. Kiedy PKP Cargo wystąpi do spółki PKP PLK S.A. o zwrot nadmiernie pobranych opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, za okres od roku 2013, czyli od daty obowiązku wdrożenia wyroku C – 512/2010 ETS
WYROK C – 512/2010 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 30.05.2013 Jedyna istotna zmiana w wysokości i systemie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej miała miejsce w roku 2013, w następstwie konieczności wdrożenia przez Polskę postanowień wyroku C – 512/2010 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 30 maja 2013 roku..
Wyrok ten nakazał Polsce obliczanie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, na podstawie kosztów bezpośrednich prowadzenia ruchu pociągów stawki dostępu do torów uległy obniżeniu o około 20%, . Był to jednak istotny kamień milowy w systemie obliczania i stanowienia stawek opłat za dostęp do torów.
Spółka PKP PLK S.A. nie wdrożyła w pełni postanowień tego wyroku. Cenniki opłat za korzystanie z torów były i są nadal zawyżane. Trwają w tej sprawie postępowania przed sądami powszechnymi, które to potwierdzają. Uważamy, że spółka PKP Cargo S.A. ma w tej sytuacji duże roszczenia finansowe wobec spółki PKP PLK S.A., które powinna wyegzekwować.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A62010CJ0512https://cars.wz.uw.edu.pl/pl/badania-i-ekspertyzy/ekspertyzy/46-6-opinia-w-sprawie-skutkow-wyroku-c-512-10-komisja-europejska-przeciwko-rzeczypospolitej-polskiej-dla-postepowan-w-sprawie-zatwierdzania-stawek-przez-prezesa-urzedu-transportu-kolejowego-2013.html https://cars.wz.uw.edu.pl/images/badania/46/Opinia.pdf A PKP Cargo w 2022 zapłaciło 562 mln zł za dostęp do infrastruktury kolejowej (Przychody PKP PLK za udostępnienie infrastruktury dla przewozów towarowych w 2022 r. to 1158,2 mln zł ) czyli 562 mln zł = 48,52% przychodów PKP PL które zapłaciło PKPCargo a udział w rynku przewozowym PKPcargo miało 35,55% to powinno być chyba dużo mniej