Mocne i słabe strony Unimotu (z BOŚ):
1. Premie paliwowe ulegną istotnemu pogorszeniu w 2023 r.
2. Ze względu na rok wyborczy premie paliwowe ulegną tymczasowemu osłabieniu.
3. PKN Orlen skoryguje swoją politykę cenową, negatywnie wpływając na premie paliwowe.
4. Normalizacja zapasów paliw w Europie negatywnie wpłynie na premie paliwowe.
5. Ustawa o zamrożeniu cen energii ograniczy zyskowność segmentu sprzedaży energii.
6. Ceny ropy powrócą do wzrostów, negatywnie wpływając na zapotrzebowanie na kapitał obrotowy.
7. Spółka w kolejnych kwartałach będzie w dalszym ciągu pokazywać straty w biznesie fotowoltaiki.
8. Spółka zostanie płatnikiem podatku od zysków nadzwyczajnych.
1. Wyzwania logistyczne i pełne wykorzystanie infrastruktury transportowej w Polsce będzie podtrzymywał
marże paliwowe
2. Konsumpcja oleju napędowego w Polsce będzie rosła w 2023 r.
3. Nie planowane przestoje produkcyjne w okolicznych rafineriach pozytywnie wpłyną na premie lądowe.
4. Następować będzie szybszy rozwój segmentu fotowoltaicznego i detalicznego Spółki.
5. Konsolidacja sektora paliwowego doprowadzi do trwałego podniesienia premii lądowych w Polsce.
6. Mniejsza konkurencyjność na rynku doprowadzi do trwałego wzrostu premii lądowych.
1. Unimot jest obecnie największym niezależnym dostawcą na rynku paliw, uważanym za oczywistą
alternatywę dla Orlenu
2. Zmotywowany i kompetentny zespół menedżerski będący akcjonariuszami Spółki.
3. Unimot osiągnął wysoką skalę działalności na hurtowej sprzedaży diesla, która dla nowych konkurentów
może być bardzo trudna w osiągnięciu.
4. Unimot ściśle współpracuje z PKN Orlen: jest dużym odbiorcą hurtowym oleju napędowego od Orlenu,
a jednocześnie jest jednym z głównych dostawców biokomponentów dla Orlenu.
5. Rosnąca detaliczna sieć paliwowa spółki zabezpiecza coraz większe wolumeny hurtowe oleju
napędowego.
6. Wysoka efektywność kosztowa w porównaniu do innych importerów paliw.
7. Przejęcie aktywów logistycznych i asfaltowych od Lotosu wzmocni przewagi konkurencyjne Spółki
dodając elementy stabilizacji i dywersyfikacji.
8. Unimot może się stać jednym z głównych beneficjentów konsolidacji sektora paliwowego w Polsce.
Wycena w horyzoncie 12 miesięcy pozostaje na
poziomie 130,0 zł na akcję. Nasza ważona wycena
wyceny dochodowej i porównawczej pozostaje na
poziomie 130,0 zł na akcji.
Jak dotąd wyniki Unimotu są lepsze niż zakładano w tej prognozie.