Ten wpis dedykuję wszystkim, którzy nie rozumieją co czytają w raportach.
Dlaczego wynik netto jest ujemny (-6,37 mln PLN), mimo dodatniej EBITDA (+2,21 mln PLN)?
1. Inwestycje w nowe gry – amortyzacja (4,58 mln PLN):
W I kwartale znacząco wzrosły koszty amortyzacji, głównie z tytułu kapitałowych nakładów na produkcję gier własnych (np. Frostpunk 2, The Alters) oraz tytułów z wydawnictwa (np. The Thaumaturge).
– Amortyzacja to rozkład kosztów produkcji gier w czasie– nawet jeśli wydatki były ponoszone wcześniej, teraz „rozliczamy” je w wynikach finansowych.
– To niegotówkowy koszt księgowy, który nie wpływa na płynność, ale odzwierciedla długoterminowe inwestycje w rozwój portfolio.
2. Różnice kursowe (4,25 mln PLN straty):
– Spółka utrzymuje środki w walutach obcych (głównie USD i EUR), aby zabezpieczyć się przed ryzykiem sprzedaży na rynkach międzynarodowych. I tu pojawia się pytanie do konsensusu, dlaczego konsensus nie uwzględniał tak dużych różnic? Skąd niby ktoś spoza spółki miałby wiedzieć ile jest gotówki w obcej walucie?
– W I kwartale umocnienie złotego(np. kurs PLN/USD spadł z ~4,30 do ~4,18) spowodowało przeszacowanie wartości tych aktywów, generując stratę księgową.
– To również efekt pozabilansowy – nie przekłada się na realny odpływ gotówki.
3. Dlaczego warto patrzeć na EBITDA?
EBITDA (+2,21 mln PLN) pokazuje, że podstawowa działalność operacyjna jest rentowna, a spółka nawet zwiększyła przychody r/r:
– Przychody ze sprzedaży wzrosły o 14,21% r/r (do 17,5 mln PLN),
– Udział gier własnych w przychodach zwiększył się do 67%(wzrost z 52% rok wcześniej),
– Kontynuowane są prace nad kluczowymi projektami (The Alters, konsolowa wersja Frostpunka 2), które mają przynieść przychody w kolejnych kwartałach.
Ujemny wynik netto to w dużej mierze efekt strategicznych inwestycji w nowe IP oraz chwilowych fluktuacji kursowych.
– Amortyzacja to „ślad” wcześniejszych nakładów na gry, które dopiero zaczną generować przychody (np. The Alters premiera 13 czerwca 2025).
– Spółka utrzymuje wysoką płynność (69,5 mln PLN środków), co pozwala realizować długoterminową strategię 3 filarów: nowe gry, rozwój istniejących IP i wydawnictwo.
Wynik kwartalny nie oddaje pełni potencjału – kluczowe będą premiery zaplanowane na 2025 rok i dalsza dywersyfikacja przychodów.
Mam nadzieję, że mamy jasność co chodzi o wyniki?
Proste wytłumaczeniem. Mam 1mln w dolarach i 1 mln w zł. Jeżeli kurs dolara spadnie z załóżmy z 3.95 na 3.80zl. To na koniec nadal mam 1mln w dolara i 1 mln. w złotych. Realną stratę mamy tylko w przypadku sprzedaży waluty że stratą.
a wycena na koniec okresu sprawozdawczego??? oj - nie znasz się na księgowości i finansach...no ale co można oczekiwać po botach. ale spokojnie zostaniecie zastąpieni przez AI ☺
Gra The Alters nie jest jeszcze amortyzowana. Pytanie dlaczego spółka miała tak dużo kasy w walucie obcej (czy ktoś pamięta jeszcze jak miechowski spekulował lata temu na walutach).
11 bit studios wyjaśnia, skąd wzięła się strata Jak podano w komunikacie prasowym istotny wpływ na odnotowaną stratę netto miała kilkukrotnie większa niż rok wcześniej amortyzacja oraz niegotówkowe, w dużej mierze, różnice kursowe w wysokości aż 4,25 mln zł. Wskazano, że wynikały one z przeszacowania wartości posiadanych przez spółkę aktywów pieniężnych, które denominowane są w walutach obcych, głównie USD. Na koniec marca na kontach spółki znajdowało się blisko 69,5 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów, czyli 6,18 proc. więcej niż na koniec 2024 roku. W obszarze gier własnych 11 bit studios w I kwartale 2025 roku skupiało się na rozwoju Frostpunka 2 czego efektem był m.in. wydany 8 maja tzw. Patch 1.3, który adresował część uwag zgłaszanych do gry przez fanów, co powinno przełożyć się pozytywnie na sprzedaż gry w dłuższym terminie. Jak dodano, zespół deweloperski kontynuował też prace nad stworzeniem wersji konsolowej Frostpunka 2 i płatnych dodatków do gry, które będą debiutowały w kolejnych kwartałach, i które również mają za zadanie wydłużenie monetyzacji gry. Jak dodano w komunikacie w I kwartale spółka finalizowała prace nad grą The Alters, której debiut zaplanowany jest na 13 czerwca. Tytuł będzie równocześnie oferowany w wersji na komputery PC oraz konsole Xbox X/S oraz PS5. Będzie też dostępny, już w dniu premiery w usłudze Game Pass prowadzonej przez Microsoft. "Ostatnie miesiące poświęcone zostały na wprowadzenie szeregu poprawek i usprawnień do gry, które eliminują wszelkie niedociągnięcia zgłaszane przez testerów zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych. Można powiedzieć, że The Alters będzie najlepiej przetestowaną grą w historii 11 bit studios" – powiedział cytowany w komunikacie prezes spółki Przemysław Marszał. Wskazano, że w tym samym czasie spółka intensyfikowała kampanię marketingową The Alters, żeby dodatkowo zwiększyć zainteresowanie tytułem. Gra zajmuje obecnie 35 miejsce na liście życzeń Steam, co jest drugim najlepszym w historii spółki wynikiem.
niby słaby raport, a 5 mln więcej gotówki na koncie, do tego za niecały miesiąc wychodzi najlepiej przetestowana gra w historii z recenzjami na poziomie 95% i z drugim najlepszym miejscem na Steam Wish List w historii spółki, a póżniej będzie płacz, że sprzedaliście akcje w dołku przed wybiciem
Ty naprawdę wierzysz w te ich komunikaty PR pisane przez wolaka? Przecież to właśnie on pisał jeszcze niedawno, że z P8 jest wszystko ok i gra będzie wydana w 2025 roku. Nikt już w to co on pisze nie wierzy.
Już na poziomie EBITDA wyniki są o 54% gorsze niż konsensus:
EBITDA 2,2 4,8 -54%
A i zarząd oczywiście wziął więcej kasy niż rok temu. Jak widać premie im nie wystarczyły. Niestety ten zarząd jest skompromitowany, zadbali pięknie o własną kasę, a wynik spółki ich nie interesują.
A 5mln więcej na konto przyniósł krasnal i to w kwartale bez premiery, powiedz ile przyniesie krasnal w q2i q3, gdzie był update FP2 i wysoka sprzedaż na Steam, będzie FP2 na konsole i premiera The Alters na wszystkie platformy oraz ML2
Nie ma sensu tłumaczyć, że wyniki są słabe bo jest tu sporo osób, które będą w zaparte szły że czarne jest białe.
Kluczem nie jest ocena samego raportu ale jego porównanie z konsensusem, który przecież nie był tworzony na podstawie jednego szacunku tylko jest średnią wyciągniętą z kilku analiz.
Jeśli z tych kilku analiz wyszło coś diametralnie innego (lepszego) niż pokazała spółka to nie wiem jak można twierdzić że jest dobrze i w zasadzie od jutra od 11.00 to już bomba i do przodu...
Jutro o 11 nic się nie zmieni. Pojawi się wiecznie zadowolony prezes ze swoją prezentacją, po czym nie odpowie na żadne z trudnych pytań i zakończy spotkanie tak samo zadowolony jak je zaczynał.
Wy naprawdę liczycie na to, że ludzie zaczną sprzedawać akcje 3 tygodnie przed premierą gry z recenzjami 95%, czy tylko tak udajecie? Niby na podstawie przeszłego kwartału z powodu różnic kursowych, naprawdę?
Materiał do pracy mają: " Konsensus PAP" i 6kk straty netto. Jakieś prawdopodobieństwo tego jest. Grunt to starać się to wykorzystać, jeśli taki scenariusz będzie miał miejsce.
Szkoda, że dolar poleciał. Wtedy na koncie pokazywali by orientacyjny kapitał spółki który wynosił by ok. 75 mln. Co oznaczało by wzrost środków pieniężnych o ok. 15% w trzy miesiące. Gdzie w tym kwartale nie było żadnej premiery itp.
Austr nie chcę Cie martwić, ale Twoje pracochłonne wywody nic nie dadzą. To prawda, że twórcy gier mogą amortyzować koszty, związane z powstaniem gry i to właśnie dzięki EBITDA, wiemy jak jest zysk firmy przed amortyzacją i podatkiem, co ma pokazywać prawdziwą siłę firmy ( a jeszcze lepsza jest skorygowana EBITDA). Natomiast w tej sytuacji największym problemem jest konsensus, który zakładał, że EBITDA będzie na poziomie 4,8 mln, a niestety EBITDA wyniosła 2.2 mln. No i oczywiście masz racje, że 11 BIT ma potencjał, żeby w 2025 osiągnąć dobry wynik, co sam również obstawiam, ale jutro zapowiadają się spore spadki. Ponieważ od raportu rocznego, kurs wzrósł o 10%, to jutro pewnie spadnie w rejonach 5-10%. Obym się mylił!
rano będą próbowali wywołać panikę, ale nikt normalny nie sprzeda akcji wiedząc, że spółka ma przed sobą premierę ukończonego The Alters, a kolejne kwartały będą coraz lepsze, będzie przerzucanie akcji i jest to ostatnie zebranie przed grą pod wyniki za 2025,dlatego szorty już wychodzą z pozycji co widać na Ortex, nadstawiać koszyki na otwarciu, a późiej popcorn i czekamy na konferencję o 11
Dziś na poczatku sesji może jeszcze na chwilę zejdziemy niżej, ale od konferencji powinny rozpocząć się wzrosty pod premierę The Alters, już bez emocji związanych z wynikami za Q1. Demo zebrało w końcu bardzo dobre oceny. Spadki kursu rozpoczęły się jeszcze przed wynikami a więc zostały one wg mnie w dużym stopniu rozegrane. Prawdopodobnie dzisiaj wielu inwestorów będzie próbowało wykorzystać sytuację do zakupów. Zobaczymy.
przynajmniej teraz wiadomo dlaczego z takim entuzjazmem trzymali kurs przed wybiciem, dzisiaj to Wy zdecydujecie ile akcji im oddacie, teraz już nic nie stoi na przeszkodzie do wzrostów
Mniej niz 5% poki co więc lepiej niz konsensus forumowy ze wczoraj. Teraz konferencja, miejmy nadzieję że z jakąś energią i wspinaczka przed premierą, raczej powolna. Tez 11 bit ma cos do udowodnienia. Bronimy ich tutaj i chwalimy za to co dobre, ale piłeczka jest po ich stronie. Niech nam udowodnienia ze nasze zaufanie jest uzasadnione.