Czas pokaże, czy nie będzie konkurencji. Z drugiej strony zamówienie nie powala wartością i zagranica może olać takie cykanie po 3 do 5 sztuk. W efekcie Newag powolutku może postawić kolejny krok w budowaniu portfolio w obszarze hybryd.
Przy tak małym wolumenie zamówień na hybrydy szkoda dla takich firm jak Siemens w ogóle sie zastanawiać nad wejściem w tego typu projekty w PL. Stadler pewnie tez odpuści. Największym zmartwieniem dla mnie jest ich kiepska pozycja na rynkach zagranicznych... co kwartał o Włoszech czytam ale to juz tyle lat trwa.
Przez podobny serial w Bari już zapomniałem o Sycylii. No jest tam jakiś kawałek tortu ale też nie powala.
Co innego Czechy. 33 SZT-y z opcją do 160 SZT-ów, za łączną kwotę około 2,5 mld zł robi różnicę, mimo rozłożenia zamówienia w czasie. Tylko, czy zamawiający znowu nie przewidziała za mało kasy od ofert, no i jaką cenę dał Newag? Kto wie?
Ponadto jeszcze 50 lokomotyw na 230 km/h ale loki z Newagu tego nie potrafią...
Odnośnie Sycyli oraz całych Włoch to bym już w ogóle o tym nie wspominał- prawda jest taka ze bez dywersyfikacji geograficznej Newag daleko nie zajedzie... Jest pare opcji o których warto myśleć:.1. Przejęcie przez rywala z zagranicy i zainwestowanie w cala gamę produktów kierunkujac firmę na dany region np. Europa Srodkowo-Wschodnie+ Bliski Wschód i wówczas załóżmy Stadler przestawia zwrotnice na ten region.2.Zwiekszenie projektów z innymi zagranicznymi firmami tj. wagony metra z Siemensem w Sofii w celu zwiększenie rozpoznawalności i otwieranie biur lokalnych w celu rozpoczęcia ekspansji.3. Przejmowanie mniejszych firm w regionie albo w dalszych rejonach np. Bliski Wschód aby moc się rozwijać.
Zarząd Newagu nie podzielił Twojego optymizmu i złożył odwołanie, z którego wyczytać można, że niektóre parametry mogą być spełnione tylko przez Stadlera. link
To powiem szczerze ze jestem zdumiony bo myślałem ze Newag zdobędzie wszystkie możliwe zamówienia na Hybrydy,obstawiał ze może sprzedaż do 50 sztuk wszystkim użytkownikom, a tu może konkurencja... co nie zmienia faktu ze jest to małe zamówienie i tylko ekspozycja na zagraniczne kontrakty pozwoli im ruszyć do przodu
Jako "analfabeta ekonomiczny i rynkowy" przypomnę brzmienie swojego wpisu z tego wątku, który w nowych okolicznościach nadal jest w pełni aktualny:
"Czas pokaże, czy nie będzie konkurencji". Newag wnosząc uwagi do SIWZ ma najwyraźniej uzasadnione obawy, że ktoś go będzie chciał z przetargu wywalić, skoro tak brzmi SIWZ. Innymi słowy tak się boją Newagu, że zapisami SIWZ ktoś próbuje naszej perełki nie dopuścić.
"Z drugiej strony zamówienie nie powala wartością i zagranica może olać takie cykanie po 3 do 5 sztuk. W efekcie Newag powolutku może postawić kolejny krok w budowaniu portfolio w obszarze hybryd".
Zagranica jeszcze formalnie się nie zgłosiła z ofertą, a po doprecyzowaniu zapisów SIWZ, zagranica może się zniechęcić...
Ja jestem nadal umiarkowanym optymistą co do tego przetargu. Newag ma duże doświadczenie w walkach przetargowych i poprzedzających złożenie ofert.
ŁKA zmienia zapisy SIWZ https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/lka-zmiany-w-przetargu-na-hybrydy-zwiekszamy-konkurencyjnosc-postepowania--100626.html
Mam nadzieję, że na tej "zwiększonej konkurencyjności" to Newag zyska, bo zgłosił szereg uwag do OPZ Że tak powtórzę; mają doświadczenie w bojach przetargowych. Trzymam kciuki