Oświadczenie Zarządu Dolnośląskich Surowców Skalnych S.A. w związku z publikacją artykułu „Prywatyzacyjna katastrofa”, który ukazał się w Pulsie Biznesu w dniu 27 kwietnia 2012 r.
W odniesieniu do publikacji Pulsu Biznesu Zarząd DSS S.A. stanowczo zaprzecza twierdzeniu autora artykułu, że DSS S.A. „wytransferowały z KKSM 170 mln zł”. Chcemy podkreślić, że od chwili zakupu KKSMu przez DSS, KKSM stał się częścią grupy zarówno operacyjnie (wspólny dział handlowy, geologiczny, utrzymania jakości, jednolita polityka rachunkowa), jak i finansowo. Relacje pomiędzy spółkami i przepływy pieniężne pomiędzy DSS a KKSM nie odbiegały od normalnych przepływów pomiędzy spółkami z grupy kapitałowej, a zwieńczeniem procesu nabycia KKSM miało być planowane połączenie obu spółek po zakończeniu procesu prywatyzacji. Kłopoty, w jakich znalazły się obie spółki, wynikają przede wszystkim z zaangażowania Grupy DSS – zarówno DSS S.A., jak i KKSM S.A. w kontrakty drogowe, w szczególności w budowę odcinka C autostrady A2, zarówno w okresie gdy DSS wykonywał te prace jako zleceniobiorca Covec, jak i w czasie, gdy DSS był bezpośrednim wykonawcą na rzecz GDDKiA. Od grudnia ubiegłego roku Zarządy obu spółek podjęły szereg działań mających na celu renegocjację zawartych umów na roboty drogowe lub wycofanie się z tych kontraktów.
Odnosząc się do poszczególnych zarzutów autora artykułu:
1) Kredyt Bank istotnie udzielił KKSM kredytów na kwotę 80 mln zł. Umowa kredytowa zakładała, iż 10 mln zł zostanie przeznaczone na spłatę dotychczasowych kredytów KKSM, zaś kwota 40 mln zł na wydatki związane z budową A2 (finansowanie dostaw kruszyw). Pozostała kwota 30 mln zł zasiliła majątek obrotowy KKSM. Warto zaznaczyć, iż DSS poręczył wszelkie zobowiązania KKSM wobec Kredyt Banku, a zatem odpowiada na równi z KKSM za ich spłatę.
2) Autor artykułu domniemywa ponadto, iż KKSM „finansowały działalność giełdowej spółki, nie tylko kruszywem, ale również żywą gotówką” w kwocie ponad 136 mln zł. W rzeczywistości KKSM nie dysponowała zasobami gotówkowymi w wyżej wymienionej wysokości, które mogłaby pożyczyć DSS.
3) Łączne saldo zobowiązań DSS wobec KKSM po odjęciu zobowiązań KKSM wobec DSS wynosiło na dzień 31.03.2012 r. ok. 90 mln zł i wynikało niemal w całości z realizacji budowy A2.
4) Propozycje układowe złożone przez DSS we wniosku o ogłoszenie upadłości są propozycjami do dyskusji i ich ostateczny kształt – w przypadku zmiany opcji upadłości DSS na układową na pewno będzie odbiegał od pierwotnego. Z uwagi na planowane połączenie spółek parytet zamiany długu na kapitał jest w tym przypadku bez znaczenia.
Reasumując, Zarząd DSS S.A. z całą stanowczością pragnie jeszcze raz podkreślić, iż nie doszło do „wytransferowania majątku” z KKSM. Kłopoty, w jakich znajduje się obecnie spółka wynikają z nietrafionej decyzji biznesowej o zaangażowaniu Grupy DSS w budowę autostrady A2, zaś podjęte przez Zarządy obu spółek działania, także w ramach postępowania sądowego, które zakładają głęboką restrukturyzację długu finansowego i ograniczenie aktywności drogowej, powinny przynieść pozytywne efekty.