LOT dopiero zamierza negocjować z leasingodawcami, a tymczasem Enter Air ma zawieszone raty dla całej floty.
Możliwość wycofania okolo 50-60 mln pln depozytow wplaconych na zamowione samoloty od boeinga. Obiecujaca jest rowniez mozliwosc pozyskania dodatkowych milionow z pozyczki rzadowej.
1. Już w marcu 2020 roku Grupa podjęła działania obniżające koszty stałe – m.in.:
a. za akceptacją pracowników obniżono wynagrodzenia,
b. renegocjowano warunki umów leasingowych w celu zawieszenia płatności rat leasingowych:
− 8 samolotów ma odroczone raty za kwiecień-czerwiec o trzy miesiące,
− 4 samoloty ma odroczone raty za kwiecień-czerwiec o trzy miesiące z opcją przesunięcia spłaty
na 12 miesięcy,
− 2 samoloty mają odroczone raty za kwiecień-czerwiec o 12 miesięcy,
− 1 samolot ma odroczone raty za kwiecień-czerwiec i rozłożone na 15 miesięcy,
− 2 samoloty mają odroczone raty za kwiecień-czerwiec i rozłożone na 4 lata,
− 2 samoloty mają odroczone raty za kwiecień-czerwiec i odroczone za 7 miesięcy,
− jeden samolot jest w formule PBH na 12 miesięcy,
− 1 samolot ma odroczone raty za kwiecień-czerwiec i rozłożone na 2021 rok,
− 3 samoloty mają odroczone raty za kwiecień-czerwiec i rozłożone na 24 miesiące,
c. renegocjowano umowy najmu powierzchni operacyjnej na lotniskach – uzyskano redukcję 50% kosztów czynszu, co dało łączną kwotę oszczędności na poziomie 30 tys. zł miesięcznie.
d. wstrzymano inwestycje w sprzęt, modernizacje oraz zakupy,
e. zmieniono część umów kosztowych tak, by koszty były ponoszone tylko w przypadku wykonywania
operacji,
f. zabezpieczono rejsy przy wykorzystaniu mechaników dostępnych w Enter Air Services, by nie było konieczne korzystanie z usług innych podmiotów.
2. Grupa jest notowana na giełdzie – wraz z wejściem na giełdę w grudniu 2015 roku pozyskano ok. 100 mln zł dokapitalizowania z przeznaczeniem na zakup nowych samolotów. Znaczna część tych środków jest nadal dostępna w postaci depozytu na dostawy samolotów (PDP Boeing). W przypadku wystąpienia problemów z płynnością, Grupa planuje przesunąć dostawy samolotów od Boeinga o ponad 2 lata, w związku z czym otrzyma zwrot wpłaconych PDP, które w przypadku przesunięcia dostawy nie byłyby jeszcze wymagane (zgodnie z umową płacone są z 24 miesięcznym wyprzedzeniem).
3. Grupa Enter Air jest od początku działalności rentowna, dzięki czemu może liczyć na wsparcie banków i innych instytucji finansowych. Szereg banków takich jak PKO BP, Pekao SA, mBank, ING Bank oraz BNP, zaoferowało pozyskanie dodatkowych linii kredytowych ze wsparciem BGK. Limit takiej pomocy wynosi 250 mln zł, są to środki aż nadto wystarczające by zapewnić kontynuację działalności spółki.
4. Grupa rozpoczęła proces pozyskiwania wsparcia z PFR. Rozważane są dwa rodzaje wsparcia: płynnościowe, czyli pożyczka, a także pomoc publiczna, która może być umorzona w 75%. Enter Air może starać się o wsparcie w kwocie dochodzącej do ok. 400 mln zł, jeśli będzie taka potrzeba.
5. Enter Air jest znaczącym graczem na rynku polskim (obsługa ponad 40% rynku) oraz europejskim. Nie jest spodziewane całkowite załamanie się rynku turystycznego, touroperatorzy z którymi współpracuje Enter Air mają stabilną sytuację finansową i odpowiednie zasoby gotówki. Przy założeniu braku formalnych ograniczeń popyt w 2020 roku nie powinien się znacząco ograniczyć, ludzie na pewno będą chcieli polecieć na wakacje. Szacuje się spiętrzenie wyjazdów w sierpniu i wrześniu.