• "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... (artykuł: Fakt) Autor: ~speed [77.222.229.*]
    GDDKiA: "Umowa koncesyjna ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska zakończy się w marcu 2027 r. i nie ma planu, aby była ona przedłużona. Koncesyjny odcinek zostanie przejęty przez Skarb Państwa i będzie nim zarządzała GDDKiA. Ten proces już się rozpoczął. Przygotowujemy się do tego wspólnie z koncesjonariuszem, którego w ciągu najbliższych dwóch lat czeka dużo pracy i inwestycji. Zgodnie z umową autostrada musi bowiem być zwrócona w odpowiednim stanie technicznym.

    To jest komunikat GDDKiA zamieszczony w artykule:

    https://www.fakt.pl/pieniadze/stalexport-kontra-gddkia-czy-koncesja-na-autostrade-a4-zostanie-przedluzona/bs1jrk4

    To wygląda, że STX będzie musiał sporo zainwestować przed oddaniem odcinka a oddanie jest przesądzone. Ciekawe jak będzie z dywidendą w następnych latach w świetle tych inwestycji?

    Jeszcze komentarz GDDKiA z tego artykułu:

    "Koncesjonariusz, który teraz (na dwa lata przed wygaśnięciem umowy) tak szeroko i otwarcie mówi o wzroście natężenia ruchu oraz deklaruje gotowość do poszerzenia autostrady A4 Katowice – Kraków, przez lata pośrednio ograniczał kierowcom dostęp do tej trasy, wprowadzając kolejne podwyżki opłat

  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~ubawiony [89.64.31.*]
    będziemy się martwić za dwa lata, póki co niech zarabia, ale ty możesz się martwić już od dzisiaj. A co będzie za da lata tego nie wie nikt.
  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~speed [77.222.229.*]
    przypominam, że giełda dyskontuje przyszłość. to co było i jest to już historia, która jest w bieżących cenach
  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~groźny_kamilek [79.186.68.*]
    Giełda dyskontowała przyszłość do czasu, kiedy wprowadzono bezprowizyjny handel akcjami oraz możliwość kupowania akcji cząstkowych. Ignorantom umożliwiono dostęp do rynków finansowych.
    O wygaśnięciu koncesji wiadomo od wielu lat. Wiadomo również, że dla nas akcjonariuszy bardzo dobrym rozwiązaniem jest wypłata dywidendy do końca koncesji, a następnie rozwiązanie spółki i wypłata środków zgromadzonych na kapitałach spółki.
    Bawi mnie panika tych, którzy nagle odkrywają, że spółce kończy się koncesja. A prawda jest taka, że spółka dywidendę wypłaca relatywnie od niedawna, bo od roku 2017. To oznacza, że pierwsze 20 lat koncesji to inwestycje, a dopiero ostatnie 10 lat to dzielenie się zyskami z akcjonariuszami. Gdyby nagle okazało się, że koncesja zostanie jednak przedłużona, akcje wybiją kilkadziesiąt procent do góry. Dla zorientowanych byłaby to ostatnia szansa na ucieczkę przed długotrwałym zamrożeniem kapitału.
    Z punktu widzenia dywidendowca wszystko inne, tylko nie przedłużenie koncesji w zamian za rozbudowę autostrady.
    Natomiast co do kursu to coroczna stara zagrywka polegająca na uwalaniu kursu po odcięciu dywidendy po to, żeby ponownie od okolic października rozpocząć trend wzrostowy pod kolejną dywidendę.

    Ps. Spółka wypłaciła mi już 3,05 PLN dywidendy na akcję (łącznie z tegoroczną).
  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~speed [77.222.229.*]
    no ok. jest to jakieś rozwiązanie. ale wchodząc w szczegłóy to np. rozwiązanie spółki wiąże się z kosztami np. zwolnień, prawniczych itp. plus czas. Spólka ma też inne aktywa np. nieruchomości. Sprzedaż tego majątku to wiele kwartałów i raczej trudna bo to raczej nie jest nowoczesne budownictwo (eufemizm). nie bardzo się orientuję ale chyba rozwiązanie spółki nie jest możliwe jeśli jest publiczna. Fakt, że stx nie pokazuje żadnej strategii ani nawet namiastki, słowem nic nie mówi co będzie chciało robić jesli koncesja nie zostanie przedłużona - co w świetle komentarzy GDDKiA jest niemal pewne bo sens tych komentarzy się nie zmienia po nowych propozycjach stx. Ja też sporo z dywidend zebrałem ale trzeba było sporo cierpliwości i stalowych nerwów. Jednak na dziś stx powinien jakoś się racjonalnie odnieść do sytuacji. czyli zaprognozować wyniki finansowe do końca koncesji - bo tu mówi się o dużych inwestycjach . Jak może wyglądać sprawa dywidendy w tym kontekście i możliwe scenariusze po zakończeniu koncesji. wtedy akcjonariusze by wiedzieli na czym stoją i mogli jakoś w miarę rozsądnie wycenic spółkę. Publiczne pitolenie o przedłużeniu koncesji jest nic nie warte w świetle odpowiedzi GDDKiA. Rozmowy o tym temacie powinny być kwestią negocjacji dwustronnych a nie wyrzucane w sferę publiczną bez poznania zdania drugiej strony w tej kwestii- a takie mam wrażenie, że zarząd stx nie podejmował tej kwestii w rozmowach z GDDKiA albo dostawał zdecydowanie negatywne odpowiedzi (tego nie wiem tyko spekuluję podstawie informacji medialnych) a pomimo tego mówił o tym publicznie. Cała ta sprawa z przedłużeniem jakoś, w moim przekonaniu, znacząco zmniejsza moje osobiste zaufanie do zarządu, który do tej pory oceniałem pozytywnie Trochę mało poważnie to wyglada
  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~Nowy [5.173.178.*]
    Krzywdy sobie pewnie sobie zrobić nie dadzą,jak nie to z tą,to inną autostradą.Poza tym taka spółka ma prawdopodobnie nieruchomości w centrum miasta.Czyli chodzi o działkę,a nie budynek.
  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~speed [77.222.229.*]
    wiem ale nie będę tego opisywał. zajrzyj do sprawozdania . tam wszystko jest. napiszę tylko, że się zdziwisz
  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~Nowy [5.173.178.*]
    Za dużo tam spółek skarbu państwa tam jest, żeby ktoś im krzywdę zrobił. Natomiast kto tę autostradę dostanie potem to nie wiem.Rywalizacja podobna do tej między Zjednoczeniami w PRL,ma miejsce na pewno.
  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~Nowy [5.173.178.*]
    Żaden polityk TFI PZU nie będzie chciał raczej krzywdzić.
  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~vvv [57.129.2.*]
    Dnia 2025-04-17 o godz. 14:21 ~Nowy napisał(a):
    > Żaden polityk TFI PZU nie będzie chciał raczej krzywdzić.

    Mundys to nie polityk i zrobi co zechce kierując się własnym interesem https://www.mundys.com/en/mobility/tollroads-motorways/poland
  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~Nowy [5.173.178.*]
    Zobaczymy.W każdym razie będą jeszcze dwie duże dywidendy.Odsprzedac to potem nawet za trzymanie złote,to i tak zysk nieporównywalny z lokatą bankową.
  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~Nowy [5.173.178.*]
    Za trzy złote odsprzedać.
  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~Nowy [5.173.178.*]
    Kto wie, czy nie bezpieczniejszy . Kuszą mnie też obligacje trzyletnie na 6 procent rocznie.Biorac pod uwagę nieprzewidywalność polityki, nie do końca di
  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~Nowy [5.173.178.*]
    Kuszą mnie też obligacje trzyletnie, na 6 procent ale nie do końca dowierzam tym papierom.Teoretycznie powinno to być bezpieczniejsze.Trzeba też uwzględnić wariactwo polityki i bardzo duży deficyt.
  • Re: "proces przejmowania autostrady już się rozpoczął.... Autor: ~Nowy [5.173.178.*]
    W każdym razie ja zaryzykuję przynajmniej do następnej dywidendy,a co dalej to zobaczymy.
[x]
STALEXP 0,83% 3,05 2025-10-10 17:00:00
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.