Polska firma chce produkować niesamowite pociągi razem z koreańskim Hyundaiem. Czy to będzie rewolucja na torach?
Nawet dwieście kilometrów na godzinę, taką prędkość potrafią rozwinąć lokomotywy elektryczne Griffin, produkowane przez firmę Newag z Nowego Sącza dla PKP Intercity. Czy ten rekord zostanie pobity? Polska spółka chce, razem z koreańskim Hyundaiem, budować koleje dużych prędkości.
Już pół roku temu Newag spotkał się z liczną delegacją koreańskiego producenta przemysłu kolejowego Hyundai Rotem w Berlinie, podczas największych na świecie targów transportu szynowego Innotrans.
Czy zapadły wówczas jakieś konkretne ustalenia? – To owocna kontynuacja rozmów pomiędzy Hyundai Rotem a Newagiem rozpoczętych podpisaniem listu intencyjnego na targach Trako 2023 dotyczących współpracy w projekcie pojazdów dużych prędkości dla Polski –mówił wówczas Łukasz Mikołajczyk, rzecznik prasowy Newagu, cytowany przez branżowy serwis rynek-kolejowy.pl. Szczegółów spotkania Mikołajczyk jednak nie zdradził.
Jak przypomina serwis, wcześniej obie firmy wzięły udział w konsultacjach rynkowych dotyczących takiego taboru, które organizował
CPK.
Czy było to preludium do kooperacji Newagu z Hyundaiem?
Prezes Newagu Zbigniew Konieczek wyprawił się do Korei, o czym sądecka spółka poinformowała w mediach społecznościowych. Jak czytamy w komunikacie, wizyta w Hyundai Rotem „stanowiła kolejny krok rozwijającej się współpracy w ramach postępowania dostawy pojazdów dużych prędkości dla projektu Kolei Dużych Prędkości w Polsce”.
Newag ma doświadczenie, Hyundai technologiczne zaplecze
Jak podaje Newag, podczas rozmów skupiono się na doprecyzowaniu zasad współpracy, a także na wspólnym wyznaczeniu kolejnych etapów działań. - W szczególności zdefiniowaliśmy zakres odpowiedzialności partnerów oraz ramowy podział prac – poinformowała sądecka spółka.
- Jesteśmy przekonani, że nasze wieloletnie doświadczenie w projektowaniu i produkcji nowoczesnych pojazdów szynowych, w połączeniu z zaawansowanym zapleczem technologicznym Hyundai Rotem, stworzy solidne podstawy do skutecznego udziału w postępowaniu przetargowym na dostawę pociągów dla polskiej kolei dużych prędkości – powiedział prezes Newagu