacji, w Zielonej Górze ma powstać około 800 miejsc pracy. W Jaworze powstaje zakład Daimlera produkujący silniki nowej generacji do mercedesów, w którym zatrudnienie znajdzie docelowo ponad tysiąc osób. Wartość inwestycji to dwa miliardy złotych. Toyota rozbuduje zakład w Wałbrzychu, w którym będzie budować hybrydowe skrzynie biegów, a w Jelczu silniki benzynowe. Wartość inwestycji to 650 mln złotych. W Biskupicach Podgórnych koreański koncern LG Chem zbuduje fabrykę baterii do samochodów elektrycznych. Będzie to pierwsza taka fabryka w Europie, w której zostanie zatrudnionych 700 osób.
Każda taka inwestycja, których jest coraz więcej, to także od czterech do dziesięciu miejsc pracy u polskich poddostawców. Wszystkie one razem istotnie przyczyniają się do malejącego bezrobocia i zdrowego wzrostu PKB – wzrostu opartego o innowacje, inwestycje, oszczędności i eksport, a w mniejszym niż do tej pory stopniu na konsumpcji i rosnącym długu.
Polski kawałek motoryzacyjnego tortu
Transformacja Detroit w amerykańskie centrum przemysłu motoryzacyjnego na początku XX w. miała polski wątek. W zakładach Forda i innych fabrykach samochodowych w Michigan znalazło pracę wielu polskich emigrantów i ich potomków. W konsekwencji znajomość języka polskiego była wtedy dość powszechna na liniach produkcyjnych i często bardzo pomagała w znalezieniu pracy.
Dziś, sto lat po rozpoczęciu rewolucji motoryzacyjnej, Polska ma szansę stać się klastrem motoryzacyjnym istotnym na mapie świata, a także liderem elektromobilności. Już dziś Panowie znani z programu "Top Gear" mogliby przetestować polskie e-busy, które ich malkontenctwo wystawiłyby na ciężką próbę.
Jeśli polskie elektryczne autobusy mogą jeździć po niemieckich drogach (a już jeżdżą, są nimi pojazdy Solaris), to tym bardziej powinny jeździć po polskich...
Mateusz Morawiecki
Wicepremier, Minister Rozwoju i Finansów
CO WICEPREMIER MORAWIECKI SĄDZI O ROBOTYZACJI?

Morawiecki: Roboty i automatyzacja to dla nas ogromna szansa00:00 / 03:58linkMorawiecki: Roboty i automatyzacja to dla nas ogromna szansa3:58linkCzy warto polecać? Sonda uliczna3:46linkAbonament? Żakowski: tak, ale telewizja dla Polaków2:12linkWzrost stóp procentowych. Bomba kredytowa gorsza od franków?1:09linkJakość produktów bankowych5:49linkNie będzie zakazu handlu w niedzielę?0:43linkWaloryzacja emerytur w 2018 r. Seniorzy dostaną podwyżki świadczeń1:07linkPłaca minimalna w górę. Nowa stawka od 2018 roku1:18linkProtesty taksówkarzy w największych polskich miastach2:23linkDrożyzna w sklepach. Za które owoce zapłacimy więcej?1:00linkWrocławscy taksówkarze protestują przeciwko Uberowi0:49linkCo z milionem aut elektrycznych?3:36linkList od ZUS o przyszłej emeryturze. Jak poprawnie odczytać dokument?2:25linkBrak polskiego auta elektrycznego to porażka2:30link2 mld zł na innowacje3:54linkRoaming po nowemu. Ceny usług w Polsce wzrosną?8:16linkRyszard Florek, prezes Fakro - impact'175:35linkWojciech Fedorowicz, TDJ Pitango Ventures na impact'173:08linkNarodowy Instytut Technologiczny może się opóźnić. Gowin wyjaśnia6:43linkBuspasy nie dla aut elektrycznych. Co z rozwojem elektromobilności?3:36linkPomysł na biznes: Barber shop dla mężczyzn4:03linkGowin o podatku obrotowym: Mi się ten pomysł podoba2:33linkJeden z najbogatszych Polaków zainwestuje 200 mln zł w młode firmy6:29linkResort Cyfryzacji zapowiada nowy portal8:49linkGliński chce mniej reklam w TVP. Warunek? "Zdrowe podstawy finansowe"5:10linkKim jest DrBarbara?2:43linkPolski Fundusz Rozwoju powoła dwa fundusze. Chce pomóc startupom6:02linkGliński o jednolitej cenie książki: Mamy ważniejsze sprawy4:02linkNiższy ZUS prawdopodobnie dopiero od 2019 roku5:12linkPaweł Surówka, prezes PZU zapowiada innowacyjne ubezpieczenia i bankowość5:31linkPaweł Surówka, prezes PZU: Walka cenowa pomiędzy ubezpieczycielami była nie do utrzymania3:12

Polub WP money na Faceboku: 
motoryzacja, mateusz morawiecki
link

Mateusz Morawiecki
08.06.2017, godz. 12:27

Treści na Forum Bankier.pl (Forum) publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją.

Bonnier Business (Polska) Sp.z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl artykułów 12 i 15 Rozporządzenia MAR (market abuse regulation). Złamanie zakazu manipulacji jest zagrożone odpowiedzialnością karną.

Zamieszczanie na Forum propozycji konkretnych decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do instrumentu finansowego może stanowić rekomendację w rozumieniu przepisów Rozporządzenia MAR. Sporządzanie i rozpowszechnianie rekomendacji bez zachowania wymogów prawnych podlega odpowiedzialności administracyjnej.

Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.

[x]
FOTA -57,14% 0,03 2018-01-12 01:00:00
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.