• PKP PLK Autor: ~LUx [23.237.210.*]
    winno być pozwane przez rynek bo analizując ich docx wychodzi że PKP Cargo nie płaciło za dostęp do inf. już wcześniej i ich odpis ukrywany by pokazała jaka była skala w 2024r.

    W PKP Cargo dostęp do informacji nie jest równy
    w PKP PLK traktowanie chyba klientów też...

    PKP PLK i PGE EK normalnie kredytowały cały czas PKP Cargo a że Państwo ma dominującą rolę w PGE EK i PKP PLK była to ukryta forma pomocy publicznej i teraz jawi się jako niegospodrność olbrzymich rozmiarów.

    PKP PLK będzie musiało opublikować dane finansowe a nie jakieś śmieszne komunikaty...
  • Re: kiedy PKP PLK odda kasę dużo kasy Autor: ~Jo [83.26.191.*]
    . Kiedy  PKP Cargo  wystąpi  do spółki PKP PLK S.A. o zwrot nadmiernie pobranych opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, za okres od roku 2013, czyli od daty obowiązku wdrożenia wyroku C – 512/2010 ETS
    WYROK   C – 512/2010 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 30.05.2013 Jedyna istotna zmiana w wysokości i systemie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej miała miejsce w roku 2013, w następstwie konieczności wdrożenia przez Polskę postanowień wyroku C – 512/2010 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 30 maja 2013 roku.. Wyrok ten nakazał Polsce obliczanie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, na podstawie kosztów bezpośrednich prowadzenia ruchu pociągów  stawki dostępu do torów uległy obniżeniu o około 20%,
     
    . Był to jednak istotny kamień milowy w systemie obliczania i stanowienia stawek opłat za dostęp do torów. Spółka PKP PLK S.A. nie wdrożyła w pełni postanowień tego wyroku. Cenniki opłat za korzystanie z torów były i są nadal zawyżane. Trwają w tej sprawie postępowania przed sądami powszechnymi, które to potwierdzają. Uważamy, że spółka PKP Cargo S.A. ma w tej sytuacji duże roszczenia finansowe wobec spółki PKP PLK S.A., które powinna wyegzekwować.
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A62010CJ0512

    https://cars.wz.uw.edu.pl/pl/badania-i-ekspertyzy/ekspertyzy/46-6-opinia-w-sprawie-skutkow-wyroku-c-512-10-komisja-europejska-przeciwko-rzeczypospolitej-polskiej-dla-postepowan-w-sprawie-zatwierdzania-stawek-przez-prezesa-urzedu-transportu-kolejowego-2013.html 

    https://cars.wz.uw.edu.pl/images/badania/46/Opinia.pdf 

    A PKP Cargo w 2022 zapłaciło 562 mln zł  za dostęp do infrastruktury  kolejowej (Przychody PKP PLK za  udostępnienie infrastruktury  dla przewozów towarowych  w 2022 r.   to  1158,2 mln zł  )     czyli  562 mln zł  = 48,52%  przychodów PKP PL  które  zapłaciło  PKPCargo  a udział w rynku przewozowym  PKPcargo miało 35,55% to powinno być chyba  dużo mniej  
  • Re: Autor: ~LUx [23.237.210.*]
    Uprzejmie proszę byś nie zmieniał tytyułów jak swoje i odpowiadał na zdane pytanie:

    Jakie długi macie w PKP PLK; zachowanie PKP PLK wg mnie narusza równe traktowanie użytkowników inf. kolejowej, jest wręcz nielegalną formą pomocy publicznej. Ile setek milionów jesteście winni, ale nie dziwi że do Rady Wierzycieli nie idą bo by było widać...

    alternatywnie masz wątki sekty Reala i tam graj swą zgraną płytę...dla was wszystko jest evergreen.
  • PKP PLK musi zapłacić PKP Cargo Autor: ~trener [91.123.164.*]
    Za zbyt wysokie stawki dostępu do infrastruktury.

    Swoją drogą. Kim jest -RYNEK?

    Papka dla ulicy…….
  • Re: Autor: ~LUx [23.237.210.*]
    Dnia 2025-07-05 o godz. 13:49 ~trener napisał(a):
    > Za zbyt wysokie stawki dostępu do infrastruktury.

    Ha ha, jak mają je obniżyć i realizować inwestycje jak dokonują odpisów na utratę należności na setki milionów bo PKP Cargo nie płaciło. Koleś, jak za wysokie, przecież wy nie płaciliście PKP PLK..a teraz pewnie na ost, chwilę...jak w ogóle.

    Forum to maneż sloganów ..
  • Re: Autor: ~LUx [23.237.210.*]
    Dnia 2025-07-05 o godz. 14:07 ~LUx napisał(a):
    > Dnia 2025-07-05 o godz. 13:49 ~trener napisał(a):
    > > Za zbyt wysokie stawki dostępu do infrastruktury.
    >
    > Ha ha, jak mają je obniżyć i realizować inwestycje jak dokonują odpisów na utratę należności na setki milionów bo PKP Cargo nie płaciło. Koleś, jak za wysokie, przecież wy nie płaciliście PKP PLK..a teraz pewnie na ost, chwilę...jak w ogóle.
    >
    > Forum to maneż sloganów ..

    Otwórz sobie RO za 2024 i spójrz na należności i zobowiązania handlowe np...

    Krótko: nawet jakby plan i propozycje układowe były pustym wiadrem to forum klaszcze....
  • Re: kłamczuch Autor: ~Jo [83.26.189.*]
    <<<<PKP Cargo nie płaciło. Koleś, jak za wysokie, przecież wy nie płaciliście PKP PLK.

    A PKP Cargo w 2022 zapłaciło 562 mln zł  za dostęp do infrastruktury  kolejowej (Przychody PKP PLK za  udostępnienie infrastruktury  dla przewozów towarowych  w 2022 r.   to  1158,2 mln zł  )     czyli  562 mln zł  = 48,52%  przychodów PKP PL  które  zapłaciło  PKPCargo  a udział w rynku przewozowym  PKPcargo miało 35,55% to powinno być chyba  dużo mniej  
  • Re: WYROK C – 512/2010 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 30.0 Autor: ~Jo [83.26.189.*]
    A to poniżej to co jest

    WYROK   C – 512/2010 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 30.05.2013 Jedyna istotna zmiana w wysokości i systemie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej miała miejsce w roku 2013, w następstwie konieczności wdrożenia przez Polskę postanowień wyroku C – 512/2010 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 30 maja 2013 roku.. Wyrok ten nakazał Polsce obliczanie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, na podstawie kosztów bezpośrednich prowadzenia ruchu pociągów  stawki dostępu do torów uległy obniżeniu o około 20%,

    V. Roszczenia odszkodowawcze a wyrok C-512/10 Pytanie czwarte:
    „Czy orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości z dnia 30 maja 2013 r. w sprawie C-512/10, może być podstawą roszczeń odszkodowawczych przewoźników kolejowych lub zarządcy infrastruktury?” 5.1. Z ogólnej zasady lojalnej współpracy państw członkowskich z Unią Europejską (wcześniej: Wspólnotą Europejską) zawartą obecnie w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej19 (dalej: TUE) wynika obowiązek państw członkowskich ponoszenia odpowiedzialności odszkodowawczej za szkody spowodowane naruszeniem prawa UE 20 . Obowiązek ten wyjściowo i głównie pojawia się w przypadkach związanych z brakiem lub nieprawidłową implementacją dyrektyw, wymaganą przez art. 288 TFUE. 5.2. O odpowiedzialności odszkodowawczej państwa członkowskiego UE za naruszenie prawa unijnego rozstrzygają sądy krajowe, zgodnie ze swoją właściwością do rozstrzygania o odpowiedzialności odszkodowawczej władzy publicznej. Aby doszło do zasądzenia odszkodowania, konieczne jest kumulatywne wykazanie spełnienia trzech przesłanek:
    1) wystarczająco poważnego naruszenia prawa Unii Europejskiej,
    2) szkody oraz 3) bezpośredniego związku przyczynowego między naruszeniem i szkodą. Istnienie wyroku stwierdzającego naruszenie prawa UE przez Trybunał Sprawiedliwości UE w trybie art. 258 TFUE ułatwia przeprowadzenie dowodu na spełnienie pierwszej z wymienionych przesłanek i naruszenie takie uznawane jest przez sądy krajowe za wystarczająco poważne21. Niewątpliwie zatem wyrok C-512/10 może ułatwiać podmiotom,
    które czują się poszkodowane przez nieprawidłową implementację dyrektywy 2001/14 przez Rzeczpospolitą Polską wykazanie przez powoda wnoszącego powództwo o odszkodowanie za naruszenie prawa UE na podstawie art. 417 k.c., przed właściwym Sądem Okręgowym, iż doszło do poważnego naruszenia prawa UE. Powód taki będzie jednak również musiał wykazać zaistnienie szkody oraz bezpośredniego związku przyczynowego między naruszeniem a rzekomą szkodą.
  • Re Sąd Najwyższy: Stawki PKP PLK niezgodne z prawem. Autor: ~Jo [83.26.189.*]
    Sąd Najwyższy wyrokami z ostatnich lat potwierdzał, że stawi opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej w latach 2012-2016 były bezprawne. Teraz Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL) przypomina, że mimo zapadłych prawomocnych decyzji PKP PLK nie podjęła działań mających na celu zwrot niesłusznie pobranych kwot. Izba przypomina, że podobne sprawy toczą się w sprawie kolejnych cenników i apeluje do prezesa PKP PLK o podjęcie działań.

    Sąd Najwyższy wyrokami z dnia 9 czerwca 2021 r. (sygn. akt I NSKP 2/21), 9 września 2020 r. (sygn. akt I NSK 21/18) oraz 18 kwietnia 2023 r. (sygn. akt II NSKP 36/23) wydanymi odpowiednio w sprawach cenników na rjp 2012/2013, 2013/2014, 2015/2016, ostatecznie potwierdził, że stawki opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej zatwierdzone decyzjami administracyjnymi Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) na wskazane okresy były bezprawne.

    IGTL jako strona postępowań cennikowych stwierdza w liście skierowanym do prezesa PKP PLK, że „mimo zapadłych prawomocnych rozstrzygnięć PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie podjęła koniecznych działań celem zwrotu niesłusznie pobranych kwot przewoźnikom kolejowym. Wnosimy więc o podjęcie kroków zmierzających do usunięcia tego stanu bezprawności”.

    IGTL: Przewoźnicy chcą zwrotu zapłaconych stawek
    W dokumencie możemy także przeczytać, że „ decyzje Prezesa UTK nie miały ostatecznego charakteru i zostały skutecznie wzruszone w drodze kontroli sądowej, co doprowadziło do wyeliminowania ich z obrotu prawnego”, a „wobec stwierdzenia bezprawnego charakteru stawek, przewoźnicy kolejowi mają prawo domagania się ich zwrotu”.

    GTL zwraca uwagę na to, że „Nie ulega wątpliwości, że opłata, której wysokość wykracza poza koszty bezpośrednie, została pobrana nienależnie. W związku z powyższym przewoźnicy kolejowi zrzeszeni w IGTL oczekują podjęcia działań przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w celu usunięcia niezgodności z prawem tych opłat. Zgodnie z wiedzą IGTL, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pozostała do chwili obecnej bezczynna, obciążając nadmiernie kosztami swojej działalności przewoźników ze szkodą dla nich, jak i całego sektora kolejowego. W szczególności nie doszło do ustalenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prawidłowej wysokości stawek w przypadku cenników, gdzie decyzje zatwierdzające Prezesa UTK zostały ostatecznie wzruszone w drodze kontroli sądowej”.

    Izba przypomina, że „wyroki zmieniające decyzje Prezesa UTK wywołują skutek ex tunc, co oznacza, że nie zostały ostatecznie zatwierdzone stawki opłaty podstawowej na rozkład jazdy pociągów w okresach 2012/2013, 2013/2014 oraz 2015/2016. W konsekwencji zakwestionowane stawki nie mogą stanowić wynagrodzenia za korzystanie z infrastruktury kolejowej, wynikającego z umów o korzystanie z infrastruktury kolejowej”.

    Konsekwencje rozstrzygnąć sądowych

    IGTL w swoim piśmie do prezesa PKP PLK przypomina także decyzje prezesa UTK zatwierdzające stawki, których dotyczą wspomniane na wstępie wyroki Sądu Najwyższego. Są to:

    IGTL w swoim piśmie do prezesa PKP PLK przypomina także decyzje prezesa UTK zatwierdzające stawki, których dotyczą wspomniane na wstępie wyroki Sądu Najwyższego. Są to:
    • Decyzja Prezesa UTK z dnia 24 sierpnia 2012 r., nr DRRK-WKL-9110-13/12, zatwierdzająca cennik 2012/2013 obowiązujący od dnia 9 grudnia 2012 r. została zmieniona prawomocnym wyrokiem Sądu Ochronny Konkurencji i Konsumentów z dnia 11 października 2017 r. (sygn. akt XVII AmK 20/16). Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 14 listopada 2018 r. (sygn. akt VII Aga 1496/18) potwierdził, że opłaty za dostęp do infrastruktury były skalkulowane w sposób sprzeczny z przepisami prawa i wobec tego niesłusznie zatwierdzone decyzją Prezesa UTK.
    • Decyzja Prezesa UTK z dnia 8 listopada 2013 r., nr DRRK-WKL 9110-11/13, dotycząca cennika 2013/2014 obowiązującego od dnia 15 grudnia 2013 r. została zmieniona prawomocnym wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 30 grudnia 2016 r., sygn. akt VI ACa 1386/15, odmawiającym jego zatwierdzenia.
    • Decyzja Prezesa UTK z dnia 23 października 2015 r., nr DRRK-WKL-730.2.2015.JG, zatwierdzająca cennik 2015/2016 obowiązujący od dnia 13 grudnia 2015 r. została zmieniona prawomocnym wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 6 lipca 2018 r. (sygn. akt XVII AmK 6/16). Sąd Apelacyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 30 kwietnia 2021 (sygn. akt VII Aga 2192/18) oddalił apelacje Prezesa UTK i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Stanowisko Sądu Apelacyjnego zostało potwierdzone przez Sąd Najwyższy”.
    Izba podkreśla, że „W tym kontekście należy wskazać, że zgodnie z art. 56 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, organ regulacyjny jest odpowiedzialny za nadzorowanie stosowania przez podmioty sektora kolejowego przepisów przewidzianych w tej Dyrektywie. Organ regulacyjny jest właściwy do podjęcia wszelkich niezbędnych działań, w następstwie odwołania lub skargi przewoźnika, a w razie potrzeby również z urzędu, w celu usunięcia jej naruszeń. Dotyczy to także orzekania w przedmiocie zgodności z prawem opłat za infrastrukturę pobranych w przeszłości (wyrok TSUE z dnia 27 października 2022 roku w sprawie C-721/20 - DB Station & Service AG przeciwko ODEG Ostdeutsche Eisenbahn GmbH)”.

    To nie koniec walki organizacji branżowych o zmiany w systemie stawek – Trzeba podkreślić, że nasze wysiłki i determinacja w prowadzeniu spraw sądowych do końca już przyniosły pewne efekty, ponieważ kalkulacje stawek w kolejnych latach stopniowo zmieniały się z uwzględnieniem następnych wyroków. Nie oznacza to, że obecnie kalkulacje te są według organizacji i firm członkowskich prawidłowe i gwarantujące optymalną konkurencję pomiędzy gałęziami transportu. W szczególności jest dla nas nie do zaakceptowania upór w utajnianiu w postępowaniach przed UTK dużej części danych, co nie daje rynkowi możliwości na realną kontrolę sposobu wyliczania stawek w de facto publicznej działalności zarządcy. Podobnie, od bardzo dawna trwa fundamentalny spór o podstawy naliczania mark-up’u w przewozach towarowych. Również w tych sprawach nie złożymy broni i będziemy walczyć o pełną przejrzystość i zasadność wyliczeń – dodaje Maciej Gładyga, Dyrektor Zarządzający IGTL.

    Na końcu pisma IGTL prosi prezesa PKP PLK o ustosunkowanie się do stanu faktycznego i wniosków wynikających z pisma oraz niezwłoczne wskazanie planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA działań. „W przypadku braku podjęcia przez zarządcę infrastruktury stosownych kroków zmierzających do prawidłowej kalkulacji stawek i rozliczenia z przewoźnikami kolejowymi bezprawnie pobranych kwot, IGTL widzi podstawy skierowania sprawy do Prezesa UTK, a w razie konieczności także do innych kompetentnych instytucji” – konkluduje IGTL.
  • Re: Autor: ~LUx [23.237.210.*]
    Dnia 2025-07-05 o godz. 15:17 ~Jo napisał(a):
    ><<<>
    > A PKP Cargo w 2022 zapłaciło

    ta, pogadaj sobie na aktywie ZSMP

    fakt są takie:

    PKP Polskie Linie Kolejowe zanotowały za ubiegły rok stratę netto w wysokości 334 mln zł, co stanowi poprawę w porównaniu z rokiem 2023, kiedy to osiągnięto stratę netto w wysokości 937 mln zł, jak poinformował we wtorek zarządca kolejowej infrastruktury.

    Straty PKP. Co wpłynęło na wynik?


    Jak podkreślono w komunikacie wynik finansowy spółki w 2024 r. został znacząco obciążony odpisami wynikającymi z należności od PKP Cargo SA w restrukturyzacji, wynikającymi z tytułu usług związanych z udostępnianiem infrastruktury kolejowej.

    https://businessinsider.com.pl/biznes/pkp-polskie-linie-kolejowe-strata-netto-zmniejszona-do-334-mln-zl/xvdnl7d

  • Re:PKP Cargo S.A ma duże roszczenia finansowe wobec spółki PKP PLK S.A Autor: ~Jo [83.26.189.*]
    Straty PKP Polskie Linie Kolejowe a kogo to obchodzi są wyroki sądu i mają oddać to co niezgodnie z prawem zabrali nie tylko PKPC ale tez innym
    Spółka PKP PLK S.A. nie wdrożyła w pełni postanowień tego wyroku. Cenniki opłat za korzystanie z torów były i są nadal zawyżane. Trwają w tej sprawie postępowania przed sądami powszechnymi, które to potwierdzają ,że spółka PKP Cargo S.A. ma w tej sytuacji duże roszczenia finansowe wobec spółki PKP PLK S.A., które powinna wyegzekwować.
[x]
PKPCARGO -1,65% 16,72 2025-10-10 17:04:52
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.